The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

MichaelMovie
Strakke sciencefiction film met leuke vechtscènes en goede effecten.
Sterk voor een film uit 1999.

Wat is goed. Alles.
Niet goed. uhm niets.
Geef nu een 4.5, maar toen ik m net gezien(in 1999) had zou ik zo een 5 hebben gegeven. Zeker een Klassieker.

avatar van Elokuva
Een uitstekende film. Ik zal'm vast een keer eerder gezien hebben maar deze keer ben ik er goed voor gaan zitten. Een regelrechte aanrader.

avatar van VincentL
The Matrix

Het is eigenlijk een kleine schande dat ik nummer 40 van de Top250 nog nooit gezien had. The Matrix is echt een heel bekende film, en ik had hem nog nooit gezien. Shame on me. Nu toch maar opgezet, om die schande voor altijd weg te werken. Met een vooruitgesnelde reputatie ging ik misschien wel met iets te hoge verwachtingen de film in, want zo heel speciaal vond ik hem nu ook weer niet...

De kern van het verhaal is eigenlijk heel simpel: de mens probeert onder de onderdrukking van de machine uit te komen. Nu is die simpele kern in een heel ingewikkeld jasje gestopt, in vorm van een Matrix. Dit complexe systeem was het eerste half uur zeer verwarrend. Daarna krijg je in rap tempo alle uitleg in één keer voor je kiezen en moet je op scherp staan wil je alles nog kunnen volgen. Daarna werkt The Matrix zich uit tot een ordinaire actiefilm. Een goede ordinaire actiefilm wel te verstaan. Het verhaal is goed en complex, maar ik vond het nu niet zo bijzonder.

De acteurs sluiten precies aan bij dat gevoel: goed maar niet heel bijzonder. Met veel zonnebrillenwerk is de film vrij emotieloos. De ontluikende liefde tussen Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss voelt dan ook ongemakkelijk en irreëel aan. Niet overtuigend gewoon. Los daarvan spelen Reeves en Moss gewoon een goede rol.
Laurence Fishburne is daarbij de derde belangrijke schakel in het geheel. Vooral tegen het einde aan vond ik hem sterk groeien in de film. De scènes waarin hij gevangen zit en hij tegenover Hugo Weaving staat, die overigens het best van allen speelt, zijn echt goed. Weaving laat zijn waarde als acteur ook hier weer schitterend naar voren komen, en je vergeet bijna dat hij een lief elfje is.

Visueel gezien kan ik The Matrix alleen maar complimenteren. De CGI kan nog tippen aan huidige werken, 15 jaar later. Het fluoriserende groen geeft een creepy sfeer aan de film. De kleur is zeer goed gekozen. Tevens past het geheel in het straatje van wat de huidige burger bij cyberspace en programma's vind passen. Ook de slow-motion actie, eigenlijk supersonisch snelle actie, zit er zeer goed uit en is erg indrukwekkend.

The Matrix was niet het bijzondere waar ik op gehoopt had. Zeker: het is erg goed. Toch is het vrij simpele concept dat zeer ingewikkeld is uitgewerkt niet imponerend genoeg. Ik hoop dat de volgende twee delen mij meer kunnen bekoren, en in andere opzichten indrukwekkend zullen zijn.

avatar van Aazhyd
Oeh, nou. Zet je dan maar schrap. Deel 1 is verreweg het beste.

avatar van -LvB-
Heb deel 2 nog net af kunnen kijken, deel 3 maar niet meer aan begonnen

avatar van VincentL
Dank jullie. Ik zal eens zien wat ze er van brouwen

avatar van AC1
AC1
Andere delen kun je best naar kijken maar ze kunnen lang niet tippen aan de eerste film.

appearingink
Slappe film. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik niks heb met die 'coole' gevechten, run and gun handstand onzin. Als Neo de keuze moet maken is het boeiend. Dat stuk is ook goed in beeld gebracht. Die stukken zijn echter zeer schaars in deze film. Had Kubrick hier mee aan de slag laten gaan. Dat zou een interessant film hebben opgeleverd. Verder is die Reeves een vreselijke acteur die er niks van bakt. Het kan me echt geen reet schelen wat hij mee gaat maken. Net als de anderen. Het thematische fundament van deze film is zeker interessant. Maar ja, daar wordt niet heel veel mee gedaan. Het dient meer als setting waarin heel cool en slick gevochten kan worden. Trouwens, wie vecht er in hemelsnaam in een lange onhandige jas? Dat vond ik zo suf. Zwaar overgewaardeerde film.

avatar van John Barry
The Matrix vind ik een aardige film om een keer gezien te hebben, maar deze film is niet bijster goed.

Het basis idee van deze film vond ik zeer interessant. De wereld waarin we leven is niet echt. Het is een computersimulatie om mensen rustig te houden. Intussen gebruiken gemene machines de mens als batterij. Het thema van deze film is heel interessant. Maar zoals appearingink ook al aangaf dient dit alles maar als setting waar veel gevochten kan worden. En dit vond ik jammer. Bij het eerste deel van de film valt dit nog wel meer. Er word goed de tijd genomen om de dingen uitteleggen. En er zitten zeker erg goede scènes in het eerste deel. Zoals bijvoorbeeld de pil scene. Maar vanaf het moment dat Neo met zijn training gaat beginnen en leert vechten gaat het mis. De film degradeert dan tot een doorsnee actie film. De actie scènes in deze film bestaat uit veel geschiet en gevechten die ik erg op elkaar vond lijken. Ik vond de actie scènes eerlijk gezegd ook nergens bijzonder of zo. De actie scènes waren even leuk om te zien, maar ze begonnen bij mij al gauw te vervelen. Zonde. Het basis idee van de film is erg interessant. Maar na wat uitleg gaat het toch allemaal weer draaien om de actie, en lijkt voor mij het hele verhaal als excuus voor abnormale actie scènes te dienen. En dit vond ik jammer.

Het acteerwerk in deze film vond ik wel goed. Keanu Reeves als Neo vond ik eigenlijk wel goed acteren. Op hem geen kritiek. Carrie-Anne Moss vond ik ook goed acteren. Laurence Fishburne als Morpheus acteert ook goed. Morpheus is een beetje een vreemd personage en Fishburne speelt hem met een zekere kalmte. Dit maakt het personage nog wat vreemder. Goed werk van Laurence Fishburne. Hugo Weaving speelt de Bad-guy van deze film. Weaving zet een goede schurk neer.

De special effects zijn erg goed. Daarover mijn complimenten naar de filmmakers. De film is mooi gemaakt. De muziek van Don Davis vind ik dan weer een stuk minder. Zijn muziek is naar mijn idee te nadrukkelijk aanwezig. De muziek werkte bij mij soms een beetje op de zenuwen.

Al met al ben ik niet omver geblazen door deze film. Echt bagger vind ik deze film niet. Deze film is wel heel mooi gemaakt, dat moet ik toegeven. En het acteerwerk is ook goed naar mijn mening. Maar deze film is niet mijn ding.

2,5 ster voor deze film.

Om eerlijk te zijn: ik heb deze film 4 keer moeten zien voordst ik hem begreep. Ik ben nooit zo weg van dit soort films, maar doordat ik de film niet begreep bleef hij me toch boeien.

avatar van rcuppen79
Heerlijke sf-klassieker met de nodige actie. Een leuk doch vrij gecompliceerd verhaal, baanbrekende actie en leuke vertolkingen van de gehele cast, waarbij met name de Australische acteur Hugo Weaving opvalt.

De film was destijds behoorlijk vernieuwend, maar voelt tegenwoordig behoorlijk gedateerd aan. Niettemin staat het verhaal en de actie nog altijd als een huis.

avatar van Thomas83
Het eerste deel is het echt genieten. Als kijker wordt je net zoveel als Neo overvallen en meegesleept door de onthullingen en spannende momenten. Indrukwekkende scènes zoals Neo die op kantoor voor het eerst moet ontsnappen aan Smith, Neo die voor het eerst van The Matrix wordt losgekoppeld en in de echte wereld ontwaakt en de geschiedenisles die hij in The Construct krijgt.

Hugo Weaving maakt van Agent Smith ook een van de meest iconische bad guys uit de filmgeschiedenis. Net als wat andere acteurs dikt hij het allemaal net een beetje aan, wat voor een prettig en lastig uit te leggen toontje in de film zorgt. Fishburne heeft dat ook in zijn wat mystieke rol. Reeves is goed genoeg voor wat de rol van hem vraagt en de rest van de cast is ook naar behoren. Moss lijkt zich hier goed thuis te voelen in haar rol, Chong speelt de meest sympathieke rol en Pantoliano de minst sympathieke. Hij speelt goed maar ziet er zo opzichtig als de bad guy uit. Een totaal ander uiterlijk dan in The Sopranos trouwens, waar ik hem voornamelijk van ken.

De sfeer in de film blijkt heel de tijd erg aangenaam (die mooie en passende groene filter en belichting alleen al), maar helaas verzandt het allemaal op een gegeven moment wel teveel in pure actie. Er is een achterliggend dieper verhaal, maar daar wordt nog niet eens zo super veel mee gedaan. Spektakel en coolheid lijken soms wel de prioriteit te hebben. In het tweede deel van de film overheerst het nogal. Het ziet er allemaal wel bijzonder fraai uit, daar is weinig op af te dingen. De CGI is hier wel op zijn plek. 3.5* nog steeds.

avatar van tbouwh
There's a difference between knowing the path and walking the path'

Ik schaam mij tot op het bot dat ik deze nog nooit had gezien. Geweldige film, die tekort wordt gedaan door mensen die dit puur als een actiefilm afstempelen. Het begon al fantastisch; actie en spanning vanaf minuut 1. Daarna wordt de kijker steeds verder het wonderbaarlijke verhaal in getrokken. Een zekere vorm van vaagheid en verregaande abstractie wordt naar onder geschoven als je de wonderschone gedachtegang achter het plot gaat beseffen. The Matrix is een actiefilm in een psychologisch/filosofisch vraagstuk, of andersom. Acteerwerk is bovengemiddeld, en cinematografisch is de film schitterend vormgegeven. 1 minpuntje, de over de top actiescene bij het binnendringen van het gebouw, vervaagt bij de overbluffende indruk die die andere scenes maken.
Ja, dit is een absolute topper. Ik heb enorm genoten, en ben benieuwd naar Reloaded en Revolutions.

Mijn hoogtepunt is toch de fenomenale bad guy Weaving.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

Voor mij de beste film ooit! Ik vind de filosofie in deze film geweldig. Wat is de realiteit? Als alles in je hoofd afspeelt, is iets dan minder reëel? Cypher vindt van niet. Als gelovige zou je dezelfde paralellen kunnen doortrekken. Als het hiernamaals de 'echte' wereld is, de wereld waar wij naar toe gaan wanneer ons lichaam op is, dan is ons leven hier op aarde een 'Matrix' bestaan. Ons aardse bestaan is slechts een schijnwereld. De Wachowski regisseurs hebben ook niet voor niets Bijbelse en mythologische namen gebruikt in The Matrix trilogie: Nebuchadnezzar, Zion, Morpheus...

Naast de filosofie, is The Matrix ook een geweldige actiefilm. Het visuele effect 'Bullet Time' werd gebruikt om de vechtscènes mooi uit te beelden. Dit zag je vervolgens terug in vele andere films die na The Matrix werden uitgebracht. Echter vind ik de vechtscènes en de visuele effecten alleen goed werken in The Matrix, omdat het daar logisch is dat er met de natuurwetten getart wordt. Het mooiste visuele effect vind ik wanneer Trinity in de lucht zweeft voordat ze de agenten te lijf gaat. De vechtscène waar de adrenaline door mijn lichaam giert, is de Lobby scene waar Neo en Trinity agenten overhoop schieten om Morpheus te redden uit handen van Mr. Smith. Het nummer 'Spybreak' van de Propellerheads die tijdens die scene wordt gespeeld, helpt om op het puntje van je stoel gedreven te worden.

Het verhaal (voor mij is dat meer het bestaan van een schijnwereld i.p.v. het vechten tegen de machines), de visuele effecten, de vechtscènes... alles aan deze film was zo vernieuwend, dat ik deze film voorgoed in mijn hart gesloten heb. Echter had het tweede en derde deel van de Matrix niet voor mij gehoeven. Als het alleen bij deel 1 was gebleven, was het beter geweest.

avatar van filmfan0511
The matrix was zo'n film waar ik al erg veel van gehoord had, maar nooit de zin voor had om hem te kijken. Ik wist natuurlijk dat de film een grote klassiekerstatus had en dat heeft me waarschijnlijk dan ook overtuigd om toch maar eens te kijken. Uiteindelijk kan ik alleen maar zeggen dat het jammer is dat ik hem niet eens eerder bekeken heb, want het is zeker een zeer goede film. Ik heb eigenlijk nu al weer zin om deze nog eens te kijken omdat je denk ik bij een tweede kijkbeurt de kleine details meer kan plaatsen. Een herziening zit er dus zeker in.

Een erg sterk punt is het verhaal. Dat zit gewoon uitstekend in elkaar en lijkt tot in de puntjes te kloppen, al vond ik het eerste halfuur een beetje verwarrend. Daarna wordt alles beetje bij beetje duidelijk en besef je pas hoe sterk alles in elkaar steekt. Er zaten ook achterliggende boodschappen en filosofische thema's in verwerkt en dit maakt het des te interessanter om naar te kijken. Af en toe zaten er niet minder dan geweldige uitspraken in, die je bijna kan zien als een soort 'one-liners'. Iets minder vond ik de uitwerking van de personages. Aan de acteurs ligt het niet, want die zetten een voor een een prachtige prestatie neer, met als absolute topper Hugo Weaving. Hij maakt van Agent Smith toch wel een iconische bad guy. Ik vond alleen dat we iets te weinig te weten komen van de karakters, dit had een beetje uitgebreider gemogen.

Visueel is het, ondanks dat ie toch al weer zo'n 16 jaar oud is, erg overtuigend allemaal. Er zitten wel wat schoonheidsfoutjes in die gelukkig absoluut niet storen. Integendeel, de actie is af en toe adembenemend in beeld gebracht. Schitterende actie-scenes wisselen elkaar in het laatste halfuur af. Ook de vormgeving en andere effecten zoals de Sentinels was/waren in orde. Op dit gebied valt er weinig te klagen. Dat grimmige sfeertje, versterkt door de groenachtige belichting, kon ik ook erg waarderen. En dan heb je de muziek nog. Best goed, maar zeker niet speciaal.

Toch erg tevreden over The matrix. Met niet zo'n hoge verwachtingen op voorhand werd ik erg positief verrast. Toch is het geen perfecte film. In het eerste halfuur vraag je je echt af waar het heengaat en de meeste karakters blijven erg vaag en vlak maar desondanks heb ik hiervan genoten. Ik denk dat er een behoorlijke kans op verhoging is bij een eventuele herziening, maar voor nu hou ik het op een mooie 4*.

Dikke 5. Niks topt deze film. Je kan hem keer op keer opnieuw kijken.

Top, top, top.

Als ik terug denk aan de films uit mijn jeugd is dit er eèn van.

Samen met Jurassic Park, Titanic, 7even en Silence of the Lambs. Dat waren de absolute toppers.

jeffur
Zeer goede film dit, ookal vind ik het vechten soms een beetje over the top. Waarschijnlijk was dit ook de bedoeling geweest, maar ik vind het iets te veel.
4,5 sterren.

appearingink
JacoBaco schreef:
Overgewaardeerd en ondergewaardeerd zijn vreemde termen. De film is wereldwijd een groot succes en hoe kunnen de miljoenen mensen die in de meerderheid zijn het fout hebben? Omdat de film jou en nog duizenden jullie niet bevalt, is de film overgewaardeerd, maar jij en de andere zijn in de minderheid en waarom heeft de meerderheid het dan fout?

De meerderheid van de westerse wereld is ook voor de bio industrie. Daar gaat je argument....

appearingink schreef:

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je deze film nu of 16 jaar geleden voor het eerst ziet/zag... Destijds waren de visuele trucjes baanbrekend, nu heb je shitloads van dit soort films met dito special effects. Dit was wel de eerste film die deze markt aanboorde/groot maakte.

avatar van JacoBaco
appearingink schreef:

O, ben jij er zo één... Ik snap je punt, maar het gaat hier specifiek om The Matrix. Jij mag dit vanzelfsprekend zwaar overgewaardeerd vinden, maar het feit is, dus los van de subjectiviteit: De film is wereldwijd een enorm succes. En dit natuurlijk dankzij al die mensen die met groot plezier naar de film keken. Mijn mening: Ja, Justin Bieber is zwaar overgewaardeerd, maar het feit is, hij is succesvol! Succesvol zijn en goede kwaliteit afleveren is niet voor iedereen hetzelfde.

avatar van HK Senator
Ooit een vernieuwende film. Met name wat special effects betreft. Inmiddels toch gedateerd maar daardoor wel een klassieker. De twee vervolg delen vielen zaar tegen.

avatar van TornadoEF5
Een 4.

Geen topfilm, maar wel goed. Het sci/fi-gedeelte vind ik net wat te vergezocht. Mooie actiescenes, maar ik vind het net iets te onrealistisch. Goede dialogen, goede acteurs en mooie plottwists.

Klassieker die je moet gezien hebben dus.

avatar van mjk87
Cogito, ergo sum, riep ooit eens Descartes toen hij zich afvroeg of hij wel echt bestond. Eenmaal alles in twijfel getrokken kwam hij tot de conclusie dat hij kon denken, en daarom in ieder geval wel moest bestaan. Sinds The Matrix is het wel de vraag in hoeverre hij daar gelijk in heeft; een revolutionaire film dus, op meerdere vlakken.

En dan komen we direct bij bullet time uit. Toen vrij vernieuwend, al was het al een bekend concept, maar voor het eerst echt in een grote film gebruikt. Het was toen niet alleen nieuw en verfrissend, maar het is ook gewoon goed gebruikt. Ten eerste is het nuttig omdat je zo als kijker meegaat in de snelle leefwereld van Neo als hij steeds sterker wordt, maar het is ook met veel gevoel voor timing gedaan. Samen met de hypermontage uit de Bourne-reeks is dit één van de twee hypes van de 10 jaar daarna geweest waarmee enkele weinig talentvolle regisseurs ineens ook actiefilms gingen draaien en te pas en te onpas deze techniek gebruikten, tot vervelens toe (Zack Snyder, iemand?). Maar hier in The Matrix oogt het nog steeds als iets heel erg cools.

Verder is de meeste actie sowieso goed geregisseerd, met veel wide shots waardoor je als kijker goed blijft en toch beweeglijk genoeg om spannend te blijven. Dat de actie ook mooi wordt gedoseerd en steeds grootser wordt helpt mee dat je niet direct murw wordt gebeukt. Ook is de afwisseling tussen de verschillende soorten actie erg sterk, nergens krijg je het idee dezelfde scène weer te zien. Daarnaast helpen de groene fotografie en vele duistere en groezige locaties mee aan een soort undergroundwereldgevoel. Dan mag agent Smith wel ergens zeggen dat deze wereld de piek van de menselijke maatschappij was, als kijker ge je je dat toch afvragen. De muziek is daarnaast lekker en cameraposities vaak opvallend en leuk. Over de breedte wordt goed geacteerd. Reeves is vooral goed gecast en mist dan wel elke vorm van uitstraling, maar dat past wel bij zijn rol. Toch had een betere acteur beter geweest, zeker in relatie tot Moss, het enige puntje van de film dat nooit echt uit de verf komt. Fishburne is cool als Morpheus en Weaving steelt de hele show met zijn heerlijk kille van beangstigende agent Smith. Vooral zijn uiteenzetting over de menselijke psyche is interessant, zoals de meeste filosofie, zonder dat het overheerst of zwaar wordt zoals in de vervolgen.

Wat na 15 jaar resteert is nog steeds een uitstekende film. Toentertijd uniek, nog nog steeds een hele fijne film. De actie is goed, de sfeer is ijzersterk, het concept is origineel. 4,5*.

avatar van Karl van H.
mjk87 schreef:

Mooie recensie en leuke intro, maar hier kan ik het als filosofiestudent natuurlijk niet mee eens zijn. Als The Matrix één ding doet, dan is dat wel Descartes' punt bevestigen: alles kan in twijfel getrokken worden - wat je ziet kan slechts een computersimulatie zijn -, maar zo lang je denkt (i.e. bewustzijnstoestanden hebt), besta je. Neo en consorten bestaan immers ook - in de film althans.

Trouwens, zou het niet ontzettend cool zijn als een sciencefictionfilm Descartes' punt écht in twijfel trok? Iemand wordt wakker en blijkt niet meer te bestaan, ha!

avatar van eRCee
Ik wil niks verraden, maar je zou The sixth sense eens kunnen kijken.

(En nu serieus: misschien komt Die verwandlung van Kafka meer in de buurt.)

Ps. Mooi verhaal inderdaad mjk87, kan me er helemaal in vinden.

avatar van mjk87
Karl van H. schreef:
Neo en consorten bestaan immers ook - in de film althans.

Ja, inderdaad, zo zou je inderdaad kunnen zeggen dat Descartes gelijk heeft. Dan wel niet op de manier zoals je denkt dat je bestaat, maar je bestaat wel. Daarom vroeg ik me af in hoeverre natuurlijk. Maar je hebt wel gelijk.

avatar van cucciolo
Normaal zijn dit soort ver-van-mijn-bed-shows niet echt mijn ding, maar deze film zit zo goed in mekaar, dat ik em niet lager dan 3.5* kan geven. Het heeft eeuwen geduurd voor ik me er toch maar aan heb gewaagd. Ondanks alle chaos zit er een waarachtig goede orde en logica in, die je serieus meevoeren, en weten de Wachowski brothers er ook een bepaalde gefocuste rust en eenvoud in te brengen, wat me zeker niet makkelijk lijkt. Heel knap werkje. Kan haast niet anders dan dat dit een inspiratie voor heel wat recentere SF blockbusters (Inception, Avatar..) is geweest.