• 15.887 nieuwsartikelen
  • 178.628 films
  • 12.250 series
  • 34.040 seizoenen
  • 648.419 acteurs
  • 199.169 gebruikers
  • 9.382.635 stemmen
Avatar
 
banner banner

Zwartboek (2006)

Thriller / Oorlog | 145 minuten
3,74 5.431 stemmen

Genre: Thriller / Oorlog

Speelduur: 145 minuten

Alternatieve titel: Black Book

Oorsprong: Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

IMDb beoordeling: 7,7 (83.535)

Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws

Releasedatum: 14 september 2006

Plot Zwartboek

"To fight the enemy, she must become one of them."

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rachel Stein / Ellis de Vries

Ludwig Müntze

Hans Akkermans

Günther Franken

Prison Guard with Baret

Gerben Kuipers

General Käutner

Notary Wim Smaal

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

Quido schreef:

Eigenlijk hebben jullie beiden niet veel argumenten genoemd.

en vind ik belachelijk lage stemmen


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Quido schreef:

Eigenlijk hebben jullie beiden niet veel argumenten genoemd.

Oh nee??? Draai de bladzijde eens een beetje naar boven, dan tref je daar mijn argumenten.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

606 schreef:

en vind ik belachelijk lage stemmen

Hoe bedoel je, 606?


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Theatertje schreef:

Oh nee??? Draai de bladzijde eens een beetje naar boven, dan tref je daar mijn argumenten.

'bucht', 'pakje zever', 'acteerwerk niveau Flodder' en 'waterproof print'. Tel - als ik moeite doe - één geldig argument (die over het acteerwerk), maar ben het daar zeker niet mee eens.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2847 stemmen

kos schreef:

De eerste de beste die ik in real life tegenkom die het woord bucht in de mond durft te nemen krijgt een knal voor z'n harses.

Ik doe mee. Nog nooit in real life van dat woord gehoord en dat hoop ik eigenlijk zo te houden.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Quido schreef:

(quote)
'bucht', 'pakje zever', 'acteerwerk niveau Flodder' en 'waterproof print'. Tel - als ik moeite doe - één geldig argument (die over het acteerwerk), maar ben het daar zeker niet mee eens.

Het acteerwerk vond ik denk ik het grootste pluspunt aan de film. Carice van Houten, Sebastian Koch, Halina Reijn, Waldemar Kobus... Aan de cast lag het niet. Verder vond ik de film niet zo briljant, maar wel vermakelijk.


avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

606 schreef:

(quote)

en vind ik belachelijk lage stemmen

1 ster vind je dat hoog dan.

ik vond de film top vandaar is 1 erg laag te laag


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Luister... Als je wilt dat ik mijn mond hou, zeg je het maar. Vrije meningsuiting, helaas niet in 2007. Ik merk dat Holland blijkbaar heel gevoelig is aan bepaalde films en dan met name nog hun eigen films. Ik heb mijn mening gegeven, ik hou niet van deze film, maar daarom hoeven jullie mij nog niet als in een kruisverhoor te ondervragen. Ik heb meerdere malen duidelijk gesteld dat ik deze film niet waardeer. Ik vind het bucht en dat is mijn goed recht. Ik vind het zever, dat wilt zeggen dat ik aan het geheel weinig filmgenot kon beleven, dat is nog allemaal aanvaardbaar, toch? Dat men acteert zoals in FLODDER, ook dat is mijn recht om dat te vinden. De waterproof print, dat is een eigen ervaring die niet kan begrepen worden, zo blijkt. Niettemin, het is en blijft mijn eigen recht om dat allemaal te vinden. Mijn waarde filmkenners, het is allemaal mijn recht om dat te vinden, maar jullie mogen ook jullie gedacht hebben erover! Het is niet omdat ik of iemand anders deze film niet zo goed vindt, dat het daarom meteen een aanval is op jullie eigen patrimonium (of hoe schrijf je dat). Nee nee, we moeten ons niet zo snel aangevallen voelen. Ikzelf moet dat ook niet voelen. Maar als kos en maxcomthrilla suggereren dat ze in het echte leven iemand op zijn 'bakkes' zullen geven als ze het woord 'bucht' horen, nou dan kan ik niet anders dan dat als een persoonlijke bedreiging opvatten. Maar ach, ik hoef mij geen zorgen te maken, want ik moet dingen niet zo letterlijk opnemen! Iedereen moet zich niet zo snel aangevallen voelen, en daar hoor ik ook bij. Dus laat ons dit gesprek afronden. Laat mij denken wat ik wil van ZWARTBOEK, en ik zal er geen slecht meer over spreken Mocht er echter nog gesproken worden over wat ik heb gezegd, nou ja, dan heb ik natuurlijk het recht om mee te spreken en dan neem ik ook geen blad voor de mond. Maar het liefst van al zou ik deze discussie nu beëindigen. Ik dank ieder ten zeerste voor het lezen van dit bericht en ik wens u nog een fijne dag.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Theatertje schreef:

Luister... Als je wilt dat ik mijn mond hou, zeg je het maar. Vrije meningsuiting, helaas niet in 2007.

Mensen alsjeblieft. Ga in een hutje op de hei wonen men onschuldig en beleefd om een onderbouwing vraagt en dan kennelijk met bepaalde gevoelens zit zoals geuit in bovenstaande quote.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Theatertje schreef:

Ik merk dat Holland blijkbaar heel gevoelig is aan bepaalde films en dan met name nog hun eigen films.

Is men inderdaad vaak overgevoelig voor, zij het in negatieve zin.

Ik heb mijn mening gegeven, ik hou niet van deze film
Mag, geen enkel probleem.

maar daarom hoeven jullie mij nog niet als in een kruisverhoor te ondervragen
Ik heb enkel om een onderbouwing gevraagd. Ik weet niet of je ooit een kruisverhoor hebt meegemaakt?

Ik heb meerdere malen duidelijk gesteld dat ik deze film niet waardeer.
Dat is ook het punt niet. Ik geloofde je de eerste keer al.

Dat men acteert zoals in FLODDER, ook dat is mijn recht om dat te vinden.
Heeft iemand gezegd dat je dat recht niet hebt?

De waterproof print, dat is een eigen ervaring die niet kan begrepen worden, zo blijkt. Niettemin, het is en blijft mijn eigen recht om dat allemaal te vinden.
Zie reactie op vorige quote.

Ik heb overigens nog steeds geen argumenten gehoord ...


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Waarom hoef je argumenten? Ik denk dat ik er al meerdere gegeven heb.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Theatertje schreef:

Luister... Als je wilt dat ik mijn mond hou, zeg je het maar. Vrije meningsuiting, helaas niet in 2007.

Vrije meningsuiting . . . een van de meest briljante argumenten om geen discussie te willen voeren .


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Quido schreef:

Mensen alsjeblieft. Ga in een hutje op de hei wonen men onschuldig en beleefd om een onderbouwing vraagt en dan kennelijk met bepaalde gevoelens zit zoals geuit in bovenstaande quote.

Beledig mij eens niet zo. Ik beledig jou toch ook niet???


avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

Ik zal verder niks meer zeggen ieder zijn mening dat had ik paar berichten ervoor al gezegd

maar we gaan nu erg off topic


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2847 stemmen

Theatertje schreef:

Maar als kos en maxcomthrilla suggereren dat ze in het echte leven iemand op zijn 'bakkes' zullen geven als ze het woord 'bucht' horen, nou dan kan ik niet anders dan dat als een persoonlijke bedreiging opvatten. Maar ach, ik hoef mij geen zorgen te maken, want ik moet dingen niet zo letterlijk opnemen!

Inderdaad. Ik vond het gewoon wel een grappige opmerking van Kos. Niks persoonlijks. Daarbij kan ik mij alleen niet voorstellen dat iemand van 20 jaar zo `n taal gebruikt. Maar dit gaat behoorlijk off - topic.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Theatertje schreef:

(quote)

Beledig mij eens niet zo. Ik beledig jou toch ook niet???

Hoog van de toren blazen. Schreeuwen dat iets bucht is zonder met argumenten te komen hoort niet thuis op een discussie-site. Waarom is de film bucht?


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Mug schreef:

Hoog van de toren blazen. Schreeuwen dat iets bucht is zonder met argumenten te komen hoort niet thuis op een discussie-site. Waarom is de film bucht?

OK. Geef me even en ik heb argumenten klaar


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

En dan nu... De grote vraag waarmee we zitten vanavond... Waarom is ZWARTBOEK bucht volgens Theatertje???

Er zijn 5 verschillende stadia waarop wij van de Filmjury oordelen. Het eerste is GRONDGEDACHTE. Daaronder verstaan we boodschap en idee. Het idee vond ik goed, en origineel Holland eens anders bekeken doorheen de oorlog, dat is boeiend materiaal! Maar helaas... De boodschap vond ik niet zo duidelijk, en is eigenlijk nog steeds niet tot me doorgedrongen. Eigenlijk heb ik nog steeds niet door wat de boodschap feitelijk is... Bedrieg niet???

Het tweede stadium is KUNSTZINNIGE WAARDE. Hieronder vallen regie, vertolking en beeldschikking. De beelden waren klaar, helder en duidelijk, maar toch had ik het liever anders gezien. De camerastandpunten op een andere plaats en zo... De vertolking stak mij tegen. Het spijt me zeer om dit te zeggen, maar ik vond de vertolking van de Duitsers niet realistisch genoeg. Ook de protagonisten vond ik maar zielig acteren, zoals in FLODDER, maar van FLODDER verwacht ik dat, en van FLODDER ben ik dat gewoon, daar hou ik van. Hier viel het mij tegen. De regie ten slotte (en daaronder versta ik het hele geheel) vond ik niet doordringend genoeg om te zeggen van 'dit is Hollands op z'n best.'. Meer nog: ik vond dit persoonlijk één van de slechtste films van Verhoeven, en daar ik niet veel Hollandse regisseurs ken, vond ik dat dus meteen de slechtste film van Holland. Daarmee kom ik meteen bij mijn eindconclusie dat het de grootste flop is van Holland en dus dikke bucht. Maar we gaan verder.

In de derde fase kijken we naar de WIJZE WAAROP HET GEGEVEN VERTELD WORDT. Daaronder valt stramien en opzet, dramatische ontwikkeling, zin van het verhaal en dialogen. De opzet (het stramien) vond ik geslaagd: mooi begin, midden en (open???) einde. De dramatische ontwikkeling was ook ruim voldoende in deze prent. De zin van het verhaal is me een beetje ontsnapt, omdat ik ook de boodschap van het verhaal niet begreep. De dialogen vond ik eigenlijk maar flauwtjes. Waarom, weet ik niet meer. Het is al behoorlijk lang geleden dat ik deze film gezien heb.

Ten vierde, de TECHNIEK. Daaronder zijn opnames, beeldnetheid, kleur, geluid, speciale effecten en generiek. De opnames, de beeldnetheid en de kleuren zijn me een beetje ontgaan door die 'waterproof print', waar ik al eerder over sprak. Het geluid was dik in orde. De speciale effecten vond ik aanwezig, maar ietwat vreemd... Vraag me niet waarom, ik weet het niet meer. De generiek herinner ik me ook niet meer, maar volgens mij was dat maar normaal.

Als vijfde punt de PERSOONLIJKE APPRECIATIE op tien punten. Ik gaf het toen vier punten, maar nu ik erop terugkijk zou ik het maar twee punten geven.

Zo. Dat zijn mijn argumenten en mijn uiteenzettingen van de beoordeling van de Filmjury.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Nu heb je hier wel een flinke lap tekst neergezet, maar concrete argumentatie onbreekt nog steeds. Je geeft zelf bij elke punt telkens aan dat je het eigenlijk niet weet of begrijpt, denk dat de problemen dan eerder bij jou liggen dan bij deze film.

Tevens lijkt me het beoordelen van kunst volgens een stappenplan (of je dat nou doet om te schermen met je filmjury of niet) vrij onzinning, kunst is en blijft emotie.


avatar van by_the_way

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

Theatertje schreef:

Waarom, weet ik niet meer.

Vraag me niet waarom, ik weet het niet meer.

De generiek herinner ik me ook niet meer


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Theatertje schreef:

En dan nu... De grote vraag waarmee we zitten vanavond... Waarom is ZWARTBOEK bucht volgens Theatertje???

Er zijn 5 verschillende stadia waarop wij van de Filmjury oordelen. Het eerste is GRONDGEDACHTE. Daaronder verstaan we boodschap en idee. Het idee vond ik goed, en origineel Holland eens anders bekeken doorheen de oorlog, dat is boeiend materiaal! Maar helaas... De boodschap vond ik niet zo duidelijk, en is eigenlijk nog steeds niet tot me doorgedrongen. Eigenlijk heb ik nog steeds niet door wat de boodschap feitelijk is... Bedrieg niet???

Mij lijkt de boodschap van Zwartboek te zijn, dat niet alles zo zwart-wit bekeken dient te worden. "Bedrieg niet" is maar een klein onderdeel daarvan en zie ik ook niet als de hoofdboodschap. Moet uberhaupt elke film wel een boodschap hebben vraag ik me af? Bij Zwartboek is die juist wel aanwezig, maar er zijn ook genoeg films waar deze totaal niet aanwezig is en waar dat ook totaal niet nodig is.

Het tweede stadium is KUNSTZINNIGE WAARDE. Hieronder vallen regie, vertolking en beeldschikking. De beelden waren klaar, helder en duidelijk, maar toch had ik het liever anders gezien. De camerastandpunten op een andere plaats en zo...

Op wat voor punten? Naar mijn idee waren de camerastandpunten niet slecht of buitengewoon goed, ze hoefden ook niet perse anders. De uitvoering daarvan was bij Zwartboek gewoon voldoende tot ruim voldoende.

De vertolking stak mij tegen. Het spijt me zeer om dit te zeggen, maar ik vond de vertolking van de Duitsers niet realistisch genoeg. Ook de protagonisten vond ik maar zielig acteren, zoals in FLODDER, maar van FLODDER verwacht ik dat, en van FLODDER ben ik dat gewoon, daar hou ik van. Hier viel het mij tegen.

Misschien doel je op Johnny de Mol, maar de rest van de cast (Carice van Houten voorop) levert een prima acteerprestatie af. Zelfs negatieve reviews weten altijd nog wel een positief puntje over haar te vermelden. Doel je niet misschien op de dialogen die soms wat suffig overkomen?

De regie ten slotte (en daaronder versta ik het hele geheel) vond ik niet doordringend genoeg om te zeggen van 'dit is Hollands op z'n best.'. Meer nog: ik vond dit persoonlijk één van de slechtste films van Verhoeven, en daar ik niet veel Hollandse regisseurs ken, vond ik dat dus meteen de slechtste film van Holland. Daarmee kom ik meteen bij mijn eindconclusie dat het de grootste flop is van Holland en dus dikke bucht. Maar we gaan verder.

Dan mag je nog veel Nederlandse films gaan zien, want er zijn een hele rits films van Nederlandse bodem te vinden die een stuk slechter zijn. Zwartboek vond ik juist een echte Verhoevenfilm, waar duidelijk zijn trademarks in op te merken zijn. Erg geinig gewoon en met dat typische 'beetje ondeugend' (zoals het schaamhaar van Carice en de stront over haar) typisch Nederlands op zijn best. Hoewel 'beetje ondeugend' bij deze twee voorbeelden wel meer als eufemisme gezien kan worden .

In de derde fase kijken we naar de WIJZE WAAROP HET GEGEVEN VERTELD WORDT. Daaronder valt stramien en opzet, dramatische ontwikkeling, zin van het verhaal en dialogen. De opzet (het stramien) vond ik geslaagd: mooi begin, midden en (open???) einde. De dramatische ontwikkeling was ook ruim voldoende in deze prent. De zin van het verhaal is me een beetje ontsnapt, omdat ik ook de boodschap van het verhaal niet begreep. De dialogen vond ik eigenlijk maar flauwtjes. Waarom, weet ik niet meer. Het is al behoorlijk lang geleden dat ik deze film gezien heb.

Dialogen kwamen niet altijd even naturel over. Ik zou overigens wel iets aan het beoordelingsschema veranderen als ook hier gekeken dient te worden naar de boodschap (in de vorm van zin) .

Ten vierde, de TECHNIEK. Daaronder zijn opnames, beeldnetheid, kleur, geluid, speciale effecten en generiek. De opnames, de beeldnetheid en de kleuren zijn me een beetje ontgaan door die 'waterproof print', waar ik al eerder over sprak. Het geluid was dik in orde. De speciale effecten vond ik aanwezig, maar ietwat vreemd... Vraag me niet waarom, ik weet het niet meer. De generiek herinner ik me ook niet meer, maar volgens mij was dat maar normaal.

Er waren totaal geen special effects nodig en terecht. Dr valt ook weinig aan special effects te doen in deze film te doen. Die boerderij wordt overigens in het echt opgeblazen en daar komt geen greintje CGI bij kijken. Verder was de cinematografie top verzorgd en was die On-Nederlands goed. Echt genieten was het bij Zwartboek.

Als vijfde punt de PERSOONLIJKE APPRECIATIE op tien punten. Ik gaf het toen vier punten, maar nu ik erop terugkijk zou ik het maar twee punten geven.

Zo. Dat zijn mijn argumenten en mijn uiteenzettingen van de beoordeling van de Filmjury.

Oke


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Dat zijn mijn argumenten en je hoeft me niet om meer te vragen, want dit is alles wat ik je zal geven. Ik weet het misschien niet meer allemaal als toen ik de film zag, maar ik begrijp mijn keuzes nog steeds.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Vinokourov schreef:

Er waren totaal geen special effects nodig en terecht. Dr valt ook weinig aan special effects te doen in deze film te doen. Die boerderij wordt overigens in het echt opgeblazen en daar komt geen greintje CGI bij kijken. Verder was de cinematografie top verzorgd en was die On-Nederlands goed. Echt genieten was het bij Zwartboek.

Toch zit er best wat CGI in de film, volgens mij komen die vliegtuigen tijdens de ontploffing gewoon uit de computer.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Quentin schreef:

(quote)

Toch zit er best wat CGI in de film, volgens mij komen die vliegtuigen tijdens de ontploffing gewoon uit de computer.

Van een interview van Verhoeven begreep ik dat hij juist geen special effects wilde verwerken in Zwartboek... Alles moest naturel zijn.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Vallen wel wat CGI dingen aan te wijzen hoor. Denk bijv. aan al die vliegtuigen voor de dropping en de dropping zelf.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Quido schreef:

Vallen wel wat CGI dingen aan te wijzen hoor. Denk bijv. aan al die vliegtuigen voor de dropping en de dropping zelf.

Is me eigenlijk niet opgevallen toen ik in de bioscoop zat . Zal er iig wel opletten wanneer ik Zwartboek voor de tweede keer ga zien.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Was me ook niet opgevallen, hoorde het in de commentary track.


avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

Theatertje schreef:

(quote)

Hoe bedoel je, 606?

ik zie dat je stem hebt verhoogd naar 3

toch te laag dus ik vind het goed


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

606 schreef:

ik zie dat je stem hebt verhoogd naar 3

toch te laag dus ik vind het goed

Inderdaad ik heb mijn stem verhoogd naar drie, omdat, als ik eerlijk mag zijn, deze film dat wel verdient. Het vergt een moedig man om zijn mening op te dringen aan die van de ander, maar het is bewonderenswaardig als hij zijn fout inziet. Ik blijf geen supporter van de film, maar ik zou de film enkel buizen omdat ik er een probleem mee heb. Als ik het naar filmwaarde schat, is 6 op 10 het ideale cijfer.


avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

Theatertje schreef:

(quote)

Inderdaad ik heb mijn stem verhoogd naar drie, omdat, als ik eerlijk mag zijn, deze film dat wel verdient. Het vergt een moedig man om zijn mening op te dringen aan die van de ander, maar het is bewonderenswaardig als hij zijn fout inziet. Ik blijf geen supporter van de film, maar ik zou de film enkel buizen omdat ik er een probleem mee heb. Als ik het naar filmwaarde schat, is 6 op 10 het ideale cijfer.

ja klopt maar ik had geen commentaar alleen je stem van 1