• 15.809 nieuwsartikelen
  • 178.339 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.411 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Exorcist (1973)

Horror | 122 minuten / 132 minuten (director's cut)
3,72 3.212 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 122 minuten / 132 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: De Duivel-uitbanner / William Peter Blatty's The Exorcist / The Exorcist: The Version You Haven't Seen Yet

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: William Friedkin

Met onder meer: Ellen Burstyn, Max von Sydow en Lee J. Cobb

IMDb beoordeling: 8,1 (494.099)

Gesproken taal: Duits, Frans, Latijn, Arabisch, Grieks en Engels

Releasedatum: 5 april 2001

Plot The Exorcist

"Something almost beyond comprehension is happening to a girl on this street, in this house… and a man has been sent for as a last resort. This man is The Exorcist."

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Chris MacNeil

Regan MacNeil

Father Damien Karras

Father Lankester Merrin

Lt. Bill Kinderman

Father Joseph Kevin Dyer

Sharon Spencer

Burke Dennings

Dr. Barringer

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

mikey schreef:

(quote)
Beide films zijn broode aap. Daarnaast is het religie motiefje sterker in Martrys dan in Exorcist. Ziehier onzinargument. nummer uno. Heb je er nog een?

Heb ik gezegd dat Martyrs gebasseerd is op ware feiten dan? Ik zeg alleen dat het een stuk dichter bij de realiteit staat dan deze film. Zie alle serie moordenaars die er rondlopen op deze wereld. Er gebeurt eigenlijk niets in Martyrs wat niet echt zou kunnen gebeuren.

De gedachtengang in Martyrs op het einde is dan ook niet meer dan de mening van een groepje mensen. Ik vind dat overigens het grootste minpunt aan Martyrs, bij die film al meerdere malen aangegeven

orbit schreef:

Deze film draait om sfeer en een bepaalde wijze om iets bovennatuurlijks juist bijzonder effectief en verontrustend in beeld te brengen.. daarnaast is er ook nog sprake van goede acteerprestaties (iets wat ik in Martyrs even heb gemist voor de goede orde).

Ik heb verder ook weinig met religie, maar kan me best indenken dat mensen daar een enorme lading aan meegeven (dat is wel een feit overigens). Maar ik kijk deze vanwege zijn sublieme sfeer, de subtiele verschuiving van focus van de medische psychiatrie naar religie, de meer dan mooie soundtrack en enkele beelden die ik memorabel blijf vinden, ondanks dat deze film is kaalgeplukt door alle demonenfilms uit de jaren 80, 90 en nu (denk alleen al aan Evil Dead).

Je weet dat dit jouw mening is he, ik vond het acteerwerk in Martyrs een stuk beter dan die zoete crap in deze film. Ben het wel met je eens dat de soundtrack best goed is in deze film, helaas houdt het daar voor mij ook bij op. Ik vind de sfeer verder bijzonder vervelend en ze proberen hier op goedkope manieren te scoren bij het publiek. Al 100x gezegd denk ik hehe


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

rep_robert schreef:

Ik zeg alleen dat het een stuk dichter bij de realiteit staat dan deze film. Zie alle serie moordenaars die er rondlopen op deze wereld. Er gebeurt eigenlijk niets in Martyrs wat niet echt zou kunnen gebeuren.

Dit is natuurlijk stramien human experiment/ torture ongein: urban legend (net als snufffilms en een hondje in je droogmachine. Daarnaast is het een vreemd argument van iemand die wel een spookhotel en een buiteraards monster in zijn T10 heeft staan.

verder bijzonder vervelend en ze proberen hier op goedkope manieren te scoren bij het publiek. Al 100x gezegd denk ik hehe
Dus je vind een aantal zaken inkopperig? Makkelijk te verzinnen? En een partijtje martelen hoe verhoudt dat zich tot deze uitspraak??


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

orbit schreef:

daarnaast is er ook nog sprake van goede acteerprestaties (iets wat ik in Martyrs even heb gemist voor de goede orde).

Ik heb verder ook weinig met religie, maar kan me best indenken dat mensen daar een enorme lading aan meegeven (dat is wel een feit overigens).

Ik vond de acteerprestaties hier dan weer belabberd vergeleken met Martyrs, maarja beetje ondiscutabel onderwerp. Maar als je totaal a-religieus bent kan je vrij weinig met deze film. Tenzij ze het goed weten te brengen, maar ook dat vond ik niet het geval.

mikey schreef:

(quote)
Beide films zijn broode aap. Daarnaast is het religie motiefje sterker in Martrys dan in Exorcist. Ziehier onzinargument. nummer uno. Heb je er nog een?

een religie motiefje is totaal iets anders dan er van uit gaan dat er demonen bestaan, dat die de macht over iemands lichaam kunnen grijpen én dat wat religieuze woordjes daar enig effect op hebben. Ziehier onzin-vergelijking nummer uno.

mikey schreef:

(quote)
Dit is natuurlijk stramien human experiment/ torture ongein: urban legend (net als snufffilms en een hondje in je droogmachine. Daarnaast is het een vreemd argument van iemand die wel een spookhotel en een buiteraards monster in zijn T10 heeft staan.

En om back op the point te komen, Martyrs is dichter bij de realiteit dan deze film, niet meer, niet minder.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

DonOswaldo schreef:

Maar als je totaal a-religieus bent kan je vrij weinig met deze film. Tenzij ze het goed weten te brengen, maar ook dat vond ik niet het geval.

Je hebt het Jezus motief toch niet gemist hoop ik? Daar kan ik dus niets mit als ongelovige.

dat die de macht over iemands lichaam kunnen grijpen én dat wat religieuze woordjes daar enig effect op hebben. Ziehier onzin-vergelijking nummer uno.
Ik zag toch zeker een hemel en een wolkentunnel.. geen idee wat dat betekend trouwens. Waarom ben je eigenlijk zo gefrustreerd om dit project? Het is maar fictie. Horror, lekker gruwelen, maar dan net iets intelligenter dan alle andere horrorfilms. Het is ook weer niet het geval dat deze film je aanzet tot het lezen van de bijbel. Integendeel zelfs. Het gaat over individueel denken en handelen. Martrys gaat veel eerder over handelingen in een groep.. wat religie is.

En om back op the point te komen, Martyrs is dichter bij de realiteit dan deze film, niet meer, niet minder.
Wat is het nu? meer of minder?


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4615 stemmen

DonOswaldo schreef:
een religie motiefje is totaal iets anders dan er van uit gaan dat er demonen bestaan, dat die de macht over iemands lichaam kunnen grijpen én dat wat religieuze woordjes daar enig effect op hebben. Ziehier onzin-vergelijking nummer uno.

Je beseft toch dat Martyrys handelt over het hiernamaals? Minstens even ongeloofwaardig als het thema van The Exorcist. Niet dat daar iets mis mee is trouwens, het is enkel onterecht dat rep_robert deze film daarop afrekent.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

mikey schreef:

(quote)
Je hebt het Jezus motief toch niet gemist hoop ik? Daar kan ik dus niets mit als ongelovige.

Ik zou niet weten waar je het over hebt.

mikey schreef:

(quote)
Ik zag toch zeker een hemel en een wolkentunnel.. geen idee wat dat betekend trouwens. Waarom ben je eigenlijk zo gefrustreerd om dit project? Het is maar fictie. Horror, lekker gruwelen, maar dan net iets intelligenter dan alle andere horrorfilms. Het is ook weer niet het geval dat deze film je aanzet tot het lezen van de bijbel. Integendeel zelfs. Het gaat over individueel denken en handelen. Martrys gaat veel eerder over handelingen in een groep.. wat religie is.

Het is alweer een te lange tijd geleden dat ik Martyrs heb gezien, maar van wat ik herinner was het vrij suggestief en het religieuze dat erin voorkwam uitte zich voornamelijk in het motief. Hier totaal anders, en uit het zich in vele gebeurtenissen. Ben verder totaal niet gefrustreerd, merendeels van de films die ik top vind zijn fictie. Maar je maakt wel een verkeerde vergelijking.

Ohja ps: waar heb ik gezegd dat deze film je aanzet tot het lezen van de bijbel..?

mikey schreef:

(quote)
Wat is het nu? meer of minder?

zoals ik zeg geen van beiden, martyrs is wat dichter bij de realiteit en that's that.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Nee? je kent het concept van een martelaar?

In haar geval compleet onvrijwillig..


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

yeyo schreef:
(quote)

Je beseft toch dat Martyrys handelt over het hiernamaals? Minstens even ongeloofwaardig als het thema van The Exorcist. Niet dat daar iets mis mee is trouwens, het is enkel onterecht dat rep_robert deze film daarop afrekent.


Het einde van Martyrs gaat over het feit dat mensen geloven in het hiernamaals. Dat lijkt me iets compleets anders, verder vond ik dat ook een minpunt aan Martyrs, een hele andere lading dan de rest vd film. Anders had die nog hoger gescoord.

Verder reken ik the Exorcist daar niet op af, al heb ik bij voorkeur dit soort films liever niet(maar ik moet alles een keer gezien hebben als horrorliefhebber he ). Genoeg andere dingen in the Exorcist die beneden alle niveaus zijn.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

DonOswaldo schreef:

Ohja ps: waar heb ik gezegd dat deze film je aanzet tot het lezen van de bijbel..?.

Nou je meent dat het een reli film is toch?


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

mikey schreef:

(quote)
Nou je meent dat het een reli film is toch?

Waarmee ik bedoel dat er veel religieuze gebeurtenissen in voorkomen.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

rep_robert schreef:

Dat lijkt me iets compleets anders, verder vond ik dat ook een minpunt aan Martyrs, een hele andere lading dan de rest vd film. Anders had die nog hoger gescoord.

Wat vaag weer. Ik geef toe ik snap jullie inderdaad niet (oswaldo en robert). Wat is Martyrs? En waaraan is dat gelinkt? Martelaarschap en geloof lijkt me. Wat dacht je toen je de film voor het eerst in handen had?


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

mikey schreef:

Wat dacht je toen je de film voor het eerst in handen had?

Ehm waar ik aan dacht? Zal wel martelen geweest zijn. En qua wat je zei heb je gelijk, martyrs is inderdaad gelinkt aan martelen en geloof, je zult me ook niet anders horen beweren.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Het verschil tussen Martyrs en Exorcist is ook dat de ene geen bovennatuurlijke elementen bevat en de andere wel. De gelijkenis is dan weer dat ze beide een religieus thema behandelen.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

DonOswaldo schreef:
Waarmee ik bedoel dat er veel religieuze gebeurtenissen in voorkomen.
wat erg is want:
DonOswaldo schreef:
En al zou het wel zenuwslopend zijn doet het religieuze gebrabbel, waar ik niet vatbaar voor ben, het wel de das om.......... Martyrs wordt trouwens ook zeker niet enkel en alleen gekenmerkt door beeldtaal.


Goed even terug te komen of de film of niet reli is..in het algemeen dan. Dit is natuurlijk niet het geval en het is onterecht om de film erop af te rekenen. Daarnaast is Martyrs een film met een religieuzere lading. Ook al zit hier een kind is dat is bezeten. De clou van deze film is de neerwaartse spiraal van de moeder en met name Karras die niet de duivel heeft overwonnen door bijbelteksten maar door het provoceren/ verzoeken van de duivel. Wat natuurlijk niet mag van God. (- Dat vindt ik ook heel interessant want wat kan je doen in zo'n geval wanneer je God dient? Blijf je bij je tekst of ga je over op drastische a-goddelijke maatregelen? -) In die zin is de film niet bepaald godsdienstig. Martyrs gaat over studie naar het ontdekken, bewijzen van de hemel. Die ook is getoond overigens (dus in die film zit ook een bovennatuurlijk beeld).


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

mikey schreef:
(quote)
wat erg is want:
(quote)


Goed even terug te komen of de film of niet reli is..in het algemeen dan. Dit is natuurlijk niet het geval en het is onterecht om de film erop af te rekenen. Daarnaast is Martyrs een film met een religieuzere lading. Ook al zit hier een kind is dat is bezeten. De clou van deze film is de neerwaartse spiraal van de moeder en met name Karras die niet de duivel heeft overwonnen door bijbelteksten maar door het provoceren/ verzoeken van de duivel. Wat natuurlijk niet mag van God. In die zin is de film niet bepaald godsdienstig. Martyrs gaat over studie naar het ontdekken, bewijzen van de hemel. Die ook is getoond overigens (dus in die film zit ook een bovennatuurlijk beeld).


Excuses, ik moet mezelf daar ook even corrigeren, want dat klopt niet helemaal wat ik zei. Ik bedoelde het meer van dat het religieuze eraan niet meehielp, het is de big picture die me niet aan staat, dialogen, acteerwerk, regie etc. Mocht de film me wel echt gepakt hebben weet ik bijna zeker dat het religieuze me niks meer kon boeien omdat ik gewoon goed in de film zat.

En Martyrs heeft inderdaad deels een religieuze lading, maar toch op een andere manier, Halcyon wist dit een paar berichtjes terug wel goed te verwoorden.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Het tonen van de hemel (de nekschot van de film) vind ik extremer dan een kind dat de duivel nadoet. Dus exorcist wel en martyrs niet is niet waar.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Hmm, ik herinner het me nogal suggestief, moet Martyrs dan maar nodig eens herkijken.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Geen slecht idee


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Het is nu meer een "bevat de film Christelijke beelden" discussie geworden valt me op.

Daar gaat het in 1e instantie niet om, kan genoeg films met een redelijk Christelijke inhoud bekijken. Ik vraag me alleen af of het wat aan het horror toevoegt en dat is bij beide films wat mij betreft niet geslaagd.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Ook hier kan ik op antwoorden. Maar het lijkt er op alsof er uit de nek wordt gekletst en zo maar wat argumenten op tafel worden gesmeten die erg postmodern niets met elkaar te maken hebben.

Maar goed: Kunsthistorisch gezien: horror kan niet zonder onze Westerse Christelijke traditie. Horror komt er vandaan.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

heheheheh en ik blijf erbij, the exorcist blijft een topper


avatar van dinhus

dinhus

  • 332 berichten
  • 359 stemmen

Vond dit echt een slappe horror-film. Wist me geneen keer te laten schrikken, of überhaupt bang te maken. Terwijl er boeiende onderwerpen aan bod kwamen, was 't allemaal ietwat matig uitgevoerd.


avatar van jipt

jipt

  • 3461 berichten
  • 3474 stemmen

dinhus schreef:

Vond dit echt een slappe horror-film. Wist me geneen keer te laten schrikken, of überhaupt bang te maken. Terwijl er boeiende onderwerpen aan bod kwamen, was 't allemaal ietwat matig uitgevoerd.

Het is ook geen schrik-horror, het is eerder een combinatie van angst die wordt beleefd door de personages en een heel grote mate aan drama. Het personage van Karsas is heel erg goed en kent een erg goede karakterstudie. Verder zitten er meer drama scènes in en hoe de personages (maar ook de kijker) omgaan met de duivel in Regan. De make-up effecten vind ik prachtig en er zitten echt een aantal prachtige gore stukjes in die je tegenwoordig nog maar weinig ziet. De film heeft een prachtige sfeer en een geweldige score. Als je graag wilt schrikken kan je beter iets anders kijken, als je je bang wilt laten maken is dit het perfecte (samen met Psycho).


avatar van Rizz

Rizz

  • 302 berichten
  • 1779 stemmen

erik1677 schreef:

heheheheh en ik blijf erbij, the exorcist blijft een topper


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

De film heeft hem ook niet bang gemaakt, in zijn termen bedoeld ie dus dat de film niet eng is. Iets wat ik me ook wel kan voorstellen.


avatar van iris.vessem

iris.vessem

  • 106 berichten
  • 79 stemmen

eerlijk gezegt vond ik deze film niet erg eng; het zag er allemaal nep uit. maar het verhaal vond ik best interesant en goed acteerwerk. dus ik vond het een erg goede film maar als je een hele enge film wilt gaan kijken en flink wil schrikken moet je deze niet pakken.


avatar van Genocide

Genocide

  • 8 berichten
  • 11 stemmen

Dit blijft mijn favoriete film aller tijden. Ook al heb ik hem een stuk of vijf keer bekeken.


avatar van TrickySmalls

TrickySmalls

  • 607 berichten
  • 782 stemmen

mikey schreef:

Het enge en het nare is dat je het gevoel krijgt dat het een uitzichtloze situatie is waarin de mensen in het huis verkeren door de constate en veregerende situatie.

Exact, precies zoals ik het ook ervaar.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Hoort het juist niet om het bezeten meisje te draaien? In plaats van het medeleven wat je blijkbaar krijgt met bordkartonnen figuurtjes die met een bezeten meisje in huis bivakkeren?


avatar van TrickySmalls

TrickySmalls

  • 607 berichten
  • 782 stemmen

rep_robert schreef:

Hoort het juist niet om het bezeten meisje te draaien?

Draaien?