Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.158.543)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
meneer gibson
-
- 32 berichten
- 163 stemmen
een dikke 5 voor dit prachtige kunststukje voor mel gibson!
fantastische film, vechten, gecombineerd mer goeie humor( voor al dat stukje waarin de ieren op eens stoppen met aanvallen HILARISCH) terecht bekroond met 5 oscars! als je het mij vraagt de beste film met mel Gibson
gotti
-
- 14086 berichten
- 5914 stemmen
Gedreigd met vierendeling door de mods als ie hier nog zou posten?
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Ik kan me niet herinneren dat ik iets goed vond aan deze film, nee.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het heel leuk van de BFI dat ze kenners vragen naar hun Top10. Regisseurs en critici.
Hier heb je een linkje: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/topten/poll/list.php?list=films
Geen enkel persoon stemde voor Braveheart en Shawshank Redemption.
Zegt een heleboel.
Ik zie ook Ceylan weer opduiken, dat zegt genoeg 
neo
-
- 15436 berichten
- 10054 stemmen
BFI is natuurlijk niet heilig. Ga er vanuit dat niet al die kenners Braveheart een waardeloze film vinden. En ik ben Braveheart nu niet aan het verdedigen, ter info. De muziek van Horner is in ieder geval geweldig, en de kenners van filmmuziek zijn het daar over het algemeen wel mee eens 
mister blonde
-
- 12718 berichten
- 5875 stemmen
Ik kan me niet herinneren dat ik iets goed vond aan deze film, nee.
Nog maar eens kijken dan, de rol van Patrick McGoohan als Longshanks, King Edward I is namelijk briljant.
soom
-
- 24923 berichten
- 2755 stemmen
Ik kan me niet herinneren dat ik iets goed vond aan deze film, nee.

Ik ben nog steeds even benieuwd naar het einde, ik moet het echt snel maar gaan zien, dus een bezoek aan de videotheek staat absoluut op de planning.
meneer gibson
-
- 32 berichten
- 163 stemmen
is het einde eigelijk een goed of een slecht einde?:p
voor mij is het nog niet helemaal duidelijk..
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Ik vind het heel leuk van de BFI dat ze kenners vragen naar hun Top10. Regisseurs en critici.
Hier heb je een linkje: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/topten/poll/list.php?list=films
Geen enkel persoon stemde voor Braveheart en Shawshank Redemption.
Zegt een heleboel.
Ik zie ook Ceylan weer opduiken, dat zegt genoeg 
Top tien. Tja. Dat doet natuurlijk niemand. Durf te wedden dat ze hem ook niet in hun top 100 zouden zetten. Dat een film niet in je top 10 staat, zegt niet dat je hem niet goed vindt, natuurlijk.
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
BFI is natuurlijk niet heilig. Ga er vanuit dat niet al die kenners Braveheart een waardeloze film vinden. En ik ben Braveheart nu niet aan het verdedigen, ter info. De muziek van Horner is in ieder geval geweldig, en de kenners van filmmuziek zijn het daar over het algemeen wel mee eens 
Kan het me niet goed meer herinneren. Wel dat ik de film vervelend sentimenteel en te bombastisch vond. Kan me niet voorstellen dat de muziek daar geen rol in speelde...
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
is het einde eigelijk een goed of een slecht einde?:p
voor mij is het nog niet helemaal duidelijk..
Ik vond het einde in ieder geval verschrikkelijk slecht....
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Er werd me een vraag gesteld.
neo
-
- 15436 berichten
- 10054 stemmen
Kan het me niet goed meer herinneren. Wel dat ik de film vervelend sentimenteel en te bombastisch vond. Kan me niet voorstellen dat de muziek daar geen rol in speelde...
Natuurlijk. Maar er zitten ook hele mooie tedere, ingetogen stukken in de score.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen

Natuurlijk totale onzin. Ik volg juist graag de discussies bij films die ik niet goed vind omdat het me interesseert waarom anderen dit wel vinden, ook vind ik het belangrijk dat er mensen zijn die melden dat ze een bepaalde film niet goed vinden en dan vooral waarom. Stel je voor dat iedereen alleen zou posten bij films die hij/zij goed vind, dan is er weinig meer aan om de berichtjes te lezen.
soom
-
- 24923 berichten
- 2755 stemmen
Ik volg juist graag de discussies bij films die ik niet goed vind omdat het me interesseert waarom anderen dit wel vinden. Stel je voor dat iedereen alleen zou posten bij films die hij/zij goed vind, dan is er weinig meer aan om de berichtjes te lezen.
Heeft hij wel naar Braveheart zitten kijken? Maar goed, terug naar de film maar..
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Nou... hij zei al dat hij hem vervelend sentimenteel en te bombastisch vindt. En dat hij het einde verschrikkelijk vindt, is qua gevoel, ook duidelijk lijkt me. Ik heb Braveheart een 5 gegeven en hij staat ook in me top 10, maar het is natuurlijk geen feit dat deze film erg goed is.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Nouja, daar heb je het dus al, jij vind Braveheart een geweldig stukje film, je zegt hier dat het dat is, terwijl dit natuurlijk gewoon een mening blijft en geen feit. Precies daarom vind ik het dus belangrijk dat er ook mensen reageren die de film niet goed vinden, voordat het lijkt alsof iedereen Braveheart geweldig vind / dat Braveheart geweldig is, wat je natuurlijk nooit over een film kan zeggen.
Ik begrijp precies wat hij bedoelt, ik heb ook naar Braveheart gekeken en heb dat inderdaad (en nog veel meer clichés en slechte eigenschappen van de film) gezien. Als hij zegt 'Narcistisch en klef' denk ik, 'inderdaad'. Mel Gibson gebruikt deze film duidelijk om zichzelf eens flink te 'boosten', laten we het zo maar noemen. Ook vond ik de film verschrikkelijk klef, de 'romantische' scenes met Mel waren ronduit slecht en cliché.
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Maar ik vind het eigenlijk nogal raar dat Wouter alleen maar Braveheart zit af te branden,
Lees het even opnieuw. iemand vroeg me of ik echt niks goed vond en ik zei nee.....
terwijl het echt een geweldig stukje film is.
Behalve dat ik het helemaal niet goed vind, vind ik stukje film sowieso een misplaatste kwalificatie voor deze bombastische egotrip.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen

meneer gibson
-
- 32 berichten
- 163 stemmen
ach , ik snap niet waarom jullie niet kunnen zijn wat voor een geweldige film braveheart is, vooral de soundtracks, met de schotse doedelzak, als wallace de bergen op gaat, om kippenvel van te krijgen!
soom
-
- 24923 berichten
- 2755 stemmen
Heb Braveheart gister afgezien, en heb mijn stem verhoogd, van 3* naar 4*. Het einde is werkelijk prachtig, vind ik namelijk, en niet tegenvallend. Fisherking waarschuwde me voor het einde, dat het echt slecht zou zijn, maar ik vond het juist een sterk slot van een mooie film.
Braveheart mag dan misschien een héél klein beetje bombastisch zijn, maar ik vond wat Gibson deed zeker weten een mooi stukje werk, en hij geeft mooie beelden weg van Schotland
. Tijdens het einde had ik dan wel geen kippenvel, maar toch greep het me wel aan, helemaal toen ik wat meer details kreeg te horen van Remi over wat er gebeurde.
Ik moet wel zeggen, dat ik eigenlijk totaal niet van dit genre hou. Alexander vond ik echt een verschrikkelijke film.. Misschien kun je Alexander en Braveheart ook niet vergelijken, maar toch doe ik het. Dan vind ik Braveheart wel een betere film in dit genre. 
Wouter
-
- 18735 berichten
- 3091 stemmen
Braveheart mag dan misschien een héél klein beetje bombastisch zijn
...
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Kan het me niet goed meer herinneren. Wel dat ik de film vervelend sentimenteel en te bombastisch vond. Kan me niet voorstellen dat de muziek daar geen rol in speelde...
Ik kan er inkomen dat je de film bombastisch vond. Maar uitzonderlijk sentimenteel is het allerminst. Er zit emotie in, in de vorm van passie (naar overtuiging en vastberadenheid toe), verdriet (leed) en een deeltje wraakzucht. Okee, misschien ook een vleugje romantiek, maar dan erg bitter en niet overdreven geromantiseerd of wat dan ook. En het vele ruwe middeleeuws geweld overspoeld dat sowieso als je je er al aan ergert. Braveheart is in hoofdzaak erg rauw, onverbloemd, hard en bloederig, en allerminst sentimenteel.
Misschien de film inderdaad eens een nieuwe kijkbeurt gunnen. Let op de mooie cinematografie, de fijne opbouw van het verhaal (het keerpunt van Wallace), de prachtig in beeld gebrachte wraakacties, de spectaculaire veldslagen, de vele memorabele quotes en scenes, het vleugje humor, het onverbloemde geweld, de magnifieke close-ups, montage, inkleding en vooral hoe Wallace vol passie en overtuiging strijdt voor zijn ideaal "They Can take our Lives, But they can never take away our freedom". Hij pikt het gewoon niet dat zijn eigen land ingenomen wordt (met alle onrecht dat daarbij geschiet). En terrecht. Het einde is dan ook het toppunt daarvan: Heerlijk hoe ie zelfs in die situatie ipv om genade te smeken, nog Freedom zit te krijsen met zijn laatste adem.

Ik hoop dat je inziet hoe fantastisch deze film wel niet is.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Wij hebben naar een andere film gekeken denk ik. Ik herinner me een (of meerdere?) scenes waarin Mel Gibson en zijn geliefde het bos in gaan waar zich een liefdesscene afspeelt die niet alleen te cliché is voor woorden maar ook overduidelijk enorm overdreven en geromantiseerd.De film mag dan van tijd tot tijd bloederig zijn, dat neemt niet weg dat de sentimentele scenes ongelofelijk dik aangezet en overdreven zijn, dat wordt helemaal niet overspoeld door het geweld.
Is me niet opgevallen, en je zou toch denken dat een zó slap verhaal, slechte acteerprestaties en lange runtime je aandacht wel op iets anders zouden vestigen. Ik heb het geprobeerd, maar mooie cinematografie was in geen velden of wegen te bekennen.
Zeer cliché, voorspelbaar en afgezaagd, en dan ook nog eens veel en veel te lang...
Misschien wel spectaculair, maar helaas zo ongelofelijk slecht gefilmd dat daar weinig van te zien was.
Welke dan?
Had best een goede scene kunnen zijn, ware het niet dat het mateloos verpest wordt door Mel Gibsons slechte acteerwerk, als je dit bedoelde met het 'vleugje humor' heb je gelijk want ik herinner me dat ik toch wel even moest lachen om zo'n belachelijke vertoning.

Al heb je het niet tegen mij, nee, ik zie het niet
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
een (of meerdere?) scenes waarin Mel Gibson en zijn geliefde het bos in gaan waar zich een liefdesscene afspeelt die niet alleen te cliché is voor woorden maar ook overduidelijk enorm overdreven en geromantiseerd.
Daarbij, Gibson acteert toch geweldig? Fantastisch hoe hij emoties weergeeft. Van Damme zou het niet kunnen.
Met dat vleugje humor bedoel ik bv toen Wallace die strijdheren zat uit de dagen om een gevecht uit te lokken, waarop die andere kerel op zo'n gespannen moment zegt: "Well, at least we didn't dressed up for nothing"... Ik vind dat een goeie comic relief.
Gerelateerd nieuws

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vanavond op televisie

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.381 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.825 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.501 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.425 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








