• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.116 gebruikers
  • 9.378.430 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Sciencefiction / Fantasy | 141 minuten
3,07 1.198 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 141 minuten

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: J.J. Abrams

Met onder meer: Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

IMDb beoordeling: 6,3 (535.637)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 december 2019

Plot Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

"Every generation has a legend"

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

General Leia Organa

Luke Skywalker

Kylo Ren / Ben Solo

Poe Dameron

Allegiant General Pryde

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

  • 375 berichten
  • 451 stemmen

Ik sla deze over in de bios, de cast is niet zo heel geweldig, kan gewoon niet aan ze wennen. The Force Awakens uit 2015 was wel aardig, het vervolg was al minder. Daarnaast ben ik niet heel erg fan van Star Wars in het algemeen. Volgend jaar verschijnt deze vast wel een keer op Netflix. Empire Strikes Back blijft voor mij sowieso de beste.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Vdk_Movie schreef:

Ik sla deze over in de bios, de cast is niet zo heel geweldig, kan gewoon niet aan ze wennen. The Force Awakens uit 2015 was wel aardig, het vervolg was al minder. Daarnaast ben ik niet heel erg fan van Star Wars in het algemeen. Volgend jaar verschijnt deze vast wel een keer op Netflix. Empire Strikes Back blijft voor mij sowieso de beste.

Disney plus. Netflix zal wat langer duren verwacht ik.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik vind films als Star Wars nou van die ultieme bioscoopfilms. Lijkt me dat al dat ruimtegeweld op je tv tig keer minder imposant zal ogen.

En op Netflix gaat SW natuurlijk nooit meer komen zolang Disney een streamingdienst heeft.


avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

  • 375 berichten
  • 451 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik vind films als Star Wars nou van die ultieme bioscoopfilms. Lijkt me dat al dat ruimtegeweld op je tv tig keer minder imposant zal ogen.

En op Netflix gaat SW natuurlijk nooit meer komen zolang Disney een streamingdienst heeft.

Ow ja, was helemaal vergeten dat er tegenwoordig Disney + is. Dan wordt het waarschijnlijk een dvd'tje op 4 april.


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Vdk_Movie schreef:

(quote)
Ow ja, was helemaal vergeten dat er tegenwoordig Disney + is. Dan wordt het waarschijnlijk een dvd'tje op 4 april.

Wel vier maanden van het internet wegblijven dan .


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Wel vier maanden van het internet wegblijven dan .

Ik hoef alleen maar van woensdag 0:00 tot donderdag 19:00 weg te blijven. Dat wil dus zeggen:

- niet op nieuwsfeeds kijken

- nooit filmtotaal bezoeken (hun headlines zijn te vaak van spoiler niveau.

- nergens een star wars topic bekijken

- bij geen enkel youtube filmpje comments lezen... sowieso youtube niet openen want spoilers in titels.

(in 2015 las ik een TFA spoiler bij de comments van een filmpje van een nintendo spel. Lutsers)


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Youtube is het ergste tegenwoordig. Zoveel spoilers zomaar in de tumbnail of titel. Wat ik al allemaal “perongeluk” heb gelezen de voorbije weken En Reddit zit ook vol trolls. Zelfs in topics dat niets met Star Wars te maken heeft, vinden ze het leuk om even de film te spoilen in één snelle zin. Zo werd Endgame alvast voor me verpest. Dus inderdaad, gewoon helemaal wegblijven van het internet is de boodschap.

Ik twijfel om gewoon de ochtend voorstelling van 10u woensdag mee te pikken. Ik wil er echt blind ingaan. Wil zelfs de Metacritic of RT score niet weten als de reviews binnenkomen.


avatar van Karaya

Karaya

  • 17 berichten
  • 62 stemmen

Als Ernst Happel voorgaande berichten zou hebben kunnen lezen (mits met net zoveel kennis van films als van voetbal) zou hij geponeerd kunnen hebben: 'Wat een geloel'!....


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik vind films als Star Wars nou van die ultieme bioscoopfilms. Lijkt me dat al dat ruimtegeweld op je tv tig keer minder imposant zal ogen.

En op Netflix gaat SW natuurlijk nooit meer komen zolang Disney een streamingdienst heeft.

Toch vind ik The Mandalorian beter dan alle laatste Star Wars films door Disney gemaakt bij elkaar.

Bioscoop is zeker de ultieme ervaring maar als de film kut is heb je er nog niks aan.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

martijnk schreef:

(quote)

Toch vind ik The Mandalorian beter dan alle laatste Star Wars films door Disney gemaakt bij elkaar.

The Mandalorian is echt niet zo goed hoor. Aflevering vier was gewoon echt slecht zelfs. En vijf maar net iets beter. Aflevering 6 was de enige aflevering tot nu toe die de 4 sterren aantikt, de rest allemaal lager. Jammer, want ik had op meer gehoopt.

Zelfs Solo kan zich makkelijk meten met the Mandalorian op gebied van avontuur en sfeer.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Wat een onzin. The Mandalorian wordt veel beter gewaardeerd dan Solo of TLJ.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

sierrra schreef:

Wat een onzin. The Mandalorian wordt veel beter gewaardeerd dan Solo of TLJ.

Waar dat aan ligt is onbegrijpelijk eerlijk gezegd. Alleen maar omdat Filoni zo wordt gewaardeerd bij een hardcore groepje fans? Wie weet. Kennedy is nog altijd executive producer dat dan weer wel.

Maar smaken kunnen uiteraard verschillen en tot nu toe heeft voor mij Mandalorian de verwachtingen nog niet weten waar te maken. Maar de laatste aflevering (6) bied perspectief!


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Misschien heeft Kennedy ingezien dat ze niet zomaar een Star Wars leek als regisseur kan aanstellen maar iemand met verregaande kennis over Star Wars zoals Filoni ernaast moet zetten om de overall story beter te bewaken.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

horizons schreef:

(quote)

The Mandalorian is echt niet zo goed hoor. Aflevering vier was gewoon echt slecht zelfs. En vijf maar net iets beter. Aflevering 6 was de enige aflevering tot nu toe die de 4 sterren aantikt, de rest allemaal lager. Jammer, want ik had op meer gehoopt.

Zelfs Solo kan zich makkelijk meten met the Mandalorian op gebied van avontuur en sfeer.

Aflevering 4 was inderdaad niet zo goed maar beetje flauw om de serie te beoordelen op één slechte aflevering.

Maar ik heb na Return of the Jedi geen goede Star Wars film meer gezien. Revenge of the Sith was dan nog wel aardig en Rogue One vond ik nog wel leuk als actiefilm maar heel die saga met Kylo Ren en Rey kan me echt gestolen worden.

Ik weet niet wat het bij The Mandalorian is, het is een vrij simpel verhaaltje maar toch vind ik het geweldig en heb ik bij die serie juist echt het Star Wars gevoel weer terug wat ik compleet mis bij de normale saga. Dat zijn gewoon 13 in een dozijn Hollywood actiefilms.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

sierrra schreef:

Misschien heeft Kennedy ingezien dat ze niet zomaar een Star Wars leek als regisseur kan aanstellen maar iemand met verregaande kennis over Star Wars zoals Filoni ernaast moet zetten om de overall story beter te bewaken.

Maar laat hem niet meer regisseren.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Ach, alle begin is moeilijk. Had Kennedy Filoni naast JJ en Johnson gezet en de DT (Disney Trilogie) had waarschijnlijk meer als een echte ST aangevoeld...


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9802 berichten
  • 1418 stemmen

Ah, nog twee dagies, dan lekker weer genieten. Gaat vast een 5 sterrenfilm worden, kan bijna niet anders. Ga niet meedoen met al dat rationele gezeur, maar gewoon genieten van deeltje negen in de StarWarstriotriologie.

Heerlijk, zit er nu echt aan te komen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

martijnk schreef:

(quote)

Toch vind ik The Mandalorian beter dan alle laatste Star Wars films door Disney gemaakt bij elkaar.

Bioscoop is zeker de ultieme ervaring maar als de film kut is heb je er nog niks aan.

Ik vind Mandalorian middelmatige rommel. Kan nog niet in de schaduw staan van de laatste SW films. Laat staan de originele trilogie.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9802 berichten
  • 1418 stemmen

Bizar eigenlijk dat we straks sinds de laatste James Bond film een complete Star Wars Trilogie plus twee Standalones hebben gehad, alvorens er weer een nieuw JB Film komt. Wat een traagheid daar toch.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Iets met kwaliteit voor kwantiteit misschien...


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9802 berichten
  • 1418 stemmen

sierrra schreef:

Iets met kwaliteit voor kwantiteit misschien...

Waarom zou het afleveren van een kwalitatieve JB-film 5 jaar moeten duren, als zelfs de acteur die JB speelt niet veranderd?

Misschien...


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

sierrra schreef:

Iets met kwaliteit voor kwantiteit misschien...

Lol, de oude Bonds hebben veel meer charme dan gedoe als Skyfall en Spectre.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9802 berichten
  • 1418 stemmen

horizons schreef:

(quote)

Lol, de oude Bonds hebben veel meer charme dan gedoe als Skyfall en Spectre.

De oude Bonds zijn helemaal vergeven van saaiheid en domme personages. De nieuwe hebben in elk geval nog een gevoel van urgentie.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

horizons schreef:

(quote)

Lol, de oude Bonds hebben veel meer charme dan gedoe als Skyfall en Spectre.

Welnee, da's de blik van iemand die weigert mee te gaan met de tijd. Skyfall en Casino Royale zijn geweldige Bondfilms in het moderne tijdperk. Overigens is er niks mis met oude Bonds, die vind ik ook geweldig.


avatar van pamela200

pamela200

  • 204 berichten
  • 333 stemmen

Is er nou echt nog niemand wezen kijken?


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

pamela200 schreef:

Is er nou echt nog niemand wezen kijken?

Wordt lastig als film nog niet in bioscoop draait.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

pamela200 schreef:

Is er nou echt nog niemand wezen kijken?

Vorige maand al gezien op mijn Nokia 3310. Ik geef vijf sterren.


avatar van Laars

Laars

  • 89 berichten
  • 654 stemmen

577 mensen in Amerika hebben de première net gezien.....en de cijfers zijn niet zo hoog op IMDB We wachten nog wel even af.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik vind Mandalorian middelmatige rommel. Kan nog niet in de schaduw staan van de laatste SW films. Laat staan de originele trilogie.

Orginele trilogie zeker niet, maar wat J.J Abrams elk jaar weer uitschijt is niet om aan te gluren. Toegegeven de eerste helft van TFA was zeer goed, maar sindsdien is het enkel middelmatige bagger.

Ik zie dat deze laatste trouwens compleet neergesabeld wordt, verbaast me ook weer niks.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9802 berichten
  • 1418 stemmen

martijnk schreef:

Ik zie dat deze laatste trouwens compleet neergesabeld wordt, verbaast me ook weer niks.

Ach, we leven in tijden dat het hip is om de nieuwe Star Wars films neer te sabelen.

Gaat natuurlijk gewoon heerlijk bioscoopvermaak worden, minimaal 4 sterren, waarschijnlijk 5, maar met zo'n mening red je het niet in de meute. Daar moet je neerkijken op de nieuwe Star Wars.