• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.213 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.358 acteurs
  • 199.064 gebruikers
  • 9.375.049 stemmen
Avatar
 
banner banner

Pearl Harbor (2001)

Oorlog / Romantiek | 183 minuten
3,09 3.737 stemmen

Genre: Oorlog / Romantiek

Speelduur: 183 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Bay

Met onder meer: Ben Affleck, Josh Hartnett en Kate Beckinsale

IMDb beoordeling: 6,3 (367.243)

Gesproken taal: Frans, Engels en Japans

Releasedatum: 28 juni 2001

Plot Pearl Harbor

"It takes a moment to change history. It takes love to change lives."

Rafe McCawley en Danny Walker kennen elkaar al sinds hun jeugd en hebben allebei de droom piloot bij de Amerikaanse luchtmacht te worden. Wanneer ze zich uiteindelijk kunnen aanmelden en goedgekeurd worden, wordt Danny ingedeeld bij een vliegsquadron bij Pearl Harbor, Hawaï. Rafe meldt zich vrijwillig aan bij een vliegsquadron in Engeland om te strijden tegen de nazi's. Hij laat naast Danny ook zijn vriendin Evelyn Johnson, die hij tijdens de medische keuring heeft leren kennen, in de V.S achter. Rafe wordt boven Het Kanaal neergeschoten en wanneer hij hersteld is van zijn verwondingen keert hij terug naar Evelyn in Pearl Harbor. Evelyn blijkt echter ondertussen een verhouding te hebben met zijn beste vriend. Het idyllische leventje op Hawaï wordt ruw verstoord, wanneer de Japanners de militaire vloot in de haven van Pearl Harbor en de militaire vliegvelden op het eiland onder vuur nemen door middel van een verrassingsaanval.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rafe McCawley

Evelyn Johnson

Danny Walker

Franklin D. Roosevelt

Earl Sistern

James Doolittle

Red Winkle

Billy Thompson

Anthony Fusco

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Allemaal door Zimmer gemaakt. Logisch dus.


avatar van 83Utreg!

83Utreg!

  • 827 berichten
  • 0 stemmen

Daar ben ik het wel mee eens, daarom een een 1, anders was 0,5 nog te veel


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Rickazio schreef:

(quote)

min en min is wel plus :+)

Nee hoor.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

In de wiskunde wel in oorlog niet.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Nee hoor, zelfs in de wiskunde niet. Min en min blijft min.

Min maal min is daarentegen wel plus.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

true!


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Arnhemmer schreef:

[Tja,.. Pearl Harbor is natuurlijk ook wel een Amerikaanse film hè. Dan kun je ze dat Amerikaanse sausje toch niet kwalijk nemen. In Nederlandse films probeert men toch ook zoveel mogelijk de Nederlandse identiteit te behouden? Hoe zou je `t bv. vinden als Rutger Hauer in `Soldaat van Oranje` ineens een cowboyhoed draagt?

In 'Soldaat van Oranje' zie je tenminste ook dat niet alle Nederlanders aan de 'goede kant' stonden, maar ook de NSB en Nederlanders aan het oostfront worden behandeld. Dergelijke dingen zul je in een Amerikaanse film niet snel tegenkomen. Die doen liever alsof zijn de enigen zijn de de wereld kunnen redden.

Overigens Arnhemmer, je mag best wel eens je geschiedenis bijschaven. Zowel over WO II, als over de Vietnam oorlog...


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Thorak schreef:

Overigens Arnhemmer, je mag best wel eens je geschiedenis bijschaven. Zowel over WO II, als over de Vietnam oorlog...

Want...?


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

De Amerikanen waren er bijvoorbeeld niet op verzoek van Zuid Vietnam maar in opdracht van Genève. Ze waren daar wel om de Zuid Vietnameze troepen te trainen voor dat ze zelf doelwit werden van de Vietcong, die weer in opdracht van de NVA (Noord Vietnameze leger) opereerden. Deze werden weer gesteund, getraind en bevoorraad door China en Rusland.

Zoals je waarschijnlijk wel weet was (voornamelijk) Amerika sinds de jaren '50 druk bezig in een strijd tegen het communisme en pakten ze dit dus gelijk aan.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Thorak schreef:

De Amerikanen waren er bijvoorbeeld niet op verzoek van Zuid Vietnam maar in opdracht van Genève.

Dat is ten dele juist. Toen de Fransen in de jaren `50 in Indochina betrokken waren in een koloniaal conflict met de Viet Minh, waren de Amerikanen vooral financieel betrokken bij deze zaak. Toen in 1954 de Fransen uit Indochina werden geknikkerd en het land werd opgesplitst in Noord-, en Zuid Vietnam, trokken de Amerikanen hun handen van de zaak. De Amerikaanse geldkraan dicht ging. (Veel geld aan de Fransen was inmiddels spoorloos verdwenen.) Internationaal gezien ( vanuit Genève) was de zaak opgelost.De beide `Vietnamlanden` werden geacht verkiezingen te organiseren, waaruit èèn democratisch gekozen Vietnam zou ontstaan. Dit liep echter op niets uit en een paar jaar later werd internationaal besloten, dat er niet aan deze criteria was voldaan, waardoor Vietnam niet als èèn onafhankelijke staat kon worden erkend. Vanuit het communistische Noord Vietnam ging een grote dreiging uit naar het Zuiden.

Op verzoek van Zuid Vietnam gingen de VS., Australië, de Filipijnen en (ik meen) Thailand een alliantie aan met Zuid Vietnam. De VS. hadden daar aanvankelijk een adviserende rol, maar werden, zoals je zelf ook al zei, steeds verder in het conflict gezogen.


avatar van hug0o

hug0o

  • 5 berichten
  • 5 stemmen

Goedzo Arnhemmer wannabe slimmerds als Thorak zijn echt heel vermoeiend, het wemelt er hier van.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Dan nu maar weer terug naar `Pearl Harbor`?


avatar van joe black

joe black

  • 364 berichten
  • 1462 stemmen

Dé teleurstelling van het vorige decennium. Ik verwachtte me aan een goeie oorlogsfilm in de stijl van Saving Private Ryan maar botste op hopeloze romantiek in een geweldadige omgeving. Niets tegen een romantische film maar laat me de film dan niet bekijken met een oorlogsfilm instelling. Spijtige zaak...


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

Deze film was eigenlijk voor de helft maar gaaf.

Alleen de scenes met alle vliegtuigen en de schietscene op het laatste gedeelte was gaaf. Voor de rest krijg je de hele tijd gezeik over dat mens. Meer had ik er in ieder geval wel van verwacht.

*2.5


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Matige boel ja, het enige wat de film overeind weet te houden is de prachtig in beeld gebrachte aanval.

Het romantische gelul met die 2 grote jongen-acteurs en die loopse barbietrut begon op een gegeven moment behoorlijk te vervelen.

Het is dan ook een verademing om te zien hoe de Jappen de hele boel plat bombarderen, jammer dat ze niet nog een aanvalsgolf erachteraan deden.

En na de aanval op Pearl harbor komt een stuk dat totaal overbodig is, over hoe de Amerikanen wel even wraak gingen nemen op Japan. Wat een saai stuk was dat, maarja......

Echt een gemiste kans deze film, hopelijk komt er binnenkort weer eens een echte, indrukwekkende oorlogsfilm die zo cru en meedogenloos is dat je wit wegtrekt voor het scherm, want met de technieken van nu is dat allemaal prima mogelijk.

Al die geromantiseerde oorlogsfilms heb ik onderhand wel gezien.


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

boozebelly schreef:

Matige boel ja, het enige wat de film overeind weet te houden is de prachtig in beeld gebrachte aanval.

Het romantische gelul met die 2 grote jongen-acteurs en die loopse barbietrut begon op een gegeven moment behoorlijk te vervelen.

Het is dan ook een verademing om te zien hoe de Jappen de hele boel plat bombarderen, jammer dat ze niet nog een aanvalsgolf erachteraan deden.

En na de aanval op Pearl harbor komt een stuk dat totaal overbodig is, over hoe de Amerikanen wel even wraak gingen nemen op Japan. Wat een saai stuk was dat, maarja......

Echt een gemiste kans deze film, hopelijk komt er binnenkort weer eens een echte, indrukwekkende oorlogsfilm die zo cru en meedogenloos is dat je wit wegtrekt voor het scherm, want met de technieken van nu is dat allemaal prima mogelijk.

Al die geromantiseerde oorlogsfilms heb ik onderhand wel gezien.

Zeer goed gesproken. Ik denk dat er hier meerdere zijn die er over denken. Er moet gewoon een goede actie film uit komen die zonder romantisch gelul gewoon lekker keihard is vol met actie en een GOED verhaal.

PS: een beetje romantiek mag wel er tussen zitten in een paar scenes maar niet dat ze d hele tijd over zo`n lelijke bitch gaan zitten zeiken.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

woooooooooo met bijna alles eens, maar dat Kate Beckinsale lelijk is is natuurlijk de grootste onzin.


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

moviemafketel schreef:

woooooooooo met bijna alles eens, maar dat Kate Beckinsale lelijk is is natuurlijk de grootste onzin.

Daar heb je gelijk in. Maar in de film oogt ze wat bleekjes


avatar van FLH

FLH

  • 72 berichten
  • 1526 stemmen

Deze film heeft me totaal niet weten te vervelen. De film is erg mooi gefilmd en hoewel hier en daar wat cliché scenes zijn, heeft me dit niet weten te storen. Ook waren naar mijn mening de acteerprestaties dik orde. Prima Film


avatar van the best

the best

  • 5 berichten
  • 1 stemmen

deze film is top ik heb hem al een paar keer gezien maar blijft goed


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Je hebt dan zeker de film Tora! Tora! Tora! nog nooit gezien? Dat is wel een erg goede film over de aanval op Pearl Hartbour en dan ook nog gezien van beide kanten.


avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2536 stemmen

Pearl Hartbour? Wat is dat?


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Thorak schreef:

Je hebt dan zeker de film Tora! Tora! Tora! nog nooit gezien? Dat is wel een erg goede film over de aanval op Pearl Hartbour en dan ook nog gezien van beide kanten.

Helemaal mee eens!!! `Pearl Harbor` komt nog niet eens in de buurt van `Tora tora tora`.


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

Arnhemmer schreef:

(quote)
Helemaal mee eens!!! `Pearl Harbor` komt nog niet eens in de buurt van `Tora tora tora`.

Voor velen misschien vergelijkbaar maar voor mij toch niet!

Pearl harbor is voor mij gewoon een liefdesverhaal ten tijde van Pearl Harbor en Tora! Tora! Tora! is het verhaal over Pearl Harbor, wat dus ook duidelijk veel beter is!

Ofwel maak je een oorlogsfilm ofwel maak je een liefdesfilm met wat oorlogs elementen om een groter publiek aan te trekken, dat is wat Pearl Harbor volgens mij doet en dat vind ik maar fout.


avatar van FLH

FLH

  • 72 berichten
  • 1526 stemmen

louisvf schreef:

Ofwel maak je een oorlogsfilm ofwel maak je een liefdesfilm met wat oorlogs elementen om een groter publiek aan te trekken, dat is wat Pearl Harbor volgens mij doet en dat vind ik maar fout.

Of het een groter publiek aan trekt dat is een aanname. Ik denk zelf dat een hoop mensen afhaken zodra ze bij genre het woord romantiek zien staan. Niet dat ik nu zo'n romantiek liefhebber ben, maar ik vond de combinatie in deze film wel goed uitgewerkt. Niks fouts aan


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Liefhebbers van oorlogsfilms zijn, over het algemeen, niet zo geïnteresseerd in romantiek, terwijl liefhebbers van romantische films, over het algemeen, niet zo geïnteresseerd zijn in oorlog. Dit gegeven in beschouwing genomen, is een gemiddelde waardering van 3,03 *, voor deze film, dus eigenlijk nog niet eens zo slecht.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Thorak schreef:

(quote)

Je hebt dan zeker de film Tora! Tora! Tora! nog nooit gezien? Dat is wel een erg goede film over de aanval op Pearl Hartbour en dan ook nog gezien van beide kanten.

Die ken ik wel ja Die film vind ik ook een stuk beter dan Pearl Harbor. Ik geloof dat ik die met 3,5* heb beoordeeld. Alleen is de actie in PH natuurlijk veel indrukwekkender in beeld gebracht. Het was perfect geweest als ze gewoon de stijl van Tora, tora, tora hadden aangehouden gecombineerd met de moderne technieken om zulke actie in beeld te brengen.

De beste oorlogsfilms zijn in mijn ogen altijd de oudere films, tegenwoordig lijkt het wel of er allemaal romantisch gelul en andere onzin in moet zitten om ook maar de vrouwtjes naar zo'n film te lokken. En bijna altijd dat pro-Amerikaanse tintje in die films... alsof de kijker geen respect voor de Amerikanen op kan brengen als ze simpelweg flink op hun lazer krijgen.

Gelukkig zijn er ook een paar classics die wel goed de ellende & waanzin in beeld brengen, maar met de technieken van nu hoop ik op een moderne oorlogsfilm in de oude stijl, dus realistisch, keihard, bloederig, waanzinnig en met actiescenes die echt van het beeldscherm afblazen. Puur oorlog wil ik zien, dat ik na afloop geen gezeik hoor van anderen over hoe zo'n lekker wijf erin speelde, maar dat iedereen vol afschuw naar de aftiteling zit te staren.

Een impact van jewelste, dat moet toch mogelijk zijn?!

Dat je de complete realiteitszin uit het oog verliest in de film, net zoals in Apocalypse Now, dat je word meegezogen in een soort ongekende, misselijk makende trip.

Dat oorlog erg is weten wij allemaal wel, laat ze maar weer eens goed in beeld brengen "WAAROM" dat zo is.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Een romantisch verhaal tentijde van de aanval op Pearl Harbor is opzich geen probleem als ze de gfilm dan ook een andere titel hadden gegeven. Met zo'n titel doe je het publeik toch heel erg denken dat het om die desbtreffende aanval gaat en het hoe en waarom erachter. NIets bleek minder waar.

De actie in Pearl Harbor vond ik overigens ook erg slecht, de CGI droop er van af! Dat de 'oudere' oorlogs films beter waren is gewoon een feit vooral in de jaren 70 zijn er erg veel goede films gemaakt. Tegenwoordig is het Amerikaanse patriotisme in films gewoon om kotsmisselijk van te worden!


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

FLH schreef:

(quote)

Of het een groter publiek aan trekt dat is een aanname. Ik denk zelf dat een hoop mensen afhaken zodra ze bij genre het woord romantiek zien staan. Niet dat ik nu zo'n romantiek liefhebber ben, maar ik vond de combinatie in deze film wel goed uitgewerkt. Niks fouts aan

Ik snap u wel hoor en niet dat ik iets tegen romantiek heb maar het onderwerp Pearl Harbor is al een groot thema, grootse gebeurtenis en daar moest het gewoon omgaan... net zoals het in Tora! Tora! Tora! alleen over de gebeurtenissen gaat, daarom slaagt die film bijvoorbeeld wel in zijn opzet en deze dus niet.

Denk dat veel mensen bij deze film meer dachten aan de romantiek tussen de 3 dan aan de gebeurtenissen op die dag zelf en dat is toch fout...!?


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

Thorak schreef:

Een romantisch verhaal tentijde van de aanval op Pearl Harbor is opzich geen probleem als ze de gfilm dan ook een andere titel hadden gegeven. Met zo'n titel doe je het publeik toch heel erg denken dat het om die desbtreffende aanval gaat en het hoe en waarom erachter. NIets bleek minder waar.

De actie in Pearl Harbor vond ik overigens ook erg slecht, de CGI droop er van af! Dat de 'oudere' oorlogs films beter waren is gewoon een feit vooral in de jaren 70 zijn er erg veel goede films gemaakt. Tegenwoordig is het Amerikaanse patriotisme in films gewoon om kotsmisselijk van te worden!

Ja inderdaad, op zich geen probleem, kan natuurlijk gebeuren dat er iemand verliefd word ten tijde van oorlog en dat het dan best hard was om die te missen, al dan niet te moeten vrezen of je hem/haar ooit nog zal weerzien...

Maar hier zat gewoon duidelijk veel te veel romantiek in.

Het spel tussen de 3 had nooit mogen voorkomen... Het had tussen de 2 moeten blijven, hij sterft en de vrouw blijft alleen over, lijkt me ook realistischer en gepast ten tijde van oorlog.

Maar dit gans, uitgewerkt liefdesverhaal was er voormij duidelijk over Een andere naam en ik zou misschien minder bezwaar hebben gehad inderdaad, maar toch zou het dan nog moeilijk zijn om goed over te komen, een uur liefdesverhaal, opeens een harde, dodelijke gebeurtenis en hup weer happy liefdes verhaal, zou eigenlijk ook ongepast zijn. Geschiet, geschiet, geschiet moet het alles behalve zijn, maar een thema als dit verkiezen om er gewoon veel geld uit te halen is gewoon fout, ookal maken ze het zelf!