Annihilation (2018)
Genre: Sciencefiction / Horror
Speelduur: 115 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alex Garland
Met onder meer: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Gina Rodriguez
IMDb beoordeling:
6,8 (390.245)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Annihilation
"Fear what's inside."
'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,8 / 390245)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Annihilation (BoekMeter)
- Annihilation (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Lena
Dr. Ventress
Anya Thorensen
Josie Radek
Cass Sheppard
Kane
Lomax
Katie (Med Student) / Humanoid
Daniel
Paramedic
Reviews & comments
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Wat precies in de film doet je daarover filosoferen? Voor mij was heel de film overduidelijk een analogie voor kanker. De Shimmer is een kankergezwel. En Portland (een bioloog die het verband ziet) is "de cel van de Aarde" die de kanker kan vernietigen. Annihilation!
jippie2010
-
- 2613 berichten
- 8112 stemmen
Wat precies in de film doet je daarover filosoferen? Voor mij was heel de film overduidelijk een analogie voor kanker. De Shimmer is een kankergezwel. En Portland (een bioloog die het verband ziet) is "de cel van de Aarde" die de kanker kan vernietigen. Annihilation!
Daar heb je zeker gelijk in! Voor mij zat het in het muteren en verbinden van cellen, waarin alles door elkaar heen loopt en kruist. Alsof alles op die manier met elkaar verbonden is en hoe dieper je daar in zit hoe meer je je eigen identiteit verliest. Lichaam en geest als onderdeel van het geheel i.p.v. het individu.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Wat precies in de film doet je daarover filosoferen? Voor mij was heel de film overduidelijk een analogie voor kanker. De Shimmer is een kankergezwel. En Portland (een bioloog die het verband ziet) is "de cel van de Aarde" die de kanker kan vernietigen. Annihilation!
Vond deze ook wel mooi (kwam m tegen op yt):
I think it is VERY important in the beginning of the film when Lena is talking about how all life comes from a single cell that multiplies over and over...what would happen if the reverse happened!? Again, in a home later in the film, the Psychologist mentions how their behavior and everything around them mimics dementia, which like cancer is the body self-destructing back to a singular cell...!!!
However, with synthesis, ALL life returns back to a singular entity, so much like the line “it isn’t destroying life, it’s making something new,” this alien species is remaking our planet to either be more suitable for it or inhabit a restored planet with all our destruction wiped away without having to actually kill any of us!
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Maar het hele punt is juist dat het niet de kloon van Lena is die uit de shimmer komt! Dat ze niet meer de persoon is die ze was voordat ze de shimmer in ging, werd eerder in de film al enigszins duidelijk. Vandaar ook de glinstering bij haar in de laatste scene.
Niet mee eens. Waarom heet de film Annihilation? Dat betekent toch echt iets anders dan verlichting.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Wat precies in de film doet je daarover filosoferen? Voor mij was heel de film overduidelijk een analogie voor kanker. De Shimmer is een kankergezwel. En Portland (een bioloog die het verband ziet) is "de cel van de Aarde" die de kanker kan vernietigen. Annihilation!
Ik zag het juist als een analogie van dementie. Het kwijtraken van je geheugen en uiteindelijk je Zelf.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Niet mee eens. Waarom heet de film Annihilation? Dat betekent toch echt iets anders dan verlichting.
De film is gebaseerd op het boek dat zo heet. In het boek hypnotiseert de psychologe de andere wetenschappers om bepaalde acties te ondernemen na het horen van bepaalde trigger words. "Annihilation" was het trigger word dat ervoor zorgde dat de gehypnotiseerde zelfmoord pleegde . Dat verklaart dus niet zo heel veel. Daarnaast wil het hele idee dat Portman is aangetast door de shimmer nou niet meteen zeggen dat het een happy end is. Misschien brengt dat ook wel kwade bedoelingen met zich mee. We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
De film is gebaseerd op het boek dat zo heet. In het boek hypnotiseert de psychologe de andere wetenschappers om bepaalde acties te ondernemen na het horen van bepaalde trigger words. "Annihilation" was het trigger word dat ervoor zorgde dat de gehypnotiseerde zelfmoord pleegde . Dat verklaart dus niet zo heel veel. Daarnaast wil het hele idee dat Portman is aangetast door de shimmer nou niet meteen zeggen dat het een happy end is. Misschien brengt dat ook wel kwade bedoelingen met zich mee. We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.
Of ze nu een kloon is, wat gezien de inconsequentie in haar verhaal en de gele ogen wat mij betreft overduidelijk is, of dat ze een aangetaste versie van zichzelf is, maakt voor mij weinig verschil. In beide gevallen is de origineme persoon vervangen door een ander. Daarmee wordt onze oorsprokelijke identiteit uitgewist cq vernietigt.
I
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Jullie zoeken het allemaal zo filosofisch. Niet dat daar iets verkeerd mee is, maar een wetenschapper denkt eerst en vooral wetenschappelijk en de film is geadviseerd door een genetica-expert.
Annihilatie - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Verder hoef je volgens mij niet te zoeken. De annihilatie van Dr. Ventress gaat gepaard met haar massa die omgezet wordt in energie. Hierdoor ontstaat enorm veel energie (E=mc²) - het lichtspel in de film lijkt een beetje op een miniatuurversie van de Big Bang, en deze energie wordt vervolgens gebruikt voor de geboorte van de kloon van Lena. Energie wordt dus weer massa. Die spiegelbeelddans zal er ook wel met een reden inzitten, aangezien antimaterie het spiegelbeeld is van materie.
Of het nu uiteindelijk de kloon van Lena is of de echte Lena maakt weinig uit. Zowel Kane als Lena zijn veranderd en ze kunnen nu opnieuw beginnen. De cyclus begint van voor af aan.
Ray P Leak
-
- 14 berichten
- 93 stemmen
Fout!!Als er iets is wat in onze cellen opgeslagen is ...is het....overleven, voortplanten...waarom die tweedeling denk je?? Om te vernietigen??? Kom op!!!!!!! Ons lichaam is gemaakt om voort te planten, overleven...Onze geest om te vernietigen........Zo ziek zijn we geworden na de Neanderthaler. Volgens wetenschappers is het met de mensheid en aarde over 100 jaar gedaan. Komt dat door onze cellen...nee a very sick mind!!!
Voortplanting heeft alles te maken met vernietiging, want zonder vernietiging (de dood) zou voortplanting geen enkel nut hebben.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Voortplanting heeft alles te maken met vernietiging, want zonder vernietiging (de dood) zou voortplanting geen enkel nut hebben.
Je dwaalt af van de discussie, je maakt er een andere van..het ging over CELLEN!! Lees hierboven maar.In leven zit dood ingesloten, voor alle levende wezens...Maar dat staat helemaal los van cellen die er volgens jou op aansturen. Onzin. Einde discussie.
Ray P Leak
-
- 14 berichten
- 93 stemmen
Je dwaalt af van de discussie, je maakt er een andere van..het ging over CELLEN!! Lees hierboven maar.In leven zit dood ingesloten, voor alle levende wezens...Maar dat staat helemaal los van cellen die er volgens jou op aansturen. Onzin. Einde discussie.
Dat is geen onzin want het ouderdomsproces, dat uiteindelijk naar de dood leidt, voltrekt zich in onze cellen
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik zag het juist als een analogie van dementie. Het kwijtraken van je geheugen en uiteindelijk je Zelf.
Vreemd. Kanker gaat namelijk cellen muteren waardoor ze vreemde, nieuwe of andere eigenschappen krijgen en dat is nou net wat je ziet gebeuren in de film. Met Alzheimer of dementie gaat het over hersencellen die gewoon afsterven door gebrek aan bloedtoevoer. Dat kan ik echt niet rijmen met het concept van de film.
Gerlof1378
-
- 404 berichten
- 152 stemmen
Een aardig sci-fi met vleugje horror film, ik vond het verhaal soms erg warrig en dat pakte mij dus niet en ja dan is het een moeilijke film. De CGI in deze prent vond ik wel erg goed, en ook de cast bestaande uit alleen vrouwen vond ik goed spelen.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Ik zou het dan nog eerder als leukemie zien, met slechte cellen die goede cellen aanvallen, waardoor er een tekort aan gezonde cellen ontstaat en onze afweer tegen ziekten en bacteriën afneemt. Maar kanker zie ik er ook wel in.
Maar ik denk dat de Shimmer niet één ding is, maar een overkoepelende metafoor voor cellen die muteren, vernietigen of vernietigt worden. Tessa Thompson's personage is hierin interessant, want zij doet aan zelfmutilatie en ziet de Shimmer als verlichting. Ze loopt op een gegeven gewoon weg en is 'at peace' met haar lot. De Shimmer staat voor vernietiging, maar personen die zichzelf vernietigen zien daarin natuurlijk verlichting en acceptatie. Net zoals mensen met kanker (zoals Leigh's personage).
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Je dwaalt af van de discussie, je maakt er een andere van..het ging over CELLEN!! Lees hierboven maar.In leven zit dood ingesloten, voor alle levende wezens...Maar dat staat helemaal los van cellen die er volgens jou op aansturen. Onzin. Einde discussie.
aSMoDeuS
-
- 1120 berichten
- 5049 stemmen
Zo'n kloon wil inderdaad overleven,maar Leigh had het ook over een second phase waarin de alien/shimmer een vessel had gevonden (Lena/Kane). Valt te suggereren dat de alien wilde dat Lena de camerabeelden zag van haar man en de kloon om dit door te zetten (en dus eigenlijk wilde dat Lena het inzicht had om haar kloon de fosforgranaat te geven).
Het wankelt een beetje en ben er ook niet overtuigd van, maar ik denk dat er een reden is dat de kloon bleef staan toen die een fosforgranaat in de handen werd geduwd. Vind het te makkelijk om te zeggen dat het een inconsistentie is.
Zoals anderen hieronder al melden neemt de Shimmer inderdaad allerlei eigenschappen over. In dit geval zelf-destructie en past dit meteen toe.
Lees ook deze boeiende analyse: Annihilation Ending Explained | Den of Geek - denofgeek.com
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik zou het dan nog eerder als leukemie zien, met slechte cellen die goede cellen aanvallen, waardoor er een tekort aan gezonde cellen ontstaat en onze afweer tegen ziekten en bacteriën afneemt. Maar kanker zie ik er ook wel in.
Leukemie is een bloedkanker. 
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Dat is geen onzin want het ouderdomsproces, dat uiteindelijk naar de dood leidt, voltrekt zich in onze cellen
Dus een hartstilstand komt door onze cellen??Cellen gaan dood( sommigen leven slechts anderhalf uur...) maar er worden nieuwe aan gemaakt...Er zijn trouwens 300 celtypen!! De discussie was dat cellen op de dood aansturen...Deze discussie wijkt daar helemaal van af.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Zoals anderen hieronder al melden neemt de Shimmer inderdaad allerlei eigenschappen over. In dit geval zelf-destructie en past dit meteen toe.
Lees ook deze boeiende analyse: Annihilation Ending Explained | Den of Geek - denofgeek.com
Klinkt veel logischer =)
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Overlevingsdrang...vernietigingsdrang...zijn beide niet onlosmakelijk met elkaar verbonden? Het een als gevolg van het ander?
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Als A B wil vernietigen om te overleven dan zal B overlevingsdrang creëren wat resulteert in een vernietigingsdrang richting A welke op zijn beurt weer overlevingsdrang creëert.
MadMekx
-
- 90 berichten
- 86 stemmen
Wel een aardige sci fi. Goed geacteerd en mooie beelden. Verhaal is een beetje vergezocht, moeilijk en vaag. Daar moet je van houden.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Vreemd. Kanker gaat namelijk cellen muteren waardoor ze vreemde, nieuwe of andere eigenschappen krijgen en dat is nou net wat je ziet gebeuren in de film. Met Alzheimer of dementie gaat het over hersencellen die gewoon afsterven door gebrek aan bloedtoevoer. Dat kan ik echt niet rijmen met het concept van de film.
Ze leden toch direct aan geheugen verlies. En het prisma vervormd, zo vallen en herinneringen weg en veranderd je persoonlijkheid. Verder heb ik geen idee hoe dementie ontstaat. Ik zag gewoon overeenkomsten in de situatie. Daarbij ben ik vrij te associeren hoe ik wil. Ben daar gewoon wat creatiever in. En kanker maakt vooral kapot, hier ontstaat ‘iets anders’.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
... kanker maakt vooral kapot, hier ontstaat ‘iets anders’.
Alzheimer doodt ook maar bij die ziekte vindt er geen proces plaats van celdeling en mutatie, wat toch een belangrijk element in de film is.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Oersaaie eerste 3 kwartieren. Afgezet dus maar.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Alzheimer doodt ook maar bij die ziekte vindt er geen proces plaats van celdeling en mutatie, wat toch een belangrijk element in de film is.
Ja, wat ik al schreef, dat lag er te dik op. Vind het idee van de defragmenterende geest (door refractie) intrigerender.
pierre18
-
- 761 berichten
- 636 stemmen
Bij dit soort scf films moet je de vage situaties en vergezochte verhalen maar met een korreltje zout nemen, hoewel het uitgangspunt helemaal zo slecht niet is. Maar waarom de acteurs zo slap en futloos moeten praten is mij onduidelijk. Daardoor laten ze een kans voor uitwerling van de innerlijke verandering behoorlijk liggen. De cgi beelden vond ik behoorlijk matig. Je kon de 'dubbele beelden' met de beesten/varkens/beren (?) behoorlijk zien.
Daarnaast mocht er wel wat meer actie in zitten. Vele passages waren gewoon oersaai. En ook waarom Lena nu vreemd moest gaan en zo reageerde is mij helemaal onduidelijk. Paste totaal niet in de film.
Al met al, vrij matig.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Geen idee wat ie daarmee bedoeld. Maar ik ben het wel eens dat de CGI niet denderend was. Vooral de wezens/dieren zagen er echt verschrikkelijk slecht uit, veel te computer geanimeerd... Het begon met die 2 hertjes, maar had het wel met alle dieren/wezens eigenlijk.
Bekijk ook

Rush: Beyond the Lighted Stage
Documentaire / Muziek, 2010
21 reacties

Sidney Hall
Drama / Mystery, 2017
25 reacties

Den 12. Mann
Oorlog, 2017
45 reacties

Der Hauptmann
Drama / Historisch, 2017
121 reacties

The Interview
Thriller, 1998
26 reacties

Western
Drama, 2017
43 reacties
Gerelateerde tags
comagebaseerd op boekdepressiefloridadnaself-destructionexpeditionprofessormythologiemutationalligatortransformatieswampmeteorquarantinephysicisthybridrouwkankerpsychologistgeheugenverlieswetenschapperteamparamedicvermist persoonbeastgeologistbiologistunusual phenomenaphenomenoncompound missing husbandfaunamysterious life formflora loose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









