Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Matthew Modine, R. Lee Ermey en Vincent D'Onofrio
IMDb beoordeling:
8,2 (844.048)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 oktober 1987
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Full Metal Jacket
"Vietnam can kill me, but it can’t make me care."
Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 844048)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- The Short-Timers (BoekMeter)
- Full Metal Jacket (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Pvt. Joker
Animal Mother
Pvt. Pyle
Gny. Sgt. Hartman
Eightball
Pvt. Cowboy
Rafterman
Lt. Touchdown
Lt. Lockhart
Poge Colonel
Reviews & comments
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Na A clockwork orange, a space odyssey en dr strangelove te hebben gezien had ik toch veel meer van deze film verwacht. Er zitten wel wat mooie beelden in en de muziekkeuze is perfect maar daarmee is dan ook alles gezegd vind ik. Het verhaal boeit niet, de acteerprestaties al evenmin, de rauwheid van de oorlog is ver te zoeken...
Waarom men dit een klassieker noemt kan ik dan ook niet begrijpen, echte oorlogsklassiekers zoals apocalypse now en platoon vind ik veel en veel en veeeeel beter.
3sterren.
Ehm.. dit hoort toch ook wel tot de 'echte' oorlogsklassiekers hoor
Meeste recensenten baalden eigenlijk van het feit dat deze een jaar later uitkwam dan dat overschatte heldenepos van platoon.. want FMJ had natuurlijk die oscars veel meer verdient. Jammer dat je het niet ziet.
OethSnamel
-
- 13 berichten
- 0 stemmen
klasse deze film.. Vooral dat eerste deel met die trage bewegende beelden en het groene gras op de achtergrond.
Al die films van kubrick zijn zo.. ik kan het niet uitleggen.
abnormaal zoals hij dat kan
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Vergeet niet, Vietnam wilde nooit verdedigt worden door de amerikanen.
Gek...heb je hele redeniring nog eens gelezen en deze opmerking sprong er opeens uit. Waarom? Omdat hij niet helemaal correct is. De Viet Minh heeft tijdens de tweede wereldoorlog hulp gevraagd aan de Amerikanen om onder de bezetting door Japan uit te komen.
Pas later, gedwongen door hun loyaliteit aan de Fransen en (inderdaad) hun angst voor de uitbreiding van het socialisme is Amerika tegen de onafhankelijkheid van Vietnam gaan vechten.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
De Viet Minh heeft tijdens de tweede wereldoorlog hulp gevraagd aan de Amerikanen om onder de bezetting door Japan uit te komen.
Nou dat valt wel mee, de Viet Minh had de meeste steun van China. De Viet Minh kreeg wel wat beperkte steun van de amerikanen in ruil voor tactische informatie over de japanners en voor het redden van neergestorte piloten uit de Vietnameese jungle. Bovendien was Amerika in oorlog met Japan en iedere vijand van je vijand is een bondgenoot (zie zo ook de samenwerking met de russen tijdens WOII).
Deze politiek is amerika nog steeds niet vreemd overigens, ook Iran, Irak en zelfs de Taliban hebben in het verleden flink veel militaire amerikaanse steun gekregen! En dat heeft niets te maken met idealisme hoor.
Juist ze steunde dus de bezetter (de Fransen) en later ook het door amerikaanse steun in het zadel gehouden marionette regime van Zuid-Vietnam. De vietnamezen gaven de fransen een flinke trap onder hun gat en toen vervolgens Vietnam in de jaren '50 een socialistische onafhanklijke staat dreigde te worden is Amerika er zich steeds meer mee gaan bemoeien. De gevolgen daarvan zijn bekend.
Ik sta dus nog steeds achter mijn woorden; De vietnamezen hebben nooit om amerikaanse steun gevraagd, ze wilden slechts na vele jaren bezetting onafhankelijk zijn.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Weet je, eigenlijk zijn we het stiekem best met elkaar eens. Je hele redenatie is goed te volgen en met je kennis van de geschiedenis is ook niks mis.
Maar wat ik zo jammer vind is dat er bij deze discussies altijd alleen gekeken wordt naar het politieke spel achter de oorlog. En dat die op zijn zachts gezegd wankel was, ben ik ook met je eens.
Mij gaat het gewoon om die 100.000 jongens die je noemde, waarvan ik er dus enkele ken. Zij zijn zwaar getraumatiseerd door het stigma dat die oorlog heeft achtergelaten, ook nu nog. Ze zijn niet sociaal of moreel inferieur aan wie dan ook, toen niet en nu niet, maar worden nog wel steeds zo bekeken en behandeld. Het is, tussen al het politiek correcte gewauwel heen, het aspect dat ik gewoon mis.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ondertussen is die aversie tegen die soldaten al een jaar of twintig weer weg....?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Mij gaat het gewoon om die 100.000 jongens die je noemde, waarvan ik er dus enkele ken. Zij zijn zwaar getraumatiseerd door het stigma dat die oorlog heeft achtergelaten, ook nu nog.
Dat ben ik wel met je eens, oorlog geeft uiteindelijk alleen maar een hoop menselijke ellende voor iedereen die erbij betrokken is of is geweest.
Lijkt me tevens een van de themas die Kubrick wil behandelen in FMJ, om het maar weer eens over de film te hebben 
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Och ja, de film... 
Zo druk bezig met mijn eigen gelijk te halen...terwijl, zoals ik geloof ik eerder heb gemeld, dit wolgens veteranen toch echt één van de beste is.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Ondertussen is die aversie tegen die soldaten al een jaar of twintig weer weg....?
Grotendeels wel ja, gelukkig. Het is nu meer de nasleep in hun eigen hoofden waar ze overheen moeten zien te komen.
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Is Full Metal Jacket gemaakt zonder de medewerking van Engelsen??? Ik dacht het niet.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Is Full Metal Jacket gemaakt zonder de medewerking van Engelsen??? Ik dacht het niet.
Waar heb je het over?
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik het toch niet kon laten, heb ik even een feitje opgezocht over de Vietnam-oorlog:
"79% of the men who served in Vietnam had a high school education or better when they entered the military service."
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
One scholar of the Vietnam war, Chris Appy, divides the 2.5 million GIs who served there into three groups of roughly equal size. One third were draftees, another third were draft-motivated "volunteers" and the final third were "true" volunteers. Appy argues that the second and third categories were predominantly working-class kids who lacked the resources that allowed their more affluent brethren to go to college or find draft-deferred employment. While the first group-draftees-did contain many middle-class men, the system offered a variety of occupational, medical and educational exemptions which allowed those with the expertise and money to escape serving. As a result, Appy estimates that about 80% of those who served in Vietnam came from working-class or poor families
Uit: Working Class War: American Combat Soldiers & Vietnam, by Christian G. Appy, Univ of N. Carolina Press (1993) pp.28-30.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Voordat dit (weer) een hele rel wordt; ik ben het nog steeds met Madecineman eens dat er veel "working-class" soldaten in vietnam zaten. Natuurlijk; zij hadden het geld niet om zich uit te laten kopen.
Maar dat was ook niet wat ik wilde zeggen. Wat ik wil en blijf zeggen is dat dat niet automatisch betekent dat het alleen domme, sociaal onaangepaste jongens waren.
Mijn bron (fijn dat je me eraan herinnert dat ik die vergeten was:
Trouwens verder ook een hele goeie informatieve site.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
in zijn genre toch één van de beste zeker
Het eerste gedeelte van de film zeker... Het 2e gedeelte valt nogal tegen en haalt de film een stuk naar beneden.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Vind ik juist niet want in het 2e deel leer je de mensen echt kennen en geeft het je de film een heel ander gevoel wat we van kubrick gewent zijn... Als de hele film over de opleiding zelf ging was hij niet zo goed geworden denk ik...
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Het eerste deel is wel het best, maar het goede van de film is dat het meerdere dingen van het leger aan de orde brengt, de opleiding en de oorlog. Anders werd het wel een saaie boel.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Ja dat bedoelde ik nou uit te leggen, maar dan zou het niet alleen saai zijn maar ook slecht zijn.... Leuk juist dat kubrick het lekker afwisseld in zijn films..
Film Fan
-
- 940 berichten
- 2187 stemmen
Goeie film. Laat van beide partijen zien dat mensen tot idiote dingen in staat zijn. Het eerse deel laat zien hoe Amerikaans kanonnenvlees gedrild wordt en in het tweede deel hoe een Vietcong sluipschutter gebrainwashed is. En dit alles door "His Masters Vieuw" (Stanley Kubrick) op de gevoelige plaat vast gelegd.
SubbiE
-
- 95 berichten
- 274 stemmen
Stanley Kubrick, een grote naam en denk je een goede film. Helaas worden voor dit laatste de verwachtingen niet volledig ingelost. Ik ga zeker niet zeggen dat de film slecht is, maar hij mist voor mij persoonlijk net dat ietsje creativiteit , zeker naar het verhaal toe. Nu moet ik wel zeggen dat hij zijn tijd ver vooruit was, als je alleen kijkt naar het degelijke camerawerk. Het is daarom jammer om hem nu te zien, in tijden waar we massa's oorlogfilms over onze kop gesmeten zijn, die allen anders willen zijn. Vergeleken hiermee springt hij er heel wat minder uit. Ik werd niet omverblazen door dit script. De acteurs worden net niet lang genoeg gevolgd om medelijden te wekken. Deze film zal zeker niet op de eerste plek schitteren op m'n lijstje "beste van Kubrick". De fanaten van oorlogsfilm wil ik wel aanzetten om deze film te zien.
een bescheiden 3*
QuidQuoPro
-
- 154 berichten
- 184 stemmen
In het tweede zitten een paar tenenkrommend mis-caste personages, absoluut ongeloofwaardig. Eerste gedeelte is wel de moeite waard.
dreamtheater19
-
- 39 berichten
- 0 stemmen
Full Metal Jacket de beste oorlogsfilm allertijden zoals het op de hoes staat,nou daar ben ik het niet mee eens maar het is zeker wel een hele goede film over de vietnamoorlog, ik snapte aleen dat stukje niet helemaal dat ze met ze allen met stukken zeep op die gozer gaan slaan. maar goed voor de rest erg goed
Fargo78
-
- 56 berichten
- 17 stemmen
Full Metal Jacket de beste oorlogsfilm allertijden zoals het op de hoes staat,nou daar ben ik het niet mee eens maar het is zeker wel een hele goede film over de vietnamoorlog, ik snapte aleen dat stukje niet helemaal dat ze met ze allen met stukken zeep op die gozer gaan slaan. maar goed voor de rest erg goed
Dat kwam omdat de belaagde jongen de hele groep in problemen had gebracht en straf had bezorgd doordat hij een donut had verstopt in zijn kastje.
Sven Vermant
-
- 472 berichten
- 4548 stemmen
I don't know but i've been told
Eskimo pussy is mighty cold
Na wederom deze film te hebben bekeken verhoogd naar 4,5*, vooral vanwege een sterke eerste 45 minuten.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Alweer zo'n geweldige Kubrick film. Mooi camera en acteerwerk. Waar gaat het verhaal naartoe?? en het eind is ook wel abrubt. Mooi kleurgebruik mede door de vlammen steeds, ook de omgeving zag er dreigend uit. Wat er met Pyle gebeurt is ook wel heftig. Muziek was niet echt duidelijk aanwezig, een nummer van Nacy Sinatra. En net als in de 'The Shining' is er hier ook weer zo mooi gefilmd. Wel jammer dat er in 4:3 verhouding gefilmd werd.
4,5* ster
Gerelateerd nieuws

Legendarische Vietnamoorlog-film 'Full Metal Jacket' van Stanley Kubrick is vandaag te zien op televisie

In de ban van de geprezen bioscoopfilm 'Civil War'? Dan zijn deze films waarschijnlijk ook iets voor jou

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films

Absolute Vietnam-oorlogklassieker vanavond op tv te zien
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordprostituerenhelikoptergebaseerd op boekjournalistieksluipschutterpropagandavietnamvietnamese oorlogrecruitwar photographerwar correspondentoorlogboot campreddenjungleinfantrysergeantracismegeweldgenocidevechtenplatoongevechtdisciplineu.s. marineobstacle course legeranti warmass graveblanket party
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









