• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.500 films
  • 12.241 series
  • 34.027 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.612 stemmen
Avatar
 
banner banner

Elephant (2003)

Drama / Misdaad | 81 minuten
3,46 1.934 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 81 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Gus Van Sant

Met onder meer: Elias McConnell, Alex Frost en John Robinson

IMDb beoordeling: 7,1 (103.428)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 maart 2004

  • On Demand:

  • meJane Bekijk via meJane
  • HBO Max Bekijk via HBO Max
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Plot Elephant

"An ordinary high school day. Except that it's not."

Elephant laat je een 'gewone' schooldag op een Amerikaanse high school zien. Deze dag is gevuld met schoolwerk, football, roddelen en gezelligheid. Voor elke student die we ontmoeten, is de high school een andere ervaring: stimulerend, leuk, traumatisch, eenzaam en hard. Stimulerend en leuk omdat ze hun vrienden weer ontmoeten en traumatisch en hard omdat de jongeren gevolgd worden in de uren voor een dramatisch bloedbad.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Sterker nog: Dit soort tragedies zijn nooit helemaal verklaarbaar en dat eisen we als samenleving tegenwoordig wel. Complete verklaring voor alles wat er misgaat.

Als het dak van FC Twente instort met tragisch genoeg twee doden tot gevolg worden er dezelfde dag nog vier (!) onderzoeken opgestart om uit te zoeken hoe dat nou gekomen is. Hoewel dat natuurliijk een heel ander geval is dan iemand die mensen om zich heen dood gaat schieten, vind ik dat soort voorbeelden altijd wel typisch voor de maatschappij van nu. Bij Colombine werden er ook verklaringen gezocht in de makkelijke verkrijgbaarheid van wapens, in pesten op school, bij videogames, in muziek van onder andere Marilyn Manson en KMFDM. En nog twee dozijn meer zaken. Het is meeste klopte ook gewoon. Die daders werden gepest, hadden toegang tot wapens, speelden videogames en luisterden in elk geval naar KMFDM, maar wat verklaart dat uiteindelijk? Soms is de oorzaak van iets nooit helemaal te achterhalen, hoe hard we ook willen, misschien omdat er zelfs wel geen echte sluitende oorzaak is.

En dat is voor mijn gevoel ook de insteek van Elephant geweest.

Overigens een boeiende discussie dit, een die met enige regelmaat de kop opsteekt bij deze film en waar ik het nooit kan laten om er iets over te zeggen.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Helemaal met je eens starbright boy. Het mooie van Van Sant is dat hij geen kant kiest, en dus geen ongefundeerde reden erachter plakt... het is zoals het is. Prachtig werk


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9971 berichten
  • 4657 stemmen

starbright boy schreef:

Soms is de oorzaak van iets nooit helemaal te achterhalen, hoe hard we ook willen, misschien omdat er zelfs wel geen echte sluitende oorzaak is.

Er zijn wel voedingsbodems voor dit soort gedrag, maar het is onverklaarbaar wat precies de klik geeft om tot handelen over te gaan.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

starbright boy schreef:
Soms is de oorzaak van iets nooit helemaal te achterhalen, hoe hard we ook willen, misschien omdat er zelfs wel geen echte sluitende oorzaak is.
jeroentjuhhhhh schreef:
Het mooie van Van Sant is dat hij geen kant kiest, en dus geen ongefundeerde reden erachter plakt...
Nou, het laten zien van de videogames en het feit dat hij gepest wordt (hij was het toch die al die propjes tegen zijn hoofd kreeg?), geeft toch wel aan dat Van Sant een beetje gestuurd heeft wat betreft het verklaren ervan. Of wat dacht je wat het gebrek aan liefde (zo erg dat ze maar met elkaar gaan)? Dat zijn feiten waar je niet omheen kunt als kijker en er wordt wel degelijk getracht het te verklaren.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Nou nee, want geen van die dingen zijn genoeg om te doen wat ze doen, zelfs samen niet. Je kunt altijd van alles vinden in dit soort gevallen, maar een verklaring geeft het niet.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Bij dit soort tragische gebeurtenissen krijgen we geen duidelijk antwoord waarom dit nu gebeurt.

Van de media uit krijgen we dingen te horen van dat het spelen van gewelddadige computerspelletjes misschien wel een bindende factor is plus het waren buitenbeentjes op school enz. Dit vind ik meer van we moeten een dader aanwijzen dus wijzen we naar de computergames of wijzen we naar het feit dat ze gepest worden. Maar wat ik graag wilde horen was een persoonlijk visie vanuit de daders waarom ze het hadden gedaan. In de trant van dat het met de maatschappij de verkeerde kant uit gaat, dat jongeren tegenwoordig oppervlakkig zijn, dat we ons op de deze manier van ons willen laten horen dat de wereld fucktup is, dat hun niet gestoord zijn maar het bij het juist eind hebben enz.

Toen dat blond ventje die leraar onder shot hield zei de leraar zoiets van ' why are you doing this?'

Toen dacht ik dat we te horen kregen waarom hun het nou doen. Maar dat gesprek word gewoon geskipt en je krijgt het niet mee. Dan krijgen we dat stuk nog van Benny waar geen enkele logische reden voor te bedenken is waarom hij nou gewoon naar dat blond ventje toe stapt. Gus neemt de tijd voor alles om een zo realistisch mogelijke schooldag voor te schotelen maar dan krijgen we Benny die iets doet waar ik geen enkele reden voor kan bedenken.

En dan schiet hij nog uit het niks zijn maat dood. Ok, dat kan, het deed mij niks en misschien was hij dat sowieso van plan of dacht hij van ja we zijn toch ten dode opgeschreven nu dus maak ik hem nu meteen maar af. Maar juist hij zou de waarde van vriendschap moeten weten maar hij schiet degene neer waar hij het dichtste bij stond. Misschien vond hij hem ook maar een idioot maar dit vond ik ook maar weer een losse flodder van Gus.

En wat ik veel beter had gevonden is dat ze i.p.v naar een docu over Hitler gaan kijken naar een of andere tekenfilm waarbij ze lachen, gieren en brullen en dan naar school te gaan met al hun geweren. Dan dacht ik meer van wtf, net zaten ze nog te lachen om tekenfilms en nu schieten ze mensen neer op hun school. Was een leuke tegenstelling geweest en een wtf moment.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

starbright boy schreef:

Nou nee, want geen van die dingen zijn genoeg om te doen wat ze doen, zelfs samen niet. Je kunt altijd van alles vinden in dit soort gevallen, maar een verklaring geeft het niet.

Inderdaad. Het zijn slechts gebeurtenissen op zijn pad die er meestal te vinden zijn, maar Gus zal het nergens als aanleiding aan wijzen.

Verder zie ik 0,0 in de punten die Fortune opnoemt, kan er eigenlijk niks mee omdat het zichzelf wel wijst of anders gewoon totaal onlogisch is (je motief vertellen terwijl je met zoiets bezig bent?? )


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Bedoel je nou Thorak of bedoel je mij


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Weet niet waar ik die vandaan haalde Je avatar denk ik.. fso..


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

jeroentjuhhhhh schreef:

(quote)
Inderdaad. Het zijn slechts gebeurtenissen op zijn pad die er meestal te vinden zijn, maar Gus zal het nergens als aanleiding aan wijzen.

Verder zie ik 0,0 in de punten die Fortune opnoemt, kan er eigenlijk niks mee omdat het zichzelf wel wijst of anders gewoon totaal onlogisch is (je motief vertellen terwijl je met zoiets bezig bent?? )

Wat ik wil zeggen is dat deze film nogal aan vluchtgedrag lijdt.

Je krijgt een klein pesterijtje te zien en even een vage Gerrycount shootergame.

Maar dat gesprek wordt overgeslagen terwijl ik vind dat hij daar best wel een monoloog/betoog kon geven waarom hun dat nou doen die ontzettend kil kan overkomen. Nu hoor je hem nog wel iets zeggen van dat er wel meer gekken zoals hun rondlopen op de aardbol.

Het is een beetje makkelijk natuurlijk om telkens een prikkel te geven die net geen punt maakt en dan weer verder te gaan.

Daarom vind ik dit nog steeds een quote die er geweldig bij past.

Elephant is one of this year's boldest movies....But, in refusing to assert a point of view about what troubles American youth, Van Sant...flees the scene of the crime

Last Days vind ik veel beter omdat ik daar wel alles kon plaatsten ook al geeft Van Sant geen antwoord, hierin vind ik het een beetje mislukt.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Als dat gebeurt was had ik de film minimaal anderhalve ster lager gewaardeerd.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Mee eens, zo belangrijk vind ik de afwezigheid van zijn veroordeling.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

starbright boy schreef:

Nou nee, want geen van die dingen zijn genoeg om te doen wat ze doen, zelfs samen niet.

Dat is jouw overtuiging. Hij laat het zien, dus heeft het betekenis. Zijn bedoeling ligt nogal voor de hand. Snap niet hoe je zo stellig kunt beweren dat hij dat niet met die bedoeling heeft kunnen laten zien.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

Eeney... Meeney... Meiny... Moe... Catch a... Tiger... By its... Toe...

Most importantly, have fun

Get the fuck out and don't come back! Some heavy shit's going down!

Zalige quotes in een zalige gedurfde film die mij na 5 of 6 keer steeds weet te boeien. De korte speelduur is perfect en het camerawerk zooo geniaal (heeft iemand een video van hoe hij deze beelden heeft gemaakt? want dit is echt prachtig. De lange beelden zijn echt mijn stijl en de personage ken iik van buiten. En waarom heeft deze film maar 3.46? Prachtig, geniaal en een wow einde.

5*****


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

sweinsteiger schreef:

Prachtig, geniaal en een wow einde.

5*****

Is toch juist geen wow einde.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

Speciaal met stijl, laat ik het zo zeggen.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Interview met Gus Van Sant over Elephant. Geen subs.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Jezus wat een vermoeiend interview.

Laatste 3 minuten zijn wel interessant en geeft aan wat ik al aan dacht plus hij geeft een redelijk antwoord waarom ze het nu hadden gedaan alleen denk ik dat je dat niet echt uit de film kan halen.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

Hier heb ik al veel naar gekeken.


avatar van Ragna

Ragna

  • 45 berichten
  • 53 stemmen

sweinsteiger schreef:

Hier heb ik al veel naar gekeken.

Thanx voor die link. Mooie film, moet hem duidelijk weer eens zien.


avatar van caelers8

caelers8

  • 83 berichten
  • 178 stemmen

Ik raad iedereen aan om bang bang you're dead te kijken (Bang Bang You're Dead),want in vergelijking met die film stelt Elephant allemaal weinig voor. Op enkele goede scene's na, vond ik deze film erg simplistisch en ronduit saai. De eerste 60 min. krijg je de levens te zien van de slachtoffers, waarna de schietpartij begint. Ik vind dat het allemaal wat losjes aan elkaar hangt, en na een tijdje begon het volgen van willekeurige scholieren echt te vervelen. Het bleef wel nog interessant, omdat ik het thema van de film opzich wel interessant vind.

2,5*


avatar van Scratt

Scratt

  • 466 berichten
  • 0 stemmen

Een introverte jongen wordt maandenlang getreiterd, vernederd, uitgesloten, ... op school. Hoewel hij vaak een rijkere persoonlijkheid heeft dan zijn pesters - die ter compensatie van hun eigen complexen besluiten om andermans leven zuur te maken - weet hij zich langs geen kanten te verdedigen en zakt hij alsmaar meer de dieperik in. Zijn thuissituatie is erbarmelijk (gescheiden ouders, vader die hem een loser vindt omdat hij gepest wordt,....) en als hij dan nog met een slecht beantwoorde liefde te maken krijgt, grijpt hij naar een moordtuig om een slachtpartij aan te richten in de duistere schoolgangen waar hij zich dagelijks moet door sleuren met lood in zijn benen. De bestemming van de laatste kogel ligt voordien al vast: zijn eigen kop.

Dit is wat je kan beschouwen als het clichématige 'spree-killer-verhaal'; een opeenstapeling van intrieste gebeurtenissen die nadien enorm sensationeel wordt voorgesteld in de media. Een batterij aan psychologen, Jef Vermassens, pedagogen, enz., gaan dan grondig onderzoeken hoe het allemaal zo ver is kunnen komen en wat het bloedbad nog heeft getriggerd naast de pesterijen. Counter Strike en GTA natuurlijk....

Het sterkste aspect van de film is voor mij de manier hoe het geweld in beeld wordt gebracht, namelijk: saai. Er is niks glorieus aan en je zit niet met een dubbel gevoel te duimen voor pestslachtoffers die zich wreken. Desondanks ben je emotioneel betrokken, wat de verdienste is van de ijzersterke regie. Aan de hand van een clevere en uiterst originele structuur krijg je enkele typische tieners met typische problemen te zien. Het leukste personage is John, die gebukt gaat onder een plaatsvervangende schaamte voor zijn vader, maar toch 'stabiel' blijft. Hoe klote zijn leven soms zal zijn, hij zal niet per se tot fysiek geweld overgaan, in tegenstelling tot de twee schutters die op het eerste gezicht een aangename thuissituatie hebben.

Wat zal het ergste zijn? Een troebele relatie met je vader of af en toe gepest worden op school? Een gigantische seut zijn met capaciteiten of een oeroppervlakkige bimbo met een geil lichaam? Op pasklare antwoorden moet je niet hopen, wat bijdraagt aan het enerzijds lege gevoel dat je aan 'Elephant' overhoudt. Misschien moeten we gewoon niet te veel nadenken en ons harder laten meeslepen in de voorspelbaarheid van alles wat er gebeurt? Je ziet, de vele vragen die opkomen kunnen zich naar vele andere vragen omtrent andere thema's vertakken, waardoor we nog uren kunnen doorgaan. Laat ik dus maar ophouden met mijn misschien wel mislukte poging om uit te drukken hoe goed ik deze film wel vind: 'Elephant' is één van de oprechtste films van de noughties. Bam.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Opzicht wel een goede film. Natuurlijk moet je tegen de gigantisch lange shots kunnen, maar het uitgangspunt is best sterk. Een kwartiertje langer en iets meer tempo had overigens wel gemogen. De stijl en met name het camerawerk deed me soms een beetje aan Kubrick denken. Die heeft ook in al zijn films van die observerende en rijdende shots.

3,5*


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

caelers8 schreef:

Ik raad iedereen aan om bang bang you're dead te kijken (Bang Bang You're Dead),want in vergelijking met die film stelt Elephant allemaal weinig voor.

Heb de omschrijving van Bang Bang You're Dead gelezen en lijkt inderdaad wel op deze film. Zal hem wel eens kijken en dan oordelen.


avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1747 berichten
  • 1432 stemmen

Blijft een indrukwekkende, urgente film, deze Elephant. Wat mij nog het meest verontrust, is de vastberadenheid bij de 2 voordat ze aan het moorden slaan. Op geen enkel moment lijkt er ook maar de minste twijfel te sluipen in hun plannen. Ook eigenlijk gewoon al een briljant idee om zo'n vreselijke gebeurtenis zo dromerig, haast sereen, in beeld te brengen. Daarnaast slaagt Van Sant er hier als geen ander in om zo'n dag op een high school op een geloofwaardige manier neer te zetten. Structureel ook geweldig opgebouwd. En op visueel vlak dragen de lange travellings bij tot de poëtische sfeer. Ook de pianoscène is schitterend, waarbij de camera enorm sierlijk door de kamer van 1 van de jongens glijdt. Tot slot zijn ook de shots van de hemel tussendoor erg mooi.

Sterk, 4*.


avatar van DBTim

DBTim

  • 854 berichten
  • 1151 stemmen

Gebaseerd op de acties van Dylan Klebold en Eric Harris die op de Columbine Highshool een bloedbad aanrichtte. Ik weet daar veel van, en sommige stukjes uit de film zijn werkelijk gebeurt. Het waarschuwen van een leerling, het niet afgaan van de bom, het neerschieten van de leraar. En het "most importantly, have fun" stond letterlijk in het dagboek van één van de moordenaars. Bizar..

De film is kort, maar heel krachtig. Je krijgt met elk personage uit de film eigenlijk wel een band, het volgen van de personages en het verweven van de verschillende gebeurtenissen van de personages, zodat ze steeds bij elkaar uitkomen, vallen echt perfect in elkaar. En dat in een krappe 80 minuten, heel erg bijzonder! Fantastische film


avatar van Eibmoz

Eibmoz

  • 283 berichten
  • 2637 stemmen

Wat ik mij afvraag waar zijn de mobieltjes en waarom ging bij de brand het alarm niet af ??

Laptops hadden ze wel maar mobieltjes ??


avatar van Pirmais

Pirmais

  • 802 berichten
  • 0 stemmen

Tonypulp schreef:

Helemaal met je eens starbright boy. Het mooie van Van Sant is dat hij geen kant kiest, en dus geen ongefundeerde reden erachter plakt... het is zoals het is. Prachtig werk

Helemaal mee eens!!


avatar van Laks

Laks

  • 131 berichten
  • 0 stemmen

Tonypulp schreef:

Helemaal met je eens starbright boy. Het mooie van Van Sant is dat hij geen kant kiest, en dus geen ongefundeerde reden erachter plakt... het is zoals het is.

Dat vond ik ook meteen het goede aan deze film. Hij laat wel enkele mogelijke verklaringen zien, maar wil daarmee niet meteen zeggen dat dit de oorzaken zijn.

Verder ook indrukwekkend hoe een gewone schooldag in een bloedbad verandert.

Grootste minpunt vond ik dan weer dat de kennismaking met de studenten/slachtoffers van het bloedbad mij toch wat te lang gaat duren en gaat op den duur wel gaan irriteren.