Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.279)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Heeft minder met het verdiepen te maken dan het in nemen van een standpunt.
En een standpunt kun je zomaar innemen ook al weet je er de ballen van?
Als in "Die Spanjolen martelen al eeuwen stieren, dus dan is het niet meer zielig, maar cultuur en respectvol"
Ook al wordt daar een camera gezet groter dierenleed dan in AC?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bullshit! Het heeft geen reet te maken met de artistieke waarde van de film. Het gaat er om hoe er met de dieren wordt omgesprongen. En als je dat verschil niet ziet ben je steke blind.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Bullshit! Het heeft geen reet te maken met de artistieke waarde van de film. Het gaat er om hoe er met de dieren wordt omgesprongen. En als je dat verschil niet ziet ben je steke blind.
Jij bent hier de blinde.
In stierenvechten wordt slechter omgesprongen met dieren dan in deze film. Dat men het zo overtuigend in beeld heeft gebracht, is een andere zaak. Maar deze dieren waren in een mum van tijd dood. Een stier martelen als met stierenvechten is vele, maar dan ook echte vele, malen erger.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Artistieke waarde? Was Cannibal Holocaust een audiovisueel spektakel geweest was je had je dan toegankelijker geweest? Wat een load of crap. Anyway ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt in mijn vorig bericht. Hoe een verpakking of presentatie zo verblindend kan werken is echt opzienbarend.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Het mag duidelijk zijn dat reinbo een uitermate naar gevoel kreeg bij het zien van AC en dat neemt hij de maker kwalijk. Hij ziet liever geësthetiseerde martelingen en slachtpartijen, want dat voelt wat rustiger en dus respectvoller...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Artistieke waarde?
Lees mijn bericht nog eens na! Ik geef juist aan dat de artistieke waarde er niets mee te maken heeft.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het mag duidelijk zijn dat reinbo een uitermate naar gevoel kreeg bij het zien van AC en dat neemt hij de maker kwalijk. Hij ziet liever geësthetiseerde martelingen en slachtpartijen, want dat voelt wat rustiger en dus respectvoller...
Afgezien van je bewering dat ik een naar gevoel kreeg bij het zien van AC, klopt je analyse voor geen meter.
Ik heb mijn visie inmiddels vaak genoeg toegeligt. Al je het er niet mee eens bent prima, maar als je het in twijfel trekt ben je een suffert.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Lees mijn bericht nog eens na! Ik geef juist aan dat de artistieke waarde er niets mee te maken heeft.....
Dat zeg je, maar het lijkt er toch echt op dat het wel degelijk zand in je ogen strooit.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ook leuk is het feit dat in Oldboy volgens mij ook dierenleed in voorkomt en je daar verder ook echt helemaal niks over hoort. Een film die je trouwens op 5* hebt staan en ontzettend waardeert op zijn visuals Reinbo
.
Cannibal Holocaust moet echt alle klappen opvangen. Vind dat gewoon ontzettend jammer.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
[
Afgezien van je bewering dat ik een naar gevoel kreeg bij het zien van AC, klopt je analyse voor geen meter.
Toch wens je de feiten niet onder ogen te zien.
Ik heb mijn visie inmiddels vaak genoeg toegeligt.
Hetzelfde ongefundeerde roepen is niet toelichten.
Al je het er niet mee eens bent prima, maar als je het in twijfel trekt ben je een suffert.
Ook dat zeg je steeds, maar dje blijft maar beweren dat het bij deze film om groter dierenleed gaat dan bij jouw favoriete film allertijden en de genoemde film van Almodovar. Terwijl je daar gewoonweg ongelijk in hebt.
Dan kan ik toch niet anders dan concluderen dat de esthetiek zand in je ogen strooit? Welke visie heb je dan? Want je komt alleen maar met feitelijke onjuistheden.
Oldboy, Apocalypse Now, Hable con Ella... de hypocrysie wordt bijna genant
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik stel nergens dat het dierenleed hier groter is (Wel ferquenter aanwezig). Dat is niet mijn issue. Voor de (in meen) achtste keer:
De reden waarom het me hier wel stoort is de respectloze manier waarop er met het (dode) dier wordt omgesprongen. In die andere films gaat het om het tonen van een cultureel ritueel. In deze film gaat het om het plezier van het doden van dieren en gaan ze op stuitende wijze met de resten van de schildpad om.
Als je het verschil nu nog niet wil inzien.... 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Maar is de drijfveer van Deodato dan minder goed te praten dan een ritueel die de waarheid alleen maar mooi aankleed? Ik snap niet dat jij DAT verschil niet ziet. Dat is dus het punt waarom ik het hypocriet vind en eigenlijk gewoon erger dan de direct in your face choquerende aanpak. Want dit soort gedoe hoort te shockeren en niet arena's vol met applaudiserende mensen te vullen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
ik zeg ook nergens voorstander van stierenvechten te zijn. Integendeel.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik stel nergens dat het dierenleed hier groter is (Wel ferquenter aanwezig). Dat is niet mijn issue. Voor de (in meen) achtste keer:
De reden waarom het me hier wel stoort is de respectloze manier waarop er met het (dode) dier wordt omgesprongen.
En dan ben ik een sukkel en niet goed wijs? Beter een dier met pijn vermoorden en erna respectvol mee omgaan, dan het pijnloos te doden en het lijk te gebruiken en jou een naar gevoel te geven. Nogmaals, men acteerde.
het verhaal gaat dat men bereid was nep-apen te gebruiken bij deze film, maar dat het de locals waren die aandrongen echte te gebruiken. Voor hen is het een delicatesse.
Als je het verschil nu nog niet wil inzien.... 
Je, ik zie het. Je bent inderdaad hypocriet en ziet liever een geësthetiseerde slachtpartij. Schijnheilig.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
ik zeg ook nergens voorstander van stierenvechten te zijn. Integendeel.
Je noemt het wel respectvol.
Terwijl van alle genoemde voorbeelden hier het de meest pijnlijke dood is.
Ik vind het dan een stuk nobeler om het er erger uit te laten zien dan het daadwerkelijk is. Want dat doet CH. En ja, dat shockeert.
mithril
-
- 13 berichten
- 15 stemmen
goeie en erg vermakelijke cannibalenfilm. Ik vind cannibal ferox een stuk minder dan deze film. Special effects zijn goed en het acteren is ook goed. Maar waarom doet iedereen in godsnaam zo raar over die beesten die dood gaan in de film? wat is er nou erger.. dat er in een film uit 1980 4 dieren ofzo doodgaan, of wij elke dag meer dan 100,000 doodmaken?! Ik vind dat iedereen gewoon op moet houden over die dieren en eens echt moet gaan kijken naar de film, zo extreem is hij helemaal niet.. Het is gewoon een goeie, spannende cult horrorfilm! 4,0 sterren!
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11924 berichten
- 5327 stemmen
Ik blijf deze discussie opvoeren, die ik overigens erg interessant vind, ongeacht mijn standpunt.
Met die laatste drie woorden stel ik ook deze vraag: als er levende mensen worden vermoord in een film - dus geen acteerwerk, maar daadwerkelijk worden vermoord - heet dat al gauw een snuff-movie. Waarom geldt dat dan niet voor dieren?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Onzinnige vergelijking. Helemaal nog eens om het feit dat snuff niet bestaat en maar een urban legend is.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Met die laatste drie woorden stel ik ook deze vraag: als er levende mensen worden vermoord in een film - dus geen acteerwerk, maar daadwerkelijk worden vermoord - heet dat al gauw een snuff-movie.
Al gauw...?
Waarom geldt dat dan niet voor dieren?
Geen idee. Waarom mogen we mensen eigenlijk niet fokken in kooien en lekker opeten?
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Onzinnige vergelijking. Helemaal nog eens om het feit dat snuff niet bestaat en maar een urban legend is.
Mwa... René O. schepte er anders wel genoegen in om baby's fijn te knijpen voor de camera. Ik mag hopen dat die banden vernietigd zijn na zijn proces, maar lijkt me wel behoorlijk snuff, toch?
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
wat is er nou erger.. dat er in een film uit 1980 4 dieren ofzo doodgaan, of wij elke dag meer dan 100,000 doodmaken?!
Allebei niet goed te praten, vind ik. Is ook een keuze die nergens op slaat. Wat is erger, dat de dodo in de 17e eeuw is uitgeroeid door mensen of dat de blauwe vinvis op de rand van uitsterven staat door menselijk toedoen?
In de film gaan er trouwens ook wel meer dieren dan 4 dood, hoor. En aub niet aan komen kakken met het cliché van de bio-industrie. Ben ik ook geen voorstander van en het liefst zou ik mijn eigen dieren houden en eigenhandig slachten als dat moest, maar daarna zou ik niet goor gaan doen met hun lichaamsdelen of het even, om te shockeren, op film zetten. Of ze even van tevoren lekker laten lijden.
Dat Deodato niet vies is van dierenmishandeling blijkt uit zijn film Ultimo Mondo Cannibale van drie jaar eerder, waar de dieren vastgebonden worden, vleugels gebroken etc. Dus ga me nou ook niet vertellen, dat de dieren in deze film zo'n fijn leven hebben gehad. Want waar komen deze beesten vandaan?
De stieren uit Spanje worden ook erg goed verzorgd alvorens ze de arena ingaan. Maar daar hebben de meesten hier geen respect voor, maar voor deze film wel. Die stier wordt uiteindelijk ook nog eens geslacht, dus opgegeten. Hiervoor lijdt hij "maar" zo'n 20 minuten. Een stuk minder lang dan varkens van Nederland naar Italië vervoeren zonder eten en drinken, hutjemutje. Hoe lang zaten die aapjes vastgebonden en in de stress, alvorens hun gezichtje wordt afgeslagen, wat niet tot onmiddellijke dood leidt. Lijkt me niet dat Deodato die aapjes zo maar even vlak voor het shot uit een boom heeft geplukt, vastgebonden, filmen en slachten.
Nogmaals, ik begrijp wat mensen aan deze film boeit. Maar ik heb nog geen argumenten gelezen, die mij overtuigen van het nuttige aspect om dieren op deze manier te behandelen en in beeld te brengen. Ik denk dat zo'n scene met die zwangere vrouw ook genoeg stof kan doen opwaaien. Er zijn dus wel meer manieren om te shockeren. En die "moraal" maakt het alleen maar belachelijker, want die conclusie had ik ook wel kunnen trekken.
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5114 stemmen
Wat mij betreft is de kern van de discussie ook niet zozeer of het nuttig is om dieren zo in beeld te brengen (buiten dat de film er voor veel mensen nog confronterender en heftiger van wordt is dat nut er namelijk niet), maar ik ben het met Wouter eens dat het erg bedenkelijk is om de omgang met dieren in deze film hard te veroordelen en in andere films niet. Of wel gewoon bio-industrie vlees te eten. Wees dan consequent.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Wat mij betreft is de kern van de discussie ook niet zozeer of het nuttig is om dieren zo in beeld te brengen (buiten dat de film er voor veel mensen nog confronterender en heftiger van wordt is dat nut er namelijk niet), maar ik ben het met Wouter eens dat het erg bedenkelijk is om de omgang met dieren in deze film hard te veroordelen en in andere films niet. Of wel gewoon bio-industrie vlees te eten. Wees dan consequent.
Ik heb iig. nergens gezegd, dat ik de omgang met dieren in deze film wel veroordeel en in andere films niet. En ik haal mijn vlees bij de biologische slager.
Ik vind best, dat mensen met hun neus op de feiten mogen worden gedrukt, maar maak er dan niet zo'n nepdocu van. Gebruik dan authentiek materiaal, want wie zegt mij, dat dit daar daadwerkelijk zo gaat en dat dit niet uit de geest van Deodato komt?
Die argumenten van, dat de lokale bevolking dat doet slaan eigenlijk nergens op. De meeste dieren worden afgemaakt door de groep blanken. En om dat goed te praten, wordt er een zogenaamd moraal tegenaan gegooid, terwijl iedereen wel weet waar het eigenlijk om gaat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat mij betreft is de kern van de discussie ook niet zozeer of het nuttig is om dieren zo in beeld te brengen (buiten dat de film er voor veel mensen nog confronterender en heftiger van wordt is dat nut er namelijk niet), maar ik ben het met Wouter eens dat het erg bedenkelijk is om de omgang met dieren in deze film hard te veroordelen en in andere films niet. Of wel gewoon bio-industrie vlees te eten. Wees dan consequent.
Ik ben consequent. Vreselijk consequent zelfs. Vandaar dat ik mezelf nu voor de 10 keer ga herhalen. Ik vind de reden en de manier waarop er met het dier of de resten wordt omgesprongen wel degelijk van belang. Ik ben tegen vrijwel elke vorm van dierenmishandeling, maar voor een biefstukje vind ik het prima om een beest, bij voorkeur zo pijnloos mogelijk, te doden. Voor een film vind ik dat niet goed te praten. Maar dan nog zie ik wel een behoorlijk nuance verschil tussen het doden van een dier en het doden van een dier en vervolgens 10 minuten 'spelen' met de ledematen. Ik wil ook best wel dezelfde discussie starten bij Haba con Ella, ik verwacht enkel weinig reacties omdat iedereen het met me eens zal zijn dat dat niet goed te praten valt.
Vergelijk het met de dagelijkse militair slachtoffers die vallen in in oorlogsgebieden en die twee amerikaanse soldaten van wie de lijken nog eens een uur een jeep door de straten van Bagdat werden gesleept. Dat laaste vind ik schokkender en verwerpelijker. Als je die nuance niet kan zien, dan heb je nog een stukje beschaving tegaan IMO.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Nu vergelijk je mensen weer met dieren wat gewoon geen vergelijk is.
En in het geval die jij noemt heb ik liever dat zulke schokkende beelden het nieuws voorbij komen waardoor wij met de neus op de feiten worden gedrukt en niet denken dat de oorlog maar iets is waar we ons gezicht van af moeten wenden. Het is verschrikkelijk en met zo'n statement zie je dat ook daadwerkelijk. Helaas werkt het gewoon zo bij velen. Had jij liever gehad dat je nooit de beelden van de lichamen uit WOII had gezien? Die lichamen die na vergassing zo in een massagraf gedropt werden. Ik zie liever de waarheid, jij blijkbaar niet dus.
We kunnen ook nu weer uren door blijven discussieren. We hebben allebei onze standpunten op tafel gelegd en meer kunnen we niet doen. Ik vind het effectief, jij verwerpelijk. Einde discussie wat mij betreft.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Omdat we in een maatschappij leven waar je, als je zoiets met een mens voor een film doet, je voor de rest van je leven de cel in draait. Je kan dieren wel op dezelfde hoogte als mensen plaatsen als je wil maar de maatschappij zit niet zo in elkaar helaas
. Moeilijk he dat verschil zien.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Waarom niet?
. Jij loopt zeker ook constant op te passen of je niet per ongeluk een mier vertrapt of niet?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat we in een maatschappij leven waar je, als je zoiets met een mens voor een film doet, je voor de rest van je leven de cel in draait. Je kan dieren wel op dezelfde hoogte als mensen plaatsen als je wil maar de maatschappij zit niet zo in elkaar helaas
. Moeilijk he dat verschil zien.
Dus het verschil zit 'm in wetgeving? Dat vind ik dan weer een vreemde basis voor het onderscheid... al zie ik de nuance wel hoor. 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11924 berichten
- 5327 stemmen
. Jij loopt zeker ook constant op te passen of je niet per ongeluk een mier vertrapt of niet?
Jazeker.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







