• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.426 films
  • 12.237 series
  • 34.020 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.130 gebruikers
  • 9.379.080 stemmen
Avatar
 
banner banner

1917 (2019)

Drama / Oorlog | 119 minuten
3,91 2.423 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Spanje / Canada

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: George MacKay, Dean-Charles Chapman en Mark Strong

IMDb beoordeling: 8,2 (760.437)

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 9 januari 2020

Plot 1917

"Time is the enemy."

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Lance Corporal Schofield

Lance Corporal Blake

Captain Smith

Lieutenant Leslie

Lieutenant Blake

General Erinmore

Colonel MacKenzie

Sergeant Sanders

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Boneka

Boneka

  • 2726 berichten
  • 1398 stemmen

Kan mij niet herinneren dat ik ooit naar een premiere van een film ben geweest. Meestal kijk ik mijn films mooi thuis op blu ray. Gisteravond dus echt op het mooie witte doek. Pathé Nijmegen met Dolby Atmos. Mooie zaal goed beeld uiteraard en uitstekend geluid. De film is opgenomen in een enkel shot en dat klopt wel voor 98%. We zien in het midden ergens een volledig zwart momentje en er zal vast ergens mee gespeeld zijn. Niettemin ziet alle eruit als een groot shot. Kan dat? Bij deze film is dat geen enkel probleem. Was alleen een beetje bang dat we te lang dezelfde soort beeld zouden krijgen, maar hij ziet er filmisch zeer goed uit en alle hoeken en gaten. Heel knap gemaakt!

De film zelf is eenvoudig in opzet. Het plot is eigenlijk best wel simpel. Twee soldaten moeten een belangrijke boodschap overdragen aan het tweede regiment Devon terwijl de broer van Blake in het eerste regiment zit. De wijze waarop dit gebeurt is subliem. We krijgen eerst de nodige loopgraven te zien, maar daarna wordt alles een stuk wijder en krijgen we meer te zien op panoramisch niveau. De bunker schachtmijn is prachtig verfilmd, maar het "mooiste" stukje is toch de overgang naar het Franse plaatsje. Vooral de muziek komt daar uitstekend toch zijn recht. De ongeloofwaardigheden komen daar wel een beetje naar voren, maar goed het ziet er allemaal prima uit. Het eind is goed misschien niet het beste in deze film, maar je moet ergens een eind aan breien niet waar? De keuze om Blake te laten sterven vond ik prima. Zodoende had Schofield wat meer speelruimte werd er minder gebabbeld en is er meer spanning en snelheid in de film

De film van het jaar? Dat moet nog blijken. In ieder geval wel een van de mooiste gemaakte films van het jaar wie zal het zeggen.

Film 4.0 (Pathé)
Beeld 4.5
Dolby Atmos 5.0


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9805 berichten
  • 1421 stemmen

Boneka schreef:
(quote)


Das voor de film he. En deze film is opgenomen in EEN SHOT. Dus is dat technisch ook onmogelijk.


Hoe doen ze dat eigenlijk, een film die een tijdsbestek van pakweg 24 uur overbrugt, maar slechts 2 uur speelduur heeft, in één shot opnemen? Hebben zie die camera bijvoorbeeld gewoon laten lopen totdat het nacht werd om dan verder te kunnen gaan met dat ene shot ?


avatar van skinny_tie

skinny_tie

  • 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Nou, voor wie het interesseert, 1917 was gisteren de best bezochte film, met grote voorsprong op de nummer 2, en dat was April, May & June.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13403 stemmen

Graaf Machine schreef:
Hoe doen ze dat eigenlijk, een film die een tijdsbestek van pakweg 24 uur overbrugt, maar slechts 2 uur speelduur heeft, in één shot opnemen? Hebben zie die camera bijvoorbeeld gewoon laten lopen totdat het nacht werd om dan verder te kunnen gaan met dat ene shot ?

Als je vier minuten hebt, kun je ze slechter besteden dan dit even te bekijken: How 1917 Was Filmed To Look Like One Shot.

Overigens zitten er een paar verborgen cuts in, dus er wordt iets gesmokkeld, net zoals bij Birdman. Er zijn overigens wel films die écht in een shot zijn opgenomen, zoals Victoria (2015) en Russkiy Kovcheg (2002). Allebei erg indrukwekkend geschoten ook. Beide films hadden budget voor slechts drie pogingen om het erop te krijgen, en bij alletwee is het de derde en laatste kans die ze hadden, die je ziet omdat de eerste 2 niet goed gelukt waren.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2726 berichten
  • 1398 stemmen

Yep de camera blijft in principe gewoon 2 uur doordraaien. Natuurlijk is er geknipt en geplakt maar je ziet geen twee aparte beelden. Dus dan draait de camera naar voren achter boven en onder. Maar nooit met een knip. Heb ooit een videoclip gezien van Massive Attack die is ook gemaakt met een take!


avatar van skinny_tie

skinny_tie

  • 1227 berichten
  • 3648 stemmen

John Milton schreef:

Overigens zitten er een paar verborgen cuts in, dus er wordt iets gesmokkeld

Of je het smokkelen wil noemen is een ander verhaal (er is tenslotte geen verplichting dat één shot in de film overeenkomt met één shot tijdens de opnamen) maar 'iets' lijkt me een understatement, aangezien de film over een periode van 3 maanden is opgenomen.

In het kader van 'day for night' in een onetaker is Still Orangutans (2007) wel een goeie. Die begint 's ochtends, eindigt 's nachts en is dus ook met één take opgenomen.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13403 stemmen

Ik noem het smokkelen omdat ze het doen voorkomen als een continuous shot, en 'iets' is inderdaad een relatief begrip.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Boneka schreef:

Yep de camera blijft in principe gewoon 2 uur doordraaien. Natuurlijk is er geknipt en geplakt maar je ziet geen twee aparte beelden. Dus dan draait de camera naar voren achter boven en onder. Maar nooit met een knip. Heb ooit een videoclip gezien van Massive Attack die is ook gemaakt met een take!

Wat een heisa wordt hier toch over gemaakt. Dit is toch allang geen unicum meer? Russian Ark, Birdman, Victoria, en er zijn er vast meer, allemaal films in één take of die de schijn creëren van één take. Het gaat erom wat je er vervolgens mee bereikt qua zeggingskracht.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13403 stemmen

Ik geef je deels gelijk, maar enthousiasme wordt niet veroorzaakt door uniciteit in dit geval, maar door een geweldige uitvoering. Dat is hier het geval; wat mij betreft net zoals bij de titels die we beiden hebben genoemd.

En als er weer een film komt die het zo weet het doen, gil ik het wéér van de daken


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Nee precies, dat vind ik ook. Koolhoven bij DWDD vond, samen met Van Nieuwkerke, het op voorhand iets negatiefs, en anderen vinden het op voorhand iets positiefs, maar het is geen van beide: het is een stijlkeuze, en die kan goed werken maar ook slecht. Staat of valt dus met de uitwerking.

(Het enige wat je er misschien al van kan zeggen is dat het laat zien dat de regisseur belang hecht aan de stijl van de film, dus wat dat betreft op voorhand wel een licht plusje in mijn ogen.)


avatar van Goldie63

Goldie63

  • 124 berichten
  • 71 stemmen

[quote]Karst schreef:

Ik heb even de synopsis gelezen maar moest heel erg denken aan Lotr. Kom we sturen twee mannen naar voren om een boodschap over te brengen. Zijn de postduiven op dan? Okay, misschien gewoon een vliegtuig sturen en de boodschap boven de manschappen er uit gooien? Vermoedelijk wordt dit een makkelijke prooi voor HISHE.

Ben nog niet heel erg onder de indruk eerlijk gezegd. Daarnaast ben ik geen Sam Mendes fan, buiten Road to Perdition vond ik de films die ik gezien heb niet heel boeiend, inclusief het naar mijn mening overgewaardeerde American Beauty.[/quote)

Lachwekkend; een plot van een film over WO1 in het vergelijk trekken met LOTR. Zo kun je nu wel even doorgaan en elke film vergelijken met een andere.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4522 stemmen

Masterclass filmscènes schieten. Met nadruk op die losse scènes. Een razendknap gemaakte film die soms overdondert en verbluft, vooral op het technische vlak. Prachtige long takes, dat geweldige licht- en schaduwspel in dat stadje bij nachte, die diepblauw van de ochtendschemer, de camera die over het veld glijdt terwijl vele soldaten ten aanval gaan. Het is een film van enorm veel ijzersterke momenten en die daarmee indrukwekkend is op dat vlak. Ook de muziek, soms haast ambient, geeft veel sfeer mee.

Maar, het was ook een film die me op een zekere manier koud liet. Het was nergens echter spannend, nergens echt onder de huid kruipend. Dat ligt deels eraan juist doordat de film technisch zo knap is en de techniek en stijl de aandacht opeisen. Die long shots zijn mooi en werken vaak goed, maar zijn soms ook te gemaakt. Verder is de film op momenten toch nog te veel gescript, zeker die scène met dat meisje en die baby. Er zitten net iets te veel van dat soort momenten in dat de film een rustpunt krijgt. De film had kaler gemogen, allicht korter en zo als één lange trip kunnen zijn. Maar aan het eind op dat lichtbeige zand ineens weer blijkt hoe mooi de film is, en ik heb genoeg moois gezien en me geen seconde verveeld. 4,0*.


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

[quote]Goldie63 schreef:

(quote)

Heeft Tolkien zijn ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog niet gebruikt voor het schrijven van LotR?


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

[quote]IH88 schreef:

(quote)

Ja, correct. Zijn ww1 ervaringen zijn in LOTR verwerkt.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4522 stemmen

IH88 schreef:

Heeft Tolkien zijn ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog niet gebruikt voor het schrijven van LotR?

Ik wilde net hetzelfde typen. Al is LOTR wel het tegenovergestelde: heroïek tegen het absolute kwaad en een strijd voor het voortbestaan van de vrijheid tegenover de nutteloosheid van een loopgravenoorlog.


avatar van robertinho

robertinho

  • 1514 berichten
  • 2947 stemmen

mjk87 schreef:
Masterclass filmscènes schieten. Met nadruk op die losse scènes. Een razendknap gemaakte film die soms overdondert en verbluft, vooral op het technische vlak. Prachtige long takes, dat geweldige licht- en schaduwspel in dat stadje bij nachte, die diepblauw van de ochtendschemer, de camera die over het veld glijdt terwijl vele soldaten ten aanval gaan. Het is een film van enorm veel ijzersterke momenten en die daarmee indrukwekkend is op dat vlak. Ook de muziek, soms haast ambient, geeft veel sfeer mee.

Maar, het was ook een film die me op een zekere manier koud liet. Het was nergens echter spannend, nergens echt onder de huid kruipend. Dat ligt deels eraan juist doordat de film technisch zo knap is en de techniek en stijl de aandacht opeisen. Die long shots zijn mooi en werken vaak goed, maar zijn soms ook te gemaakt. Verder is de film op momenten toch nog te veel gescript, zeker die scène met dat meisje en die baby. Er zitten net iets te veel van dat soort momenten in dat de film een rustpunt krijgt. De film had kaler gemogen, allicht korter en zo als één lange trip kunnen zijn. Maar aan het eind op dat lichtbeige zand ineens weer blijkt hoe mooi de film is, en ik heb genoeg moois gezien en me geen seconde verveeld. 4,0*.


Kan me voor een groot deel vinden in je post. Vooral de tweede alinea.

Ik heb het gevoel dat een groot deel van de hoge scores gebaseerd zijn op het mooie camerawerk en het technische aspect van de film (beginscenes in de loopgraven waren indrukwekkend, evenals de eerste scène bij nacht, met al die kleuren), maar qua verhaal, karakters, gevoel dat het opleverde, deed het me allemaal niet bijzonder veel.

Ik heb me zeer vermaakt en geen moment verveeld. "Leuke" middag gehad. Maar ik ben benieuwd of de score zo hoog blijft.


avatar van SergioMalick

SergioMalick

  • 1233 berichten
  • 1840 stemmen

Boneka schreef:

Heb ooit een videoclip gezien van Massive Attack die is ook gemaakt met een take!

Volgens mij was niemand minder dan David Lynch daar de regisseur van. Unfinished Sympathy

Edit: videoclip is niet door David Lynch gemaakt.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

Gezien net in IMAX wat een tegenvaller was dit zeg.

Deed me echt denken aan The Revenant: Ontzettend mooi geschoten hele mooie beelden maar het verhaal pfff boring boring boring en nog eens boring. Het rammelt ook nog eens aan alle kanten en de karakters zijn echt vreselijk, totaal niet likeable.

Nu snap ik trouwens ook waarom ze eigenlijk nooit films maken over WO I, omdat er tijdens WO I echt niets te beleven viel behalve loopgraafje tegenover loopgraafje, schieten en bommen gooien en op het einde van de dag kijken wie er nog ademt.

En was dat het maar, hadden ze dat verhaal dan maar verteld maar nee ze komen met één of ander zoetsappig Disney hero verhaal bah bah. Ik verwachtte dikke geweldsporno, viel dat even tegen. Wat een anti-climax zeg.

Het begin was overigens nog wel aardig maar de film zakte al snel als een drilpudding in elkaar.

Nu komen de spoilers:

Nou daar gaan we dan no man's land in met onze twee helden. Eerst helemaal bang al kruipend over de grond de loopgraaf uit, so far so good je voelde de spanning die werd opgebouwd dat was gaaf en wow die dode paarden met die vliegen man man nu ben ik echt mee.

Maar wacht wat gebeurt er nu? nog geen 50 meter verder lopen ze alsof ze op de camping wandelen het ene (flauwe) grapje na het andere te vertellen want ja, grappig was het zeker niet, storend ja, dat zeker want je werd compleet uit de spanning gerukt. en bedankt!

Nou verder maar weer, leeg huisje. Vliegtuigen zoek dekking! Oh nee het zijn die van ons. Nou verder weer. Hey weer drie vliegtuigen nu in een Dogfight! Dekking zoeken weer? Nah even op het gemakje gadeslaan in de open lucht, kijken wie er wint. Tijd zat toch? Wel even leuk zo als afleiding tussendoor.

Tja dan ging die ene dood op een belachelijk knullige en vreselijk irritante manier, jaaa ga dood already dacht je en gelukkig gebeurde dat ook oef dat scheelt al. Totaal geen medelijden mee dus.

Maarja nu moest die ander alleen de missie voltooien. Hey wacht daar komt een hele Engelse squad aan, naja wat een geluk! Kan ik even meerijden ja hoor even liften, gezellig door no man's land wat helemaal verlaten zou moeten zijn. Ja brug is kapot hier moet ik alleen verder, ik heb een superbelangrijke missie en m'n collega is doogestoken. Hey ja naja joh geen probleem joh hey de mazzel he en veel succes op je missie!

Maar gelukkig maar en nu komt het geniale van deze film, was hij TERMINATOR. Explosies direct naast hem deden hem niks, kogels niks. Hoeveel Duitsers er ook op hem schoten raak was het nooit, hij schoot zelf 2x en boem direct prijs! Het leek meer of ik naar Commando met Arnold Schwarzenegger zat te kijken alleen dan een Schwarzenegger die niet schiet en op z'n gemakje door spervuur wandelt.

Maargoed dan komt hij 2 Duitsers tegen, wurgt er eentje ipv hem gelijk af te knallen want ja waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan? Een dronken Duitser blijft over, wat doet hij? Hij rent weg, laat z'n geweer achter! (jaja) rent keihard die dronken Duitser voorbij en geeft die nog de kans op hem te schieten en de anderen te waarschuwen (ja nog steeds echt waar). Daarna, meer Duitsers die gelukkig ook allemaal niet kunnen schieten. Zelfs in een rechte gang waar je niet naar links of naar rechts kunt schieten de Duitsers tegen de muur of het dak.

Side note: De Duitsers waren echt totale debielen in deze film, ze konden niet schieten, niet vliegen en ze waren dronken. De Engelsen ja dat waren de echte helden. Even kijken wie is de director, Sam Mendes, hey een Engelsman niet geheel ontoevallig!

Maargoed, voor de 1236ste keer weet hij op wonderbaarlijke wijze te ontsnappen via de rivier, gaat heel de wildwaterbaan af, watervalletje erbij ook nog waarom niet. Beetje over lijken kruipen en nee maar wat zie ik daar! 100 meter verder is de gehele Engelse D-compagnie die hij toevallig moest bereiken liedjes aan het zingen in het bos en hij belandt net toevallig daar, wow wat een geluk man! Hij komt aanlopen helemaal gewond en kapot. Niemand merkt hem op of toont enige interesse of is ook maar enigzins nieuwsgierig wie hij is! Naja tenenkrommend liedje wat veel te lang duurde ook nog even aangehoord zijn we daar ook maar weer vanaf pffff... even snurkgeluid gemaakt met een boze kijker voor me als gevolg, altijd lachen de cinema. Goed, na het liedje HEY WIE BEN JIJ? Nu zien we je pas!! (zucht). Dat gewacht op dat liedje heeft inmiddels waarschijnlijk 200 man het leven gekost....

Oh wacht ik was de baby nog vergeten die 'niks te eten had'. Een Française, midden in een kapotgeschoten stad in haar eentje met een baby (wat doe je daar). Maar geen probleem! Open haard stond lekker aan, die ging op gas denk ik. Baby was vrolijk aan het lachen. Hij was zelfs dik! Ik had die plek zo geboekt op Airbnb gezellig hoor! Engels sprak ze natuurlijk niet maar ze kon het gelukkig wel verstaan, ook altijd handig in tijden van nood.

En dan dat liedje zingen tegen die baby, op dat moment was ik de haren uit m'n hoofd aan het trekken. Naja hij gaf die baby ff z'n melk en al z'n eten want ja hij moest nog even meer likeable worden gemaakt en we moesten nu toch zeker wel medeleven met onze Arnold gaan krijgen....

En dit alles en nog veel meer want ik kan zo nog even doorgaan is nog buiten het feit dat ze twee onervaren mannen benoemen op een superbelangrijke en zware missie behind enemy lines! Totaal ongeloofwaardig zoals heel de film. Hebben ze geen commando's of elite squad voor zo'n opdracht?


Dus conclusie, wil je een echt goede oorlogsfilm zien? Zet dan de Bluray op van Saving Private Ryan. Wil je wat soldaten 2 uur lang zien praten en wandelen door de modder? Ga dan naar 1917. Verwacht geen actie die is er vrijwel niet. Verwacht ook geen oorlogsfilm want dat is dit ook niet tenzij Disney nu ineens oorlogsfilms maakt.

Hij is saai, niet aangrijpend, niet schokkend, irritant, vervelend en met tijden zenuwslopend op een slechte manier.

Hou alsjeblieft je geld in je zak! Ik ben 38 euro kwijt en 2 uur leven voor 2 IMAX kaartjes zorg dat jij ook geen slachtoffer wordt!


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

mjk87 schreef:
Masterclass filmscènes schieten. Met nadruk op die losse scènes. Een razendknap gemaakte film die soms overdondert en verbluft, vooral op het technische vlak. Prachtige long takes, dat geweldige licht- en schaduwspel in dat stadje bij nachte, die diepblauw van de ochtendschemer, de camera die over het veld glijdt terwijl vele soldaten ten aanval gaan. Het is een film van enorm veel ijzersterke momenten en die daarmee indrukwekkend is op dat vlak. Ook de muziek, soms haast ambient, geeft veel sfeer mee.

Maar, het was ook een film die me op een zekere manier koud liet. Het was nergens echter spannend, nergens echt onder de huid kruipend. Dat ligt deels eraan juist doordat de film technisch zo knap is en de techniek en stijl de aandacht opeisen. Die long shots zijn mooi en werken vaak goed, maar zijn soms ook te gemaakt. Verder is de film op momenten toch nog te veel gescript, zeker die scène met dat meisje en die baby. Er zitten net iets te veel van dat soort momenten in dat de film een rustpunt krijgt. De film had kaler gemogen, allicht korter en zo als één lange trip kunnen zijn. Maar aan het eind op dat lichtbeige zand ineens weer blijkt hoe mooi de film is, en ik heb genoeg moois gezien en me geen seconde verveeld. 4,0*.


Sorry ik snap niet dat je met die kritiek 4 sterren kunt geven. Uiteindelijk gaat een film over hoe het verhaal je raakt, niet over de techniek. Deze film liet me echt van minuut 1 tot 120 compleet koud.


avatar van skinny_tie

skinny_tie

  • 1227 berichten
  • 3648 stemmen

SergioMalick schreef:

Volgens mij was niemand minder dan David Lynch daar de regisseur van. Unfinished Sympathy.

Die is niet door Lynch geregisseerd.


avatar van grid8400

grid8400

  • 669 berichten
  • 603 stemmen

devidia schreef:

(quote)

Niet meegeleefd met de personage's? Misschien een gebrek aan empathie, of scheelt er wat anders? Had meneer liever wat meer pief poef paf gezien? Helaas, menselijk drama primeerde hier boven bombastisch spektakel. Helaas voor u dan, ik vond het fantastisch.

Ik en mijn 2 metgezellen tijdens de voorpremière hadden exact hetzelfde gevoel, amper enige binding met de personage's. Dus misschien dat jij het "fantastisch" vond, maar blijkbaar andere toch wat minder


avatar van SergioMalick

SergioMalick

  • 1233 berichten
  • 1840 stemmen

skinny_tie schreef:

(quote)
Die is niet door Lynch geregisseerd.

Oef, moet inderdaad bekennen dat dit niet klopt... Geen idee waarom ik hier de mist in ben gegaan.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 11421 berichten
  • 6719 stemmen

Goed.

Maar ik ben wel weer een beetje teleurgesteld, al vind ik de berichten over meer actie een teken dat de film wellicht verkeerd gepromoot is. Desondanks lijkt Mendes zich bij vlagen wel in te zetten voor een actie/oorlog, maar dat is deze film duidelijk verre van. De film kent hoogte, en een paar mindere punten.

Ik had vooraf hoge verwachtingen. De vorige film die ik met long takes (1 take zelfs) in de bios zag werd mijn nieuwe nummer 1 en 5,0* sterren. Bovendien zag ik de trailer in de bios en die vond ik erg indrukwekkend. Maar er gingen ook alarmbelletjes rinkelen. Zeker bij de 12+ kijkwijzer. Dat lijkt me vooral een inzet als een film een commercieel succes moet worden. Echt goede, intense oorlogsfilms hebben in mijn opinie gewoon een 16+ nodig. Ook had dezelfde regisseur Jarhead op zijn naam en die vond ik buiten dat het er visueel goed uitzag, redelijk saai en totaal niet spannend.

Het verhaal is relatief simpel. In dat opzicht kan ik enkele vergelijkingen met Dunkirk wel ondersteunen. Het is vooral de beleving waar de film dan op ingaat. Een keuze die ik volop kan ondersteunen. Wel erg treurig om te lezen dat mensen tegenwoordig actie nodig hebben om dit soort films te kunnen appreciëren. Blijf dat een redelijk respectloze visie vinden op een oorlogsfilm die voor een beleving gaat.

Ik moet zeggen dat de film op visueel vlak vaak raak schiet. De takes zijn vaak indrukwekkend en iets grootser dan de algemene longtake-films. Deze is daarom wat specialer. Het levert enkele spannende beelden op. Echter lag de volledige nagelbijter verrassend genoeg op de scene waar MacKay met de vrouw en de baby zit. Extra spannend omdat die bombastische rotsoundtrack eindelijk weg is. Zie hier dan het resultaat. Een nagelbijter.

Voor de rest zijn de omgevingen en landschappen niets minder dan indrukwekkend en hoe de karakters zich door de landschappen bewegen maakt het duidelijk dat er een ervaren vakman achter de schermen staat. Het camerawerk is subliem. Kan soms mijn vinger er gewoon niet opleggen hoe ze dat voor elkaar kregen.

Voor de rest ontbreekt het de film helemaal niet aan actie. Dat is gewoon een kwestie van verkeerde verwachtingen. Waar het soms wel aan ontbreekt, is spanning. Richting het einde zou je je eigenlijk net als de karakters uitgeput moeten voelen. Maar dat gevoel heerst niet. Het komt eigenlijk niet veel verder dan enkele nagelbijters.

Nog wel goed gespeel met het licht en omgeving. Dat levert op z'n beurt ook visuele hoogstandjes op. Het is alleen jammer dat de scenes die spannend moeten zijn vaak een beetje om zeep geholpen worden door de te aanwezige soundtrack. Dat is jammer, want dat is ook de reden waarom de film zich niet volledig kan onderscheiden met de algemene bombastische oorlogsfilms die uit Amerika komen rollen. Maar opvallen doet de film in ieder geval wel.

Het is zo geen perfecte film geworden. De omgevingen, cameragebruik, geluid en licht zijn subliem. Spanning is er eigenlijk te weinig en daarmee mist de film regelmatig zijn impact. Je moet deze film overigens niet kijken voor een stevige bodycount. Raar dat mensen tegenwoordig met die gedachte naar een oorlogsfilm kijken . Voor de rest wel beter dan de algemene Amerikaanse film. Ik denk vooral dat deze film beter was gelukt met iets minder budget en zeker beter gelukt als dat getoeter iets meer in toon wordt gehouden. Het gaat ergens wel ten kosten van de ervaring. Voor de rest een goede film die nergens verveeld.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

Graaf Machine schreef:
Film start overdonderend, met na een korte inleiding de trip van de twee jongelui (Blake en Schofield) naar Ecoust, in Noordwest Frankrijk.
De beelden zijn werkelijk adembenemend en geven naar wat ik al gelezen en gezien heb van WOI een zeer realistisch beeld.
Eens de twee jongelui de valstrik in de Duitse loopgraafbunker (die redelijk luxe ruimten van de Duitse loopgraven in tegenstelling tot de erbarmelijke wachtruimten in de loopgraven van de alliantie klopt ook) hebben overleefd komt er een rustig stuk dat me iets te lang duurt en eindigt met een ronduit stupide scene. Een luchtgevecht waarbij een Duits vliegtuig wordt neergeschoten, en van alle 360 mogelijke graden om te landen precies die graad kiest die uitkomt in de schuur waar de twee jongelui schuilen. Te toevallig. Dat de Duitse piloot, redelijk tot zwaargewond door Blake gered wordt en vervolgens Blake neersteekt is dan weer wel geloofwaardig. De dood van Blake had ik ook niet verwacht.

Nou ja, dan moet Schofield alleen verder, met een beetje hulp van een klein konvooi landgenoten, en wordt dan net niet doodgeschoten op een kapotte brug. Als hij de schutter zelf wil killen, valt hij achterover en ontwaakt als het nacht is. De daaropvolgende scene is werkelijk prachtig geschoten, enorm sfeervol. Dat hij, Schofield, dan weer net die jonge vrouw met baby moet tegenkomen, en ook nog melk geeft (die waarschijnlijk al niet al te vers meer is) die hij toevallig in een emmertje bij de eerder genoemde schuur vond, is me weer erover.

Als Schofield in het bos komt, met die naar een liedjeszanger luisterende soldaten die zijn komst niet opmerken, voelt het ook een beetje belachelijk.

Het einde, waarbij hij, tegen mijn verwachting in toch nog de juiste kolonel tegenkomt en dat die meewerkt, was eigenlijk wat saai. Ook de ontmoeting met de broer van Blake deed me niets.

Goede film, maar had er eigenlijk meer van , er zaten te veel jaja-het-zal-wel momenten in.

Wat wel goed was was de eindscene, die eigenlijk hetzelfde was als het begin, alsof dit een gewone dag in het leven van een soldaat in 1917 was, of alsof het allemaal een droom was. Daar ben ik nog niet over uit, maar het beviel me.


Hier weer hetzelfde, zo'n review geven waar ik het helemaal mee eens ben en dan 4 sterren geven


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

Shadowed schreef:

Wel erg treurig om te lezen dat mensen tegenwoordig actie nodig hebben om dit soort films te kunnen appreciëren. Blijf dat een redelijk respectloze visie vinden op een oorlogsfilm die voor een beleving gaat.

De regisseur moet de juiste keuze maken. Als je geen verhaal te vertellen hebt net als in deze film geef ons dan actie. Nu was het EN geen verhaal EN geen actie. Dat is het probleem.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13403 stemmen

martijnk schreef:

Uiteindelijk gaat een film over hoe het verhaal je raakt,

ah nu snap ik je recensie. Bijna.

Dat is een manier om naar film te kijken. Maar zeker niet de enige; film is meer dan een narratief. Voor mij was dit een van de meest indrukwekkende (en ook spannende) cinematografische achtbaanritten in jaren. Ik ben het totaal oneens met je in deze.

Nu was het EN geen verhaal EN geen actie. Dat is het probleem.
misschien geen actie in de trant van de door jou gewenste ‘geweldsporno’. Ik vond het nagelbijtend spannend, actie genoeg.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

devidia schreef:

(quote)

Niet meegeleefd met de personage's? Misschien een gebrek aan empathie, of scheelt er wat anders? Had meneer liever wat meer pief poef paf gezien? Helaas, menselijk drama primeerde hier boven bombastisch spektakel. Helaas voor u dan, ik vond het fantastisch.

In jouw geval is een kinderhand snel gevuld blijkbaar


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

John Milton schreef:
(quote)
ah nu snap ik je recensie. Bijna.

Dat is een manier om naar film te kijken. Maar zeker niet de enige; film is meer dan een narratief. Voor mij was dit een van de meest indrukwekkende (en ook spannende) cinematografische achtbaanritten in jaren. Ik ben het totaal oneens met je in deze.
(quote)
misschien geen actie in de trant van de door jou gewenste ‘geweldsporno’. Ik vond het nagelbijtend spannend, actie genoeg.


Kijk Hacksaw Ridge had geen verhaal, maar daar maakte de actie veel goed. Hoewel dat meer humoristische trekjes begon te krijgen zo erg was het maar goed.

Nee nageblijt momentjes heb ik niet gehad. Die gast was toch onverwoestbaar en de Duitsers konden toch niet schieten, dat nam heel de spanning voor mij weg. Je wist toch dat hij het wel zou halen.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 11421 berichten
  • 6719 stemmen

martijnk schreef:
(quote)


De regisseur moet de juiste keuze maken. Als je geen verhaal te vertellen hebt net als in deze film geef ons dan actie. Nu was het EN geen verhaal EN geen actie. Dat is het probleem.


Oneens. Zo'n film als deze heeft helemaal geen actie nodig, ook niet als het verhaal weinig voor weet te stellen. Dit is dan ook vooral een thriller. Het gaat voor de spanning. In mijn opinie maakt de regisseur dan vooral op dat vlak verkeerde keuzes. Dus niet omdat er geen ledematen in het rond vliegen...

Wat ik wel kan ondersteunen in je bericht, is het feit dat de Duitsers voor typische schurken afgeschilderd worden en de Engelse als brave goedzakjes. Die fout maken er ook een hoop tegenwoordig.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13403 stemmen

Wederom oneens, vrees ik. Die kan nog niet in de schaduw staan van dit.

Maar ik snap de positieve recensies echt niet. Een erbarmelijke, met clichés gevulde, tenenkrommende film, wiens pacifistische boodschap verloren gaat in (fantastisch geschoten en uitgevoerde, dat wel) geweldsporno.
maar wacht eens, oh ja, dat wilde je juist.