Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.565.870)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2565870)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
FullMoon
-
- 308 berichten
- 2456 stemmen
Een ding wat ik niet begrijp is dat hij zichzelf in zijn mond schiet. De kogel komt uit de zij van zijn gezicht maar bij Tyler vanuit zijn achterhoofd. Wie kan dit verklaren?
Jisraw
-
- 115 berichten
- 192 stemmen
Wat er bij deze film echt uitspringt zijn de uitstekende rollen gespeeld door Brad Pitt en Edward Norton. Het verhaal was vrij bizar, maar desalniettemin zeer aardig. De split-personality zag ik niet aankomen, maar dat Tyler iets te maken had met het appartement van 'de verteller' zag ik persoonlijk wel van mijlen af aankomen. Al met al een zeer aardige film.
4*
Ja, Tyler zegt het ook eigenlijk gewoon tijdens het eerste telefoongesprek met de rechercheur die de zaak onderzocht.
showb1z
-
- 43 berichten
- 1836 stemmen
Een ding wat ik niet begrijp is dat hij zichzelf in zijn mond schiet. De kogel komt uit de zij van zijn gezicht maar bij Tyler vanuit zijn achterhoofd. Wie kan dit verklaren?
Het is symbolisch. Het hoofdpersonage neemt de verantwoordelijkheid voor zijn daden en "vermoord" Tyler.
FullMoon
-
- 308 berichten
- 2456 stemmen
Het is symbolisch. Het hoofdpersonage neemt de verantwoordelijkheid voor zijn daden en "vermoord" Tyler.
Ik begrijp wel waarom hij dat doet hoor, maar daar gaat het bij mij niet om. Het blijft niet kloppen. Als hij zichzelf schiet dan zou de weg die de kogel bewandelde bij beide dezelfde zijn. Dat betekent dus dat niet alleen Tyler dood gaat maar ook hij zelf. Bijkbaar wil de regisseur toch een happy-end van maken.
Om die reden gaf ik de film een 4 en niet een 4.5.
Mat_
-
- 737 berichten
- 1335 stemmen
Ik begrijp wel waarom hij dat doet hoor, maar daar gaat het bij mij niet om. Het blijft niet kloppen. Als hij zichzelf schiet dan zou de weg die de kogel bewandelde bij beide dezelfde zijn. Dat betekent dus dat niet alleen Tyler dood gaat maar ook hij zelf. Bijkbaar wil de regisseur toch een happy-end van maken.
Om die reden gaf ik de film een 4 en niet een 4.5.
Tyler is maar een waanbeeld, dus hij kan hem niet echt neerschieten. Door zichzelf door de mond te schieten, schiet hij Tyler symbolisch dood. Hij neemt afscheid van zijn tweede persoonlijkheid.
Het doet er niet toe of dat nu echt kan of niet, het enige dat telt is dat Tyler uit zijn hoofd is verdwenen.
Tyler is eigenlijk zijn creatie dus hij kan hem "vermoorden" zoals hij wil.
showb1z
-
- 43 berichten
- 1836 stemmen
...
Als je alles zo letterlijk neemt zijn er nog dingen die "niet kloppen" hoor.
bv. bij het auto-ongeluk. Eerst zit Tyler aan het stuur, na de crash zit het hoofdpersonage aan de bestuurderszijde.
Tyler is niet fysisch aanwezig, er gelden andere regels voor hem.
FullMoon
-
- 308 berichten
- 2456 stemmen
Als je alles zo letterlijk neemt zijn er nog dingen die "niet kloppen" hoor.
bv. bij het auto-ongeluk. Eerst zit Tyler aan het stuur, na de crash zit het hoofdpersonage aan de bestuurderszijde.
Tyler is niet fysisch aanwezig, er gelden andere regels voor hem.
Dat kan ik nog wel begrijpen, dat in feite de hoofdrolspeler aan het rijden is en niet Tylor. Toch vind ik dat voorbeeld verschil heel erg met het schieten van zichzelf.
Ik had liever gezien dat hij zelf ook doodgaat en zijn ze beide doodgegaan, zonder dat Amerikaanse happy-ending.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Keizerke
-
- 15 berichten
- 16 stemmen
@ FullMoon
Ik weet niet welk happy-ending jij bedoelt?
Volgens mij staan Jack en Marla gewoon samen hun einde af te wachten in de flat. Die is immers ook ondermijnd met bommen van Project Mayhem. Ze gaan dus gewoon dood. Niet echt een happy-ending naar mijn mening 
Vanuit de zwarte romantiek gezien zou je echter wel kunnen spreken van een happy-ending 
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
@ FullMoon
Ik weet niet welk happy-ending jij bedoelt?
Volgens mij staan Jack en Marla gewoon samen hun einde af te wachten in de flat. Die is immers ook ondermijnd met bommen van Project Mayhem. Ze gaan dus gewoon dood. Niet echt een happy-ending naar mijn mening

Vanuit de zwarte romantiek gezien zou je echter wel kunnen spreken van een happy-ending

He verdomme je hebt gelijk, dat zegt ie idd in het begin, hij schakkelt er slecht maar een uit
TonyMontana
-
- 394 berichten
- 4803 stemmen
@ FullMoon
Ik weet niet welk happy-ending jij bedoelt?
Volgens mij staan Jack en Marla gewoon samen hun einde af te wachten in de flat. Die is immers ook ondermijnd met bommen van Project Mayhem. Ze gaan dus gewoon dood. Niet echt een happy-ending naar mijn mening

Vanuit de zwarte romantiek gezien zou je echter wel kunnen spreken van een happy-ending

Jack heeft de bom in hun gebouw toch onschadelijk gemaakt??? (als ik me goed herinner, tis al een tijdje geleden dat ik 'm gezien heb).
Keizerke
-
- 15 berichten
- 16 stemmen
Jack heeft de bom in hun gebouw toch onschadelijk gemaakt??? (als ik me goed herinner, tis al een tijdje geleden dat ik 'm gezien heb).
Nu moest ik het zeker weten ook. Heb hem meteen nagekeken. Je hebt helemaal gelijk.
Hij maakt de bom inderdaad onschadelijk. Het was voor mij ook al lang geleden dat ik hem gezien had.
p_tah
-
- 61 berichten
- 57 stemmen
goeie film uiteraard
lekker veel actie en een heerlijk sfeertje. orgineel verhaal en uiteraard weer een uitstekende brad pitt
abberline
-
- 106 berichten
- 122 stemmen
hij schiet zich zelf in zijn hoofd dan verdwijnt tyler, de enige manier om tyler uit zijn hoofd de zetten op dat moment is door zelf dood te gaan en hij blijft nog leven dat vind ik wel raar. maar verder is de film TOP!!!
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
Deze berichten bij Fightclub laten meteen zien waarom de film zo briljant is: niet iedereen weet precies hoe het zit, iedereen blijft met vragen achter. Het is echt zo'n napraat film
Die dikke lul is trouwens écht dik en nasty
Joe-K
-
- 210 berichten
- 125 stemmen
Geweldige film, ik snapte hem eerst echt niet. Na een tijdje en na veel meer filmervaring toch herkeken en ik snap hem volledig. Heel de film door worden al veel hints gegeven. Erg goed geacteerd en ik snap nu waarom deze zowel hier als bij IMDB erg hoog staat. 5*
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Ik heb 'm een x aantal jaar geleden verplicht gekeken met school. Toen vond ik het niks. Maar aangezien ik toen volgens mij 15 was en niet meer precies weet hoe de film precies ging, zal ik maar niet stemmen.
Eerst nog maar een keer zien.
Hectometerpaal
-
- 722 berichten
- 964 stemmen
Ik heb 'm een x aantal jaar geleden verplicht gekeken met school. Toen vond ik het niks. Maar aangezien ik toen volgens mij 15 was en niet meer precies weet hoe de film precies ging, zal ik maar niet stemmen.
Eerst nog maar een keer zien.
Deze film verplicht op school gezien....? Strakke school moet ik zeggen.
Keizerke
-
- 15 berichten
- 16 stemmen
Welke school is dat? Eens kijken of ik me een jaar of 5 jonger voor kan doen
. Is eens wat anders dan Ghandi en Daens bij geschiedenis. 
Alle gekheid op een stokje. Het is natuurlijk wel een goede film voor maatschappijleer, omdat de regisseur (Fincher) er een boodschap in heeft gestopt. Hoe is je kijk op de maatschappij en welke dingen in het leven vind je belangrijk (of juist niet)?
Je kunt daar toch wel een leuke discussie over hebben met tieners op basis van deze film.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Misschien was ik toen nog wel zo dwars dat ik hoe dan ook een door de school verplicht gestelde film slecht zou gaan vinden.
Moet 'm een keer op dvd halen... of een keer op tv kijken als -ie ooit op tv komt.
Nick Theunis
-
- 495 berichten
- 2256 stemmen
Welke school is dat? Eens kijken of ik me een jaar of 5 jonger voor kan doen
. Is eens wat anders dan Ghandi en Daens bij geschiedenis. 
Alle gekheid op een stokje. Het is natuurlijk wel een goede film voor maatschappijleer, omdat de regisseur (Fincher) er een boodschap in heeft gestopt. Hoe is je kijk op de maatschappij en welke dingen in het leven vind je belangrijk (of juist niet)?
Je kunt daar toch wel een leuke discussie over hebben met tieners op basis van deze film.
Wat zou dat een vooruitgang zijn met de scholen, deze film voor maatschappijleer(Y) ik zou zeggen, keep it comin'
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Dan moet de boodschap erbij door de leraar wel in orde zijn. Anders zou zomaar de onterechte conclusie getrokken kunnen worden dat geweld "cool" is.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Goede film Fight Club maar ik vind dat de maatschappij kritische boodschap vaak behoorlijk overtrokken wordt. Film is toch vooral vol van cynische humor en coolheid. Lijkt me niks voor maatschappijleer dit... (beetje makkelijk scoren van die leraar volgens mij
)
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Vind dit nou niet echt een film voor maatschappijleer op school.
Nick Theunis
-
- 495 berichten
- 2256 stemmen
ja, was ook wat overdreven:P De film zit natuurlijk vol cynische humor en coolheid ja, maar toch vind ik de maatschappij kritische boodschap ook cruciaal.. en vind ik het heel jammer dat vele deze aspecten van de film over het hoofd zien en dat is jammer.. een klasse film
Keizerke
-
- 15 berichten
- 16 stemmen
Ok jullie hebben gelijk. Ik overdreef een beetje
. En ik zei alleen maar maatschappijleer, omdat dat mij het meest aannemelijke vak lijkt als ie dan toch verplichte kost is.
Wat betreft die boodschap of niet: daar kun je altijd over twisten. Ik geloof dat Fincher zelf zei dat hij er een maatschappelijke boodschap in had gestopt. Het kan zijn dat hij dat oprecht heeft gedaan, maar kan ook uit cynisme zijn.
Hoe dan ook: een topfilm.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Het was een film voor het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming, kortweg CKV...
En als de film zo goed is als jullie vinden, dan kunnen jullie niet ontkennen dat het 'kunst' is. 
showb1z
-
- 43 berichten
- 1836 stemmen
Wat betreft die boodschap of niet: daar kun je altijd over twisten. Ik geloof dat Fincher zelf zei dat hij er een maatschappelijke boodschap in had gestopt. Het kan zijn dat hij dat oprecht heeft gedaan, maar kan ook uit cynisme zijn.
Fight Club is een verfilming vh gelijknamige boek van Chuck Palahniuk. Buiten het einde is er afaik niet zo veel aan veranderd. Alle themas vd film zaten al in het boek.
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








