The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

• Vanaf 14 november in de bioscoop

de grunt schreef:
Zit alweer met smart te wachten op jouw oordeel On★★★★★nd
Jongens we moeten het ook niet teveel gaan cultiveren hè. Tevens ga ik ervan uit dat Onderhond rustig wacht tot de film uitkomt op Netflix.

BarryEgan schreef:

OH is een liefhebber, die gaat m natuurlijk in de bios zien.

Ik kijk al m'n Scorsese films ACO-style, zo blijf ik zeker wakker.

avatar van Fortune
kos schreef:
Dit lijkt me nu uitgerekend een film om in de bios te bekijken.. verliest thuis enorm veel van de klassieke filmmagie. Het is geen Marvelmeuk he.

Ik twijfel... Na 90 min beginnen die stoelen mij te irriteren op een bepaalde manier en soms tocht het ook of is het best koud.

avatar van TheDiningDead
YouDrunkGoHome schreef:

Daar hebben ze bij Kino rekening mee gehouden, de voorstellingen zijn met pauze .

Met mijn blaas vereist die speelduur ten minste drie pauzes

avatar van Vdk_Movie
Afgelopen 10 jaar geduldig zitten wachten op deze film, en als Scorsese-fanaat moet ik dit dan ook in de bios zien, 2 uur, 3 uur, 4 uur. Helemaal goed... Is het helemaal waard in mijn ogen. Gewoon niet teveel drinken van te voren en lekker relaxed aanschouwen wat voor kunststukje deze helden neer zullen zetten. Is kijken of hij net als Joker mijn top 10 bereikt.

avatar van fred1946
Met geweldige cast kan niet beter,maar om zolang naar geklets te gaan kijken en luisteren is ook een beetje te veel van het goede.
Lijk me meer een filosofische film.
En inderdaad voor thuis leuk.
Oeps riante vergissing van mij na het zien van de trailer,meer dan praten.
Wil hem toch zien.
1 grote sorry hier

avatar van richiedoom
Neem nog een whisky Fred!

avatar van tbouwh
Speelduur mag geen probleem zijn om naar de bios te togen, het gaat er eerder om of de film enigszins in je buurt draait en of je kunt op de paar dagen (vanaf vandaag) dat 'ie wordt vertoond. Je maakt toch vier uur vrij.
In Kino is het 2 uur - 20 min pauze - 1.5 uur. Alle tijd om te toiletteren en de twee tijdsloten verschillen niet van andere bioscooptitels.
Overigens is het waarschijnlijk vloeken in de kerk maar als ik deze met ander werk van Scorsese vergelijk is 'ie minder essentieel om zo groot mogelijk te zien. Als je kunt, altijd gewoon doen, maar in feite kijk je naar een karakterstudie die vooral vraagt dat je je concentratie behoudt, maar niet per se doodslaat in een home cinema setting.

avatar van Flitskikker
Zo, dat was een lange zit!
Een sterk misdaaddrama van een genre dat mij toch niet helemaal blijkt te liggen. Toch wilde ik de unieke kans om hem in de bioscoop te zien niet laten lopen, ook al wist ik van tevoren dat het niet volledig aan mij zou zijn besteed.
Ik denk wel dat fans van films als The Godfather en Goodfellas hun vingers kunnen aflikken bij deze film. Een sterrencast, een goed verhaal, mooie aankleding en enorm overtuigend acteerwerk zijn allemaal aanwezig.

Puur persoonlijk vond ik het allemaal toch net wat te langdradig en "niet-spectaculair", maar dat zal de leeftijd wel zijn. De meeste films van tegenwoordig hebben veel actie, spanning en vaart waardoor ik daaraan gewend ben geraakt. Dus het is niet dat dit een slechte film is, maar ik heb me weleens beter vermaakt.

Een paar dingen die me negatief waren opgevallen, zaten in de details en afwerking van de film. Sommige uithangborden of opdrukken die in lettertypen (bijv. Arial of Consolas) waren gezet die in die tijd nog niet eens bestonden. Een beetje slordig; het doet toch afbreuk aan het overall plaatje. Daarnaast waren de beeldtitels/opening-/eindtitels wel erg ontsierend. Alsof ze de standaardopmaak van het montageprogramma niet hebben veranderd.

Dan de ondertiteling. Ik weet dat Netflix daar berucht om is en ik had nog hoop dat The Searchers er voor de bioscooprelease goede ondertiteling onder zou zetten, maar helaas, het werd toch afzien. Zinnen die op de meest onlogische plekken waren opgesplitst, soms zinnen die te laat verschenen of al te vroeg verdwenen, sommige dialogen waren helemaal niet ondertiteld. Geen uitlooppunten, twee dialoogstrepen. Schandalig dat ze zo'n chef-d'oeuvre van zulke bagger voorzien. Goede ondertiteling is een kleine moeite, een kleine fractie van het budget, en levert zo veel meer kijkplezier op.

tbouwh schreef:

Het maakt wel degelijk uit. Een film van deze speelduur is sowieso doordeweeks al nauwelijks te bezoeken voor werkende mensen. En het scheelt wel degelijk of je zo'n lange film even kan pauzeren. Ik zit na een uur of 2 voor geen meter meer in de bios en het zijn toch nog steeds fijne stoelen. Verlies dan ook vaak de concentratie al een beetje.

De jeugd van tegenwoordig .

kos schreef:
De jeugd van tegenwoordig .

Ik ben gevleid, maar ben iets te oud om nog jeugd te heten

Had The Irishman trouwens wel in de bios bezocht als er geen snelle Netflix release was geweest. Wil 'm sowieso vlot zien.

avatar van John Milton
Ik snap je hier wel in. Ik heb mijn Rotterdam kaarten ook geannuleerd vanwege de speelduur. Nu ik zie dat hij ook in Utrecht speelt had ik hem misschien alsnog wel in de bios willen zien, maar dit weekend lukt (inmiddels) niet meer. Wat ik lees gaat het dan over.

Ach ja.

avatar van Basto
Ik vind dat geklaag over de speelduur echt allemaal enorm slap gedoe. Aan de ene kant roepen dat je de film van het jaar verwacht, maar dat wel besluiten de film later gewoon op tv te gaan kijken omdat die wel drie-en-een-haalf-uur duurt. Nou en!

Ik pak zo vaak twee of drie films achter elkaar mee op een dag. En volgens mij doen jullie dat ook wel eens. Geen enkel probleem om een paar uur in de bios te zitten. Zit notabene gewoon een pauze in. En als de film echt goed is, vliegt de tijd voorbij.

Ik heb voor morgen zowel kaartjes voor de voorstelling van 13.30 uur en 20.00 uur. Ik verwacht het niet, maar stel dat de film waanzinnig is, ga ik gewoon s avonds weer.

avatar van John Milton
Wat je daarvan vindt is niet iets dat ik heel bewust meeneem in mijn keuze op dat vlak

En inderdaad, ik kijk regelmatig drie films op een dag in de bios; maar sinds kort ook niet meer met weinig tijd ertussen, dat beviel gewoon niet echt meer. Maar ik wens je alle plezier, ik kijk er zelf ook naar uit. Maar met de (tevens ergernisloze) thuisbioscoop die ik tegenwoordig heb staan, is de meerwaarde van het grote scherm wel iets afgenomen. Het heeft nog steeds mijn voorkeur, maar ik ga me er niet meer voor in bochten wringen of discomfort riskeren.

Vroeger was ik daar makkelijker in, zie je avatar. Maar dingen veranderen.

John Milton schreef:

Ach, misschien ook maar beter. Zie m morgen ook liever in een vrijwel lege zaal zonder mensen in de buurt van mijn bubble.

avatar van John Milton
een vrijwel lege zaal? Dat is wishful thinking neem ik aan?

Basto schreef:

Ja, dat mag he. Ik pak ook wel eens 2 films op 1 dag mee, maar dat zijn dan nooit titels van 3,5 uur. En altijd met een break er tussen.

Er wordt ''massaal geklaagd'' over de speelduur. Dan zal het voor veel mensen wel een dingetje zijn he. Dan zit ik liever thuis op de bank en bepaal ik zelf of ik even 5 minuten de boel stop zet.

Ik heb het zelfs al dat ik een 2,5 uur durende film als Endgame te lang vond in de bios. En daar zit dan nog een keihoog tempo zelfs in...

Ajax&Litmanen1 schreef:

Endgame duurde drie uur. (IW vertelde datzelfde verhaal in 2,5 uur) En daar zat al niet zo veel tempo in. Als zal dat bij Irishman wel nog lager liggen.

Maar goed, als de film geweldig is, gaat de tijd vanzelf sneller.

avatar van chevy93
Als ze nou eens comfortabele ligbanken gaan maken in de bioscoop.

avatar van DreamTech
nog even geduld 27 November op Netflix staat al in me watchlist

net gekeken , story telling op zn best

die 3,5 uur gaan zo voorbij

bij mijn voorstelling hadden we pas na de 1e 2 uur pauze waardoor het net anderhalf uur leek
20 min pauze en de laatste anderhalf uur vliegt netzo hard voorbij

de film zelf is magisch in de zin van deze grootheden op het scherm samen (pesci steelt de show !)

ik zou zeggen , bekijk het zelf en oordeel zelf....

(wel in de bios als je de kans hebt ! )

avatar van kaketoe
Fijne film met een onnodig lange speelduur. Het was vooral meer van hetzelfde, al was datzelfde soms best fraai.

avatar van cor1946
Ik wacht met spanning op de film bij Netflix. Alleen die ondertitels is waardeloos. Zijn snel weg. En zit bij Ziggo dat stoort zo nu en dan flink. Verder de lengte van films is soms slaapverwekkend als het niet boeit en er zijn er zat op Netflix die het aankijken niet waard zijn.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Leg eens uit?

Inderdaad. Draait gewoon om kwart voor 8. Prima te doen.

Oef.

Hier had ik toch veel meer van verwacht, met name vanwege de recensies in binnen- en buitenland. De film kabbelt maar voort zonder dat de vaart erin komt, dan ga je de uren wel tellen. De flashback-opzet van de film voegt bar weinig toe, het helpt niet dat Sheeran zelf geen al te interessant personage is, waardoor je niet gepakt wordt door zijn verhaal. De Niro weet wederom niet te overtuigen, had beter twintig jaar geleden met filmpensioen kunnen gaan. Hij wordt niet gesteund door de digitale trucage dat bij hem het meest fake uitziet, in de jongere jaren zit je toch écht naar een oude man met een digitaal jong-gemaakt gezicht te kijken en dat went nauwelijks naarmate de film vordert.
Doen Pesci en Pacino het toch beter, met name Pesci is sterk in een rol die mooi aansluit op zijn eerdere Scorsese-rollen. Zijn doorleefde kop geeft zijn rol nog wat gravitas.

Bij het aloude Scorsese-thema schuld is ditmaal ouderdom gevoegd, wat op papier nog best wat interessants kan opleveren, maar vanwege de genoemde traagheid en gebrek aan schwung komen die thema's niet echt binnen op het eind.

Sorry, kan er op dit weinig positiefs over zeggen. Misschien geef ik het binnenkort op Netflix nog een kans.

2* diggies.

Leuke Rickles-cameo trouwens, al had z'n naam niet genoemd hoeven te worden, was vrij snel duidelijk dat hij daar op het podium stond.

avatar van Basto
Zaal zit voor 75% vol. Jong en oud, maar vooral oud.

Nou, tot over dik 3,5 uur!

avatar van BarryEgan
Pauze duurt wel een half uur trouwens, kun je gerust even gaan lunchen tussendoor.