Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• vanaf 5 februari 2020 te koop op blu-ray

avatar van DreamTech
gewoon goed je moet er even voor gaan zitten wetende dat het van een heel andere kant gezien moet worden en dan komen alle losse eindjes bij elkaar. Dit zal wel eens een oscar kunnen op leveren !!

Ik vond het maar een erg depressief gedoe, en daar hou ik niet van.

Mondragon schreef:
Ik vond het maar een erg depressief gedoe, en daar hou ik niet van.

En dan toch Amores Perros in je top 10?

avatar van Brabants
Joker(2019) is op zich qua opbouw goed in elkaar gezet. Joaquin Phoenix doet het erg goed. Kan er niet omheen door te concluderen dat hij net als Heath Ledger zijn rol in een grote lust van morbiditeit wist neer te zetten, maar dat even ter zijde. Ik twijfel of Todd Phillips wel de regisseur was die deze film goed weet te etaleren. Blijf met de gedachte dat er meer in had gezeten.

avatar van navles
Was 0,5 na herziening verhoogd naar 5.

avatar van Zandadder
navles schreef:
Was 0,5 na herziening verhoogd naar 5.

Watskebeurt?

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en wat een deprimerende film is het geworden.
Ze hebben er wel een goed verhaal rond gebouwd en hebben er ook een realistisch personage van gemaakt. Joaquin Phoenix deed het uitstekend.
Het is zeker geen superheldenfilm.
Ik vond hem wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Dennisj
Prima film niets mis mee.

Joaquin Phoenix is een begenadigd acteur die de film compleet draagt. De film is het kijken waard maar het meesterwerk wat het verondersteld te zijn is het bepaald niet.

avatar van Egulio
Een bijzonder goede film! Joaquin doet het weer eens fantastisch!

Porta schreef:

Eens. Had er ook meer van verwacht. Het laatste halfuur maakt dan wel weer veel goed voor mij.

avatar van max cady
Porta schreef:

Ja dat dus. Viel mij ook behoorlijk tegen. Het verhaal was naar mijn mening ook niet bijzonder. Als je trouwens deze film kijkt en verder niks hebt met de Batman reeks mis je naar mijn idee ook het een en ander.

avatar van Left4Dead
Ongelooflijk sterk in beeld, wat een droefenis. Phoenix schittert in de rol van Joker en het karakter wordt fijnmazig uiteen gezet, je leert hem kennen en warempel, je voelt ook nog met hem mee. Men zet de maatschappij weerbarstig hard neer, je hebt winners en verliezers. Werkelijk de film ingezogen.......

Ondanks dat alles eigenlijk heel goed is, zat ik met een tegenstrijdigheid in de maag. Het laatste gedeelte vond ik lang zo sterk niet als de rest van de film. Had stiekem verwachtingen in het feit dat de Joker meer stennis zou schoppen, echte anarchie. En dat bleef uit, een gemis. Waarschijnlijk zal dat in het vervolg komen, ik heb er wel zin.

Ja de prent is ijzersterk en hard, ze pakt je bij de strot. Geweldige regie, wat ik echt niet had verwacht van Phillips met zijn komedie achtergrond. Maar natuurlijk leunt de regisseur ook op de cast, Phoenix op zijn best.Ook alle lof voor de cameraman, geweldige shots en kleuren. Een mooie muziekscore completeert het geheel, een vloeiend levensverhaal van een zeer zielige persoonlijkheid, chapeau.

Lastig om deze te beoordelen voor mij. Mijn gevoel schreeuwt om 4**, mijn rationele kant verteld mij 3,5**. Maar echt wat een strijd, 4 of 3,5**. Ik ga deze binnenkort nog eens kijken, voor nu 3,5**.

avatar van Groninger
Ik ben sowieso fan van Joaquin Phoenix maar dit is wel zijn beste prestatie tot nu toe. Fantastisch acteerwerk, stemgebruik, fysiek, gezichtsuitdrukkingen, alles is perfect in mijn ogen.

De film wordt door hem gedragen dat is duidelijk maar ik was ook positief verrast door de cinematografie, de soundtrack en de ondersteunende acteurs/actrices. Elke dialoog met de hoofdpersoon zelf was fantastisch en dat maakt elke scene intens, hoewel het qua inhoud wellicht niet eens heel bijzonder is maar ook zeker niet storend. The dark knight trilogie heeft bijvoorbeeld aardig wat tenenkrommende stukjes dialoog. Een andere vergelijking die voor de hand ligt is taxi driver en die film is in mijn ogen net iets beter maar het scheelt niet veel, waarbij ik vooral cinematografisch meer onder de indruk van ben.

De hype omtrent de R rating die de film heeft gekregen is in mijn ogen wat overdreven, het had van mij harder en rauwer gemogen.

Enige grote minpunt wat ik kan geven is de visuele over verduidelijking van de relatie met zijn mede flatbewoner.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Zeer deprimerende film waarin de hoofdrol vertolkt door Joaquin Phoenix zeer goed wordt neergezet.
Na het zien van de hele film kan ik moeilijk een duidelijke verhaallijn weergeven omdat de film net zo als de hoofdrol speler ''Joker'' verknipt is.
Mijn waardering voor de film is een 4, volledige gebaseerd op het acteerwerk van ''Joker'' Joaquin Phoenix

Groninger schreef:

Dat is best wel duidelijk in beeld gebracht. Joker leeft gedeeltelijk in een waan, ervaart dingen als werkelijk in zijn fantasiewereld die niet werkelijk gebeurt zijn. De relatie was een fantasie die hij als werkelijk beleefde.

Left4Dead schreef:

Volgens mij bedoeld groninger ook juist dat die uitleg vrij overbodig was. Lag er al dik genoeg op.

Basto schreef:

Dit was, tevens andere voorbeelden, wel de clue waarom Joker zo in elkaar zit. Daarmee juist niets te veel overbodig in mijn optiek. Ik heb de strips nooit gelezen en was dus erg dankbaar met de minutieuze uitleg over zijn geestesvermogen. Ik moet zeggen dat ik maar weinig films zo gedetailleerd uiteengezet heb gezien de afgelopen jaren. Een heel sterk punt juist van deze opbouw en daarmee het levensverhaal.

avatar van zegmaarmaarten
Geweldige film, geweldig geacteerd vooral natuurlijk door Joaquim Phoenix.
Ik vond 'm heel indrukwekkend, de film zelf en de acteerprestatie.
Verwacht alleen geen superhelden/actie film, het is meer drama en bijna een "filmhuis-film".
Van tevoren wist ik niets van deze film, nauwelijks de trailer gezien, daar ben ik wel blij mee. Toen ik achteraf iemand iets hoorde zeggen over dat deze film iets met Batman te maken heeft, vroeg ik me af of we het over dezelfde film hadden. Deze film staat geheel op zichzelf.

avatar van Graaf Machine
Ik vond Joaquin Phoenix in The Village veel beter acteren.

Graaf Machine schreef:
Ik vond Joaquin Phoenix in The Village veel beter acteren.

Om maar niet te beginnen of The Master of Inherent Vice. Mocht hij de Oscar winnen, dan zie ik dat toch vooral als goedmakertje voor die eerste.

Sterke film, hoewel misschien niet zo sterk als ik hoopte.
De enscenering en sfeer is uitstekend natuurlijk maar hoewel Phoenix hem grandioos neerzet is Fleck wel een erg irritant figuur.

Zo irritant zelfs dat ik er halverwege wel klaar mee was maar precies op dat moment kwam de omslag naar Joker. Just in time dus.

Wat volgt is een zalige anarchistische afsluiting. Joker al dansend op de trap, love it.

Maar door de eerste helft toch een slechts kleine 4*

avatar van Master Blaster
Geweldig. Oscar waardig voor Joaquin Phoenix.
Ik had persoonlijk graag wel iets meer actie gezien.

dikke 4*

avatar van de grunt
kos schreef:
Joker al dansend op de trap, love it.

avatar van Starscream
Niet mijn type joker

avatar van Frank Slade
net klaar, had er erg veel van verwacht. En ondanks dat het een hele andere film was dan ik verwachte, ik had meer actie en minder drama verwacht, heb ik 2 uur met volle teugen genoten. Mooie setting, goede bijrollen, mooi verhaal, zeer goede soundtrack en above all een briljante Joachim Phoenix. Wat mij betreft de grote winnaar van de film en grote kanshebber voor een Oscar. Absoluut de moeite waard om te kijken, mits dit natuurlijk jouw genre is. Maar smaken verschillen, dus er zullen ook mensen zijn die het niks vinden. Ik in ieder geval niet, topper.

zegmaarmaarten schreef:
Geweldige film, geweldig geacteerd vooral natuurlijk door Joaquim Phoenix.
Ik vond 'm heel indrukwekkend, de film zelf en de acteerprestatie.

Niet helemaal natuurlijk, hij komt er zelfs als kind in voor.

avatar van schumacher
Ik vond het een goeie film, goede Joker maar niet de beste Joker voor mij.
Er had mss wel wat meer mogen gebeuren van mij, had ik nog een hoger cijfer gegeven.
Maar ik hou van films mee nen hoek af.

Ik lees hier anarchist, ik ben verre van een anarchist want dat is gewoon niet realistisch wat die willen maar ik begrijp een persoon als Joker wel, iedereen tegen je, je kan niks goeds doen, probeer je wat goed te doen ist ook nooit goed, dan uitgelachen worden en ga zo maar door, toen hem die 3 kwallen neerschoot, verdiende loon zeg ik daar tegen.

Het einde was bam haha, love it.

Laat het vervolg maar komen.

avatar van Spoelworm
Ja Dit is gewoon goed hoor. Ik snap dat iets wat door vele wordt geprezen,dat moet de purist natuurlijk verafschuwen, dé ware filmkenner. En ook Ik val normaal ook niet voor die lichaams veranderingen om een oscar te bemachtigen, een mooie vrouw die lelijk wordt ,een gespierde wordt dun,of juist te dik. En dergelijke Hollywood praktijken.

Phoenix speelt gewoon immens goed, ik kan niet anders voorstellen dan dat hij helemaal in de rol verdween. De godspeed emperor achtige soundtrack werkt trouwens ook goed. De eerste 5 sterren die ik (volgens mij) een film geef van de laatste jaren.

avatar van Spoelworm
ben ik de enige of krijgt je gewoon zin om meteen erna die film met heath ledger op te zetten om te zien hoe batman zijn kont schopt