Apocalypse Now (1979)
Genre: Oorlog
Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen
IMDb beoordeling:
8,4 (764.114)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 18 oktober 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypse Now
"This is the end..."
Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 764114)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Heart of Darkness (BoekMeter)
- Apocalypse Now (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Captain Benjamin Willard
Jay 'Chef' Hicks
Chief Phillips
Tyrone 'Clean' Miller
Lance B. Johnson
Colonel Walter Kurtz
Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Photojournalist
General Corman
Colonel Lucas
Reviews & comments
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
..dat is het hem juist, de oorlog is net juist wel alles, de psychologische oorlogsvoering, de fysieke maar vooral de morale oorlogsstrijd, de psycholochische effecten die deze oorlog naar voren heeft gebracht bij diegene die in deze film speelt, kijk naar Willard, eerst een ondisciplinaire soldaat die met zin maar ook met tegenzin een missie aanneemt, maar hij raakt zo geobserdeerd, zo vervorm door de oorlog, dat het hem uiteindelijk ook tot waanzin brengt, de waanzin die bij kurtz iets heeft laten knapen, iets naar hem naar boven heeft gebracht....(hopelijk zijn reinbo en ik hier wel over eens)
Weet je zeker dat het de oorlog was die Willard tot waanzin bracht? Was Willard al voordat hij de opdracht kreeg, niet een beetje waanzinnig? Ik moet je wel gelijk geven dat hij aan het eind veranderde, nadat hij Brando ontmoette, maar later heeft hij toch gedaan wat hij had moeten doen, dus geldt je argument niet echt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
..dat is het hem juist, de oorlog is net juist wel alles, de psychologische oorlogsvoering, de fysieke maar vooral de morale oorlogsstrijd, de psycholochische effecten die deze oorlog naar voren heeft gebracht bij diegene die in deze film speelt, kijk naar Willard, eerst een ondisciplinaire soldaat die met zin maar ook met tegenzin een missie aanneemt, maar hij raakt zo geobserdeerd, zo vervorm door de oorlog, dat het hem uiteindelijk ook tot waanzin brengt, de waanzin die bij kurtz iets heeft laten knapen, iets naar hem naar boven heeft gebracht....(hopelijk zijn reinbo en ik hier wel over eens)
Hieruit kan ik alleen maar verder concluderen dat je de film niet begrijpt (of totaal verkeerd interpreteerd). Willard is een doorgewinterde huurmoordenaar (Een kapitein, geen soldaat) die bij gebrek aan spanning, in en bijna-psychose is beland.... hij snakt naar een missie, maar enthousiasme is hem al jaren vreemd. Uit hen gebeukt door een amoreel leven in opdracht van de overheid onder het excuus vanoorlog. Een oorlog die niemand wat interesserd, de leiding eet garnalen en drinkt whisky, de veldtroepen surfen en waterskieën liever.... Nu moet hij een soortgenoot uitmoorden. Waarom? De waanzin van de oorlog...die gewonnen wordt door zij die het verst durven gaan:
Kurtz met zij keiharde en onmenselijke maatregelen of de Vietnamezen die de armen van hun ingeënte kinderen eraf hakken en een aanval inzetten op hun belangrijkste feestdag. Of de Amerikanen die zich drukker lijken te maken over een beetje R&R....
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
..het was de oorlog die hem tot waanzin bracht(ook voordat hij die opdracht kreeg, dat zag je aan de terugblikken van hem, en de waanideeen over de helikopter em de ventilator), het was kurtz die hem tot het uiterste liet gaan om zo de wens van ieder uit te voeren, kurtz liet willard met opzet tot over zijn knappunt gaan om hem zo te kunnen krijgen waar hij hem wil, de oorlog voor kurtz en de inboorlingen eindigen en om willard een pluimpje te laten krijgen bij de hoge pieten, om zo in plaats van een loopjongen een individualist te worden, maar willard ging verder, hij ging verder dan kurtz, en volgt de wijze les van kurtz die zegt dat hij geen loopjongen moet zijn, hij laat de inboorlingen dan ook leven, en slaat kurtz bevel in de wind
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Willard is een doorgewinterde huurmoordenaar (Een kapitein, geen soldaat) die bij gebrek aan spanning, in en bijna-psychose is beland.... hij snakt naar een missie, maar enthousiasme is hem al jaren vreemd. Uit hen gebeukt door een amoreel leven in opdracht van de overheid onder het excuus vanoorlog. Een oorlog die niemand wat interesserd, de leiding eet garnalen en drinkt whisky, de veldtroepen surfen en waterskieën liever.... Nu moet hij een soortgenoot uitmoorden. Waarom? De waanzin van de oorlog...
hier ben ik het totaal mee eens, over de helikopter scene hebben we ons eigen beeld, maar over het moraal van de film zijn we het eens
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
woow....begin je weer....lees eens helemaal terug hoe ik denk over de film, wat ik van de film vind en wat ik denk dat de regisseur met deze film wil zeggen...en dan probeer je dan nog eens wat te zeggen...mar dan iets wat op onze discussie slaat.....en niet steeds andere users probeert te overtuigen dat ik niks weet van deze film..... zielig gewoon...
Ik heb Reinbo niet nodig om me te laten overtuigen, maar heb een hele sterke eigen mening. Je beweert goed te willen discussieren, maar mislukt daarin volledig en schuift het daarna af op de ander. Ik zou allang niet meer met jou in discussie willen.
@ turkeyloverz
Herzie de film! De eerste keer bevalt hij erg vaak veel minder dan de tweede of derde keer. De intro zal bij herziening juist erg sterk blijken. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je hebt blijkbaar ook nog het eind gemist... Bombardement....rings a bell?
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Je hebt blijkbaar ook nog het eind gemist... Bombardement....rings a bell?
hij heeft een bevel gekregen, maar deze slaat hij in de film, kijk maar eens goed, je ziet dat hij die missie niet uitvoert
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
hier ben ik het totaal mee eens, over de helikopter scene hebben we ons eigen beeld, maar over het moraal van de film zijn we het eens
Hoe kan je het eens zijn met Reinbo als je al in het bericht daarvoor precies het tegenovergestelde beweert?
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
hij heeft een bevel gekregen, maar deze slaat hij in de film, kijk maar eens goed, je ziet dat hij die missie niet uitvoert
Heeft hij hem niet doodgeslagen?
goodfella: Ik zal hem zeker nog een keer herzien
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Heeft hij hem niet doodgeslagen?
hij maakt letterlijk en figuurlijk kurtz af, maar wat kurtz hem op zijn beurt weer opdraagt doet hij niet, het bevel geven om het dorp plat te gooien.
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Hoe kan je het eens zijn met Reinbo als je al in het bericht daarvoor precies het tegenovergestelde beweert?
over het moraal, de achterliggende gedachte, ben ik het eens met hem
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
hij maakt letterlijk en figuurlijk kurtz af, maar wat kurtz hem op zijn beurt weer opdraagt doet hij niet, het bevel geven om het dorp plat te gooien.
Dat is niet wat Kurtz van Willard wou. Hij vroeg hem om alles aan zijn zoon te vertellen, hoe zijn vader in die situatie terechtkwam. Ik dacht dat je hét bevel bedoelde, maar oke.
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Dat is niet wat Kurtz van Willard wou. Hij vroeg hem om alles aan zijn zoon te vertellen, hoe zijn vader in die situatie terechtkwam. Ik dacht dat je hét bevel bedoelde, maar oke.
...neej man
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
hij heeft een bevel gekregen, maar deze slaat hij in de film, kijk maar eens goed, je ziet dat hij die missie niet uitvoert
Wartaal
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
hij maakt letterlijk en figuurlijk kurtz af, maar wat kurtz hem op zijn beurt weer opdraagt doet hij niet, het bevel geven om het dorp plat te gooien.
Heb jij de film ooit wel eens gezien? Het dorp wordt tijdens de aftiteling compleet platgegooid......
Lenny McLean
-
- 7 berichten
- 22 stemmen
Heb jij de film ooit wel eens gezien? Het dorp wordt tijdens de aftiteling compleet platgegooid......Idd, wat een opmerking! En niet alleen in de aftiteling, de film begint er zelfs mee.
Lenny McLean
-
- 7 berichten
- 22 stemmen
Was er zelf over aan't twijfelen, maar de Redux-versie eindigt helemaal niet met het platgooien van het dorp. Al blijf ik er wel bij dat de film ermee begint!
Brotherband
-
- 45 berichten
- 108 stemmen
Mooie film, die helicopter scene en die gast die gaat surfen vond ik wel apart, en als ze de rivier over gaan varen is ook heel langdradig. maar dat maakt het wel lekker spannend. Ook een heel onvoorspelbaar einde dat ie zo tussen al die inboorlingen door loopt.
4*
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Was er zelf over aan't twijfelen, maar de Redux-versie eindigt helemaal niet met het platgooien van het dorp. Al blijf ik er wel bij dat de film ermee begint!
...
de film begint echt niet met het platbombarderen van het dorp, de scene die je in het begin van de film ziet zijn de psychologische effecten van de ervaringen van willard in de jungle voordat hij die missie aanneemt....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mwah, is niet helemaal duidelijk wat het is. Kan zowel als flash foreward als flash back geïnterpreteerd worden. Is gewoon bedacht als toffe visual met tof helikopter/verntilator effectje, was puur toeval dat dat het openingshot werd, aldus Murch in Murch.
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2102 stemmen
Wikipedia:
Coppola thought it would be a far more optimistic view to have the film end with Willard seemingly ascending to be a new Kurtz, leading Lance off to start a new peace. The original 1979 70mm theatrical release ended with Willard's boat, the stone statue, then fade to black with no credits. Later, when it was no longer practical to have no credits, Coppola elected to show the credits superimposed over shots of Kurtz's base exploding (anamorphic 16mm rental prints circulated with this ending, and can be found in the hands of a few collectors). However, when Coppola heard that audiences interpreted this as an air strike called by Willard, Coppola pulled the film from its 35mm run, and put credits on a black screen. In the DVD commentary, Coppola explains that the images of explosions had not been intended to be part of the story; they were intended to be seen as completely separate from the film. He had added them to the credits because he had captured the footage during the demolition of the set in the Philippines, which was filmed with multiple cameras fitted with different film stocks and lenses to capture the explosions at different speeds.
Because of the confusion over the misinterpreted ending, there are multiple slightly varying versions of the ending credits. Some TV screenings maintain the explosion footage at the end, others do not, and there are several other versions.
The 70mm release ends with no credits, save for 'Copyright 1979 Omni Zoetrope' right after the film ends; This mirrors the lack of any opening titles, and supposedly stems from Coppola's original intention to "tour" the film as one would a play: the credits would have appeared on printed programs provided before the screening began. This was, in fact, done in certain cinemas and was repeated during the theatrical release of Apocalypse Now: Redux.[citation needed]
The first DVD of the theatrical version plays like the 70mm version, without beginning or ending credits, but has them on a separate part of the DVD. The credits to Apocalypse Now: Redux are different again: the credits play over a black background, but with ambient music and jungle sounds.
Er is dus GEEN airstrike.
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2102 stemmen
Gisteren de Redux versie gekeken, vooral genoten van de eerste twee uur. Goede mix tussen actie, humor en drama, hoe verder ze varen op de rivier des te korter worden de lontjes. Het is eigenlijk een roadmovie met een boot, best leuk. Maar het einde, bij Kurtz, was eigenlijk een teleurstelling. Niet omdat het geen 1 op 1 shootout is zoals in de gemiddelde Schwarzenegger film, maar het is vooral saai en een anticlimax. De hele film kan dan wel een metafoor op de Vietnam oorlog als geheel zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat er weinig is te beleven. Hooguit irritatie door Dennis Hopper die de hele tijd knetterstoned is.
3.5 sterren, voornamelijk door de geweldige eerste twee uur, ook erg gelachen om Lt. Kilgore. 
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Wikipedia:
Er is dus GEEN airstrike.
inderdaad, bij redux niet
nckos
-
- 84 berichten
- 81 stemmen
Ik denk overigens dat dit een overbodige discussie is. Dat het einde wazig is past alleen maar bij de sfeer van de film. Een sfeer die past bij een satire. Want dat is deze film. Een grote satire, gebaseerd op de vietnamoorlog.
(Let maar eens goed op de humor, de personages, de overdreven 'waanzin' van de oorlog etc. De boodschap ligt er wel heel erg dik bovenop.)
Struan
-
- 53 berichten
- 275 stemmen
Wat blijft dit toch een fantastische film, zeker al 5 keer gezien. De redux had voor mi niet gehoeven. Geen enkele nieuwe scene voegt iets toe.
In de orginele film kom ik echter niet veel satire tegen, itt de redux. Daardoor verliest de film veel van zijn kracht.
nckos
-
- 84 berichten
- 81 stemmen
Hm, ik vind er aardig veel satire in zitten moet ik zeggen.
De aangedikte oorlogsgekte, het hele kampgebeuren op het einde, the smell of napalm in the morning, de schietscene vanuit de helikopter...
Ja, het Amerikaanse patriotisme was groot, en ja, de verschrikkingen van een oorlog zijn hels. Velen gaan er geestelijk aan onderdoor. Deze film geeft dat naar mijn mening dan ook goed weer. Maar dan wel aangedikt. Satirisch zelfs. En als een aanklacht tegen oorlog in het algemeen werkt deze opzet perfect. Vrijwel net zo perfect als het realistischer full metal jacket.
Struan
-
- 53 berichten
- 275 stemmen
Ik las vandaag dat zelfs de oude versie 2 einde's heeft.
Op het einde eentje met, en eentje zonder. Ik durf het niet precies te omschrijven, omdat ik nog niet vertrouwd ben met spoilers.
Wel appart, zou Coppola niet weten wat ie nou exact bedoelt? Wat ik dan wel weer begrijp.
Sgt. Morrisson
-
- 3 berichten
- 11 stemmen
Ik heb de 'Redux'-versie gekeken, met goede actie, vooral die 'Wagner'-scene was fantastisch, alleen die scène met die Fransen vond ik langdradig en een beetje overbodig. Het eind is ook geweldig, sowieso omdat ik een Doors fan ben.
Toch 0,5 eraf voor die scène met die Fransen.
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
Ik heb de 'Redux'-versie gekeken, met goede actie, vooral die 'Wagner'-scene was fantastisch, alleen die scène met die Fransen vond ik langdradig en een beetje overbodig. Het eind is ook geweldig, sowieso omdat ik een Doors fan ben.
Toch 0,5 eraf voor die scène met die Fransen.
die scene met de fransen was vooral informatief bedoeld, en om aan te geven in welk stuk van de vietnam oorlog het verhaal zich afspeelt.
Gerelateerd nieuws

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' zondagavond te zien op televisie

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod

Henk Schiffmacher (71) liep 'vanwege zijn penis' een rol in klassieker 'Apocalypse Now' mis

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








