Groundhog Day (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Harold Ramis
met Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

avatar van fappie
Goede film inderdaad. Sterk en leuk concept. Die scenes dat hij Rita probeert te versieren zijn geniaal. Ik heb alleen nog steeds geen idee wat ik van Bill Murray moet vinden. Op sommige momenten vond ik het wat te gespeeld bijvoorbeeld dat stotterend praten tijdens het rijden op de treinrails (superirritant). Over het algemeen wel een goede acteerprestatie.

avatar van rep_robert
Ik ben de tel inmiddels kwijt geraakt over hoe vaak ik deze film heb gezien, maar dit is toch wel de perfecte mix van komedie, romantiek en een goed feestdagen gevoel.

Murray is in topvorm, het plot is leuk en de manier waarop Murray telkens profiteert van het herbeleven van dezelfde dag is gewoon hilarisch. De ideale hoofdrolspeler! Het herbeleven van telkens dezelfde dag komt toch met de nodige ups en downs en beide elementen komen goed tot uiting in Groundhog Day. Een lach, een traan en dan weer gevolgd met een lach. Zo hoort het te zijn en dat maakt Groundhog Day een warme film.
Een klein hoogtepuntje is toch het moment dat Murray pianoles neemt en die vrouw dat zielige kindje naar buiten schopt. Ook de versierpogingen van Murray zijn bijzonder leuk.

De film zit vol met dit soort humor en dit is een van die zovele jeugdsentiment films die je keer op keer kan bekijken en er nooit zat van wordt.

3,5* -> 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had tot deze week nog nooit van deze film zelfs maar gehoord, dus ik was toch wel erg benieuwd door het hoge Moviemeter en IMDB gemiddelde. Overigens heb ik de film gister niet op tv gezien, maar gewoon op DVD. Toeval dus, maar wel leuk dat velen hem schijnbaar nog eens hebben gekeken. Het is dus wel een film die velen een warm hart toedragen.

De film is me dan ook goed bevallen. Murray is geweldig op dreef als cynische, onpersoonlijke weerman die langzaam aan verandert in een ander mens nadat hij constant dezelfde dag begint te herleven, keer op keer weer. Als Murray het doorkrijgt begint hij met die gave eerst wat aan te kloten (die zelfmoordpogingen, briljant hehe) om daarna er ook goede dingen mee te doen. Ik heb het idee dat een film als Bruce Allmighty inspiratie opgedaan heeft met deze film. Het romantische aspect van de film wordt ook steeds belangrijker, wat wel prima is want het begint nooit te storen. Wel valt de film af en toe een beetje te lang in herhaling. Maar gelukkig wordt de film ook weer niet te klef of langdradig, zodat er wel wat te lachen valt. De film geeft je als kijker richting het einde toe een warm, positief gevoel.

Wat ik wel wat jammer vind is dat de dag op het einde van de film wel plots weer verder gaat naar de volgende. Waarom? Moest hij zijn leven beteren, liefde herkennen of iemand helpen? Op zich had ik daar wat meer uitleg over willen hebben, uit interesse.

Ik vind de film wel een kleine 4* waard. Zeer aangename verrassing.

avatar van Eraser2
Ik denk dat de volgende dag aanbreekt, omdat hij zijn gehele persoonlijkheid aan het einde van de film positief heeft veranderd. Op alle vlakken, dus mensen in hun waarde laten en respecteren zoals ze zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat denk ik ook ja, maar een kleine verklaring was wel leuk geweest.

avatar van Spetie
Ajax&Litmanen1 schreef:

Is aan het einde van de film redelijk duidelijk, als je een beetje nadenkt. De verklaring van Wibro hieronder is de duidelijkste en volledigste:

wibro schreef:
Waaraan Phil leed is een duidelijke existentiële verveling, die zich uitte in zwaarmoedigheid omdat hij voor het vierde achtereenvolgende jaar op reportage moest gaan naar Punxsutawney voor de weersvoorspelling van Groundhog Phil. Doordat dat gepaard ging met de elk jaar opnieuw dezelfde sleurmatige handelingen van weerman Phil werd Phil hierdoor gestraft elke keer op dezelfde dag wakker te worden net zo lang tot Phil tot het inzicht komt dat als iets voor hem een sleurmatige handeling is hij daar zelf schuldig aan is. Geen enkele handeling hoeft sleurmatig te zijn mits je gebruik maakt van je fantasie, van je creativiteit, mits je open staat voor anderen. Voorwaarde is dat je het boekje met gebruiksaanwijzingen achter je moet verbranden. Iets waar ook nu heel veel mensen moeite mee hebben, met als gevolg constant depressieve stemmingen. Toen Phil op het einde tot het inzicht kwam dat het leven toch best wel veel moois te bieden heeft ondanks de elk jaar voor hem terugkerende reportage in Punxsutawney kwam voor hem de bevrijding en was voor Phil de volgende dag weer een nieuwe dag. Phil was ahw herboren, een nieuw mens. Nietzsche zou zeggen; Phil heeft het stadium van Übermensch bereikt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat is ook maar een eigen invulling van wat de reden is. Feit is dat er geen echte verklaring is gekomen en dat iedereen voor zichzelf mag bepalen waarom hij steeds diezelfde dag herleefde. En ik kan ook wel logische redenen bedenken, maar daar gaat het niet om. Heeft dus niks met ''een beetje nadenken'' te maken.

avatar van wibro
Ajax&Litmanen1 schreef:
Heeft dus niks met ''een beetje nadenken'' te maken.

Ik denk het toch wel, tenminste als je een antwoord op je vraag wil hebben .
Wel leuk trouwens dat mijn recensie geciteerd wordt, hoewel die natuurlijk wel 100% subjectief is. Met logica heeft het uiteraard niets te maken.

avatar van Spetie
Nee klopt niet helemaal, daar heb jij enigszins een punt, maar het lijkt me wel het meest logische. Een andere logische verklaring hoor ik ook graag, maar ik zou er verder geen een weten. Hier kost Murray 10 jaar van zijn leven, maar uiteindelijk is het er wel een beter mens door geworden.

Een film hoeft daarnaast natuurlijk niet alles voor te kauwen. Het is vaak ook leuk als je sommige zaken zelf in mag vullen zoals hier. Maar dat is mijn mening.

Meneer Bungel
Is er nog iets anders (dat ook nog een beetje plausibel is) als verklaring te bedenken dan?

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee, het klopt waarschijnlijk ook, maar je kan ook kleine delen daarvan zien als de reden. Kwam het doordat hij eindelijk liefde kende? Of omdat hij mensen ging helpen? Of omdat hij in totaliteit veranderde? Dat zijn al 3 verschillende redenen.

Meneer Bungel
Same difference, zegt men dan wel es. De drie dingen die je aanhaalt gaan allemaal dezelfde richting op en kunnen ook heel goed samengaan. Kort door de bocht zou ik zeggen: kl**tz*k leert zijn lesje(s), wordt toffe peer en mag/kan derhalve weer verder met zijn leven.

avatar van Nicolage Rico
Dat ligt er inderdaad vrij dik bovenop.

avatar van Eraser2
Ja, ik ben van mening dat hij door o.a. die 3 redenen weer mag genieten van een volgende dag. Alles opgeteld en bovendien de realisatie bij hemzelf dat hij een veel leuker leven leidt als hij zich als een beter mens gedraagt.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien en dan ook al heel wat stukken vergeten, dus dringend tijd dat 'k deze nog eens herbekeek.
Het verhaal is origineel en ondanks dat het vaak repetitief is, verveeld hij niet. Ze hebben van het uitgangspunt goed gebruik gemaakt om het onderste uit de kan te halen. Ook de cast is goed gekozen, Bill Murray is echt op dreef.
Voor de rest is het een leuke film, die niet cliché is en ook niet melig romantisch.
De film is de moeite om (her) te bekijken, een aanrader.

Laatst weer eens op tv gezien.
Goede film, het verhaal zit sterk in elkaar. Het feit dat er in de herhaling steeds iets nieuws ingegooid wordt maakt dat de film blijft verrassen en boeien (hoe vaak je 'm ook ziet ).
Ook uitstekend geacteerd en met een grappige setting.

Voor mij is het punt van inzicht het loslaten van verkeerde motivaties zoals lust of hebzucht en het veranderen van houdingen zoals hoogmoed of minachting jegens anderen. Zodra Phil zichzelf is en voelt ongeacht de uitkomst en daardoor zichzelf kan geven en dit ook daadwerkelijk doet, komt alles als vanzelf naar hem toe. De driehoek 'denken, voelen, doen' is in balans en haalt hem uit zijn vicieuze cirkel..

avatar van wihu61
Ik weet niet hoe vaak ik deze al gezien heb.
Perfecte komedie met de juiste personen in de hoofdrol.
De scène waarin hij uiteindelijk in de band piano speelt is werkelijk geweldig;
het ultieme eindpunt van een ontwikkeling .
De film zit boordevol originele en geestige momenten (het gesprek over Franse poëzie
is ook niet te overtreffen... )
Met de sneeuw aan het eind eigenlijk ook nog eens een perfecte kerstfilm.

Remake dient beslist verboden te worden

avatar van rep_robert
Meneer Bungel schreef:

De verwijzingen naar A Christmas Carol liggen er ook wel een beetje dik bovenop Zal ongetwijfeld ook een bron van inspiratie zijn geweest.

avatar van Nicolage Rico
Voor de derde of vierde keer in zijn geheel gezien, dit sprookje.

Groundhog Day blijft voor mij de perfecte film om te herzien en te herzien. En dat komt door de fijne sfeer, de komische situaties, maar vooral het goede gegeven (het steeds herhalen van de dagen, ik noem het al "het Groundhogday-effect"), dat genoeg ruimte biedt om de film tot romantische hoogtes te laten reiken - Ramis slaagt hier deels in.

Een arrogante rol zit Bill Murray als gegoten, maar ook de goedzak past hij. Minpunten zijn:
- de ietwat preutserige Rita (hoewel ze wel na 1 dag in bed kan belanden met een man - al doet deze man er zelf wel 100 dagen over.)
- Ned. Een karikatuur van een komisch figuur. Doodzonde. Een meer authentiek personage had hier zeker niet misstaan.
- Wellicht was er nog meer uit dit concept te halen.

Als je de film gaat ontleden, klopt de film van geen kanten. Gelukkig is dit niet het type film om dat te doen.

Nu al zin om hem weer te zien. Dat gevoel kunnen maar weinig films geven.

Van een 4* naar een ruime 4*.

avatar van FullMoon
Ik heb in maanden al dan niet in jaren de slappe lach niet gekregen en dankzij Bill Murray kwam ik er niet meer bij. Ik was moe vannacht en zou gaan slapen. Ik kon mijn ogen niet meer open houden, maar op een of andere manier heb ik de film gestart die ik al een tijd lang had bewaard. En wat was ik tijdens het kijken opeens wakker geworden. Wat een fantastische film is dit met veel hilarische momenten. Een genot van een film en heel toevallig dat ik de film vandaag heb gezien, op de laatste dag van het jaar 2011. Deze dag vergeet ik nooit meer.

Een film is absoluut een aanrader aan vrienden en kennissen. Het verveelt geen moment. Het verhaal is uniek en geniaal bedacht. Zo'n film is de moeite waard om het te hebben als blu-ray film in je televisiekastje.

avatar van Dizko Stew
Minstens 5 keer gezien ondertussen maar blijft gewoon fantastisch goed. Hilarische momenten, leuk sfeertje, leuk idee en goed uitgewerkt. Deze rol is Murray werkelijk op het lijf geschreven.

Met 1 woord geweldig... Dit had ik niet verwacht van deze film.... de eerste 5 minuten dacht ik van mwoh. Maar zat er daarna helemaal in.. Heb me geen seconde verveeld met deze film, dacht echt toen de film eindigde van nou al.. This is a must see!!!

avatar van Gish
Morgen is het weer zo ver mensen. Alle afspraken afzeggen.

Ik ga maar naar Kos.

Geweldige film waarin een weerman dezelfde dag steeds opnieuw beleefd. Een leuk uitgangspunt dat perfect is uitgewerkt. Hierdoor werkt de film ook op meerdere vlakken. Ontzettend grappig en een film die je kunt blijven kijken. Leuke bijrollen, maar de aandacht gaat toch uit naar Bill Murray die een onvergetelijke rol neerzet als de chagrijnige en onsympathieke weerman, die toch een hart van goud blijkt te hebben. Wat mij betreft één van de beste comedies aller tijden.

avatar van notoirefilmhater
Ongeloofwaardige onzinnige saaie bullshitfilm. Heel soms wel een beetje grappig, maar dat was het dan ook.

notoirefilmhater schreef:
Ongeloofwaardige...
...

avatar van lucky luc
notoirefilmhater schreef:
Ongeloofwaardige .....

avatar van Nicolage Rico
Het bewijs dat het niet mogelijk is, is nog niet bewezen.