The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

Thereisnospoon
De uitverkorene Neo, De strijd, De verlossing,
en, oeps: Zion, zet er isme achter en je bent al een eind op weg.
De Matrix is in mijn ogen niets meer of minder dan een hertelling van
Het Nieuwe Testament, Trinity en Neo is natúúrlijk Jezus en Maria Magdalena.
De Romeinen zijn de bovenliggende partij, Zion de verborgen stad die op
verlossing wacht. Het Orakel is de Heilige Geest. Morpheus is Johannes de Doper.
Cypher, Tank en Apoc etc zijn de discipelen die Neo ondersteunen in zijn missie.
Agent Smith is het Sanhedrin die Neo er onder willen drukken, Neo is degene die
we moeten vernietigen vóór zijn missie zou kunnen slagen.
Ik vond het boek beter dan de film.

avatar van Roger Thornhill
Weinig toe te voegen aan de loftuitingen hier: een baanbrekende SF-actiefilm, met voor de drie hoofdrolspelers de rollen die in hun necrologieën ongetwijfeld als eerste vermeld gaan worden (alleen voor Hugo Weaving kan nog gedacht worden aan die andere trilogie uit deze jaren), superbe vechtscènes, een briljant verbeelde alternatieve werkelijkheid (inclusief de huiveringwekkende "akker") en een sappige schurk. Wanneer Neo vlak voor tijd eerst een wederopstanding beleeft en daarna zomaar kogels met zijn geest kan tegenhouden dreigt de religieuze / mythologische / filosofische onderstroom opeens door het strakke oppervlak heen te breken, maar het maximale aantal sterren is dan al vergeven. Hoogtepunt blijft voor mij de razende "virus"-monoloog van Agent Smith.

avatar van Cellulord
Na vele jaren nog eens herzien en dat valt me eigenlijk zwaar tegen. Kan destijds wel origineel zijn geweest maar nu zie ik slechts een middelmatige actiefilm met middelmatige acteerprestaties. Nou ja middelmatig, Reeves is gewoon bar slecht. Hoe die vent ooit is doorgebroken in Hollywood is mij nog steeds een raadsel.

De filosofie in de film is interessant (maar verre van nieuw), maar word enkel gebruikt als kapstok om de actie aan op te hangen. Echter is er een groter probleem wanneer Hollywood deze of gelijkaardige filosofieën in films verwerkt want naderhand kan men niet echt serieus meer over deze onderwerpen praten en krijg je steeds als commentaar dat je "te veel films" hebt gezien.

En Descartes zei "Ik denk dus ik besta", maar moet dat niet eerder zijn: "Ik denk dus ik DENK dat ik besta".

avatar van cucciolo
Cellulord schreef:

Lijkt mij niet zo een groot probleem, aangezien mensen met zulk commentaar sowieso geen geschikte kandidaten zijn om dergelijke onderwerpen mee te bespreken, daar ze blijkbaar alleen dmv films nog over dingen kunnen nadenken.

avatar van IH88
"Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?"

The Matrix was een ware filmbeleving toen ik hem voor het eerst zag. Het intrigerende toekomstperspectief, de visuele kracht, de filosofische monologen van Morpheus, bullet time en natuurlijk de geweldige Agent Smith. Het maakte als klein jongetje een ongelooflijke indruk op me en nu vijftien jaar later heeft de film bij mij nog steeds niets aan kracht ingeboet.

De Wachowski's hebben een schitterend verhaal bedacht wat ongelooflijk knap in elkaar zit. Het idee dat de wereld zoals wij die zien en beleven eigenlijk een computersimulatie is, gemaakt door machines om mensen onder controle te houden is intrigerend. Maar een verhaal kan nog zo knap in elkaar zitten, het gaat ook om de uitwerking en die is hier nagenoeg perfect. De film heeft veel uit te leggen en Morpheus is een perfect personage om dat in een aantal monologen te doen. Laurence Fishburne straalt een bepaalde kracht en autoriteit uit en heeft een geweldige stem wat altijd helpt bij lange, breedsprakige, filosofische monologen (zie Morgan Freeman). Sowieso zijn de acteerprestaties dik in orde. Keanu Reeves is niet de beste acteur (een understatement) maar zet hem een zonnebril op, geef hem zo weinig mogelijk tekst en laat hem cool kijken en hij kan bijna op voor een Oscar . Carrie-Anne Moss is goed als Trinity maar een minpunt is wel de relatie tussen Neo en Trinity. Reeves en Moss zijn apart uitstekend maar samen is er geen chemie. De grote ster is natuurlijk Hugo Weaving als Agent Smith, een programma dat de Matrix dient te bewaken. Een geweldige acteerprestatie van Weaving die soms aardig aan het schmieren is maar het past perfect bij het karakter en gecombineerd met zijn stem is het een feest om naar te kijken en luisteren. De manier waarop Weaving "mr. Anderson" zegt wordt nog vaak nagedaan hier in huis.

De actiescènes zijn hoogtepunten in de film en vernieuwend door het gebruik van bullet time. De vertraagde beelden zouden hierna nog tot vervelens toe worden gekopieerd en nagedaan door andere films maar gek genoeg kan ik er bij het herkijken van The Matrix geen genoeg van krijgen. Ook een dikke pluim voor de cinematografie van Bill Pope. Visueel ziet The Matrix er prachtig uit.

The Matrix blijft een geweldige kijkervaring met een ingenieus plot, een sterk script, ongekende actiescènes, boeiende personages en prachtige beelden. Ik kies iedere keer weer voor de red pill.

avatar van Ste*
De eerste film van het nieuwe jaar, dus traditiegetrouw weer een film die buiten mijn comfortzone ligt.
The Matrix, een film die me nooit getrokken heeft, maar door zijn positie in de toplijsten en de wellicht interessante sfx toch wel een kijkbeurt verdiende.

Het blijkt maar weer dat ik mijn eigen smaak prima ken, want dit was inderdaad niets voor mij. Een film waarin je constant moet 'adapten' bij wat er gebeurt, en alle onzin die op je afgevuurd wordt maar voor lief moet nemen; ik vind het slechts vermoeiend en eigenlijk niet vaak echt entertaining. Wat moet ik toch met werelden die zo ver buiten de realiteit liggen.

Het begin kan in principe nog alle kanten op, hoewel ik al snel de science fiction-onzin-bui zag hangen met die 'wedergeboorte' van Neo. Vervolgens een middenstuk dat niet om door te komen is, en een laatste half uur dat nog wel oke is door wat spektakel (dat overigens vaker wel dan niet lachwekkend is en daarom entertaining). Effecten waren wel oke, maar kan niet zeggen dat die mijn beoordeling echt optrekken.

Toch een genre dat ik nog steeds links ga laten liggen, tenzij er eens een film voorbijkomt die niet zoveel plotonzin nodig heeft als deze.

avatar van Loontjee
Ondanks dat dit helemaal niet mijn 'soort' films zijn, toch een keertje meegekeken (mijn vriendschap favo film en hij had m slecht zes keer gezien :-P )

Moet zeggen dat het me niet tegenviel! Bleef tot het einde geboeit en goed acteerwerk.

avatar van maxo922
Cool concept, waarin die wereld vrij sterk wordt uitgebeeld. Maar helaas werden de interessante personages erg 'blah' vertolkt. Hierdoor weinig sympathie van mijn kant. En de gevechten lieten me daarom nogal onberoerd. Net zoals de climax, helaas.

MaartenTuinstra
Deze coole, goed geacteerde en formidabel gemaakte Sciencefiction is beter dan verwacht.

Van tevoren had ik gedacht dat dit meer een omhooggevallen zonnebrilreclame zonder enig verhaal zou zijn, maar dat viel me alles mee. Het verhaal steekt zelfs verrassend goed in elkaar en de cast overtuigt. De geweldige stunts, de coole personages en de boeiende dialogen maken dit een film die zo voorbij is. Een terechte topnotering. En betreft de zonnebrillen: Ik wil er ook wel zo eentje!

avatar van plano
Geweldige science fiction, geweldige actie en wat een avontuur.

Een film met een (toekomstige) kijk op het leven vanuit een totaal andere hoek. Neo de hacker bevond zich al die tijd, met gesloten ogen, in de droomwereld (truman?!). Na het openen van zijn ogen bevind hij zich al gauw in een grauwe, bittere "echte" wereld waar alles verre van rozengeur en maneschijn is. Zou je liever willen weten hoe het echt in elkaar steekt, ondanks dat de waarheid tegenvalt, dan dat je "dom" blijft zonder te weten wat je eigenlijk mist?

The matrix is een film die dergelijke vragen kan oproepen. Het is er dan ook 1 die ik te zien kreeg bij de, wat alternatieve, levensbeschouwingslessen op de middelbare school. Deze gehele fantasie van de blauwe en de rode pil die de legendarische Morpheus aan Neo presenteert, is geweldig bedacht en uitgevoerd.

De hele film is op elk vlak tot in de puntjes uitgewerkt. De casting is sterk, het verhaal nog sterker en het budget optimaal benut. De in slow motion-scenes, de gekleurde pillen en de agenten zijn bekend bij iedereen die wel eens een film kijkt, een ware cult status en wat mij betreft nu al een klassieker.

Om het prijzen tot een conclusie te laten komen is the matrix gewoon een ware achtbaanrit van episch formaat. Een film die iedereen die open minded is en over een beetje fantasie beschikt niet zomaar meer los zal laten; Terechte hoge notering, los van de hoge stemmen voor enkel de "schiet en vecht scenes".

Na het zien van dit deel, is het overslaan van delen 2 en 3 trouwens geen gemis. Ze zijn wel zeer vermakelijk, maar meer in de actie / hollywood hoek.

avatar van woeler82
Na vele jaren herzien , blijft een mooie film , bekijk die later zeker nog een keer
Verveeld nooit

Bantavoer
Ook ik heb deze maar eens uit de kast gehaald om te bekijken. En man, zat weer op het puntje van de bank. En dat geldt ook voor deel 2 en 3. Goede cast met een goed verhaal. Special effects zijn geweldig. Zelfs na 16 jaar blijft het zeer vermakelijk.

avatar van SmackItUp
Dit is absoluut niet mijn genre. En ik moet me beseffen dat sci-fi gewoonweg niet klopt. Dat is gewoon wat het is. Als je dat alles opzij zet is dit een zeer spannend, mooi en pakkend verhaal. En de actie is dikke shit hoor. Dikke 4*

avatar van Vdk_Movie
Jaren de film genegeerd, weet niet echt waarom maar ben blij dat ik de trilogy nu eindelijk heb bekeken en ik moet zeggen dat ik wel een beetje Matrix verslaafd ben geworden

Zeer geslaagde cast en montage werk, heb echt genoten van de films.

avatar van JeroenFR08
Deze klassieker aan een herziening onderworpen nadat ik hem had besteld op blu-ray.

Veel idealer dan mijn eerste kennismaking met de film, op Veronica met reclames tussendoor. Als je eenmaal in de flow zit, word je er weer uitgetrokken. Dat was toen, en gaf ik een 4,0. Nu met blu ray en aan een stuk door gekeken, en er gaat een halfje vanaf.

Ik ben niet gevoelig voor de praat over andere werelden enzovoorts. Zodra dat de helft van de film inhoudt, en ik er op ga letten valt het bij mij tegen. Waar ik de eerste inzage van de film de actie en alles tof vond, lette ik nu meer op de diepgang van de film. Nee, dat ligt mij gewoon niet en zorgt ervoor dat er een halfje van de 4,0 af gaat.

Wat dan rest is een zeer goede Weaving, prachtige actie scenes met als hoogtepunt de klassieke kogel ontwijking van Reeves. En ohja, van Reeves ben ik totaal geen fan. Houterige klaas had de rol ook wel kunnen spelen.

Maargoed, blijft wel mooi. Misschien dat ik later in mijn leven wel gevoelig ben voor de Wachowski ideeen.

avatar van mrklm
Ik zag deze film in 1999 in de sneak preview en bleek één van de weinigen te zijn die het he-le-maal niks vond. Het heeft dan ook 17 jaar geduurd voordat ik voor een appel en een ei de hele trilogie op Blu-Ray kon aanschaffen. En wat blijkt: de film is niet zo slecht als ik destijds dacht. Natuurlijk, al dat quasi-filosofische geleuter van Morpheus slaat nog steeds als een tang op een varken en het verhaal slaat dus eigenlijk nergens op. Dat vond ik toen, dat vind ik nog steeds. Maar er zit vrij weinig touwtjestrekkerij in, zeker in vergelijking met de sequels, en het gevecht tussen Neo en Morpheus is zelfs indrukwekkend te noemen. Ook stel ik vast dat The Matrix absoluut innoverend is gebleken qua special effects: de film is op dat gebied absoluut niet gedateerd en veel van de innovaties zien we [in veel gevallen helaas] nog regelmatig op het scherm. Als actiefilm prima te pruimen, als intellectuele hersengymnastiek onuitstaanbaar.

Matrix Revisited.

Dat de Wachowski's ooit nog Bound gemaakt hebben is eigenlijk te verwaarlozen, The Matrix voelt aan als het debuut van hun regisseurscarriere. Een film met een énorme impact, of je hem nu goed of slecht vindt, of je het nu jatwerk vindt of als puur creatief valhalla omschrijft. En toen waren de Wachowskis nog lekker man, stel je voor dat ze toen al omgebouwd waren. Het zou de film der filmen geweest zijn. De onbetwiste queens of cyberpunk.

Er is ondertussen al te veel geschreven over het leentjebuur spelen van The Matrix, iets wat de tweeling ook nooit ontkend heeft trouwens. Kwantitatief valt het ook nog best mee eigenlijk, maar toch voelt het na 2 minuten film alsof ze de hele GitS intro gecherrypicked hebben. Met lettertjeswatervallen, storingen op de lijn en een inval van de politie lijkt het wel een beetje GitS: The Remix. Later volgen er nog genoeg scenes (uiteraard de meloenen op de markt en de cementgarageravage), maar die dichtheid in het begin is toch opvallend. Maar veel meer dan wat losse verwijzingen zijn het eigenlijk ook weer niet, want The Matrix is toch een geheel ander beestje.

Qua concept biedt de film genoeg perspectief, maar veel meer positiefs kan ik er niet uithalen. De uitwerking is op alle vlakken tegenvallend, om niet te zeggen bedroevend. Enige wat nog een beetje uit de verf komt is het groene filtertje in combinatie met het gothische sfeertje dat er soms rondwaart.

Storend is vooral de lore die doorheen de film verweven wordt. Enerzijds heb je een poging tot redelijk gritty scifi, maar daar moeten om één of andere reden orakels, uitverkorenen en cinderella-eindes doorheen gemengd worden. Het wordt dan ook nog eens énorm serieus gebracht, met een stel acteurs die er niet in slagen hun zeer gewichtige dialogen op een geloofwaardig manier te brengen. Het is een parodie zonder bronmateriaal. Erger nog is dat het ook allemaal érg filosofisch poogt te zijn. Een probeersel dat nog harder faalt, ondanks dat halve volksstammen er na de film mee aan de haal zijn gegaan. Duidelijk een persoonlijke mening dus.

De soundtrack is lame, een combo van klassiek Hollywood met Amerikaanse dance-rock. Toen Amerika nog niet goed wist wat ze met beukmuziek moesten aanvangen. Acteurs zijn één voor één miscasts, met Reeves die wel werkt als naief hackertje in het begin maar zich compleet belachelijk maakt als Neo, Fishburne die zo mogelijk de meest belachelijke rol uit z'n carriere speelt en Moss die er als kleurloze derde bijloopt. Weaving is de enige die nog een beetje uit z'n personage haalt, maar wie Agent Smith na drie films al niet beu was heeft veel kans dat na de herziening zeker wel te zijn.

En dan ogen de vuurgevechten niet geweldig spectaculair, zijn de handgevechten véél te traag en statisch (arme Yuen), oogt de CG ondertussen suboptimaal (zeg maar gerust lelijk) en duurt de film makkelijk een half uur te lang.

Om dan toch nog met iets positiefs te eindigen: na het kijken van The Matrix heb ik altijd zin om GitS weer eens op te zetten en kijk ik met hernieuwd respect naar het geweldige regiewerk van Oshii in die film. Wat een wereld van verschil.

Film is ondertussen aardig verouderd en als geheel is het er zeker niet beter op geworden. 't Is een film die op papier geweldig zou moeten zijn, maar die er ondanks alle pogingen niet in slaagt iets waardigs van te maken. En omwille van alle verwijzingen zijn fouten nog eens extra in de verf zet.

avatar van BobbyShmurda
Matrix Revisited.

The Matrix is film waar ik al meermaals m'n mening over gegeven heb, maar een review is er nooit uitgekomen. Komt omdat ik de film niet zo héél vaak herzie en de laatste keer denk ik dateert nog van voor m'n MM periode (in ieder geval nog voor de tijd dat ik consequent alles ben beginnen reviewen hier). Tijd om dat euvel een keer te verhelpen............

Kan me niet vinden in je mening, vooral niet over de miscasts. Hetgene wat je zegt over de computer graphics die erin zijn verwerkt vind ik eigenlijk wel de grootste onzin want het oogt alles behalve gedateerd, vooral niet voor een film uit het jaartal 1999. Ik ben wel echt benieuwd op welke specifieke scenes je doelt.

BobbyShmurda schreef:

Geen specifieke scene, de CG in het algemeen oogt ondertussen goedkoop en lelijk.

avatar van eRCee
Het probleem van zo'n statement is dat het heel concreet lijkt maar precies niks zegt, behalve dat je het niet goed vindt. Er wordt gevraagd om een specifiek voorbeeld waarin het "goedkoop" is of "lelijk". Kan je dat vanuit de film ook laten zien?

Ik weet niet zo goed wat "vanuit de film laten zien betekent". Qua concrete voorbeelden herinner ik me vooral die sonde die ingepland wordt en de shots van de mensentorens. Ook Reeves dichtgeplakte mond ziet er vreselijk uit, (al zouden dat ook deels practical effects kunnen zijn). En die bullet time ringetjes zijn anno 2016 ook niet wat je noemt oogstrelend.

Veel concreter gaat het vrees ik niet worden, 2 maand en 80 films later.

avatar van eRCee
Dat zijn inderdaad concrete voorbeelden. Onderbouwing van een mening is natuurlijk een van de moeilijkste dingen in een recensie, maar hoe zouden die bullet time ringetjes er volgens jouw uit hebben moeten zien om wel oogstrelend te zijn? Of wat is het probleem van de shots van de mensentorens?

avatar van danuz
Onderhond schreef:

Even advocaat van de duivel spelen hoor, maar bij iemand als Miike zou je dat geen probleem vinden toch?

eRCee schreef:

Gebrekkig detail en nogal simpele effectjes. Het oogt gewoon zéér goedkoop. De drempel voor CG ligt ondertussen toch echt wel een stuk hoger en aangezien ik het ook esthetisch niet bijzonder vindt schiet er 17 jaar na dato niet zo heel veel meer over.

danuz schreef:

Miike gebruikt CG dan ook heel anders. Bij hem is het eerder een functioneel iets wat iets ondersteunt dat ik erg waardeer in hem (namelijk de maffe en frisse ideeën). Zonder CG zou het gewoon niet mogelijk zijn wat hij in bepaalde scenes doet (en daarmee bedoel ik niet ondersteuning van het verhalende).

Trouwens, volgens mij vermeld ik ook geregeld bij zijn films dat de CG erg matig is.

avatar van BobbyShmurda
Onderhond schreef:

Veel concreter gaat het vrees ik niet worden, 2 maand en 80 films later.

Vreselijk eruit?

Looks okay to me bro. Valt reuze mee.

Dat illustreert het perfect ja

avatar van horizons
Zijn er meer voorbeelden van zulke dichtgeplakte monden?

Fonzzz002
De eerste keer dat ik The Matrix zag vond ik het één van de beste actiefilms allertijden. Nu ik het heb herbekeken moet ik zeggen dat het aanzienlijk minder goed uit de verf kwam bij een 2e kijkpoging. Voordat ik inga op de mindere kanten wil ik eerst de positieve aankaarten. Wat me zo beviel aan The Matrix waren de creatieve ideeën over een alternatieve wereld en hoe je samen met Neo stapsgewijs deze wereld word in begeleid. Neo begint, soortgelijk als de kijker, als een nietsvermoedende alledaags persoon die langzaam maar zeker kennis leert maken met de waarheid. Door op slimme wijze allerlei mysteries op te bouwen hield de film de spanning er goed in, en wanneer ze eenmaal onthullen wat er werkelijk gaande is kaart de film de interessante vraag aan: wat zou jij in Neo zijn positie doen? Zou je ervoor kiezen je gewone leven te behouden of meegaan in de wereld waaraan hij wordt geïntroduceerd? Dit verhaal is verteld door een ijzersterke cinematografie wat regelmatig voor artistieke shots zorgt. De film heeft een eigen look & kleurpatroon (voornamelijk het opmerkelijke gebruik van de kleur groen) die ervoor zorgt dat The Matrix zichzelf visueel onderscheid van andere films uit het genre.
Eén van The Matrix zijn sterkste eigenschappen is de actie. Voor zijn tijd was The Matrix revolutionair in zijn actiescenes en tot vandaag de dag houden ze nog goed stand. The Matrix heeft meerdere actiescenes waarin ze alle remmen van de realiteit losgooien om een paar spectaculaire vechtscenes neer te zetten. Voornamelijk de slow-motion scenes of de vaak geïmiteerde 360-rotatie scenes zijn indrukwekkend om te zien. De vijanden binnen het verhaal voelen als intimiderende obstakels waarbij je confrontaties uit de weg moet gaan, wat de spanning van de vechtscenes hoog houd omdat de personages kwetsbaar voelen en hun kansen van winnen niet groot zijn.

Waarom bij het herbekijken de film aanzienlijk minder goed uit de verf kwam is omdat de film voor een groot deel bestaat uit expositie. Voor mijn gevoel bestond minstens 90% van de film uit informatie dumpen: waarom de personages de keuzes maakte die ze maakte, wie is dit, wat is dat, waarom gebeurd dit etc. In de eerste kijkpoging zat ik met volle aandacht naar de uitleg te kijken omdat ik niet bekend was met de wereld van de film en ik nieuwsgierig was naar de informatie. Nu ik deze informatie al ken begin is deze expositie minder interessant om te horen, op sommige momenten zelfs irritant, daarom ging ik meer letten op de personages en op hoe ze op de informatie reageren. Toen kwam ik erachter dat de personages weinig tot geen diepgang bevatten: je leert nooit kennen wat voor type personen het zijn buiten de expositie scenes waardoor ik nooit een band met ze leerde vormen. Zelfs het hoofdpersonage Neo leek bijna niets anders te doen dan vragen stellen binnen het verhaal: wie ben jij, wat wil je, wat is dat, wat bedoel je. Bijna de hele film stelt hij met een redelijk emotieloze houding vragen. Zelfs andere personages zoals Trinity kwamen heel stijfjes en emotieloos over bij bijna alles wat ze zei, zelfs als het een uitspraak was die een geschrokken reactie van haar vroeg. Omdat ik geen band met de personages leerde vormen merkte ik niet het medeleven met ze te hebben tijdens intensere stukken van het verhaal.

De kracht van het verhaal in The Matrix ligt bij de originele ideeën en de thema’s die het aankaart, bij de sfeervolle cinematografie en bij de spectaculaire actiescenes. De personages en dialogen konden mijn aandacht echter moeilijk vasthouden waardoor ik minder plezier uit het herbekijken haalde. Leuk om nogmaals gezien te hebben, maar ik had gehoopt er meer weg van te zijn.

avatar van Mad Man Mundt
horizons schreef:
Zijn er meer voorbeelden van zulke dichtgeplakte monden?

Zo'n zestien jaar eerder in Twilight Zone...