Apocalypse Now (1979)
Genre: Oorlog
Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen
IMDb beoordeling:
8,4 (764.204)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 18 oktober 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypse Now
"This is the end..."
Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 764204)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Heart of Darkness (BoekMeter)
- Apocalypse Now (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Captain Benjamin Willard
Jay 'Chef' Hicks
Chief Phillips
Tyrone 'Clean' Miller
Lance B. Johnson
Colonel Walter Kurtz
Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Photojournalist
General Corman
Colonel Lucas
Reviews & comments
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Hij lijkt te willen zeggen dat de scene essentieel/nodig is voor het verhaal.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Dat begrijp ik, maar ik ben het er niet mee eens. Extra informatie is enkel ballast wanneer het zo saai verpakt wordt.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Je vroeg naar zijn punt die je echter wel duidelijk is
Ik ken ook alleen de Redux versie (wil de gewone ook nog zien) en vond het een vrij trage en niet erg essentiele scene.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het is ook zeker een erg zwakke scène, ik heb met kromme tenen zitten kijken.. vooral omdat ik de film dus alleen origineel kende.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het wel sfeervol. Mooi intermezzo en erg surrealistisch zoals die Fransen vasthouden aan 'hun' Vietnam. Al vind ik de originele versie beter en de Franse scene de minste toevoeging.
Brooklyn
-
- 1144 berichten
- 1402 stemmen
De scene is inderdaad om de oorlog meer in een politieke context te plaatsen. Het maakt de film niet beter, maar ook niet slechter mijns inziens. De mythe van Kurtz wordt per minuut groter, zijn aanzien uitstellen komt de spanning alleen maar ten goede en heej: 40 minuten meer van een meesterwerk, daar kan je toch niet tegen zijn? 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Die scène met die Fransen is gewoon verschrikkelijk.
Ik zie sowieso niet in waarom het controversieel zou moeten zijn. Misplaatst staaltje kolonisme - veroordeling. Als de Amerikanen hiervan al geshockeerd raken. De hele beklemmende sfeer was pleitos nadat de Fransen hun intreden deden. Ze waren al zo ver in de jungle en vervreemd van andere personen en dan ineens wordt er gegeten, en passant even een vrouwtje veroverd etc. . Bah.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Vind er helemaal niets mis mee met die scene bij de franse kolonisten (dat gezeur over traagheid
) het plaatst de film in het juiste historische perespectief inderdaad maar daarnaast geeft het ook nog wat psychologische uitdieping over deze mannen in oorlogstijd. Als de francaise aan Willard onder invloed van flink wat opium eens even fijntjes uit de doeken doet waarom hij en Kurtz eigenlijk hetzelfde zijn, waarom deze intelligente mannen ook tot monsters kunnen verworden.
En waarom zou een sjiek diner in de jungle vreemder zijn dan surfen tussen de granaatinslagen trouwens?
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
En waarom zou een sjiek diner in de jungle vreemder zijn dan surfen tussen de granaatinslagen trouwens?
Ze waren al zo ver in de jungle en vervreemd van andere personen
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
) het plaatst de film in het juiste historische perespectief inderdaad maar daarnaast geeft het ook nog wat psychologische uitdieping over deze mannen in oorlogstijd. Als de francaise aan Willard onder invloed van flink wat opium eens even fijntjes uit de doeken doet waarom hij en Kurtz eigenlijk hetzelfde zijn, waarom deze intelligente mannen ook tot monsters kunnen verworden. Juist, hij vertelt waarom zij beiden tot monsters zijn verworden. Maar dat was mij al geheel duidelijk, door eerdere observaties op de boot. Ik zie liever beelden van iemand die langzaam gek wordt, dan dat hij zegt dat hij gek wordt. Teveel onnodig gelul tijdens die onzoete Franse inval dus. Ik wil het kunnen voelen en niet kunnen horen.
Leuk ja, die surfscène. Toont op een grappige manier hoe serieus sommige Amerikanen de oorlog indertijd namen. Het maakt de Amerikanen eigenlijk gewoon belachelijk.
Bovendien bevindt die scène zich redelijk in het begin, terwijl ze voor die ontmoeting met die Fransen al zo ver van de bewoonde wereld verwijderd waren.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ja dus... ik snap niet wat je nu precies wil zeggen. Beidde scenes breken met het verwachtingspatroon en geven de film een surrealistische en vervreemde sfeer.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Ja dus... ik snap niet wat je nu precies wil zeggen. Beidde scenes breken met het verwachtingspatroon en geven de film een surrealistische en vervreemde sfeer.
En surrealistische interval van 20 minuten is niet altijd positief hoor!
Ja en bij de ene scène werkte het wel, doordat de Amerikanen dus te kijk werden gezet.
En bij de andere scène werkte die vervreemding op een frustrerende manier. Zo van: mocht de kijker het nog niet gevoeld hebben dan zullen we voor de zekerheid even opsommen waarom mensen in monsters kunnen veranderen. De boottrip legde dit gegeven al vast en toch voelde de regisseur zich geroepen om nog eventjes de aandacht te vestigen op de Fransen die heel diep in de jungle daar leven. Erg raar! Inderdaad. Pakt alleen op een totaal verkeerde manier uit.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Juist, hij vertelt waarom zij beiden tot monsters zijn verworden. Maar dat was mij al geheel duidelijk, door eerdere observaties op de boot. Ik zie liever beelden van iemand die langzaam gek wordt, dan dat hij zegt dat hij gek wordt. Teveel onnodig gelul tijdens die onzoete Franse inval dus. Ik wil het kunnen voelen en niet kunnen horen.
Hij vertelt het niet zelf hoor! Het is de francaise die Willard (en de kijker) hier de eye-opener geeft.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Hij vertelt het niet zelf hoor! Het is de francaise die Willard (en de kijker) hier de eye-opener geeft.
Hoe dan ook, ik oordeel liever zelf. Ik volg liever zo `n proces dan dat ik ineens zomaar het product krijg gepresenteerd.
Het was voor mij gewoon een onnodige herhalingsoefening.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ja en bij de ene scène werkte het wel, doordat de Amerikanen dus te kijk werden gezet.
Uit de scene met de fransen wordt anders ook duidelijk dat de amerikanen geen idee hadden waar ze aan begonnen in Viëtnam. Deze scene bevat net zoveel kritiek op het amerikaans beleid aldaar.
Onzin. De scene is helemaal geen opsomming waarin Coppala de kijkers bij het handje neemt. De scene heeft vooral meerwaarde als verdieping in het conflict (zowel geo-politiek als het innerlijke conflict van mannen als Willard en Kurtz)
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Inderdaad, ik krijg vooral het idee dat mensen die scene niet echt begrijpen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De scene is inderdaad om de oorlog meer in een politieke context te plaatsen. Het maakt de film niet beter, maar ook niet slechter mijns inziens. De mythe van Kurtz wordt per minuut groter, zijn aanzien uitstellen komt de spanning alleen maar ten goede en heej: 40 minuten meer van een meesterwerk, daar kan je toch niet tegen zijn? 
Ja, erg leuk. We rekken de spanning van de mythe van Kurtz nog 40 minuten langer uit, om vervolgens met een bijzonder teleurstellend resultaat te komen 
Ik zie ook het nut niet in van die Fransen. Het levert misschien een politieke en/of historische context, maar waarvoor? Ik ben blij dat niet alle Vietnamfilms even onderbroken worden om even te vermelden dat de Fransen er ook iets mee te maken hadden. Full Metal Jacket en The Deer Hunter konden toch ook goed zonder. En Apocalypse Now ook, getuige de originele versie. Als je deze historische context niet kent heb je pech, maar zul je de film echt niet minder begrijpen of waarderen. Alleen al door dit gedoe vind ik het jammer dat ik de Redux-versie heb van de film in plaats van de gewone versie.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ja, erg leuk. We rekken de spanning van de mythe van Kurtz nog 40 minuten langer uit, om vervolgens met een bijzonder teleurstellend resultaat te komen 
1...2...3...4...5...6...7...8...9... en dat was 10. *Niet reageren Madecineman, je hebt het gewoon niet gelezen* 
En toch heeft Copolla waarschijnlijk zijn redenen gehad, net zoals al die andere regisseurs een reden hadden om het er niet in te stoppen. Dat maakt de scene derhalve nog niet automatisch overbodig of slecht. Just a point of view...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En toch heeft Copolla waarschijnlijk zijn redenen gehad, net zoals al die andere regisseurs een reden hadden om het er niet in te stoppen. Dat maakt de scene derhalve nog niet automatisch overbodig of slecht. Just a point of view...
Nee, maar het enige argument dat ik tot nu toe voor de toevoeging van de Fransen heb gehoort is dat ze de film in een historische context plaatsen. Ik probeer slechts aan te geven dat de film dat niet nodig heeft.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
In dit geval helemaal eens met The One Ring
Misschien dat domme amerikaantjes deze historische context nodig hebben, ik zit er niet op te wachten en het breekt de sfeer gruwelijk! die randmalloot die nog even stereotyp een frans riedeltje op accordeon speelt en die maniertjes, bah! Coppola onderschat hier de kijker en laat echt de slechtste scene zien die hij ooit heeft geschoten Ik denk ook eerder dat mensen die deze scene nodig vonden het niet hebben begrepen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Grrrmpphhh...
Nou nog 1x dan; A) Het geeft verdieping in de historische achtergrond van het conflict B) Het geeft verdieping in de psychologische strijd die zich afspeelt in Kurtz en Willard. Beidde zaken hebben niks te maken met "domme amerikaantjes" nog "bij het handje nemen" laat staan dat ik deze scene nodig zou hebben om AN uberhaupt te begrijpen... C) De scene is een onderbreking van de boottrip, maar is niet minder vreemd, broeierig of surrealistisch dan wat ervoor afging of daarna komt (nou ja ietsjes minder mischien, het is niet de allerbeste scene uit AN, maar vind de scene daarom zeker niet slecht of overbodig).
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Die historische conect geeft ook een hele achtergrond aan waarom zij daar uberhaupt zijn en hun eigen individuele zingeving in zo'n oorlog. Dan is er nog het contrast tussen de hel van de jungle en de bourgeoise-oude machthebbers die alleng wisten dat het een verloren zaak was.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Anders gezegd: het maakt het hele gebueren nog een stuk surrealistischer dan het al was.
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Je punt?
om aan te geven dat die scene niet overbodig is 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Inderdaad, ik krijg vooral het idee dat mensen die scene niet echt begrijpen.
Welja, als iemand een scène niet kan waarderen dan gooien we het op een: zij begrijpen het niet. 
En het is inderdaad raar dat vele Fransen grote stukken land in Vietnam bezitten, maar ik zie geen relevantie om dit thema te verweven in een film die eigenlijk schetst hoe Amerika zich vergiste in de kracht van de Vietcong en hoe het allemaal van leuk naar steeds penibeler ging. Multiperspectiviteit dient de mens niet vanzelfsprekend.
Het bevat daarnaast ook een vervelend moralistisch toontje en doet afbreuk aan het fantastische begin in Apocalypse Now. Ik kwam ook niet meer in mijn roes terug.
Barrie vd Laan
-
- 467 berichten
- 0 stemmen
Echt een top film. Zeker de scene met Robert Duvall is hilarisch met de Wagner muziek. Er zit iets in de film die je op het puntje van je stoel houdt. Vooral als ze varen met de boot. Je hebt aldoor het gevoel dat de vietcong toe kan slaan. 5 sterren voor dit meesterwerk
Gerelateerd nieuws

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' zondagavond te zien op televisie

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod

Henk Schiffmacher (71) liep 'vanwege zijn penis' een rol in klassieker 'Apocalypse Now' mis

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








