The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

• Vanaf 14 november in de bioscoop

avatar van Iron Maiden
Basto schreef:

Veel plezier. Ik kan pas vrijdagavond. En als die goed is ga ik de week erop nog een keer. Overigens vreemd dat nog geen voorstelling is uitverkocht.

Huidige generatie bioscoopbezoekers geeft de voorkeur aan Disney remakes en superhelden films.

Iron Maiden schreef:

Misschien staan ze wel voor de deur te demonstreren.

avatar van Shinobi
Basto schreef:

Overigens vreemd dat nog geen voorstelling is uitverkocht.

Als ik vanuit mijzelf ga redeneren heeft dat meer te maken met de lange speelduur. Drie uur hou ik al met moeite vol, laat staan vier uur. Dan kijk ik deze film liever op mijn gemak thuis.

Shinobi schreef:

D’r zit een pauze in. Maar ik geef toe dat 3,5 uur wel een dingetje is....

Ga ik heel, heel zeker in de bios bekijken. Essentieel wmb.

kos schreef:
Ga ik heel, heel zeker in de bios bekijken. Essentieel wmb.

ja, ik snap die thuiskijkers ook niet zo goed. Als ik een film op het grote doek zou willen zien dit jaar is dat na Climax, deze wel. Daarbij denk ik even aan de opening van Casino. Pure cinema gemaakt, voor het grote witte doek! Neem aan dat Marty met zijn 160 miljoen hier ook visueel geweldig uitpakt.

Laatst ook The Godfather in de bios gezien. Het gebruik van licht en donker, het opereren in de letterlijke en figuurlijke schaduw, komt dan veel sterker naar voren. Fantastische ervaring! CINEMA!

avatar van voskat78
Hier staat de film voor morgen begin van de middag gepland.
Het beloofd een lange zit te worden, maar daar heb ik zelf niet zo probleem mee.
Zolang de film boeiend blijft vliegt de tijd vaak voorbij.

avatar van de grunt
Onderhond ben jij ook al aan het aftellen?

avatar van thunderball
Qua waarderingscijfer waarschijnlijk al wel...

Basto schreef:

Als je de film 2 weken later ''gratis'' thuis kan bekijken, dan snap ik het wel.

Daarbij vind ik de speelduur bizar lang. Dat trek ik niet als ik niet regelmatig even de film kan pauzeren voor een wc bezoekje of om wat te drinken te pakken.

En ik vind het niet het type film dat je persé in de bioscoop moet bekijken, ondanks dat het misschien wel eens de film van het jaar kan worden. Na Avengers uiteraard.

Ben reuze benieuwd naar de komende reviews trouwens.

de grunt schreef:
Onderhond ben jij ook al aan het aftellen?

Hopelijk volgt er weer een 0,5 en tientallen boze users hier. Genieten, elke keer weer

avatar van Fisico
Wat een filmjaar hebben we al gehad en dan moet deze er ook nog bij! Aftellen tot de 27e alvast!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Met Cineville kost het ook niks extra.

Tijd voor een Stoma.

avatar van de grunt
Zit alweer met smart te wachten op jouw oordeel On★★★★★nd

Basto schreef:

Met Cineville kost het ook niks extra.

Tijd voor een Stoma.

Mijn bios draait 'm niet, dus dan moet ik ook nog eens extra lappen

Wel raar trouwens, ik had 'm als ik Pathé of een ander groot bedrijf was gewoon 2 weken gedraaid. Denk dat je best goed gevulde zalen had gehad. Misschien jammer voor de duur van het kunnen vertonen, maar er volgt sowieso wel weer elke week een nieuwe topfilm daar.

Dit lijkt me nu uitgerekend een film om in de bios te bekijken.. verliest thuis enorm veel van de klassieke filmmagie. Het is geen Marvelmeuk he.

Ajax&Litmanen1 schreef:

maar er volgt sowieso wel weer elke week een nieuwe topfilm daar.

Topfilms in Pathe? Ik kan me er erg weinig bij voorstellen. Geloof niet dat naast Once upon a time in America één film uit mijn top 10 dit jaar, daar gedraaid heeft. Wat was het deze week Midway? En daarvoor? Gemini Man, Malificent 2, Downdown Abbey? Lijkt me allemaal vreselijk...

avatar van mjk87
kos schreef:

Ik vind juist de bios zeer geschikt voor groteske actie, iets dat thuis niet is na te bootsen. En ook als lekkere zaterdagmiddag even weg uit de eigen omgeving.

Ik zit zelf even te kijken nog voor deze. Ergens wil ik wel, anderzijds lijkt dit me een film die op een tv ook werkt, net als Goodfellas ook thuis werkt. En buiten dat moet ik ver buiten de plaats gaan zoeken omdat de film hier pas de 30e gaat draaien en sowieso de meeste filmtheaters geen toegevoegde waarde hebben met hun beperkte beeld en geluid. Allicht de nieuwe Focus in Arnhem, of anders Eye.

Over Roma in de bios of thuis werd vorig jaar nog een interessant stuk geschreven: Is ‘Roma’ echt veel beter in de bios? - NRC

Ik word van de hele sfeer bij Pathe al bloedchagrijnig met al die snoepjes en commerciele zooi.

mjk87 schreef:

Juist een film als dit is echt in de film kruipen als het ware, je bent even helemaal weg.
Bij popcornactiefilms is het leuk om visuele trucjes te zien maar blijft allemaal enorm afstandelijk.

mjk87 schreef:

Het klopt dat van die actie films thuis op de buis niks overblijft. Maar dat staat er natuurlijk los van of een film is dit ook in de bioscoop nog beter tot z’n recht komt. Wat mij betreft zeker. Zag begin dit jaar Scarface in de bios, die ik ook al zeker 10 keer thuis gezien had. Was een van de fijnste bioscoopervaringen van dit jaar. Ook dit soort films hebben baat bij overweldigend beeld en fantastisch geluid.

Lekker vooringenomen weer.

En wat mjk87 zegt. Ik zie in de bios wel de grote actie, de superhelden, de oorlogsfilms en de franchises. Dan zie ik thuis wel de film waar ik wat meer de tijd voor moet nemen en die wat dieper op inhoud in gaan. Zonder popcorn kauwende mensen naast me, zonder telefoontjes die oplichten en zonder gepraat om me heen. Om die reden heb ik ook jaren horror in de bios proberen te vermijden, al bezoek ik die tegenwoordig wel weer en neem het publiek om me heen maar voor lief.

Basto schreef:

Endgame, Hotel Mumbai, John Wick, Godzilla, Toy Story, Spider-Man, The Lion King, It, Rambo, Yesterday, Joker, Terminator en noem ze op. Heb een kostelijk bioscoopjaar erop zitten.

Deze week is het wat minder ja, maar dat mag een keertje.

Je zoekt hem ook op, hè, om vervolgens te janken over hem.

Graaf Machine schreef:

Je zoekt hem ook op, hè, om vervolgens te janken over hem.

Hij quote mij hé, niet andersom. Daarnaast is dit volgens mij een vrij normale discussie, dus geen idee waar je het over hebt. Kreeg van Basto vanavond zelfs een filmtip per PM, dus zo slecht zijn we nog niet eens onderling. Misschien dat jij weer beter ons dan kunt negeren

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, wellicht heb je gelijk. Viel ook maar gewoon weer eens binnen en aanschouwde de huiselijke ellende.

Graaf Machine schreef:

Volgens mij gaan we allemaal The Irishman wel heel goed vinden. Verwacht in dit topic weinig vuurwerk haha.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is ook bijna kerstmis.

avatar van Nicolage Rico
Basto schreef:

Joker, Doctor Sleep (redelijk), Le Mans '66. Genoeg goede films in Pathé. Deze en Beats (ja, in 1 bioscoop in NL) jammer genoeg niet.

Deze week is het wat minder ja, maar dat mag een keertje.

Je had het over elke week, nog 41 te gaan. En echt top vind jij de films die jij noemt ook niet allemaal. Zou toch 4,5 of hoger moeten zijn, lijkt mij.
Zitten hooguit vat prima films en wellicht 3 of 4 toppers (als je van blockbusters houdt). Gemiddeld scoren de Lion King, Rambo, Godzilla en Terminator niet al te best.

Of je moet met topfilms bedoelen dat ze enorme (marketing)budgetten hebben. Dan draai er wel elke week een.
Aan promotie voor Irishman lijkt Netflix in ieder geval geen cent te besteden.