The Terminator (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Michael Biehn

In de toekomst vindt er een wereldoorlog plaats tussen de mensen en de machines. De machines sturen een Terminator terug in de tijd. Deze cyborg heeft maar één missie: het doden van Sarah Connor, omdat haar ongeboren zoon zal uitgroeien tot de leider van het menselijk verzet. De mensen sturen guerrillastrijder Kyle Reese terug in de tijd. Hij moet Sarah Connor zien te vinden om haar te beschermen tegen de Terminator. De vraag is: wie vindt haar het eerst?

avatar van John Barry
The Terminator is een leuke film om een keer gezien te hebben, maar deze film is niet bijster goed. Ik ben niet zo onder de indruk van deze film.

We beginnen met Arnold Schwarzenegger. Schwarzenegger komt heel goed over als The Terminator, zijn robotachtige manier van acteren past bij deze film perfect. Schwarzenegger zet een angstaanjagende robot neer. Het is jammer dat naast Arnold Schwarzenegger eigenlijk niemand echt goed acteert. Michael Biehn als Kyle Reese acteert echt super slecht en zijn tegenspeelster Linda Hamilton als Sarah Connor doet het iets beter maar ook haar acteer werk is niet al te best. De chemie tussen Linda Hamilton en Michael Biehn is totaal afwezig en hun scènes komen dan ook totaal niet goed over. Ook de bijrollen vond ik niet goed gecast.

Het hele verhaal vindt ik leuk en origineel verzonnen. De film is op bepaalde momenten best spannend. Vooral aan het eind als je keer op keer denkt dat de Terminator is verslagen , is het erg spannend. Je denkt nu The Terminator in brand is gevolgen dat het is afgelopen, maar nee de robot is toch niet verslagen!! En als even later de robot door een explosie uit losse stukken bestaat is de robot nog steeds niet verslagen!!!!!! Ik vond dit echt wel een spannend stuk.

Er zitten zeker nog wel een paar andere spannende momenten in deze film. Op het gebied van spanning is deze film wel redelijk geslaagd. Maar op het moment dat we overgaan op de actie scènes word het minder interessant. De actie scènes in deze film kwamen wat inspiratieloos op mij over. Veel geschiet, maar weinig echt spectaculaire actie momenten. Op het gebied van actie valt deze film tegen.

De special effects zien er anno 2014 niet zo goed uit maar voor 1984 waren de special effects wel redelijk , dus over de special effects doe ik niet moeilijk. Waar ik wel moeilijk over ga doen is de muziek. Want de muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen is super slecht. We krijgen wat vage deuntjes voorgeschoteld maar er zit totaal geen spanning in. Vooral tijdens de actie scènes is de muziek vreselijk. Als de muziek goed was, hadden de wat mindere actie scènes toch wat flair gehad. Maar helaas. Ik vond de muziek zelfs zo slecht dat de beleving van de actie scènes, en eigenlijk van de hele film, nog een stuk minder werd. Ik vindt muziek bij een film erg belangrijk en ik vindt het daarom ook jammer dat The Terminator een voorbeeld is van een film waarbij de muziek niet zorgt dat de film beter word, maar er juist voor zorgt dat de film slechter word.

Al met al is The Terminator een film met een hoop spannende momenten. Echter de actie scènes zijn niet echt heel erg goed. De muziek is bagger en naast Schwarzenegger geld dit ook voor het acteer werk. Dit is zeker een film met plus punten. Maar daar tegenover staan voor mij zwaarder wegende minpunten. Dus uiteindelijk van mij kant geen voldoende voor deze film.

2 sterren voor deze film

avatar van Lona
Het was al meer dan 10 jaar geleden dat ik de Terminator heb gezien. Onlangs opnieuw bekeken en ik moet zeggen dat het echt een vette film is. Als fan van sf vond ik het verhaal toen al erg interessant en dat blijft ook zo. In tegenstelling tot bovenstaande review vind ik de soundtrack en de jaren 80 muziek perfect passen bij de film, het heeft iets. De film heeft een ook een duistere sfeer wat de dreiging van de terminator versterkt.

Natuurlijk heb ik het tweede deel ook opnieuw bekeken. Beide delen vind ik even goed, maar als ik moest kiezen dan zou het T1 worden. Het eerste deel heeft naar mijn mening een echt dreigende sfeer in zich en je hebt het gevoel dat de terminator niet te stoppen is en dat de toekomst van de mensheid echt in gevaar is. Dat miste ik wel een beetje in het tweede deel. Dat deel was echter qua uitvoering op heel vlakken beter dan het eerste deel. Ook meer actie zat er in, maar het eerste deel is echt wel origineel. De beoordeling blijft hetzelfde, namelijk 4 sterren.

B-200
Als the terminator niet terug in de tijd ging, zou Reese ook niet terug zijn gegaan. Dus dan zou John Conner nooit geboren zijn. Slaat eigenlijk helemaal nergens op. Toch? Of wel. He jij, ik vraag je wat. Geef eens antwoord. Toe dan.

avatar van dutchtuga
The Terminator is op de eerste plaats geëindigd van de top 10 beste Schwarzenegger films.

Top 10 old school Schwarzenegger films | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

Ik heb deze toevallig in de afgelopen week weer gezien. Briljant! Als je beseft dat dit voor die tijd niet alleen een baanbrekende, maar ook een angstaanjagende film was.
In de basis is deze film verschrikkelijk goed in elkaar gezet.
Het verhaal is ijzersterk en zijn tijd ook ver vooruit dat maakt het ook zo goed en de spanning is om te snijden.
Bijna 30 jaar na release imponeert de actiefilm nog steeds.
Het is een duistere en spannende prent die een naargeestig sfeertje en bombastische actie bevat. Dat maakt het een heerlijke ‘no-brainer’ die van het begin tot het einde vermaakt. Ik kan keer op keer genieten van deze klassieker.
Tijdloos top entertainment.

Heb deze film lang geleden al eens gezien en toen vond ik hem nog best redelijk. Ook nu nog kan die term er net mee door al is het echt niet mijn soort film. De film is inmiddels toch ook wel erg gedateerd met effecten die nu belachelijk over komen. Ook het verhaal is erg kinderachtig en ongeloofwaardig. Maar binnen het genre is het toch wel een goede film waarschijnlijk. Hij verveelde me in ieder geval nog steeds niet. En dat is dan nog iets positiefs.

avatar van JeroenFR08
Toch een klassieker.

Weer hmm gevoelens. Aan de ene kant is de sfeer zeker aanwezig, lekkere 80's muziek en de muziek voor de spanning van de film is helemaal in orde. Ook is er zo nu en dan droge humor aanwezig, wat zeker niet verkeerd is. Schwarzenegger met zn droge gedoe:" get out!" Ja Schwarzenegger is gewoon een topper on naar te kijken. Vind dan de bijrollen wel minder en dan vooral Kyle. Dat plot tussen hem en haar gewoon irritant.

Dan nog voelt de film nogal gedateerd aan, de scenes dat The Terminator bezig is met zn oog, tja. Dat kan nu gewoon niet meer. Maar anderzijds moet je dat wel in zn tijd laten, kon er opzich ook wel om lachen.

Gewoon aardige film die me waarschijnlijk niet heel lang zal heugen, maar een herziening zit er zeker nog wel een keer in.

7/7.3

avatar van rcuppen79
The Terminator is de tweede film en doorbraak van regisseur James Cameron, alsmede de definitieve doorbraak van acteur Arnold Schwarzenegger, die mede hierdoor uitgroeide tot de populairste actieheld van de jaren ’80. The Terminator is dan ook één van de betere sf-actiefilms ooit gemaakt. Het geheim hiervan zit ‘m in de mix van thriller, sf, actie en ook nog een (zij het wat voorspelbare) romance.

Arnold Schwarzengger is op topdreef als de weinig spraakzame moordmachine. Zijn gebrek aan acteertalent werkt hier vooral in z’n voordeel, want niemand kan zijn gezicht zo strak in de plooi houden als Arnold Schwarzenegger. Linda Hamilton speelt de onzekere Sarah Connor die naar het einde van de film steeds zelfverzekerder wordt. Michael Biehn speelt de charismatische verzetstrijder met uitzichtloze missie.

James Cameron (die zijn roots heeft in de wereld van SFX) levert met beperkte middelen (een budget van 6 miljoen dollar) een zeer doeltreffende film af. Het tempo van de film ligt enorm hoog en de constante dreiging van de Terminator zorgt ervoor dat de kijker voortdurend op het puntje van de stoel zit. Het scenario van James Cameron en Gale Anne Hurd leest zich als een goedkope B-film zoals er in de jaren ’80 velen werden gemaakt. Maar in wijze is The Terminator een briljante SF-film met een onderliggende vorm van maatschappijkritiek tegen de opkomst van de machines (die in de jaren ’80 veelal het werk overnamen van mensen), wat volgens de film uiteindelijk de ondergang van de mensheid zou kunnen betekenen.

De trucages zijn tegenwoordig behoorlijk gedateerd, maar de Terminator (ontworpen door Stan Winston) ziet er nog altijd schitterend uit. Ook de rest van de film blijft overeind staan. De synthesizer muziek van Brad Fiedel geeft de film sfeer, net als het mooie camerawerk van Adam Greenberg.

avatar van FillumGek
Vroeger als klein kereltje nog op videoband gehad en erg veel bekeken. Met de komst van DVD eigenlijk nooit meer herzien, tot gisteravond. De film heeft de tand des tijds in elk geval goed doorstaan.

De film waarmee Arnie definitief doorbrak bij het grote publiek, niet geheel onlogisch. De imposante spierbonk is indrukwekkend als de moordlustige Terminator die elke emotie vreemd is. Niet voor te stellen dat er ook andere acteurs naar voren werden geschoven voor de rol, zoals Lance Henriksen. Biehn vond ik een stuk minder sterk acteren, en Hamilton is ook niet echt een hotshot waar ik me mee kon sympathiseren helaas.

Het is ook grotendeels de sfeer die de film zo sterk maakt. De apocalyptische beelden van de machine vs. humans-oorlog zijn duister en angstwekkend. De pieuw pieuw laserbeams zijn wat achterhaald, maar over het algemeen zijn de sfx uitstekend. Ook de oogscene waarin Arnie's hoofd volledig is nagemaakt is knap gedaan.

De geluiden van de vele wapens van Schwarzenegger klinken echt retegoed door de speakers, de actie spat bij vlagen van het scherm. Het fantastische theme warmt je ook meteen op voor een heerlijk spektakel.

Het verhaal is ook boeiend, wat nog verder wordt uitgewerkt in het nóg betere vervolg. Terecht een klassieker.

avatar van Kondoro0614
The Terminator

Vandaag toch maar even de stap gezet om deze te gaan kijken! Ooit begonnen met The Terminator tijdens de les van een The Terminator Freak leraar! Toch moet ik zeggen dat ik erg genoten heb van The Terminator..!

Dankzij deze film ben ik Arnold Schwarzenegger echt leren kennen (Uiteraard ook Commando!)! Dat hij nou super goed kan acteren wil ik ook niet zeggen! Maar de film loopt lekker door met deze man! Michael Biehn speelt in veel film! Helaas moet ik er nog een paar van hem kijken! En dit is de eerste er af! En ik vond dat hij het prima deed! En die staaf-granaten zagen er vet uit! Beetje vuurwerk achtig ! Linda Hamilton deed het ook prima!

The Terminator is een erg vette film! Maar Sciencefiction films vindt ik uit de jaren 80/90 erg gewaagd! Aangezien ze nu veel meer kennis hebben dan toen! Dat kun je ook wel zien want die robot was erg slecht gemaakt in de computer! Uiteraard waren de actie scene's lekker! Lekker veel geknal!

Ik kende The Terminator dus niet, en had hem al een tijdje in mijn "Ga ik kijken" lijst! En hij staat toevallig ook op Netflix Nederland dus ik kon hem lekker bekijken! Ik geef de film een 3.5*!

avatar van Daan258
"FUCK YOU, ASSHOLE"

Had de film nog nooit vanaf het begin tot einde gezien. Altijd het begin of einde juist gemist.
Gister maar is bekeken, en hij heeft me echt uitstekend vermaakt. Lekkere actie, tof verhaal, goed acteerwerk en een paar erg leuke oneliners
Meestal ben ik nooit zo van de 80's films, en vooral niet het genre Sciencefiction / Actie. Maar dit was echt top.

Dikke 3,5*

Op naar deel 2.

avatar van JacoBaco
Kondoro0614 schreef:
Dat kun je ook wel zien want die robot was erg slecht gemaakt in de computer!

Voor deze film (en nog vele andere) is gebruik gemaakt van de techniek stop motion. Er is geen computer aan te pas gekomen.

avatar van Kondoro0614
JacoBaco schreef:

Sorry, dat wist ik niet !

avatar van john mcclane 2
wellicht beter om deze te laten hoe die was als,en hoe je hem vroeger ervaarde.
door de tijd ingehaald.
maar het achterliggende verhaal blijft top.
en zal dat ook blijven.
Google ontwikkelt computer die leert als menselijk brein | Tech & Gadgets - NUjij.nl (29 okt 2014)

cameron had een visie.

avatar van El ralpho
Terug naar de start

Na het zien van de trailer van Terminator Genisys besloot ik dat het tijd werd voor mij om de voorgaande titels uit de reeks te gaan beoordelen. Het is jaren geleden dat ik een Terminator titel gezien heb, en dit was voor de tijd dat ik recenseerde op Moviemeter. Het begint natuurlijk allemaal met het origineel uit 1984 die in mijn gedachten enorm tegenviel toen ik hem de eerste keer zag. Bij deze herziening probeerde ik echter door een andere bril te kijken, en er rekening mee te houden dat de effecten voor deze tijd baanbrekend waren.

Wat ik sowieso al een verademing vond ten opzichte van de trailer van Genysis is de afwezigheid van de overmatige CGI die je vandaag de dag in dit soort films terugziet. Filmmakers lijken tegenwoordig lui geworden te zijn, en per se zoveel mogelijk scene´s te willen schieten die alleen maar uit de computer kunnen komen, en dit vind ik jammer omdat je het er toch aan afziet. Een jaar of 10 na dato is het dan ook goed mogelijk dat dit soort titels die nu in deze tijd gemaakt worden opeens een belabberde indruk achterlaten. Met name een stuk uit de trailer waarin je Schwarzenegger uit een helikopter ziet springen vond ik al gelijk een overdaad aan effecten over zich heen hebben. Maar goed, dit is op de zaken vooruit lopen want veel sciencefiction uit vervolgen tijden heeft hier immers last van en een trailer hoeft nog niks te betekenen. Ik moet ook zeggen dat de datering mij hier behoorlijk meegevallen is. Dieptepunt vond ik de scene´s in de toekomst die in deze tijd wel lachwekkend zijn geworden, en hier moest ik mij dan ook echt doorheen worstelen. Gelukkig zijn er weinig scene´s die zich in deze tiijd afspelen dus was de ergernis hieraan minimaal. De laatste scene´s maken ook veel gebruik van special effects, en hoewel je goed kunt zien dat het nep is, heeft dit deel van de film wel een enorme charme over zich heen en ziet het er, als je je bedenkt dat dit allemaal begin jaren 80 geschoten is, gewoon erg goed uit. Dit brengt dan ook een positief gevoel van nostalgie met zich mee.

Verhaaltechnisch staat het ook allemaal nog als een huis, en realiseer je je gelijk dat je dit soort verhaalvertelingen wel vaak mist binnen dit genre tegenwoordig. Schwarzenegger speelt hier ook geweldig, en het was ook leuk om hier weer eens een jonge Linda Hamilton te zien. Michael Biehn vond ik als actieheld dan wel weer wat minder. Hij doet het niet slecht, maar ik vind het geen gemis dat Schwarzenegger zijn rol als beschermer in de vervolgdelen overneemt. Grootste pluspunt van dit origineel vond ik echter dat er nog meer dan genoeg actie momenten zijn die nog steeds van je scherm af knallen, zelfs 30 jaar na dato. Klein minpunt vond ik overigens nog wel dat Kyle en Sarah wel erg vaak van de Terminator wisten te ontkomen en dat hij op een gegeven moment net iets te vaak achter het net blijft vissen. Hoe de Terminator de twee echter steeds op het spoor blijft komen, blijft echter heerlijk om naar te kijken en met name de scené in het politiebureau blijkt nu nog steeds legendarisch.

Deze herziening is mij enorm meegevallen en was een stuk beter dan ik aanvankelijk gedacht had. Op naar het tweede deel wat voor mij (en voor de meeste mensen) in geheugen in ieder geval het absolute hoogtepunt is van de reeks en een van de beste films ooit. Het origineel trapt in ieder geval al heerlijk af en maakt mij hier alleen maar enthousiaster naar.

onlangs de leeftijd van de film blijf hij goed.
ook al komt de techniek van stop motion op het laats van film gedateerd aan maar voor een film van 30 jaar mag dat dan ook wel.

een goede klassieker.

avatar van Sint Antonius
Hoewel ik de film zeker niet slecht vond, wordt hij misschien wel wat teveel overgewaardeerd omdat hij nu eenmaal een klassieker is. Terminator 2 is echt vele malen beter. De special effects vind ik wat te doorzichtig (toegegeven, de film kan er niet aan doen dat hij in de jaren '80 is uitgebracht) en het plot - hoewel met een interessant uitgangspunt - wat dunnetjes. Het beperkt zich allemaal wat veel tot weglopen van de terminator en voor het overige staat er niet veel op het spel. De twist op het einde kon ik dan weer wel smaken.

Huiveringwekkende film die op een paar gedateerde elementen de tand des tijds prima heeft doorstaan. Gek dat ik hier maar 3* voor had staan.

avatar van Black Math
Ooit met mijn ouders gezien, en dat was een slechte beslissing, want die konden dit totaal niet pruimen. Het resultaat was dat ik me geneerde dat ik hen dit had voorgeschoteld en mede daardoor viel de kijkervaring nogal tegen.

Het is dan ook niet verrassend dat ik de film deze keer beter heb ervaren, al vind ik het nog steeds niet geweldig. Veel standaard actie, cheesy muziek, en de special effects waren ook niet echt geweldig, met name de Terminator aan het einde van de film.

De rol van Schwarzenegger is niet heel erg divers, maar wat hij moet doen, doet hij wel erg overtuigend: een emotieloze moordmachine neerzetten. Af en toe zelfs nog wel grappig, zoals met de "Fuck you, asshole". Ook aardig is het idee van de tijdlus. Dit soort plots vind ik altijd wel vermakelijk.

Van het vervolg herinner ik me dat het een stuk grappiger was, die staat dan ook op de herzieningslijst. Voor deze film 2*.

avatar van Daenelia
Eigenlijk vind ik deze film helemaal niks. Dus ik begin met 0,5. Maar dan vind ik Linda Hamilton wel weer heel goed, weliswaar niet zo goed als in deel 2, maar toch. Dus toch een 1,5. En dan is het toch wel bijzonder dat deze film boven zijn genre uitstijgt. Dus een 2,5. En Brian Thompson: 3. En omdat het fijn is deze film met mijn gozer te kijken: het is één van zijn lievelingsfilms.

Vandaar: 4. Maar ik vind het niks

avatar van baspls
Daenelia schreef:

Vandaar: 4. Maar ik vind het niks

Een vier is nogal hoog als je het niks vind, maar dat kan aan mij liggen...

avatar van Daenelia
baspls schreef:

Een vier is nogal hoog als je het niks vind, maar dat kan aan mij liggen...

Daarom legde ik het ook even uit. Het is een beetje een guilty pleasure. Soms vind je iets niet leuk, of denk je dat je het niet leuk zou moeten vinden, en ... toch ... toch kan je die film dan niets minder geven. Zie mijn optelsom.

Want eigenlijk is het best een knappe film. En eigenlijk geniet ik er toch wel van als ik het zie. Maar ook weer niet. 'Tis ingewikkeld.

avatar van baspls
Daenelia schreef:

Zo'n film geef ik vaak een 3 of een 3,5. Een 4 geef ik vaak als ik een film toch wel erg goed vind, maar net niet goed genoeg voor een 4,5 og 5. Maar ik snap je wel hoor, met de uitleg erbij.

Wat ik heel bijzonder vind bij deze film is dat je bij de ene dvd uitgave aan het begin van de film de tekst in beeld ziet wat kort over het verhaal vertelt,en bij de andere door middel van alleen maar ondertiteling. Heel apart

Eigenlijk vind ik deel 2 en 3 wat beter omdat de eerte film veel dode momenten kent. Dat komt omdat er tijd nodig is om het verhaal uit te leggen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede en vermakelijke actie / sf film.
Je ziet hier het begin verhaal over Sarah Connor en de cyborgs.
In deel 2 en 3 zit meer actie dan in dit deel, dat komt omdat hierin meer word uitgelegd hoe het allemaal begonnen is.
Daarom vind ik deel 2 en 3 ietsje beter, maar deze is zeker niet slecht.

avatar van Mike 1984
The Terminator is een spectaculaire sf/actie film. Voor die tijd (1984) zijn de stunts fantastisch, geluidseffecten zijn super. Relatief gewelddadige film, maar dan niet de "gewone mens". Beetje anti-oorlog-verhaal om het zo uit te drukken. Daarmee bedoel ik dus dat de film de boodschap lijkt te brengen naar de mensen om geen oorlog enz te voeren. De special effects zijn magnifiek gedaan. Schwarzenegger IS gewoon The Terminator. Geen enkele andere acteur zou dit kunnen evenaren. Topfilm!

Mike 1984 schreef:

De boodschap is eerder dit een doorgeschoten afhankelijkheid van de techniek, die ons leven steeds meer beïnvloed en het vertrouwen daarop onderschatten,waardoor het dus zo fout kan gaan.

avatar van Dudady
Dit is echt de ultieme jaren 80 film. Een apocalyptisch doemscenario tegen de achtergrond van een nucleaire oorlog, een sterke vrouw als redster van de mensheid, foute kleding en kapsels en een gespierde Arnold Schwarzenegger met een coole zonnebril en een bevroren mimiek die ook nog eens een chirurg van zijn eigen lichaam is. Ik blijf het een geweldige film vinden en de sfeer zorgt ervoor dat ik het nog steeds een spannende film vind, hoe vaak ik 'm ook blijf kijken.

avatar van JacoBaco
Super al die positieve berichten nu bij T-1. Heb de film vorige week weer herzien. Dit is de enige echte Terminator film voor mij! T-2 is ook fantastisch, maar er zijn net even te veel zaken die ik graag anders had willen zien. Deel 1 daarentegen doet het helemaal goed! Nou ja, bijna dan! Dus geen 5 sterren omdat de film net niet perfect is. Het is flauw, maar de effecten en soms ook de muziek hebben de tand des tijds niet doorstaan. Terwijl Alien 1 dat bijvoorbeeld wel voor elkaar heeft gekregen. Maar wat geniet ik van T-1! De film is zo lekker grimmig! Het ietwat sombere sfeertje, weinig maar zeer geslaagde (subtiele) humor en een ijskoude moordmachine in de vorm van Arnold Schwarzenegger! Hij/het is zoooo beangstigend goed!