Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.484.141)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1484141)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee ik bedoel miljard. Als je het hele bos wilt gaan nabouwen en zodanig riggen dat je de camera de gekozen standpunten wil laten innemen ben je dat minstens kwijt.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Zal wel meevallen, een paar realistisch uitziende plastic bomen kosten niet zó veel en een paar rijen is genoeg om iets op een bos te laten lijken. Die kun je ook per scène naar gelang herschikken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik al schreef je hebt geen idee. Geloof mij nu dat Cameron echt niet zonder reden 6 jaar heeft gewacht tot de juiste techniek beschikbaar was. En hoe zie je de scenes met de tientallen helikopters, honderden vliegende draken en zwevende bergen voor je? Gewoon wat dwergen in een pak en op vliegles sturen? Of aan touwtjes ophangen onder een stel F16?
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Zoals ze het in de tijden voor computers en CGI ook deden, door middel van schilderijen en inderdaad met touwen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heb je de film wel gezien? En schilderijen in 3D

Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
MIschien niet in 3D maar in 2D zeker wel.
Maar überhaupt blijf ik 3D
vinden...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan nog is het volstrekt onmogelijk dit met miniaturen, make up effecten e.d. te creeren. Alles beweegt met de grootste soeplesse en tot in dekleinste details.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Van R2D2 dacht ik wel dat het een op afstand bestuurbare robot was, van C3PO wist ik wel dat er een man in moest zitten, gezien de voortgang in robotica ten tijde van de film, maar wat ik bedoel is dat het er niet zo uitziet.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Pete_033
-
- 606 berichten
- 952 stemmen
Krijg een beetje het gevoel alsof het voor sommigen hun lot is om deze film te verdedigen
De film is goed meer niet. Zekere geen meesterwerk en de nominatie voor een Oscar voor beste film was wel erg overdreven.
In de bioscoop met de 3D erbij is het een geweldige belevenis (zeker omdat het de eerste echte 3D film was) maar als je de film zonder de 3D bekijkt is het maar een slap filmpje met een kinderlijk simpel verhaal en je standaard personages. Daar komt bij dat de film erg voorspelbaar is en overdreven sentimenteel.
De film mist een rauw randje die ik wel had verwacht van een Cameron gezien zijn vroegere films maar helaas is dit een film voor het gehele gezin.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom zou de film minder goed zijn dan een jaar geleden? De cinematografie (cameravoering) en mis-en scene zijn ook in 2D uitermate effectief en indrukwekkend. Bovendien zie ik geen reden mijn score of mening aan te passen omdat ik de film nu op inferieure middelen herkijk. Dat lijkt me toch vooral aan mijzelf liggen, niet aan de film.
En Cameron een rauw randje?
Dat heeft enkel Terminator, maar deel 2, The Abyss, True Lies en Titanic waren ook al voor het hele gezin.
Verder geven een hoop mensen blijk geen enkel verstand van het proces van film maken te hebben, het is eerder absurd te noemen dat de film niet de Oscar voor beste film (beste productie) heeft gekregen en dat die naar een of ander modaal oorlogsfilmpje is gegaan waar niemand het ooit meer over zal hebben.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Mijn lot ? Niet echt nee.
Ik vind het alleen raar dat er zoveel mensen zijn die deze film met bepaalde argumenten afkraken terwijl die argumenten veel beter passen op films die ze juist wel goed vinden.
Ik vind ook dat de bioscoop deze film echt tot zijn recht laat komen, maar dat er niets van die belevenis overblijft op de tv lijkt mij zwaar overtrokken. Zeker niet met de moderne technieken als HD en met een goede geluidsinstallatie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt, maar het blijft een enorm verschil tussen IMAX 3D met een 21.2 installatie en een thuis bios met HD 2D en 5.1 geluid. Ben er altijd open over geweest dat dat voor mij wel 0,5 a 0,75* extra betekende, maar zo was de film ook bedoeld, dus daar is helemaal niets mis mee wat mij betreft. Nog een jaartje of wat en we hebben ook big screen 3D thuis, moeten we 'm dan allemaal weer gaan opwaarderen?
Pete_033
-
- 606 berichten
- 952 stemmen
1-Waarom zou de film minder goed zijn dan een jaar geleden?
2-En Cameron een rauw randje?
Dat heeft enkel Terminator, maar deel 2, The Abyss, True Lies en Titanic waren ook al voor het hele gezin.
3-Verder geven een hoop mensen blijk geen enkel verstand van het proces van film maken te hebben, het is eerder absurd te noemen dat de film niet de Oscar voor beste film (beste productie) heeft gekregen en dat die naar een of ander modaal oorlogsfilmpje is gegaan waar niemand het ooit meer over zal hebben.
1- Ik geef aan dat ik de film zonder het 3D effect minder vindt. Ik noem het geen slechte film. De film is goed maar geen meesterwerk zoals de meesten hier vinden.
2- Een rauw randje zou in mijn ogen beter hebben gewerkt bij deze film. Het is nu allemaal te voorspelbaar en te 'netjes'.
3- En waar basseer je dat op? De meeste films worden tegenwoordig gemaakt om geld op te brengen. Veel geld. Je ziet tegenwoordig maar weinig films met een echt goed verhaal en films die je verrassen met onverwachte wendingen. Avatar is in mijn ogen veel te voorspelbaar en te sentimenteel, iets waar de Amerikanen van houden.
Ik vond de nominatie voor beste film wat te overdreven ja want alleen op visueel gebied was het een echt goede film maar niet op verhaaltechnisch gebied en het acteerwerk was nou ook niet echt van de bovenste plank.
Pete_033
-
- 606 berichten
- 952 stemmen
modaal oorlogsfilmpje is gegaan waar niemand het ooit meer over zal hebben.
Misschien voelen de mensen die deze film goed vonden zich niet geroepen om 'hun' film iedere keer te moeten verdedigen 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
2. Een rauw randje had ik ook beter gevonden, ben ik dol op. Maar ik zie niet hoe je dat van Cameron verwacht had, na Aliens heeft hij dat nooit meer gehad.
3. Los van het verhasl, wat inderdaad te voirspelbaar is, is het als filmproductie een heel knap staaltje vakmanschap. Cameron heeft er 7 jaar aan gewerkt en wat mij betreft elke van de 300 mjn dollar op het scherm gekregen en een voor vrijwel iedereen impossante en unieke bioscoopervaring gecreerd. Dat had wat mij betreft zeker een prijs verdiend. Won ook de Golden Globe. Maar de Oscar blijft natuurlijk een politieke populariteitsprijs en zijn collega's gunden 'm die na Titanic gewoon niet en kozen voor een vrouw + Irak.
Verder zie ik niet in, waarom ik de film niet zou mogen verdedigen, vind het leuk. Daarnaast wordt hier gewoon veel onzin neer gepend, wat ik graag recht zet.
Pete_033
-
- 606 berichten
- 952 stemmen
2. Een rauw randje had ik ook beter gevonden, ben ik dol op. Maar ik zie niet hoe je dat van Cameron verwacht had, na Aliens heeft hij dat nooit meer gehad.
3. Los van het verhasl, wat inderdaad te voirspelbaar is, is het als filmproductie een heel knap staaltje vakmanschap. Cameron heeft er 7 jaar aan gewerkt en wat mij betreft elke van de 300 mjn dollar op het scherm gekregen en een voor vrijwel iedereen impossante en unieke bioscoopervaring gecreerd. Dat had wat mij betreft zeker een prijs verdiend. Won ook de Golden Globe. Maar de Oscar blijft natuurlijk een politieke populariteitsprijs en zijn collega's gunden 'm die na Titanic gewoon niet en kozen voor een vrouw + Irak.
Verder zie ik niet in, waarom ik de film niet zou mogen verdedigen, vind het leuk. Daarnaast wordt hier gewoon veel onzin neer gepend, wat ik graag recht zet.
2. Ik had het niet verwacht maar gehoopt. Tegenwoordig kun je dat ook niet meer verwachten want dan kunnen alleen volwassenen naar de film en dan brengt de film niet genoeg op.
3. Zo zullen er vast en zeker meer voorbeelden zijn dus om alleen deze film daarom speciaal te noemen vind ik wat te ver gaan.
De oscars. Wie neemt die nog serieus. Zijn collega`s waren vast en zeker bang dat Cameron weer een hele speech zou gaan houden over hoe goed hij wel niet is 
Dat oorlogsfilmpje heb ik ook nog niet gezien maar lijkt me ook niet zo`n beste film. Hollywood kickt erop om iets 'speciaals' te doen met de oscars. De eerste vrouwelijke regisseur die wint. De eerste zwarte actrice die wint. De LOTR films die voor de eerste 2 delen bijna niks wint en er daarna in de media van alles wordt geschreven en dan voor het derde deel (in mijn ogen de minste van de drie) ineens veel wint dus nee de oscars kun je niet meer serieus nemen.
Op film techniek is Cameron de beste maar voor de vervolgen moet hij beter zijn best doen met het verhaal.
Tuurlijk mag je de film verdedigen maar je kunt ook overdrijven. Je komt soms over alsof het feitelijk is bewezen dat de film een meesterwerk is en dat als iemand het daar niet mee eens meteen terecht moet worden gesteld.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Maar ondertussen staan er wel enkel kleurenfilms met geluid in je top 10... Ik zie geen enkele stomme film die je de volle 5 toekent.
Ik ben zelf van mening dat kleur en geluid weldegelijk een meerwaarde is voor het medium film. Zo zal 3D dat ook zeker zijn, mits goed gebruikt.
Schindler's List, Ed Wood, Clerks. (al is dit een iets minder goed voorbeeld) heeft zwart/wit juist toegevoegde waarde. Bovendien heeft Welles zich altijd verzet tegen het inkleuren van zijn Citizen Kane. Terecht ook.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Ja, maar voor Star Wars zijn tenminste echte bomen gebruikt 
Anway, het verhaal van de prequels is pas jaren na de eerste 3 films bedacht. Daarbij is het een ongelooflijk vaag en slecht verhaal, waarin de personages geen enkel karakter hebben, doelloos aan de gebeurtenissen meedoen en de actie scenes totaal geen steek houden met het verhaal.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk mag je de film verdedigen maar je kunt ook overdrijven. Je komt soms over alsof het feitelijk is bewezen dat de film een meesterwerk is en dat als iemand het daar niet mee eens meteen terecht moet worden gesteld.
De term meesterwerk is wat mij betreft enkel van toepassing vanuit het perspectief van de technische prestatie. Ik veroordeel ook niemand die de film slecht vindt. Maar als mensen gaan schrijven dat je dit ook of beter had kunnen maken met andere (ouse) technieken, kom ik in het verweer, want dan zitten ze er wel feitelijk naast.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Maar dat is toch wat we al die tijd ook beweren. Zoals het gebruik van zwart/wit met een enkele kleur past bij Shindler's List, zo past 3D imax bij Avatar. In beide gevallen wordt het gebruikt om het uiteindelijke doel van de film te versterken. Zoals voor jou het inkleuren van Citizen Kane een mindere kijkervaring oplevert, zo vind ik dat je Avatar moet beoordelen in zijn beoogde omgeving en niet bv op een laptop kijkbeurt. Of ga je ook Citizen Kane lager beoordelen omdat ie ingekleurd is ?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Ja, maar voor Star Wars zijn tenminste echte bomen gebruikt
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar voor Star Wars zijn tenminste echte bomen gebruikt
We zitten hier toch niet op Bomenmeter.nl
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Bomenmeter.nl 
Ik denk dat er voor Star Wars ook niet heel erg veel echte bomen zijn gebruikt, dat is voornemelijk studio- en miniaturen werk.
Lucas heeft wel een aantal briljante voorwerpen gebruikt in de films zoals 2 op elkaar gelijmde emmers voor de escape pod of een zak aardappelen voor de meteorieten.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Dat was ook niet serieus bedoelt. Bovendien leunt Star Wars geenszins op de omgevingen, maar meer op een origineel verhaal (met klassieke elementen ja) en mooie sets van ruimtestations en spaceships en vakkundig gemaakte ruimtegevechten met modellen.
Het contrast met moderne Star Wars films en deze film kan niet groter zijn, in plaats van mensen omver proberen te blazen met een goed verhaal en personages gooit men het 100% op de omgeving. Die scene waar die witte bloemen op je af komen zweven is niets meer dan opschmuck die een matig verhaal moeten verhullen en dat is niet het enige voorbeeld. Wat voor de film spreekt, en wat em beter maakt dan moderne Star Wars films, is dat er tenminste wel een duidelijke protagonist/antagonist inzit. Maar kan nog steeds niet over dat moralistische gepreek van Cameron heen kijken. En ik ben gewoon geen fan van CGI gemixt met live action. Ik vind het geen verbetering ten opzichte van poppen, zoals in Star Wars IV-VI.
Overigens is in Irreversible (die ik op 5* heb staan) ook CGI gebruikt, in de meest beruchte scene zelfs, aan het begin, omdat ze met een dummy niet hetzelfde effect konden krijgen. Het viel daar echter totaal niet op, in tegenstelling tot in deze film, waar ze het er om gedaan hebben om de CGI zo goed mogelijk zichtbaar te maken. Ik vind CGI gewoon te hard botsen met de live action.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat was ook niet serieus bedoelt. Bovendien leunt Star Wars geenszins op de omgevingen, maar meer op een origineel verhaal.
Origineel verhaal?
Kakushi-Toride no San-Akunin (1958) En dat Avatar zeker verwijten dat het van Pocahontas is gejat..... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En ik ben gewoon geen fan van CGI gemixt met live action. .... Ik vind CGI gewoon te hard botsen met de live action.
Welke mix met live action? In Avatar komt in de actie scenes alles uit de computer (al dan niet gegenereerd door performance capture)
En zie je echt liever poppen dan dit ? Ik zou namelijk zweren dat dit met old school make up gedaan was. Of vind je hier de rots waar ze op zit zo nep eruit zien?
Pete_033
-
- 606 berichten
- 952 stemmen
Het contrast met moderne Star Wars films en deze film kan niet groter zijn, in plaats van mensen omver proberen te blazen met een goed verhaal en personages gooit men het 100% op de omgeving
Bedoel je daar de nieuwste Star Wars films mee, de prequals? Want die waren echt slecht en vol plotfouten + een overdosis aan cgi.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Wat betreft Star Wars hebben de laatste 3 films weinig (niets eigenlijk) van de charme van de eerste 3. Star Wars: A new hope word ook niet voor niets door velen (inclusief een aantal gerespecteerde recensenten) gezien als de moeder van de Science fiction films. Ik ben zelf helemaal niet zo tegen het gebruik van CGI, zolang het aar niet overmatig word gebruikt. Avatar is aléén maar CGI en echt álles is CGI. Zie je een Na'vi met een 'aards' wapen in zijn handen is ook het wapen bijvoorbeeld CGI en niet een 'echt' wapen. Daardoor is dit voor mij niet meer dan een animatie film. Niet dat dat een nadeel hoeft te zijn, in tegen deel. Maar had het dan volledig digitaal gemaakt, dus ook de mensen als CGI.
Het zal allemaal best dat alles heel moeilijk was om te maken en weet ik niet wat meer, maar dat makt het voor mij nog geen goede film. Mijn 2* zijn dan ook volledig voor het mooie uiterlijk, maar voor de rest vond ik bijna alles slecht aan de film; acteerwerk, muziek, verhaal, speelduur...
Qua verhaal zijn er overigens ook erg veel overeenkomsten met het verhaal van Dune, ook sci-fi, dus is het ook al niet bijster origineel dat het in dit geval in een sci-fi jasje is gegoten.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
77 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Sciencefiction / Thriller, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








