Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.158.543)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
Couch Potato
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Een van m'n beste filmfavorieten
Vind ik ook. Laat de critici en kritikasters hem maar afbreken, ik vond dit zulk een boeiend en meeslepend verhaal van begin tot eind dat ik na de bioscoopversie niet kon wachten om hem in huis te halen.
Ik hem nu op dvd en ook nog van toen op video;
Krijg hier niet genoeg van.
Wel jammer dat je weet dat Mel Gibson in het echt ook al zo'n godsdienstidioot is. Nou ja.
Maar wel een prachtfilm hoor !
* * * * *
starbright boy (moderator films)
-
- 22524 berichten
- 5173 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > top-lijsten (centraal topic)
Mad Man Mundt
-
- 301 berichten
- 3814 stemmen
Itt al m'n vrienden, waarvan 2 hem zelfs in hun Top10 hebben, vind ik dit een gedrocht van een film, lomp bombastisch, zeverend en super cliché lovestory, botte en ongenuanceerde heldenstijl, die nergens maar dan ook nergens mij heeft weten te boeien, het is niet dat ik het genre niet dig, kingdom of heaven vond ik bijv. prachtig, maar dit...
Moet zeggen dat ik vooral door het acteerwerk van Gibson, echt geïriteerd raakte, zo dik d'rop alles... bah bah 1*
Artifact
-
- 229 berichten
- 0 stemmen
Opzich ben ik het daar wel mee eens, maar toch nog één van de betere epische films.
Maaltje
-
- 84 berichten
- 0 stemmen
Ik heb hem eindelijk gezien!
Ik vond het geen übergoede film maar wel enorm leuk om te kijken. Ziet er allemaal ook wel mooi uit, maar gewoon niet altijd even geloofwaardig.
Fonk
-
- 135 berichten
- 172 stemmen
Ik heb hem eindelijk gezien!
Ik vond het geen übergoede film maar wel enorm leuk om te kijken. Ziet er allemaal ook wel mooi uit, maar gewoon niet altijd even geloofwaardig.
Wat zou er niet geloofwaardig aan moeten zijn? De gevechtsscenes zijn zeer realistisch nagebootst.
Deze film is echt geweldig. Helaas zijn er maar weinig van dit soort Middeleeuwste films die Braveheart kunnen evenaren. Van sommige scenes kreeg ik gewoon kippenvel.
brookie
-
- 177 berichten
- 278 stemmen
Geweldige film.. goede muziek, sterk verhaal, goed geacteerd mooie beelden etc. Alleen ik vind hem iets aan de lange kant waardoor de film op n gegeven moment wat langdradig wordt. 4*
Bloody Mary
-
- 77 berichten
- 432 stemmen
Ik was 12 toen ik hem voor het eerst zag en het was toen meteen één van mijn lievelingsfilms. Prachtige beelden, kippenvelmuziek, heel mooi verhaal! 4*
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Film is OK, maar Mel Gibson die op zijn veertigste een jonge snaak moet voorstellen is ronduit belachelijk
Leland Palmer
-
- 23790 berichten
- 4915 stemmen
Film is OK, maar Mel Gibson die op zijn veertigste een jonge snaak moet voorstellen is ronduit belachelijk
Waarom zou dat belachelijk zijn? Hij speelt zijn rol grandioos, daar kan je beter maar respect voor hebben.
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen
Wat lees ik toch gigantisch veel kritiek hier.
Dit is een goeie film! Een van de weinige die ik een 5* geef.
Laatst herzien. En de film krijgt niet ongetwijfeld en 5* maar licht het dichtst ertegenaan.
De muziek uit Braveheart: Te mooi.... 1 van de allermooiste die ik ooit in een film hoorde. Ik lag die avond in bed met die muziek en dacht na, waarover was niets special maar de muziek bleef door mijn hoofd zweven en ik werd er ontroerd van. Zonder deze goeie muziek had deze misschien niet eens een 4,5 gehad.
Voor de rest zitten er mooie, redelijk ontroerende stukken tussen. Alleen net niet mooi genoeg om tranen uit mij te krijgen.
Goeie gevechten, prachtige landschappen, goed geacteerd, en alhoewel William zo "heldhaftig" is.. Hij is wel een wijze man van eer en respect. Die koning van Engeland daarintegen is een goed voorbeeld van machtsverspilling en harteloosheid. Maarja... vroeger waren ze zo, anders waren we niet veranderd.
Ben benieuwd als deze film werkelijk zo goed is. Dat ik er over 10 jaar dit nog een mooie film vind en dan kan niemand het ontkennen met een reactie als : "Je bent jong, logisch dat je deze goed vind bla bla bla...".
Tuurlijk ben ik jong. Zijn er films die ik goed\slecht vind vanwege mijn leeftijd maar Braveheart zou daar beslist niet een aangewezen film voor zijn.
Als dat van "leeftijds-beoordeling" werkelijk waar was zou de film met een aantal stemmen van 2901 niet nr 57 in de top zijn. Ik ken volwassen mensen met derze in hun top 10.
Kesel
-
- 6 berichten
- 242 stemmen
Deze film hoort absoluut bij mijn favorieten. Heel meeslepend. Heb hem ondertussen al meerdere keren gezien en ik vind hem steeds beter worden
raizeredge
-
- 114 berichten
- 0 stemmen
krijg steed weer de rillingen als die al die mensen toespreekt prachtig
Fonk
-
- 135 berichten
- 172 stemmen
Ik vind hem vooral aanstellerig.
En daarom geef je de film maar een 0.5? Flapdrol.. 
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
En daarom geef je de film maar een 0.5? Flapdrol.. 
Lees eerst eens terug voordat je oordeelt. Dan zou je zien hoeveel meer argumenten daaraan vooraf zijn gegaan.
Flapdrol.
Fonk
-
- 135 berichten
- 172 stemmen
Lees eerst eens terug voordat je oordeelt. Dan zou je zien hoeveel meer argumenten daaraan vooraf zijn gegaan.
Flapdrol.
Heb weinig behoefte om hierover een discussie op te voeren, maar wanneer 154 000 mensen op IMDB deze film gemiddeld met een 8.3 bestempelen zegt dat toch wel iets. Zelfs hier krijgt hij gemiddeld een 4 (omgerekend een 8 ). Maar sommige hier zijn zo bekrompen (vaak met gezever dat er amper toe doet zoals ik hou niet van het acteerwerk van Mel Gibson) en doen het af met een 1. Hun recht maar zo wordt het puntensysteem wel verziekt.
Maar waarom zit ik me uberhaupt druk te maken over zulke kleinzielige kleuters..
Gelukkig zijn er wel nog genoeg filmliefhebbers die deze film waarderen en die scheve verhouding dus bijtrekken.
kappeuter (crew films)
-
- 74676 berichten
- 5987 stemmen
Daar heeft elke hoog gewaardeerde film ongeveer evenredig veel last van.
Op imdb geeft 5,5 procent van de stemmers een 4 of lager.
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen
Vreemd. Dit is nog wel de meest kritiek bevattende top 60 film die ik ken. Waaronder dat dit 1 van de 8 films\reeksen is die 5 van mij krijgt. Dat dit dus van al die top 60ers de 3e is die echt gewaardeerd word door mij. Deze film heeft kennerlijk iets wat veel mensen niet kan uitstaan, en dat andere door de vingers zien.
Mij lijken dat:
- Mel Gibson. Ik las verschillende kritieken op hem. Dat hij te oud was voor zo'n rol of voor de zoveelste keer weer de held moest uithangen.
- Bombastisch. Alle gevechten overdreven? Teveel bloed en geweld?
- Te lang?
- Te standaard verhaal?
Tja De muziek is ziek mooi, daar kun je gewoon niet over zijken. Tenzij je allergies bent voor doedelzakken.
- Liegt over de geschiedenis in opzichten?
- De hoofdrol is een typische held die goed vecht en het juiste pad neemt enz. Daar las ik wel kritiek op.
- De Freedom kreet en Romantiek verhaal zijn verschikkelijk volgens Knisper in ieder geval. Bij mij waren dat juist scene's waar het traantje kon verschijnen.
- Slecht geacteerd? Kom op zeikers! Julie hebben tevaak Jack Nicholson of Al Pacino gezien. Alsof een tienertoneelspeler het beter kan!? No way dit vind ik onzin.
Maar om elkaar te gaan beledigen voor flapdrol.. Tja ik noem mensen zeikers, dus ik moet niet zeiken.
Het is maar een film. Niet het einde van de wereld die naderd en deze film goed vinden is de enige kans op overleving.
Leland Palmer
-
- 23790 berichten
- 4915 stemmen
Ronduit zielig dat je deze film 0,5 sterren geeft. Sorry, maar daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn! 0,5 sterren betekend wel dat echt NIKS goed is aan de film, en dat slaat nergens op. Dus Braveheart heeft een belachelijke score, cinematografie, acteerprestaties e.d. Dacht het niet. Deze film is in alle opzichten een grandioos meesterwerk. Gebruikers die deze film een 0,5 geven, ga ik voor verder commentaar over dit prachwerk niet serieus nemen! Sorry kappeuter, maar dit ben ik niet met je eens......
Knisper
-
- 13048 berichten
- 1282 stemmen
Ik vind Braveheart ook (in de meeste aspecten) een beroerde film. Inderdaad verschrikkelijk acteerwerk, een veel te geromantiseerd plot (dat liefdesverhaal kan echt niet en die 'freedom'-roep is helemaal verschrikkelijk). Wat mij betreft wordt de film gered door de setting, de huizen en omgeving zien er best mooi uit, en ook de gevechten zijn best aardig, maar ik denk dat veel mensen zich over vijf jaar voor hun kop slaan dat dit ooit tot hun favorieten heeft kunnen behoren.
gotti
-
- 14086 berichten
- 5914 stemmen
Lees eerst eens terug voordat je oordeelt. Dan zou je zien hoeveel meer argumenten daaraan vooraf zijn gegaan.
Flapdrol.
Och, het is maar wat je argumenten noemt...
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ik zie het als een film a la Ben Hur, gewoon een heldenepos. Neem de film niet te serieus met haar freedom en zo. De film wilt niet realistisch zijn, dus als je daarom de film gaat bekritiseren.... Deze film is gewoon superentertainment, niets meer en niet minder.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Heb weinig behoefte om hierover een discussie op te voeren, maar wanneer 154 000 mensen op IMDB deze film gemiddeld met een 8.3 bestempelen zegt dat toch wel iets. Zelfs hier krijgt hij gemiddeld een 4 (omgerekend een 8 ). Maar sommige hier zijn zo bekrompen (vaak met gezever dat er amper toe doet zoals ik hou niet van het acteerwerk van Mel Gibson) en doen het af met een 1. Hun recht maar zo wordt het puntensysteem wel verziekt.
Maar waarom zit ik me uberhaupt druk te maken over zulke kleinzielige kleuters..
Gelukkig zijn er wel nog genoeg filmliefhebbers die deze film waarderen en die scheve verhouding dus bijtrekken.

Wat een totale onzin kraam je hier nu weer uit. Als het gemiddelde hoog is betekent dat dat we er allemaal maar in mee moeten gaan en deze film goed moeten vinden. Nou juist dat klinkt mij als kleinzielig gezeur in de oren. Blijkbaar is meneer al snel op zijn teentjes getrapt als we zijn alom geliefde film ook maar durven bekritiseren. Ooit gehoord van films als bijv. (nagenoeg alle delen van) Star Wars, ook hoog gewaardeerd door het grote publiek (kijk maar op je graadmeter IMDb), maar de kwaliteit valt te betwisten. Laat iedereen lekker zijn eigen mening hebben over dit (in mijn ogen) wanproduct.
Alsjeblieft, dankjewel zeg.
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen

Wat een totale onzin kraam je hier nu weer uit. Als het gemiddelde hoog is betekent dat dat we er allemaal maar in mee moeten gaan en deze film goed moeten vinden. Nou juist dat klinkt mij als kleinzielig gezeur in de oren. Blijkbaar is meneer al snel op zijn teentjes getrapt als we zijn alom geliefde film ook maar durven bekritiseren. Ooit gehoord van films als bijv. (nagenoeg alle delen van) Star Wars, ook hoog gewaardeerd door het grote publiek (kijk maar op je graadmeter IMDb), maar de kwaliteit valt te betwisten. Laat iedereen lekker zijn eigen mening hebben over dit (in mijn ogen) wanproduct.
Alsjeblieft, dankjewel zeg.
Mc. Jij beweerd bijvoorbeeld dat Mel Gibson een belachelijk slechte acteur is die alleenmaar eigen dunk moet zijn. Vond je dat toen hij de mensen aansprak het leek alsof hij buikpijn had en kleuters les moest geven? Vond je dat als hij freedom schreeuwt dat Mel deed alsof hij het nieuws voorlas?
Of was het soms dat je het gewoon een ongeloofelijke rotfilm vond dat je dacht : dat past ik er nog wel bij ik verveelde me toch? Of vond je zijn rol gewoon rot waardoor je niet daarop let? Acteren is niet makkelijk... Hij heeft tranen gekregen met zijn acteerwerk. Geen "slechte" acteur die dat kan!
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Mc. Jij beweerd bijvoorbeeld dat Mel Gibson een belachelijk slechte acteur is die alleenmaar eigen dunk moet zijn. Vond je dat toen hij de mensen aansprak het leek alsof hij buikpijn had en kleuters les moest geven? Vond je dat als hij freedom schreeuwt dat Mel deed alsof hij het nieuws voorlas?
Of was het soms dat je het gewoon een ongeloofelijke rotfilm vond dat je dacht : dat past ik er nog wel bij ik verveelde me toch? Of vond je zijn rol gewoon rot waardoor je niet daarop let? Acteren is niet makkelijk... Hij heeft tranen gekregen met zijn acteerwerk. Geen "slechte" acteur die dat kan!
Eerst even: Het gaat hier helemaal niet om. Wat ik hierboven duidelijk probeerde te maken was dat iedereen zijn mening moet kunnen hebben over deze film, ook al is die negatief. Dat IS mogelijk, zelfs bij een film die veel oscars heeft gewonnen en door het gemiddelde IMDb- en MoMe-publiek hooggewaardeerd wordt. Ik wil daarmee dus zeggen dat ik er een beetje gek van wordt dat mensen de hoge rating als argument gebruiken ("Braveheart heeft hier een score van 3,98* dus iedereen moet het wel goed vinden" is gewoon geen argument). Meeloperij is alleen maar een teken van geen eigen mening kunnen vormen, en dat is juist zoiets moois aan een site als MoMe, dat iedereen kan zeggen wat hij/zij van een bepaalde film vind.
Maar nu dan over Mel Gibson, want anders zal ik wel weer het verwijt krijgen dat ik de vraag ontwijk.

Ja, je hebt inderdaad deels gelijk. Ik vind Mel Gibson in deze film (en ook vele andere, maar het gaat nu over Braveheart) slecht acteren. Jij geeft als argument dat slechte acteurs het publiek niet tot tranen kunnen krijgen maar ik noem dat onzin. Tientallen mensen huilen al van de close-ups bij een gemiddelde soap, even een muziekje eronder en klaar is kees. Wat Mel Gibson in deze film vooral doet is enorme overacting. Hij heeft zichzelf in de hoofdrol gezet en wil graag alles laten zien wat hij kan en heeft de rol daarvoor zo breed uitgemeten als het verhaal maar toeliet. Ik vind dit een teken van eigendunk, en ja, dat weegt (als het op zo'n manier wordt uitgebuit) voor mij mee. Natuurlijk is de man niet talentloos en zeker zal hij niet zo ver zijn gekomen als hij niet enigzins zou kunnen acteren. Maar, ondanks dat het "Freedom" inderdaad niet klinkt alsof hij het nieuws voorlas, deed het me niks. Het was allemaal simpelweg te dik aangezet, te gedrenkt in eigendunk, en, above all: Ik zag geen William Wallace. Ik zag alleen een acteur die het niet in zich heeft om mooi en ingetogen te spelen zodat de uitbarstingen er uit springen en ontroeren, maar een die alles groots en meeslepend wil, en dan werkt het simpelweg niet.
En dat is mijn mening.
Maar als hij jou tot tranen brengt, prachtig, geniet ervan.
Leland Palmer
-
- 23790 berichten
- 4915 stemmen
Tuurlijk is het geen argument om deze film goed te moeten vinden om de hoge gemiddelde score van 3.98. Maar zeg nou zelf: is 0.5 sterren geven voor deze film niet een beetje overdreven? Je kon dus niks waarderen in deze film? Niks was goed? Je walgt er dus van?
Gerelateerd nieuws

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vanavond op televisie

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.381 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.825 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.501 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.425 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








