Genre: Oorlog / Romantiek
Speelduur: 183 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Bay
Met onder meer: Ben Affleck, Josh Hartnett en Kate Beckinsale
IMDb beoordeling:
6,3 (367.369)
Gesproken taal: Frans, Engels en Japans
Releasedatum: 28 juni 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Pearl Harbor
"It takes a moment to change history. It takes love to change lives."
Rafe McCawley en Danny Walker kennen elkaar al sinds hun jeugd en hebben allebei de droom piloot bij de Amerikaanse luchtmacht te worden. Wanneer ze zich uiteindelijk kunnen aanmelden en goedgekeurd worden, wordt Danny ingedeeld bij een vliegsquadron bij Pearl Harbor, Hawaï. Rafe meldt zich vrijwillig aan bij een vliegsquadron in Engeland om te strijden tegen de nazi's. Hij laat naast Danny ook zijn vriendin Evelyn Johnson, die hij tijdens de medische keuring heeft leren kennen, in de V.S achter. Rafe wordt boven Het Kanaal neergeschoten en wanneer hij hersteld is van zijn verwondingen keert hij terug naar Evelyn in Pearl Harbor. Evelyn blijkt echter ondertussen een verhouding te hebben met zijn beste vriend. Het idyllische leventje op Hawaï wordt ruw verstoord, wanneer de Japanners de militaire vloot in de haven van Pearl Harbor en de militaire vliegvelden op het eiland onder vuur nemen door middel van een verrassingsaanval.
Externe links
Acteurs en actrices
Rafe McCawley
Evelyn Johnson
Danny Walker
Doris Miller
Franklin D. Roosevelt
Earl Sistern
James Doolittle
Red Winkle
Billy Thompson
Anthony Fusco
Video's en trailers
Reviews & comments
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Oke genoeg zo...
Even terug naar de film. Op gegeven moment gaan Danny en dat vrouwtje een lekker vrijen in parachuten
Op dat moment greeg ik een ongeloofelijke lachbui. Sjonge jonge, wat amerikaans. 
dinhus
-
- 332 berichten
- 359 stemmen
Ik heb ongeveer anderhalf uur genoten van de 3 uren. De inleiding was eg moeizaam en het leek een erg saaie film..
De romantiek had wel anders gemogen en niet zo uitgebreid, hoewel 't toch de bedoeling was van Bay om dat in de picture van de film te zetten, met een grote strijd erdoorheen, moet je nu eenmaal accepteren dat de film niet alleen gaat over de oorlog, maar dat romantiek ook geen bijverhaal is, maar echt de hoofdzaak.
Helaas deed Bay dat dus, en was de film al gauw minder. Met een ontiegelijk lange inleiding naar mijn mening. De strijd was leuk en op het visueele gebied zag de film er mooi uit.
een 3* voor deze film, Bay kan stukken beter.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik kreeg van iemand ooit eens een lijstje met DVD hoofdstukken van deze film. Er werd me bij verteld om enkel deze hoofdstukken in mijn DVD speler te programmeren en dan de film te bekijken. Resultaat: Een dijk van een oorlogsfilm zonder al die `romantic crap`.
Alleen daarom 3*, want ik heb me prima vermaakt. Helaas ben ik dat lijstje in de loop der jaren kwijtgeraakt. 
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
"Bombastisch Oorlogsfilmpje Dat Zichzelf Serieus Probeert Te Nemen"
Dat was Pearl Harbor. Michael Bay vind ik een wisselende regisseur, die soms weleens iets zeer vermakelijks kan afleveren en soms totaal kan floppen. Een oorlogsfilm vond ik eigenlijk niks voor hem... en daar had ik gelijk in. Op visueel gebied voldoet Pearl Harbor zeker. De actie is lekker hard en goed in beeld gebracht, met prima visuele en speciale effecten. En alhoewel hij lang was, kan ik niet zeggen dat ik me ooit heb verveeld.
De acteerprestaties waren niet alles, maar toch zeker geloofwaardig. Helaas nogal platte personages en alhoewel een romantisch subplot, Bay heeft zich weer eens te veel laten meeslepen in de actie, waardoor het meeleven met de personages minimaal is. Verder is de romance ook niet veel soeps. De dialogen tussen Evelyn, Rafe en Danny waren stuk voor stuk cliché. Hieruit blijkt maar weer dat Bay niet goed om weet te gaan met drama en romance.
Gelukkig hier en daar wel wat leuke humor waar ik wel om kon lachen en de Japanners, die toch wel cool in beeld waren gebracht, zorgden voor wat vaart in de film. Toch wel jammer dat in deze film ook weer de Japanners als de echte 'schurken' zijn afgeschilderd, zoals in films als Star Wars en Harry Potter, terwijl de Amerikanen het pure goed zijn. Is nogal ongeloofwaardig.
Op het einde van de film werd het wel even spannend, maar Bay gaat toch de mist in. Omdat ik door de slechte personages niet goed heb mee kunnen leven, voelde ik vrij weinig toen Danny dood ging. Natuurlijk ook weer over-sentimenteel gedoe en dan krijgen we een epiloog die me sterk deed denken aan die van Harry Potter and the Deathly Hallows. Erg slap dat Rafe zijn zoontje naar Danny heeft vernoemd en ja hoor... natuurlijk houd het zoontje ook meteen van vliegen. Kom op! Waarom laat je hem dan niet meteen zien terwijl hij zijn ontbijt zit te eten met allemaal Amerikaanse vlaggetjes in z'n brood gestoken.
Dankzij het feit dat ik me ondanks de lange speelduur niet heb verveeld, de goede actie en de geloofwaardige acteerprestaties houd ik het toch nog op nèt een voldoende.
3,0 sterren.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Goede acteer prestaties? Wat vond je dan van Affleck? Zijn acteerwerk was niet bepaald goed te noemen.
skullcandygirl94
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
recensie
helemaal mee eens:) ehm behalve met de ster XD ik geef hem een 4 omdat ik het toch een goede film vond:)
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Toch wel jammer dat in deze film ook weer de Japanners als de echte 'schurken' zijn afgeschilderd, zoals in films als Star Wars en Harry Potter, terwijl de Amerikanen het pure goed zijn. Is nogal ongeloofwaardig.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Wat ik wil zeggen: dat de Japanners zeer onmenselijk worden neergezet....
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Japan viel Pearl Harbor aan zonder, vooraf, een oorlogsverklaring af te geven. Op zich is dat al een smerige, achterbakse rotstreek. Reden genoeg om de Japanner als schurken af te schilderen. En gezien hun verdere gedrag, jegens krijgsgevangenen en burgers, gedurende de tweede wereldoorlog, is de term `schurk` nogal vriendelijk. `Misdadigers` zou meer op de plaats zijn geweest. Ik zal echt niet beweren dat de Amerikanen zich altijd als lieverdjes gedroegen, maar misdadig gedrag was, bij de Japanners, in tegenstelling tot de Amerikanen, eerder regel dan uitzondering. Voor mij is de afschildering van Japanners als schurken, en de Amerikanen in de slachtofferrol, geloofwaardig genoeg.
Japanners schurken? Allicht. Maar in het licht van de geschiedenis zijn het toch echt wel de Amerikanen die hier de schurken zijn. Nog steeds het enige (!) land dat zo laf was om een atoombom te gebruiken tegen burgers, diezelfde Japanners trouwens.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Japanners schurken? Allicht. Maar in het licht van de geschiedenis zijn het toch echt wel de Amerikanen die hier de schurken zijn.
Wat waren, volgens jouw, gedurende de geschiedenis, dan de schurkenstreken van de Amerikanen? (en kom nou alsjeblieft niet met Vietnam aan, want de Amerikanen en Australiërs waren daar op verzoek van Zuid-Vietnam.)
In de zomer van 1945 werd duidelijk dat Japan zich weigerde om onvoorwaardelijk te capituleren. Dit hield in dat, indien men Japan wilde verslaan, er een Amerikaanse invasie zou moeten plaatsvinden op Japan. Gezien de fanatieke gevechtsmentaliteit van de Japanners, hadden de Amerikanen hier echter weinig trek in. Een invasie op Japan zou, net als tijdens het voorgaande `Island hopping` vele Amerikaanse levens eisen. Er werden een aantal commissies in `t leven geroepen die de `voor en tegens` van het gebruik van de uraniumbom duidelijk moesten maken. Op basis hiervan werd besloten om de eerste bom op Hiroshima te werpen. Niet dat de VS dit nu zo graag wilden, maar intensieve bombardementen op Japanse steden en industrie, hadden niet de gewenste uitwerking gehad. Ondanks de vreselijke uitwerking van de bom (80.000 directe doden en 130.000 directe gewonden) weigerde Japan nog steeds te capituleren. Ieder fatsoenlijk staatshoofd zou op deze eis zijn ingegaan om zijn bevolking verder leed te besparing. (Denk bv. maar eens aan de Nederlandse capitulatie na het bombardement op Rotterdam) Keizer Hirohito ging echter niet in op de Amerikaanse voorstellen en drie dagen later werd, ondanks Amerikaanse waarschuwingen, een tweede bom op Nagasaki afgeworpen. Dit leed heeft de Japanse keizer, onnodig, zijn eigen volk aangedaan. Wie is er hier nou de schurk?
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Honderdduizenden,onschuldigen zijn in de periode van 1936 tot 1945 op zeer brute, onmenselijke wijze door de Japanners in zuid-oost Azië onderdrukt, uitgehongerd en uiteindelijk vermoord. Vrouwen en minderjarige meisjes werden tot prostitutie gedwongen. Krijgsgevangenen werden onder zeer onmenselijke omstandigheden te werk gesteld, op een rantsoen, waarbij een gezond mens in normale omstandigheden niet op zou kunnen functioneren. Zieken, die niet langer als slavenarbeider konden werken, kregen geen medicatie en uiteindelijk ook geen voedsel meer. Ik vind het behoorlijk kortzichtig om de Amerikanen, die met hun oorlogvoering in de Pacific, hier een eind aan wilden maken, als de werkelijke schurken te betitelen.
Wat waren, volgens jouw, gedurende de geschiedenis, dan de schurkenstreken van de Amerikanen? (en kom nou alsjeblieft niet met Vietnam aan, want de Amerikanen en Australiërs waren daar op verzoek van Zuid Vietnam.)?
Ik spreek je niet tegen dat de Japanners schurken waren. Wees echter niet blind voor de Amerikaanse oorlogsmisdaden, bijvoorbeeld Vietnam inderdaad. En de Vietnam-oorlog en z'n gruwelen afdoen als "ze waren daar op vraag van" is pathetisch.
Nee, de VS was het enige land dat het lef (en de mogelijkheid) had om de atoombom te gebruiken. In 1945 waren zowel de VS als nazi-Duitsland bij een wapenwedloop betrokken om de atoombom te ontwikkelen. Gelukkig kwam de oorlog in Europa voortijdig tot een eind. Duitsland had `de bom`anders zonder enige twijfel gebruikt.
In de zomer van 1945 werd duidelijk dat Japan zich weigerde om onvoorwaardelijk te capituleren. Dit hield in dat, indien men Japan wilde verslaan, er een Amerikaanse invasie zou moeten plaatsvinden op Japan. Gezien de fanatieke gevechtsmentaliteit van de Japanners, hadden de Amerikanen hier echter weinig trek in. Een invasie op Japan zou, net als tijdens het voorgaande `Island hopping` vele Amerikaanse levens eisen. Er werden een aantal commissies in `t leven geroepen die de `voor en tegens` van het gebruik van de uraniumbom duidelijk moesten maken. Op basis hiervan werd besloten om de eerste bom op Hiroshima te werpen. Niet dat de VS dit nu zo graag wilden, maar intensieve bombardementen op Japanse steden en industrie, hadden niet de gewenste uitwerking gehad. Ondanks de vreselijke uitwerking van de bom (80.000 directe doden en 130.000 directe gewonden) weigerde Japan nog steeds te capituleren. Elk fatsoenlijk staatshoofd zou op deze eis zijn ingegaan om zijn bevolking verder leed te besparing. (Denk bv. maar eens aan de Nederlandse capitulatie na het bombardement op Rotterdam) Keizer Hirohito ging echter niet in op de Amerikaanse voorstellen en drie dagen later werd, ondanks Amerikaanse waarschuwingen, een tweede bom op Nagasaki afgeworpen. Dit leed heeft de Japanse keizer, onnodig, zijn eigen volk aangedaan. Wie is er hier nou de schurk?
Hier kan ik zelfs niet zinnig op reageren vrees ik. Lef? Welk lef? Lef om 100.000 onschuldige mensen de dood in te jagen? Kom nou. Einde discussie me dunkt, anders gaat dit op een politiek steekspel uitdraaien en dat mag niet volgens de regels van MM. Vind alleen dat je hier wel erg kort door de bocht gaat.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik spreek je niet tegen dat de Japanners schurken waren. Wees echter niet blind voor de Amerikaanse oorlogsmisdaden, bijvoorbeeld Vietnam inderdaad.
Hier kan ik zelfs niet zinnig op reageren vrees ik. Lef? Welk lef? Lef om 100.000 onschuldige mensen de dood in te jagen?
Einde discussie me dunkt, anders gaat dit op een politiek steekspel uitdraaien en dat mag niet volgens de regels van MM.

Vind alleen dat je hier wel erg kort door de bocht gaat.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
De hele geschiedenis rond indianen die de Amerikanen kuch kolonisten kuch in reservaten hebben gestopt. Hun financiering om Che Guevara ten dood te brengen wat uiteindelijk lukte en hun rug naar Cuba toe te keren. Hoeveel 'Amerikanen' denken nu niet dat Cuba een terroristisch land is? Heb onlangs ook zo'n docu gezien weet niet meer welke en de docu Sicko gaat er ook eventjes over.
Lef? Djeezis. Kim De Gelder had ook wel het lef om een paar kinderen overhoop te steken...
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Volgens het Amerikaanse opperbevel zou een invasie van Japan minstens een miljoen levens gekost hebben. In dat geval vind ik de atoombom wel te verantwoorden als je het vergelijkt met de cijfers die Arnhemmer gegeven heeft.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
De hele geschiedenis rond indianen die de Amerikanen kuch kolonisten kuch in reservaten hebben gestopt.
Ben je misschien bekend met de Varkensbaai affaire en de nasleep daarvan? Als je je in die zaak verdiept, zul je zien dat de VS redenen genoeg had om Cuba de rug toe te keren.

Volgens het Amerikaanse opperbevel zou een invasie van Japan minstens een miljoen levens gekost hebben.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Volgens het Amerikaanse opperbevel zou een invasie van Japan minstens een miljoen levens gekost hebben. In dat geval vind ik de atoombom wel te verantwoorden als je het vergelijkt met de cijfers die Arnhemmer gegeven heeft.
Two wrongs don't make a right. 
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Absoluut mee eens yeyo, maar `t helpt wel om èèn en ander te `rechtvaardigen`, dan wel te vereenvoudigen.
Rickazio
-
- 292 berichten
- 390 stemmen
Two wrongs don't make a right.
min en min is wel plus :+)
Rickazio
-
- 292 berichten
- 390 stemmen
Oke genoeg zo...
Even terug naar de film. Op gegeven moment gaan Danny en dat vrouwtje een lekker vrijen in parachuten
Op dat moment greeg ik een ongeloofelijke lachbui. Sjonge jonge, wat amerikaans.
Zoveel films zijn geamerikaniseerd, toppunt is recentelijk wel "Inglorius Bastards", ja ik weet dat is de stijl van Tarantino, maar dan nog.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Zoveel films zijn geamerikaniseerd
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Oorlogsfilms waar geen liefdesscenes in zitten zijn over het algemeen wel beter vind ik. Saving Private Ryan, The Pianist, Schindler's List(kampbaas-wipje is geen liefde), Platoon etc.. Misschien dachten de makers van Pearl Harbor dat ze met dit liefdesverhaal er doorheen, ze misschien ook de vrouwelijke kijkers naar de bioscoopzalen konden trekken.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Zoveel films zijn geamerikaniseerd, toppunt is recentelijk wel "Inglorius Bastards", ja ik weet dat is de stijl van Tarantino, maar dan nog.
Wat een onzin.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
De hele geschiedenis rond indianen die de Amerikanen kuch kolonisten kuch in reservaten hebben gestopt. Hun financiering om Che Guevara ten dood te brengen wat uiteindelijk lukte en hun rug naar Cuba toe te keren. Hoeveel 'Amerikanen' denken nu niet dat Cuba een terroristisch land is? Heb onlangs ook zo'n docu gezien weet niet meer welke en de docu Sicko gaat er ook eventjes over.
Lef? Djeezis. Kim De Gelder had ook wel het lef om een paar kinderen overhoop te steken...
En dan mij voor gek verklaren als ik kritiek op america heb....
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Ik heb je niet gek genoemd omdat je kritiek hebt om Amerika. Je weet goed genoeg waarom en best terug on topic.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Hans Zimmer heeft wel weer topwerk afgeleverd. De soundtrack is het beste van de film.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
In films van Michael Bay kom je vaker een goede soundtrack tegen. 
Gerelateerd nieuws

Oorlogsddrama 'Pearl Harbor' van regisseur Michael Bay morgen te zien op televisie

Michael Bay hekelt dat 'Spectre' het record van grootste filmexplosie heeft: "Bullshit"
Bekijk ook

Under Sandet
Oorlog / Drama, 2015
117 reacties

Un Long Dimanche de Fiançailles
Drama / Oorlog, 2004
402 reacties

Black Hawk Down
Oorlog / Drama, 2001
797 reacties

Tipping the Velvet
Drama / Romantiek, 2002
29 reacties

Enemy at the Gates
Oorlog / Historisch, 2001
468 reacties

The Last Samurai
Historisch / Oorlog, 2003
792 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










