Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.484.032)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1484032)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Is het daardoor verkeerd gebruik? Nee, dat heet met de tijd mee gaan en gebruik maken van de mogelijkheden.
Blijkbaar is deze film gemaakt om in het groot te beleven. Als je dan in het klein hetzelfde wilt beleven wordt dat moeilijker of niet te evenaren natuurlijk.
Als ik een Eiffeltorentje of een achtbaantje in mijn achtertuin bouw kan ik 'm nog niet werkelijk beklimmen of ergens ademloos in vooruit en over de kop scheuren. Als ik thuis Grieks kook mis ik toch de entourage die de beleving van hetzelfde voedsel in Griekenland kan evenaren, of net dat ene ingredient.
Je kunt van alles opeisen dat het overal hetzelfde smaakt of te beleven is, maar dat doet het niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Is het daardoor verkeerd gebruik? Nee, dat heet met de tijd mee gaan en gebruik maken van de mogelijkheden.
Precies, koop dan ook gewoon een behoorlijk 3D HD projector, flink scherm en 9.1 geluidsinstallatie voordat je Avatar aan zet. Beetje met je tijd mee he, zo'n 42 inch kan echt niet meer. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Klopt ja, maar een 3D HD projector is nog niet bepaald de 'standaard' voor in huis. Een normale tv met een BluRay speler wel. En dat is dus waar de film Avatar het meest op bekeken zal worden en dus ook als dusdanig op beoordeeld worden.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Maar je vind het niet belangrijk dat de film speciaal gemaakt is in 3D en ook bv voor Imax om een bepaalde maximale beleving te bewerkstelligen? Als je 'm thuis in 2D kijkt krijg je dat niet.
Dan blijft je persoonlijke mening en je persoonlijke waardering op basis van de film op tv kijken. Iets anders of hoe een ander dat doet of wil doen kun je niet beoordelen.
En je kunt niet afdwingen dat het thuis precies zo als in de bioscoop beleefd moet worden.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Precies, koop dan ook gewoon een behoorlijk 3D HD projector, flink scherm en 9.1 geluidsinstallatie voordat je Avatar aan zet. Beetje met je tijd mee he, zo'n 42 inch kan echt niet meer.
Voor de duidelijkheid, elke film is leuker op een groot scherm (vind ik wel althans). Echter heeft deze film enorme haken en ogen die er inzitten, hoe de film ook bekeken wordt, IMAX 3D of niet. Dat de film eigenlijk een soort reclamefilm voor WETA Digital in IMAX 3D is maar verder op welk formaat dan ook al bij voorbaat niks voorstelt, vind ik niet echt een argument voor een goede film . Ik zag hem de eerste keer in traditioneel 2D overigens, en vond hem dus best leuk, dus dat het enkel in IMAX 3D te doen is ben ik het al niet mee eens.
Ik denk trouwens dat elke CG film vooral tot zijn recht komt in een bioscoopzaal (om nog maar even in te gaan op nakada), maar zijn Jurassic Park, The Matrix, Lord of the Rings etc dan ook totaal niet te bekijken op een 'gewone' installatie?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
De overtuigingen hier zijn duidelijk (en onveranderbaar).
Maar moet een regisseur zich perse aan alle eisen van de klant houden?
En zo ja, wanneer is het goed genoeg? Wat zijn de criteria?
Als men de V16 in de 2CV wil stoppen, best. Het lijkt me daar niet speciaal voor gemaakt..
Maar dat is hier al eerder besproken.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
maar zijn Jurassic Park, The Matrix, Lord of the Rings etc dan ook totaal niet te bekijken op een 'gewone' installatie?
Helemaal mee eens. Dat is nu net het verschil met Avatar. Daar waar Avatar behalve het visuele spektakel weinig tot niks te bieden heeft, is ook LOTR op het kleine scherm een dijk van een film die je van begin tot eind meesleept. Nóg beter op het grote scherm, natuurlijk, maar die film heeft dat grote scherm helemaal niet nodig om goed te zijn. Avatar wel, vandaar dat het een beperkte film is en blijft.
EDIT: dat "goed" moet "uitstekend" zijn, want ik vond hem op het kleine scherm uiteindelijk niet slecht.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Voor de duidelijkheid, elke film is leuker op een groot scherm (vind ik wel althans). Echter heeft deze film enorme haken en ogen die er inzitten, hoe de film ook bekeken wordt, IMAX 3D of niet. Dat de film eigenlijk een soort reclamefilm voor WETA Digital in IMAX 3D is maar verder op welk formaat dan ook al bij voorbaat niks voorstelt, vind ik niet echt een argument voor een goede film . Ik zag hem de eerste keer in traditioneel 2D overigens, en vond hem dus best leuk, dus dat het enkel in IMAX 3D te doen is ben ik het al niet mee eens.
Ik denk trouwens dat elke CG film vooral tot zijn recht komt in een bioscoopzaal (om nog maar even in te gaan op nakada), maar zijn Jurassic Park, The Matrix, Lord of the Rings etc dan ook totaal niet te bekijken op een 'gewone' installatie?
Wat betreft de commercial voor Weta ben ik het niet met je eens. Cameron had Avatar al zo voor ogen voor at Weta bestond. Maar ik snap je opmerking wel. Start Wars 2 is in mijn ogen immers wel een commercial voor ILM, maar daar zit echt geen lopend verhaal in terwijl de kritiek op het verhaal in Avatar vooral is dat het te gladjes/voorspelbaar verloopt. Maar hier zijn dat bewuste keuzes vn Cameron geweest om een zo breed mogelijk publiek zo goed mogelijk aan te spreken. De Na'vi's kende ook eerst minder overeenkomsten met de mens, maar dat is juist vanwege de 'inleefbaarheid' aangepast. Verder ben ik het met je eens dat de meeste spektakelfilms minder tot hun recht komen op tv. Ik kies er dan ook al jaren voor deze niet op tv te zien. En nee, Jurrasic Park en The Matrix lijkt mij ook erg weinig aan in het klein. Het verhaal van JP is nog flauwer dan Avatar en bovendien gewoon gejat van King Kong... LotR op tv? Ik moet er niet aan denken....
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Daar waar Avatar behalve het visuele spektakel weinig tot niks te bieden heeft,....
Jou niet, mij wel.
En zo blijven we kijven met z'n allen 
Zoals mijn opa altijd zei:
Ik ben ik en jij bent jij,
wie is nu het gekst van ons allebei?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar als een film zulk visueel spektakel biedt, heeft het wat mij betreft weinig anders nodig. Net zoals mensen die dubbel liggen om Monty Python daar ook niet vallen over de grebrekkige techniek of slechte plots. Als je wilt dat een film op al die vlakken scoort leg je de lat wel erg hoog. Overgens opvallend dat niemand klaacht over het gebrek aan humor hier, waarom dan wel over het verhaal?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Film is van oudsher een kermisattractie (letterlijk). Wat nog niet betekent dat elke film dan maar als kermisattractie beleefd moet worden.
Tegenwoordig is er ook een verschil tussen films die voor de bioscoop gemaakt worden en t.v. films. ( Niet zelden wordt de benaming t.v. film zelfs gebruikt om de mindere kwaliteit van een bioscoopfilm te onderschrijven. ) Bovendien doen t.v. producerende bedrijven er alles aan om de ''bioscoopkwaliteit" te benaderen : grotere schermen, HD en natuurlijk het home cinema set. Dus stellen dat het aan de kwaliteit van de film ligt wanneer deze op t.v. niet zo goed overkomt kan de plank volkomen misslaan. Niet altijd ( bv. The Hangover ) maar bij deze dus wel.
Of om er nog maar een oude vergelijking tegenaan te gooien : je kan een prachtig klassiek stuk beluisteren op een iPhone, maar dat zal nooit dezelfde beleving geven als erbij zijn in het concertgebouw. Dat ligt dan toch ook helemaal niet aan het stuk zelf.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Het gaat er om dat Monty Python blijft boeien, omdat het zo (om je eigen bewoording te gebruiken) onconventioneel is dat je vaak geen idee hebt waar ze naar toe werken en wat er in de volgende scene gaat gebeuren, laat staan dat je weet hoe het zal aflopen. Het blijft dus apart van de typische humor boeien.
Bij Avatar val je qua plotje bijna in slaap en weet je al kijkende dondersgoed waar het op zal uitdraaien en hoe de verhaallijn zal gaan verlopen. Het eerste uur is dan ook bijna niet om door te komen, pas wanneer het spektakel begint wordt het vermakelijk, maar maakt dit dan een goede film....?
Dat is het grote verschil en tevens zijn grote zwakte: voorspelbaar en saai, ondanks het spektakel!
De hele film afrekenen op het simpele plot....... 
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Overgens opvallend dat niemand klaacht over het gebrek aan humor hier, waarom dan wel over het verhaal?
Omdat het verhaal naar het wezen van de film gaat: de inhoud. Humor behoort niet tot dat wezen en 3D-technologie evenmin. Dat is de verpakking. Ik kijk graag naar mooie verpakkingen, maar ben pas echt blij als ook de inhoud de moeite waard is.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Ik denk trouwens dat elke CG film vooral tot zijn recht komt in een bioscoopzaal (om nog maar even in te gaan op nakada), maar zijn Jurassic Park, The Matrix, Lord of the Rings etc dan ook totaal niet te bekijken op een 'gewone' installatie?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
De stellingen die hier gedaan worden als zou elke film net zo goed tot zijn recht moeten komen op een t.v. als in de bioscoop, vind ik dus onzin.
Wie poneert die stelling hier dan wel? Het enige dat hier volgens mij gezegd wordt, is dat Avatar ook op het kleine scherm een beklijvende film zou zijn, mocht het wat minder een lege doos in een mooie verpakking zijn. Natuurlijk komt de 3D-technologie pas volledig tot zijn recht in een daartoe uitgeruste bioscoopzaal. Dat het op het kleine scherm heel wat minder indrukwekkend is (in zijn geheel), wijst er gewoon op dat het inhoudelijk allemaal behoorlijk tegenvalt. Nogmaals: dit maakt het geen slechte fllm. Ik vond het best genietbaar, maar de status die hij her en der aangemeten krijgt, verdient hij wat mij betreft absoluut niet.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Omdat het verhaal naar het wezen van de film gaat: de inhoud. Humor behoort niet tot dat wezen en 3D-technologie evenmin. Dat is de verpakking. Ik kijk graag naar mooie verpakkingen, maar ben pas echt blij als ook de inhoud de moeite waard is.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Wie poneert die stelling hier dan wel?
Je trekt het gelijk zo in het extreme, alsof Avatar op je tv bekijken hetzelfde is als Mulholland Dr. op je iPhone. Dat een film niet voor iPhone is bedoeld lijkt me duidelijk, maar is een film niet voor televisie, dan doe je iets verkeerd.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Het is inderdaad niet allesbepalend, maar wat jij daar opsomt zijn genrefilms, terwijl Avatar duidelijk een gewone film met een klassiek plot is. Nu kan je aan de 3D-technologie zoveel waarde hechten als je wil, maar als dat het wezen van de film moet uitmaken, dan voelt het voor mij voor het overige toch wel zeer leeg aan, hoor. Ik heb hetzelfde probleem met Sin City: qua verpakking een 20/10, maar op het einde van de rit had ik een zeer onvoldaan gevoel.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
En het wordt wel vaker beweert. ( Ergens op pagina 1-399 )
Volgens mij wil Montorsi hier niet meer mee zeggen dan dat een film die in wezen goed is, ook goed blijft op een klein scherm. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat Avatar ook volledig tot zijn recht moet komen op een klein scherm. Door de 3D-technologie kan dat trouwens al niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat het verhaal naar het wezen van de film gaat: de inhoud. Humor behoort niet tot dat wezen en 3D-technologie evenmin. Dat is de verpakking. Ik kijk graag naar mooie verpakkingen, maar ben pas echt blij als ook de inhoud de moeite waard is.
Film is veel meer vorm dan inhoud. Of vorm is inhoud zo je wilt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je trekt het gelijk zo in het extreme, alsof Avatar op je tv bekijken hetzelfde is als Mulholland Dr. op je iPhone. Dat een film niet voor iPhone is bedoeld lijkt me duidelijk, maar is een film niet voor televisie, dan doe je iets verkeerd.
Rare opmerking, het verschil tussen een bios (scherm) en een tv (scherm) is immers vele maken groter dat het verschil tussen een tv (scherm) en een iphone (scherm).
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Het is inderdaad niet allesbepalend, maar wat jij daar opsomt zijn genrefilms, terwijl Avatar duidelijk een gewone film met een klassiek plot is. Nu kan je aan de 3D-technologie zoveel waarde hechten als je wil, maar als dat het wezen van de film moet uitmaken, dan voelt het voor mij voor het overige toch wel zeer leeg aan, hoor. Ik heb hetzelfde probleem met Sin City: qua verpakking een 20/10, maar op het einde van de rit had ik een zeer onvoldaan gevoel.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Film is veel meer vorm dan inhoud. Of vorm is inhoud zo je wilt.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Film is veel meer vorm dan inhoud. Of vorm is inhoud zo je wilt.
Tot op zekere hoogte wel, ja. Wat echter niet betekent dat alle vorm dan maar als inhoud beschouwd kan en moet worden.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Voor mij valt Avatar onder het ( misschien ouderwetse ) genre 'spektakelfilms'. Vooraf werd mij de 'belofte' gedaan dat dit een visueel spektakel zou worden.
Het is inderdaad een spektakelfilm. Alleen zijn er voorbeelden genoeg van spektakelfilms die nauwelijks iets van hun waarde inboeten op het kleine scherm, maar Avatar is daar niet bij, hoor.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Rare opmerking, het verschil tussen een bios (scherm) en een tv (scherm) is immers vele maken groter dat het verschil tussen een tv (scherm) en een iphone (scherm).
Gaat het daar om? Het lijkt me vooral ook een kwestie van scherpte, beeldkwaliteit en verhoudingen dan enkel en alleen de grootte.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
De hele film afrekenen op het simpele plot.......
Nee, ik reken hem gedeeltelijk af (3,5 ster is een aardige score) dat ik me voor het grootste gedeelte kapot zat te vervelen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
@Malli
Voorbeelden genoeg ? Ik ken er weinig. De meeste leveren in meer of mindere mate in.
Ik durf hier nog wel een stelling neer te leggen : een (spektakel)film bedoeld voor de bioscoop die op t.v. net zo 'goed' is als in de bioscoop, is geen goede film. In die zin dat het in de bioscoop een betere film had moeten zijn. Het is dan eigenlijk een film die de mogelijkheden niet optimaal heeft benut. Ergo : een goede (spektakel)film wordt altijd minder op een t.v. 
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Lawrence of Arabia, Ben Hur, Gladiator, Braveheart, .... stuk voor stuk films die ook op het kleine scherm niet minder dan uitstekend tot fantastisch zijn.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
77 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Sciencefiction / Thriller, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








