Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.158.543)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Daarbij, Gibson acteert toch geweldig?
Wil je daar echt antwoord op?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Je kan toch niet zeggen dat hij niet met volle overtuiging zijn rol vertolkte? De manier waarop hij enkele keren FREEDOM uitschreeuwt geeft me elke keer opnieuw rillingen.
Kijk trouwens eens op IMDB jongens. De film heeft nogal wat prijzen in de wacht gesleept. Ondermeer verschillende voor beste regisseurswerk, cinematografie, geluids(effecten) en script. Dus zo vreselijk slecht kan het toch allemaal niet zijn...
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Je kan toch niet zeggen dat hij niet met volle overtuiging zijn rol vertolkte?
Alsof dat genoeg is.
De manier waarop hij enkele keren FREEDOM uitschreeuwt geeft me elke keer opnieuw rillingen.
Ik ging over mijn nek. Ik geloof dat als ik mijn diorect oproepbare geheugen moet citeren dat het meest ergerlijke staaltje acteerwerk allertijden is.
Kijk trouwens eens op IMDB jongens. De film heeft nogal wat prijzen in de wacht gesleept. Ondermeer verschillende voor beste regisseurswerk, cinematografie, geluids(effecten) en script. Dus zo vreselijk slecht kan het toch allemaal niet zijn...
Alsof er bij jouw 0,5 ster-films geen goed ontvangen en prijswinnende films staan....
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Voor 1 of 2 korte scenes in een film die bijna 3 uur duurt kan dat nauwelijks doorwegen. Daarnaast was de nadruk uiteindelijk niet sentimenteel, maar pakkend. Mel loopt niet naar zijn geliefde in slowmotion (zoals het werkelijk te cliche zou zijn), maar geeft een bloemetje af die hij na al die jaren had blijven koesteren (gekregen bij de begrafenis van zijn vader destijds).

djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Precies wat ik bedoel, ongelofelijk cliché dus..
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Zeer goede film. Helaas net té sentimenteel en teveel historische fouten. 4.5 ster
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Alsof dat genoeg is.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Nee, ik moet zeggen dat ik die geheel en al vind ontbreken bij Mel Gibson. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat de 'goeie' man de kunst van het regisseren onder de knie zou kunnen krijgen, het talent is aanwezig, maar helaas weet hij het alleen maar op een totaal misplaatste manier tot uiting te brengen. Bombastisch en ongelofelijk overdreven, jammer.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
zowel door menig professionele vakmensen als geintensiveerde filmliefhebbers én het grote publiek zo goed gevonden worden.
Hits of niet, prijzen of niet, evenzoveel filmprofessionals haten Gibsons films.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het zijn echt geen standaard dingen dat je in elke prent tegenkomt hoor.
Nu juist films waarin dit nóg uitgekauwder en onovertuigender is dan in deze film.. Braveheart is daarnaast ook nog eens een stuk rauwer, iets wat voor de film spreekt.
Natuurlijk zijn dit soort epossen (epi?) van alle tijden en al vaak verfilmd, maar om nu juist recente en neppere voorbeelden te gaan noemen gaat me een beetje ver. Alexander, LOTR 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Zie nou gewoon in dat er niks speciaals is aan de scene en dat het gewoon ongelofelijk geromantiseerd is.
Zoals orbit ook zegt, Braveheart is een pak rauwer dan soortgenoten (zeker de voorbeelden die jij noemt). Dat spreekt inderdaad al heel wat voor de film.
Tuurlijk is Braveheart lekker aangedikt en wordt met fantasie een fictieve dimensie aan de historie gegeven die ondermeer inspeelt op ons gevoel voor heroiek, kitcherige toestanden en imposante beeldstromingen. Dat maakt het nu net zo interessant. Voor een zoveelste geschiedkundige documentaire pas ik. Tja, en Braveheart is nu eenmaal in hoofdzaak een heldenepos.
Daarnaast mag William Wallace dan wel een bombastische held zijn in de film, veel belangrijker is het symbool achter het personage. ('Aanvaard niet zomaar alles zoals het is' 'Vrijheid is veel belangrijker dan niet sterven' enzovoorts...). De echte William Wallace -die ook werkelijk een belangrijk figuur in de Schotse geschiedenis is- wordt in de bloemetjes gezet, aangedikt, maar de kern blijft staande en komt zeer goed over op deze manier.
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Alsof talent er niet toe doet. Nu heeft Gobson eerder wel bewezen geen compleet waardeloze acteur te zijn, maar helaas had hij nu geen regisseur die hem wat strakker hield.
Wat ik meer verwacht? Ik zit niet op zulke ijdeltuiterij te wachten. Dit had meer met Gibson te maken dan met goed acteren. Ik vind het hele einde soweiso een snertidee, daar valt lastig tegenop te spelen.
Enig idee hoeveel oscars The Sting won? Hint: meer dan Braveheart.
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Zoals orbit ook zegt, Braveheart is een pak rauwer dan soortgenoten (zeker de voorbeelden die jij noemt).
Ook dat zie ik niet.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Alsof talent er niet toe doet.
Verder heeft het weinig te maken met ijdeltuiterij, gezien het een ode is aan iemand en iets anders. Aan een man (en de ideeen achter de man) die een grote historische rol gespeeld heeft in de geschiedenis van Schotland.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ook dat zie ik niet.
Ik ken maar weinig films in dit genre die, ondanks de aangedikte fictieve kant, toch zo hard en compromisloos de feiten in beeld brengen. Zo was het bv al wreed genoeg dat Gibson's vrouw moest sterven, ze tonen dan nog eens onverbloemd hoe dat mens haar keel overgesneden wordt. In een andere film waren die momenten op zijn minst een pak suggestiever gebleven.
Ik vind het trouwens frappant dat uitgerekend jij de film beticht van overdreven sentiment e.d. Met een film als Seven Samurai op 5 sterren, terwijl die veel romantiserender te werk gaat (men doet alsof er geen druppeltje bloed vloeit tijdens veldslagen) en haast een aaneenschakeling is van over-the-top geacteerd hapklaar emotioneel gedoe de ganse tijd.
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Een boel zouden het kunnen. maar Gibson had het ook gekund, als Gibson niet ook regisseerde.
Verschrikkelijk.
De ontroerende speech dat ie gaf om zijn troepen aan te moedigen bv. De theme dat naar voorkomt naargelang die speech zijn hoogtepunt bereikt, de close up van Gibson die met getrokken zwaard en gezicht vol woede en vastberadenheid de slotwoorden uitkrijst... Daar zit pit in. En jij noemt dat niet competent regisseren?
Ik noem het zelfs wanstaltig slecht.
Verder heeft het weinig te maken met ijdeltuiterij, gezien het een ode is aan iemand en iets anders.
Het is vooral een ode aan zichzelf.
Anyway, hier lul je je niet meer uit.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Kan (was het hier niet omdat het verschrikkelijk slecht geacteerd / geregisseerd / gefilmd was) maar de film wordt er niet beter op.
Dat is absolute onzin.
--
Maargoed, deze discussie is zonder eind, jij vindt Braveheart duidelijk geweldig (wel logisch eigenlijk als ik je top10 zie, je neemt al snel genoegen met wat flink bloedvergieten) zoals velen, en daar ben ik het niet mee eens. Braveheart wordt duidelijk door 50% van de hoog-stemmers alleen maar hoog gewaardeerd omdat iedereen het zo goed vind, en door de rest omdat er flink wat bloed vergoten word. Ik stel nu eenmaal wat meer eisen aan een film, in de eerste plaats dat de film wat met me doet, dat deed Braveheart niet, sterker nog, ik vond het een kwelling de film te kijken, ik vond het een bar en bar slecht en ongeïnspireerd egotripper filmpje dat flink wat afdeed van het toch al slechte beeld dat ik had van Mel Gibson. Jammer, want ik denk dat de man echt wel wat kan (regisseren dan, want als acteur stelt het helemaal niks voor) maar helaas.
Del-Nero
-
- 12 berichten
- 34 stemmen
ik denk dat je nu iedereen over 1 kant scheert... kan me niet voorstellen dat 50% zijn mening baseerd op een mening van een ander..
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
ik denk dat je nu iedereen over 1 kant scheert... kan me niet voorstellen dat 50% zijn mening baseerd op een mening van een ander..
kam 
Maar toch denk ik dat wel. Zo ook bij bijvoorbeeld een film als The Shawshank Redemption.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik vrees dat het tegenwoordig wel die kant opgaat bij filmfora ja..
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Maar ik vind Braveheart desalniettemin een pittig stukje werk, wat ondanks zijn clichées (die ik bij al dit soort epische drama's trouwens zie, dus slecht argument!) zeer onderhoudend is en wel degelijk door enkele mooie rollen (zoals Brian Cox) weet te boeien. Mij staan niet enkel de afgehakte armen bij in elk geval.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
(wel logisch eigenlijk als ik je top10 zie, je neemt al snel genoegen met wat flink bloedvergieten)
Voor de rest is het inderdaad zo dat jij nu eenmaal mijn mening niet deelt, maar wat je Mel niet kan van betichten is van egotripping. De film gaat over William Wallace, niet over Mel Gibson.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Mij staan niet enkel de afgehakte armen bij in elk geval.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
De film staat hier in de top 50....
Probeer voor de rest eens wat meer te melden dan enkel de ontkenning (ik weet wel dat je het niet met me eens zal zijn). Een goeie discussie loopt alleen maar als een mening ondersteund wordt met argumenten. Als ik straks antwoord "Neen, het was mooi" brengt dat niet veel op...
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Dat denk ik juist wél, daarom staat Braveheart (en The Shawshank Redemption) ook zo hoog, voor het merendeel door users die zich aanmelden, stemmen op dit soort films (5*) en vervolgens weer vertrekken. 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het is niet voor niets geweest, ik ben het er simpelweg niet mee eens.
Uitspraken als 'Je gaat me toch niet vertellen... 'dan heeft deze discussie geen zin' getuigen van eenrichtingsverkeerdenken ('ik heb dé waarheid in pacht').
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dat denk ik juist wél, daarom staat Braveheart (en The Shawshank Redemption) ook zo hoog, voor het merendeel door users die zich aanmelden, stemmen op dit soort films (5*) en vervolgens weer vertrekken. 
Daar lijkt het wel op ja, een soort stille lijstjesmaffia.. als ze al iets posten is het "te toppie man! Coole film!" (en dat zelfs vaak nog slecht gespeld..)
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Is de bedoeling geweest, helaas heeft Mel Gibson het zich toegeëigend en er een wanproduct van gemaakt.
Dat ben ik dus niet met je eens.. Tuurlijk heeft Gibson hier een enorm dikke vinger in de pap gehad, maar ik vind dat ie redelijk in de buurt is gebleven van het heldenepos van Wallace, inclusief inktzwart einde (welke films durven dat nog meer aan?).
Geromantiseerd is een boel, maar dat geldt net zo hard voor alle gladiators, troys en lord of the midgets.. daarin zie ik geen enkel verschil.
Gerelateerd nieuws

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vanavond op televisie

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.381 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Drama / Oorlog, 1993
2.116 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.825 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.501 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.425 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









