The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

• Vanaf 29 augustus in de bioscoop (re-release)
  • nummer 43 in de top 250

avatar van DarkElement
Geweldige film met een minstens zo geweldig einde, Hugo Weaving was ook mooi in vorm, wat een rol van hem! 4*

the-real-tiete schreef:
je moet echt ver heen zijn wil je dit positief beoordelen , maar goed dat is mijn mening

onzin natuurlijk.

avatar van Safaci
the-real-tiete schreef:

Hetzelfde kunnen wij over jou zeggen.

Loepsaal
smaken verschillen, kan me onderhand voorstellen dat dit commerciële werkje minder gewaardeerd gaat worden in de toekomst.

avatar van ArnoldusK
Een herziening na 14 jaar heeft mijn waardering van de film in zijn geheel niet veranderd, maar de waarderingen zelf wel op andere vlakken gelegd. De filosofische overpeinzingen tussen werkelijkheid en fictie zag ik eerder ook al, maar de praktische invulling van het 'Matrix-systeem' is sterk gevonden, zag ik nu. Ik zag nu ook dat the Matrix zich vaak op een hellend vlak bevindt als het gaat om hoe serieus sommige dialogen en scènes nu eigenlijk genomen moeten worden; sommige scènes zijn haast lachwekkend, daar waar ze dat niet moeten zijn. Lange pauzes tussen zinnen en de daarbij horende stoïcijnse gezichten maken een slechte match. Daarnaast is de film eigenlijk volgestouwd met actie, actie, actie, en te veel actie is niet leuk.
Maar dan nog, de grauwe inkleuring van de film is erg doeltreffend en sommige dialogen zitten erg goed in elkaar ('Do you think that's air you're breathing?' e.v.a.).

De film heeft een soort van legendarische status gekregen, en ik denk nog steeds dat het een must-see is, alleen is er ook een reëel stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat er betere cinema is gemaakt. Voor het science-fiction genre een van de beste films (voor zover ik dat kan beoordelen) ooit gemaakt. Nipte 4*.

Klein kunstwerkje in zijn tijd en nu nog steeds zeer de moeite waard. Mooi hoe je meegenomen word in een heel andere wereld en het blijft logisch aanvoelen.... Dat had ik bij de opvolgende delen echt een stuk minder.

avatar van tommykonijn
Oké, deze film nu al minstens voor de vierde keer in een half jaar gezien. Dit blijft toch wel impact maken. Prachtig hoe dit in elkaar steekt. Geweldig doordacht verhaal! Hulde aan de Wachowskis voor het maken van dit. Inmiddels ook al de vervolgen gezien, en ondanks dat ik dat toch ook wel twee degelijke films vond, komen ze toch niet in de buurt van de klasse van deze film. Dit deel is gewoon een goede film opzicht, en kan je ook gerust los zien van de vervolgen. De actiescenes en het acteerwerk zijn geweldig en dat in combinatie met het verhaal is dit toch wel een film die een geweldige indruk achterlaat en die in je hoofd blijft hangen.

Bij deze verhoog ik mijn stem naar 5 sterren.

Korbie
Kon hier als kind gewoon geen genoeg van krijgen.

Korbie
The Matrix is een geweldige combinatie van diepgaande filosofische thematiek, prachtig opgenomen actie en opmerkelijke visuele effecten. Dit, geschreven en geregisseerd door de gebroeders Wachowski.

Toen ik de film voor het eerst zag was ik niet onder de indruk en gaf ik het de definitie 'prullenbak', maar toen ik hem opnieuw zag, iets ouder was ik toen, begon ik de achterliggende gedachte meer te begrijpen en dit fascineerde mij. De originaliteit dat de wereld eigenlijk gewoon een illusie is die onder de controle wordt gehouden door machines en dat wij, de mensheid, eigenlijk hier een slaaf van zijn. Eerst dacht ik van: was is dit nou weer voor overdreven flauwekul, maar nee ik kan nu toch wel stellen dat ik het een zeer interessant en fascinerend idee vind. Ook de karakters begon ik steeds meer te waarderen en fascineerde mij, vooral Neo en The Oracle brachten mij zeer interessante vondsten en natuurlijk Trinity, de vrouwelijke stoerheid van de film.

The Matrix onderscheidt zichzelf van andere virtual science-fiction concepten omdat het veel meer dan alleen het epische van het verhaal is dat het interessant maakt. Choreografisch is het natuurlijk schitterend: die martial-arts bewegingen en de opmerkelijke, destijds nieuwe 'bullet-time' techniek zorgen ervoor dat de film er visueel opmerkelijk en nieuw uitziet, maar ook qua originaliteit, uitdieping van het verhaal en karakters is het een bijzondere film. Ik moet dan bijv. denken aan die scène met dat kindje die met een lepel speelt en tegen Neo zegt "there is no spoon". Prachtige scène.

Symbolische boodschappen komen veel terug in het verhaal, maar vooral het feit dat er op het eind een totaal andere visie is van de wereld dan op het begin, vooral voor het hoofdpersonage Neo. Voor hem is dat nu een illusie geworden. Je zou kunnen denken dat kijkers het een schokkende theorie vinden, maar de film heeft zo'n schitterende kwaliteit dat de meesten daar overheen kijken.

Een film met een enorm sterk concept met de wereld die een illusie is die gecreëerd door artificiële intelligentie die de mensheid louter gebruiken als energiebron. Vooral het moment waarop Neo terug wakker wordt in zijn 'kuip' vond ik erg sterk samen met een aantal scènes daarna waarbij hij verzorgd wordt (Why are my eyes hurting? - You never used them before.) Ook de acteurs spelen allemaal degelijk, hoewel je wel vrij snel doorhebt wie de verrader is. Maar de uitblinker bij de acteurs is toch wel Hugo Weaving die met zijn gezichtsexpressies soms echt de persoonlijking van het kwade kan spelen. Enorm creepy soms, wanneer hij kwaad wordt!
Ook soundtrack zorgt ervoor dat je helemaal in de film gezogen wordt, erg opwindend!

Enige minpuntje is dat je soms wel merkt dat het geen echt ruimteschip is maar een replica. Je voelt zo aan dat het fake is.

Maar over het algemeen een topfilm die je (zeker in het begin) achterover blaast door de mindfucks die je over je heen krijgt. Had voor mij zeker de oscar voor beste scenario mogen krijgen en die van beste mannelijke bijrol voor Hugo Weaving.

avatar van -LvB-
je mag spoilertags gebruiken hoor schrans

-LvB- schreef:
je mag spoilertags gebruiken hoor schrans

Omwille van de quote dan? Want ik denk niet dat ik iets vertel dat je nog niet kunt afleiden uit de beschrijving bovenaan.

avatar van baspls
"Nobody can tell you what the Matrix is"

Erg goede film. Weer met volle recht in de top 250 op nummer 19 (hier 40 maar dat slaat nergens op).

Die gevacht-scènes zijn gewoon erg cool. Echt heel gaaf en heel erg goed gemaakt. De effecten zijn echt heel erg goed en voor 1999 is de CGI al erg goed. Acteerwerk van Keanu Reeves en Laurence Fishburne was erg goed. Ook was het erg leuk om Hugo Weaving weer eens te zien. Verder zitten er niet veel bekende gezichten in.

Erg goed verhaal. Heel erg origineel (ik heb eigenlijk nog nooit iets originelers gehoord). De film is wel wat kort. Die 136 minuten vliegen voorbij. Ik vind eigenlijk dat alle personages nog niet helemaal goed zijn voorgesteld. Ook gaan er vrij snel een aantal hoofdpersonages dood.

De muziek is ook erg goed. Een hele mooie film van eigenlijk niet zulke bekende makers (voor mij dan).

the-real-tiete schreef:
Inderdaad wat een overgewaardeerde film.

avatar van JacoBaco
Overgewaardeerd en ondergewaardeerd zijn vreemde termen. De film is wereldwijd een groot succes en hoe kunnen de miljoenen mensen die in de meerderheid zijn het fout hebben? Omdat de film jou en nog duizenden jullie niet bevalt, is de film overgewaardeerd, maar jij en de andere zijn in de minderheid en waarom heeft de meerderheid het dan fout?

avatar van mar007
Ja...wijze woorden van een wijze man..

De film wordt door de minderheid ondergewaardeerd..

avatar van baspls
mar007 schreef:
De film wordt door de minderheid ondergewaardeerd..

Ik val meestal onder de minderheid maar in dit geval niet.

avatar van PSV_Supporter
Deze film voor de tweede keer gekeken, de eerste keer zal zo'n 10 jaar terug zijn. Tussendoor wel eens flarden voorbij zien komen op TV, maar nu de film dus van begin tot eind weer terug gezien.

En nu ik hem weer gezien heb, snap ik niet dat ik 'm niet eerder opnieuw heb bekeken. Wat een geweldige film!! Goed verhaal, regelmatig zeer sterke teksten. Visueel spektakel en waanzinige special effects!

Op naar deel 2 en 3!! (Hoewel ik verwacht dat die toch een klasse minder zullen zijn.)

avatar van mwoeb.
Voor mij een van de meest geniale bioscoopervaringen. Ik werd als klein manneke (was toen negen, denk ik) 's avonds laat uit bed gehaald door m'n vader. "wat is er aan de hand", vroeg ik, "morgen school, toch?" "Shhhh, we gaan The Matix kijken, gezellig met z'n tweetjes."
Mensen die de eerste Star Wars in een filmzaal hebben gezien, zonder enige voorkennis, moeten zich als dat jongetje gevoeld hebben: de wereld buiten totaal uit het oog verloren en geboeid door elke frame op het scherm.

avatar van tommykonijn
mwoeb. schreef:

Zoooo schattig...

Leuk bericht mwoeb

avatar van N811
Het leven lijkt verdomd veel op the matrix. We leven allemaal in illusies denkend dat we belangrijker zijn dan we daadwerkelijk zijn.

avatar van dreambrotherjb
Iemand een idee of het in The Matrix de eerste keer was dat het gedachte-experiment van de "experience machine" van Robert Nozick de basis vormde voor een film-scenario?

avatar van Black Math
Weer eens herzien. Ik weet nog wel dat deze film vroeger een shock voor me was "wawawiewa, het zou kunnen dat we in een simulatie leven!" Grappig genoeg wist ik toen al van Plato's Grot, maar dat maakte helemaal geen indruk. Wat dat betreft was deze film dus een veel beter medium om een filosofisch idee op me over te brengen.

Nog steeds vind ik dat de film over het algemeen het idee redelijk uitwerkt, al vind ik de rol van het Orakel een beetje dubieus. Het uitgangspunt is natuurlijk niet geheel geloofwaardig, maar soit, bij science fiction horen uitgangspunten die niet altijd realistisch zijn. Maar wat me nu vooral verbaast is de verbetenheid waarmee de hoofdpersonages de "werkelijkheid" verkiezen. De vraag uit Avalon, "wat maakt het uit?", komt me bij deze herziening ineens een stuk relevanter over dan de vraag of we in een simulatie leven.

Acteerwerk is wisselend. Keanu Reeves heb ik nooit een goede acteur gevonden, en komt hier ook bij tijd en wijle erg houterig over. Hugo Weaving vond ik dan weer wel cool overkomen, vooral met hoe hij articuleert. De rest varieert en zit er tussenin.

Maar waar het schoentje vooral knelt is de sfeer. Ik ontkom toch niet aan het vergelijk met Ghost in the Shell, en ik vind dat dat ook best mag, aangezien de regisseurs van The Matrix hebben toegegeven dat die film een grote inspiratiebron was. Hier wordt toch vooral op actie en op coolness gegokt, waarbij ik toch de voorkeur aan de sfeer van Ghost in the Shell geef. Vooral de soundtrack speelt een rol, maar het is ook dat The Matrix wat geforceerd dramatisch aanvoelt vanwege de wijze waarop de relatie tussen Neo en Trinity uitgewerkt wordt. Tenslotte een minor detail: ik schreef eerder dat ik het niet heel erg vind als een uitgangspunt niet realistisch is, maar ik waardeer het wel dat Ghost in the Shell dichter bij de realiteit staat.

Conclusie: leuk om weer eens gezien te hebben, maar zeker niet zo indrukwekkend als toen ik er voor het eerst kennis mee maakte. 2,5*.

avatar van SnakeDoc
Herzien. Gooi er een halve ster bovenop.

Heb deze film als klein kind gezien, maar toen viel er nog weinig van te begrijpen. De Matrix zit goed in elkaar, kent een aantal spannende scenes, is origineel en kent een aantal prima acteurs.

Heb ook gelijk de 2 vervolg films er achter aan geplakt. Die zijn even vermakelijk maar qua inhoud een stuk minder doordacht dan dit eerste deel.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
spampost verwijderd

avatar van Wuotanaan
Eens in de zoveel tijd komt er een perfecte film voorbij. Een film waar alles aan klopt. Als het dan ook nog een Science Fiction film betreft met mijn favoriete thema AI, ben ik verkocht.

Het plot van The Matrix mag dan weliswaar leentjebuur spelen bij de bekendere AI-gerelateerde Science Fiction literatuur uit de '70's en '80's (met name die van Philip K. Dick en mijn persoonlijke favoriet, William Gibson), maar doet dat op een geloofwaardige, en nog veel belangrijker, een toegankelijke wijze.

Het is de Wachowski's namelijk gelukt de kijker met precies hetzelfde tempo aan het concept te laten wennen als de hoofdrolspeler in de film zelf; de puzzelstukjes van het complexe verhaal vallen stukje bij beetje in elkaar. Het acteerwerk is uitstekend te noemen. De rollen van Reeves, Fishburne, Moss en met name Hugo Weaving zijn hen op het lijf geschreven.

De film is met een groen filter geschoten om overeen te komen met de groene thematiek van de Matrix en vrijwel elk shot is raak, om nog maar te zwijgen over de actiescenes die met name later in de film werkelijk doen verbazen. Bill Pope als Director of Photography verdient hier dan ook een bijzonder groot compliment. Het script barst van de one-liners en heeft een air van koelheid die de meeste ijsberen nog zou doen bibberen. Ook de bijbehorende soundtrack past precies.

Met een dergelijke kwaliteitsfilm konden de vervolgen hierop eigenlijk alleen nog maar tegenvallen. En dat deden ze dan ook. Desalniettemin blijft The Matrix een regelrechte klassieker in het Science Fiction genre.

Als ik de trailer hierboven zie, dan word ik al gek.

Wat een topfilm.

Alleen voor de muziek geef ik al een 2,5 extra en voor de film een 5. Dat is 7,5 maar je kan er maar 5 geven.

Zijn we niet nog steeds slaven van geld, en werk in een systeem dat aan het omvallen is. Dus hoe actueel.

avatar van schram101
Erg strakke film, die in mijn herinnering een stuk gecompliceerder was dan hij nu (een jaar of 7 later) blijkt. Dat wil niet zeggen dat het plot van The Matrix weinig voorstelt. Integendeel, de Wachowski broers (toen nog wel), scheppen hier sci-fi van de bovenste plank. Good vs. evil in een hypermodern jasje. Het houten-klaas-acteerwerk van Reeves past hier eigenlijk prima al is het natuurlijk Weaving die de show steelt. Wat een bad-ass. Absoluut een van de beste filmschurken die ik ken!

Overigens is de CGI, inmiddels 15 jaar later, nog steeds goed te noemen.

MichaelMovie
Strakke sciencefiction film met leuke vechtscènes en goede effecten.
Sterk voor een film uit 1999.