Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

Masterpiece!

avatar van nathaniel177
Wow! Ik ben verrast. Mijn moeder had hem in de bios gezien en ze vond het een flutfilm. Kon toen niet mee want ben geen 16. Dus gisteren met lage verwachtingen gekeken. Maar ik vond hem verrassend goed. Goed geacteerd. Wel een beetje vreemde rol van jared leto. Ik heb ook geen seconde saai of lang vonden duren. Kijkt makkelijk weg.

avatar van synec
Franklin1975 schreef:

Ik heb de Mondo-steelbook besteld met de geweldige (verkorte) soundtrack op cd. Die heb ik ook op 2-lp (inclusief digitale download met de volledige soundtrack met de 4 songs van Elvis en Sinatra staan daarop, zoals de 2-cd) maar op cd is ook nooit verkeerd. En op de blu-ray staan genoeg extra's om deze schitterende Mondo-steelbook te rechtvaardigen in zijn aanschaf. De making of's kijk ik toch haast niet meer.

Welke steelbook heb je besteld?

Uiteindelijk ook de mondo editie gekozen Vind de cover al genoeg reden om deze binnen te halen. Persoonlijk kijk ik wel graag making of’s, zeker van een film als deze. Dangerous Days making of van Blade Runner is één van mijn favorieten. Maar ik zie dat deze editie toch ook een soort van ‘making of’ heeft?

Ben wel benieuwd wat die andere bonus content allemaal is die enkel te verkijgen is op die andere editie. Wel jammer om te horen dat de soundtrack bij deze niet volledig is.

TheThingThong schreef:
No brainer = mensen zonder iq (zombies)

Fout. Tip: Zeg dat nooit in een land waar Engels de voertaal is.

Rutger Hauer in The Hollywood Reporter:

Rutger Hauer on Blade Runner 2049

avatar van psychopath
Zeer mooie CGI maar weet niet echt wat ik er van moet vinden.

Niet slecht maar ook zeker niet goed. Een lange zit en op sommige momenten intrigeert de film mij wel maar vind het op meer momenten tergend saai.

TheThingThong
AC1 schreef:

Fout. Tip: Zeg dat nooit in een land waar Engels de voertaal is.

Dat wis ik niet dat ze in uk en de usa alleen maar domme mensen wonen. Het was algemeen geweten dat ze daar ni zo slim waren.

avatar van FlorisV
Net voor de tweede keer bekeken. En net als bij de eerste keer vond ik na afloop dat er met gemak een kwartier tot een half uur af had gekund, zonder in het script te snijden. Het slakkentempo doet de film niet altijd evenveel goed. Het wordt net te vaak gebruikt voor scenes die visueel net niet bijzonder genoeg zijn of voor het recyclen van de oude soundtrack van Vangelis. Gemiste kansen.

Het verhaal is verder best goed. Wat ik ook aardig vond is dat je zonder waardeoordeel het surrogaat liefdesleven waarneemt van iemand die een computerprogramma als vriendin heeft. Hoe troosteloos het lijkt, dit is wel de toekomst voor veel mannen. Verder is de film een interessante opstap naar een nieuw vervolg, hoewel dit er door een tegenvallende box office misschien nooit komt.

Dan de vertolkingen. Gosling is naar mijn beleving een beetje vlees noch vis, maar op zich niet miscast als replicant. Zijn baas, Robin Wright is soms veel te vlak. Zo is er een scene waarin haar hand verbrijzeld wordt door de meedogenloze Luv. maar ze geeft amper een krimp. Mysterieus maar zeker genietwaardig is de rol van Jared Leto als de magnaat Wallace. Zijn rechterhand, Luv, is ijzingwekkend in haar robotachtige motoriek, mooi ingevuld door Sylvia Hoeks.

Denis Villeneuve is een wat overgewaardeerd regisseur die niettemin aardige films heeft afgeleverd zoals Arrival en Enemy. Voor een vervolg op een film als Blade Runner moet je je verwachtingen natuurlijk niet te hoog instellen. En dan heeft hij het toch behoorlijk goed gedaan.

avatar van debbietino
TheThingThong schreef:

Laat me raden, jij bent een Amerikaan.....

Ga nu maar een andere film recenseren en laat deze nu maar met rust, we snappen ‘m, je vindt ‘m niets aan......en klaar....verder met je leven als misdienaar.....

En wat betreft de uitdrukking “no-brainer” heeft AC1 het bij het juiste eind qua vertaling.

avatar van Anamorph
Prachtig! Mooi beeld, mooi geluid en prima script.
Kan er weinig meer van maken!

avatar van Brabants
Prima verhaal, zeer verbluffende cinematografie en doeltreffende muziek om van te smullen. Ryan Gosling is normaal niet mijn lieveling maar is voor de film perfect gecast. Jared Leto lijkt niet te passen in zijn rol. De speelduur van 163 minuten is i.p.v. een lange zit een geweldige ervaring. Hier mogen ze er meer van maken.

avatar van Capablanca
Mooi vervolg en gepast eerbetoon aan de klassieker. Film ademt dezelfde, onheilspellende sfeer van het donkere, regenachtige LA. Waarom geen 5 punten? Het verwijt van de traagheid hier en daar snijdt wel hout.

avatar van fritsje
Een woord; gaaaaaaaaaaaaaaaaaaap !

Mijn favoriete genre is Sci-Fi. Ik ga dus sowieso ALLES bekijken wat uitkomt in dit genre. Deze was een lange zit. Daar hou ik wel van, alleen had deze niet veel te vertellen. Grauwe toekomst, mooie beeldgeving, dus echte SF. Alleen op einde vraag je af waar het u allemaal over ging. Replicant die zwanger raakt en Blade Runner (politie) die hier op jaagt. Volgens mij film enkel voor liefhebbers van genre. Als je geen SF- liefhebber bent, begin er niet aan. Mooie grafics maar pover verhaal.

avatar van Multimediaknaller
Gezien in 4k en zowel het beeld en het daarbij behorende geluid is gewoon fenomenaal. Toegegeven dat de film een lange zit is, maar meer dan de moeite waard.

avatar van Smugmarty
FlorisV schreef:

Eens... traag is lekker maar langzaam is af en toe lastig.

Dan liever Ex-machine : )

Hij mist expressie ondanks dat hij een replicant is ... enkel op het moment dat hij erachte komt dat zijn herinnering echt is komt dit er uit

Waarschijnlijk zo bedoel om haar wat mannelijke/ harde karakter te benadrukken

Vind juist dat hij in veel lijstjes ontbreekt... maar wel overal presteert op niveau. Waarschijnlijk maar net wat je leest en waar je kijkt.

Thanks!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
De originele Blade Runner is met recht een klassieker, een deel 2 hoefde van mij niet zo- maar ook Blade Runner moest er dus aan geloven. Hoewel hij niet zo goed is als deel 1 is dit toch wel een redelijk knap gemaakte, sfeervolle film, waarbij trouwens ook wat van Her wordt geleend, en met natuurlijk de nodige verwijzingen naar het origineel. Goed acteerwerk van Gosling en verrassend ook wel Hoeks, maar de terugkeer van Ford in de wereld van Blade Runner is niet erg geslaagd: in de vechtpartijen (je hoort als het ware Ford onderhandelen dat hij nog wel de nodige klappen mag uitdelen) maar ook als personage komt hij niet helemaal uit de verf. En die lengte: een film van bijna 3 uur voor een toch niet zo ingewikkelde plot, ik vind het maar overdreven.

Overigens vind ik Villeneuve altijd beduidend sterker als “starter” dan als “afmaker”- zijn films beginnen vaak sfeervol en mysterieus maar zodra hij er een eind aan moet breien komt hij met nogal simpele oplossingen. Zo ook hier: de dochter van Deckard is dezelfde bij wie K. zijn herinneringen liet toetsen- komt dat even goed uit. En dat rebellenzijplotje was ook behoorlijk fantasieloos en lijkt een opmaat naar een derde deel.

Sfeervol begin, mooie shots en goed acteerwerk, helaas krijgen het trage tempo en matige script uiteindelijk toch de overhand.

Mooie film , misschien iets te lang , maar zeker het kijken waard ...3,5 ster binnenkort nog eens de eerste kijken .

avatar van Franklin1975
synec schreef:

De soundtrack zelf is op deze cd weldegelijk compleet, alleen op de dubbel-cd met de 4 songs die je maar even (en in de verte) hoort, maakt die versie over-compleet. En luistert niet fijn
De score op de cd bij deze Mondo-steelbook zorgt voor meer luisterplezier imo.

Wat een tegenvaller, eerst wederom het eerste deel gekeken na een jaar of 20. Was vergeten hoe traag ik die al vond. Dit deel is soms ook tergend traag helaas.

avatar van CorvisChristi
Traag traag traag...langzaam....saai! Ik lees niet anders. Mensen, over de inhoud van het verhaal kun je twisten, maar het draait bij Blade Runner in ieder geval niet om de actie, maar om het verhaal. De beste SF-films zijn over het algemeen ook de meest trage: denk aan 2001, Ghost in the Shell (de animatiefilm), Stalker, Solaris, Avalon...
Om er maar eens een aantal te noemen.
Overigens....vergeleken met een aantal van bovengenoemde films is Blade Runner 2049 een onnavolgbaar snelle film.
Concreet: kijk eens verder dan alleen het tempo van de film.

Dit moet wel de saaiste film deze eeuw zijn .omg

avatar van steventje
Mooie beelden maar op sommige momenten echt slaapverwekkend. Heb de film in 3x moeten bekijken want de eerste avond viel ik reeds in slaap.
Het verhaal kon me ook helemaal niet boeien. Ik voelde 0,0% medeleven met de personages.
Helaas zal ik deze film weer snel vergeten zijn.

CorvisChristi schreef:

Ik denk daar toch wel heel anders over. Ik vond Blade Runner pas goed toen ik ophield met naar het verhaaltje te kijken (iets wat we te veel doen, vooral de eerste keer) en me gewoon liet onderdompelen in zijn wereld en de thematiek. Dat was het moment dat de film begon te leven en tevens de reden waarom ik 'm zo veel heb gezien. Het verhaaltje is eigenlijk niet meer dan een bonus.

avatar van Gish
Net herzien, nadat ik maanden terug in IMAX werd ondergedompeld in gedoemde schoonheid.
Misschien wel een slechte timing, omdat ik net het uitstekende Altered Carbon heb gezien op Netflix.
Maar Blade Runner 2049 blijft toch een geweldig sterke film die je gewoon moet ondergaan.
Villeneuve is een liefhebber, en visionair, en neemt ruim de tijd, met veel oog voor detail.
En let op, deze versie wordt op termijn net zo klassiek als zijn beroemde voorganger.
Villeneuve mag hopelijk binnenkort ook het boek "Dune" van Frank Herbert gaan verfilmen.
Iets om naar uit te kijken, als iemand het kan is hij het wel.

avatar van xgogax
arno74 schreef:
de liefdesscene is gekopieerd uit Her (2013).
Die scène doet denken Ghost (1990) . Daar zien wij Demi Moore fysiek in contact komen met de ' geest ' van Patrick Swayze dankzij het lichaam van Whoopi Goldberg : Ghost - YouTube

Deze scène is een ware klassieker , veel beter dan bij BR2049 !!!

Patrick Swayze & Demi Moore - YouTube

TheThingThong
Alex Hotters schreef:
Dit moet wel de saaiste film deze eeuw zijn .omg
lol hahahahahahahaahahahah Tis een flut film !!!

avatar van hutsekluts
Tja, als je (te) veel verwacht kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen. Regelmatig moeite om mijn aandacht erbij te houden ondanks de grote cast. Het verhaal is mager, langdradig maar de grauwe sfeer van 2049 komt wel goed binnen en de special effects zijn in orde.