Ghost (1990)

3,29

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jerry Zucker
met Patrick Swayze, Demi Moore en Whoopi Goldberg

Sam Wheat (Swayze) wordt vermoord bij een overval, maar zijn geest is nog niet klaar om verder te gaan. Hij blijft bij zijn vriendin Molly (Moore). Hij komt erachter dat zijn ongeluk toch niet zo'n toeval was als hij dacht. Hij heeft namelijk een bepaalde code, waarmee een hoop geld te verduisteren valt en zijn collega wil deze code van hem stelen. Nu Sam dood is heeft hij het op Molly voorzien. Met behulp van een helderziende probeert hij Molly te waarschuwen, maar deze is niet zo makkelijk te overtuigen.

167 BERICHTEN15 MENINGEN

avatar van Dennis Evahi
geplaatst: 3 augustus 2012, 11:33 uur [permalink]
Leuke film blijft dit. Humor, spanning, liefdesverhaal. Whoopi is om op te vreten in deze film.

avatar van Dominootje
geplaatst: 4 augustus 2012, 15:05 uur [permalink]
Mooie film! Met een grappige Goldberg!
Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom Swayze zoo populair is (maar dit is dan ook de 1x)
Vond de 3 hoofdpersonen sterk acteren en hij stijgde er niet benoemenswaardig bovenuit.

Special effects vond ik erg interessant gedaan zeker gezien de tijdsdata!

geplaatst: 20 november 2012, 23:20 uur [permalink]
Heeft deze Blu Ray van Ghost een meerwaarde qua kwaliteit t.o.v. de dvd versie?

avatar van frodok

geplaatst: 13 februari 2013, 23:29 uur [permalink]
De zwarte geesten zijn in hun gestuntelde gedateerde vormgeving wel erg effectief, vind ik.

ipman-99
geplaatst: 5 maart 2013, 00:21 uur [permalink]
"I love you. I really love you. Ditto." ... " !!!

Fantastisch Drama-Romantiek !!! Prachtig aangrijpend liefdesverhaal vol dramatische en aangrijpende momenten.
De cast levert uitstekend werk met Patrick Swayze, Demi Moore en Whoopi Goldberg !
Dit is mijn zoveelste heropfrissing ... ik kan deze film blijven zien !
De film kent uitstekende muziek en wisselt regelmatig af in verschillende aspecten ..., zoals een lach en een traan!
Sommige scènes met Whoopi waren echt geweldig ... scènes die me echt deden lachen ! (De hoeveelste keer dat ik deze film
ook zie ... dit blijft genieten !!! Eerbetoon aan Patrick Swayze die overleed op 14 September 2009 !

avatar van Filmfan74
geplaatst: 11 maart 2013, 19:29 uur [permalink]
Heerlijke klassieker! Nee, het is allemaal niet hoogstaand (en Demi Moore is niet bepaald goed), maar wel een perfecte mix tussen drama en komedie. En dan is er ook nog de legendarische kus scene bij de kleitafel 🙂
Al meerdere keren gezien door de jaren en hij blijft leuk ( vooral om Whoopi natuurlijk! )

avatar van PEN15
geplaatst: 21 maart 2013, 05:19 uur [permalink]
Ghehe, hij blijft goed. Zag hem twee-en-twintig jaar geleden voor het laatst en nog wel tijdens een schoolreisje op weg terug naar Nederland. Het resultaat was een bus vol jankende en snotterende meisjes.

Ik kan me nog herinneren dat ik die geest in de metro best eng vond. Whoopi is goed op dreef, je zou haast zeggen dat zij de succesfactor is van deze film. Af en toe moest ik weer lachen, al vond ik deze film dus absoluut geen komedie.

We are in trouble. What do you mean WE? You are already dead!!

Dat vind ik nou zo heerlijk he. Dit hoor je vooral ook vaak in oude adventure games. En over games gesproken, als Demi Moore dat moment beschrijft waarin ze Whoopi in de bank zag..Dan hoor je ineens een deuntje dat sterk lijkt op de fatality tune in de oude Mortal Kombat games!!

Film was geschoten in een twintigtal locaties in New York City, vond sommige straten echt onvoorstelbaar smerig. Je kon wel zien dat die democraat Dinkins toen de scepter zwaaide over de stad.

avatar van PEN15
geplaatst: 21 maart 2013, 05:26 uur [permalink]
ipman-99 schreef:
Eerbetoon aan Patrick Swayze die overleed op 14 September 2009 !

Idem aan Rick Aviles en Vincent Schiavelli. Zij zijn ook wat te vroeg overleden. Vooral voor Aviles vind ik het een beetje sneu. Een geest spelen in een film en dan jaren later zelf overlijden.

geplaatst: 30 april 2013, 19:51 uur [permalink]
Een mooie romantische film met de nodige spanning.

Ik had 3.5 willen geven maar de barslechte acteerprestaties van Patrick Swayze(goh, wat kan die man niet acteren!) en Tony Goldwin halen het niveau van de film naar beneden.
De film wordt gelukkig nog recht gehouden door Demi Moore. Dan toch nog 3 sterren!

avatar van RuudC
geplaatst: 16 september 2013, 13:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Laaaang geleden eens gezien, maar dat was ik uiteraard weer vergeten. Dat moet echt in de jaren na de release zijn geweest en waarschijnlijk was ik niet ouder dan een jaar of acht. Toch zijn de sleutelscenes blijven hangen en voelde Ghost aan als een prettige herziening.

Ik kijk in de regel geen romantische films. Vaak draait het meer om flauwe komedie en seksuele drift dan echte romantiek, kortom, de emotionele diepgang van een hondendrol. Soms maak ik een uitzondering en dat maakt dat ik een film als Ghost dan wel even opneem. Het heeft er uiteraard ook mee te maken dat bovennatuurlijke elementen meedoen. Voor de acteurs (en dan vooral Demi Moore) zou ik het niet doen, al vallen ze allemaal (Swayze voorop) nog best mee.

De liefde straalt nu niet direct af van Ghost. Wel krijg je de beroemde kleiscene (die ik me vooral herinner van de parodieën --> Naked Gun) die, inderdaad, mooi gedaan is. De vonk slaat wel over vanaf het moment van Sam’s overlijden, omdat je dan eigenlijk goed het gemis ziet. Langzaamaan bemoeien steeds meer plotlijnen zich met de zaak, waardoor je je eigenlijk niet hoeft te vervelen en blijkt er zowaar een interessant misdaadplot aan het noodlottig gebeuren gekoppeld te zijn, waar de beste vriend van het slachtoffer verantwoordelijk is.. Ook de scenes met Whoopi, het medium, Goldberg mogen er best wezen. De spaarzame grappen in de film zijn nog best leuk. Ghost is soms erg luchtig, dan weer erg macaber. Mooie rol van Vincent Schiavelli als metrospook, maar de horrormomenten wanneer de zielen van badguys na diens overlijden worden gehaald, zijn lekker macaber.

Ghost heeft een vlot verhaal, met interessante karakters, maar een aantal sterke scenes. Het slot is erg ontroerend en precies zoals ik mijn romantische films graag heb.

avatar van egelantier
geplaatst: 27 januari 2014, 08:19 uur [permalink]
Reggie_BR schreef:
Heeft deze Blu Ray van Ghost een meerwaarde qua kwaliteit t.o.v. de dvd versie?

Niet echt. Maar afhankelijk van hoe groot je tv is en hoe ver je er van af zit. Hij is wel wat scherper, maar mijns inziens niet echt noodzakelijk voor de sfeer en het verhaal.

M

geplaatst: 27 juli 2014, 12:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Oef.

Vroeger wel eens gezien maar een echte herinnering had ik er niet aan. Vast iets wat mijn ouders ooit gehuurd hadden en wat ik meegekeken had. Nu lagen de verwachtingen met Zucker aan het roer niet al te hoog, maar toch was het nog verrassend slecht.

De meligheid druipt er de gehele film af. Van het overgelukkige begin, de lompe scenes met het medium tot het vreselijk lelijke einde ... een slechte mix van oerlelijke effecten, statisch acteerwerk en een plotje dat het onderste uit de meligheidskan probeert te halen. En het voelt allemaal zo fake.

Maar het grappigste is nog het "donkere" randje dat aan de film meegegeven wordt. Het plannetje van de bad guy met z'n handlanger "Willie Lopez" 😄, om nog maar te zwijgen van de duistere wezens die de slechte doden komen ophalen. Het was allemaal niet om aan te zien.

Goldberg was zowaar nog het hoogtepunt van de film, dan weet je het wel zo'n beetje ...

geplaatst: 18 december 2014, 06:29 uur [permalink]
Fantaisiefilms die het hebben over geesten, onzichtbaren en wat na de dood, vallen doorgaans in de smaak. Zo is ook deze "Ghost" dat bovendien de verdienste heeft emotionele gedachten als "ware liefde blijft bestaan" en "zelfs de dood scheidt ons niet" als rode draad door de film te sleuren wat hem toegankelijker, aanvaardbaarder en genietbaarder maakt. In het verhaal rekent de film ook af met het kwaad en dat zien we graag.
Aldus is deze "Ghost" een geslaagde, best niet inhoudloze film, die kan rekeren op een quartet acteurs die hun beste beentje voorzetten.
Patricjk Swayze en Demi Moore en vooral Whoopi Goldberg spraken publiek en kenners beslist aan en werden beloond met prijzen en nominaties.

avatar van Ste*
geplaatst: 14 februari 2015, 22:25 uur [permalink]
Een favoriet van mijn ouders en zelf nog nooit gezien, dus ik besloot hem maar eens te bekijken, op deze eenzame Valentijnsavond.

De film was over het algemeen minder gedateerd dan ik vantevoren vreesde. Sommige films uit de jaren '80 en '90 hebben toch (wat uiterlijk betreft) wat last van hun leeftijd (in tegenstelling tot de meeste films van nóg eerder, die weer charmant en stijlvol geworden zijn). Zeker als er dan ook nog kwistig met antieke computereffecten wordt gestrooid. Het is soms redelijk te doen, vaker ronduit knullig, maar het is natuurlijk flauw om de film daar anno nu op af te rekenen.

Het is wel allemaal wat apart van toon. Het lijkt erop dat de makers nogal geworsteld hebben met hoe ze een gegeven als dit konden uitwerken. Soms zit je naar een voorzichtige poging tot thriller te kijken, soms een romantisch tranentrekkend drama, maar vaker is het gewoon wat lullige komedie. Het is ook nogal far-fetched allemaal natuurlijk; een serieus liefdesverhaal, een vent die een geest geworden is, en dan intussen ook nog een misdaad moeten oplossen en voorkomen.

Jammer ook dat Patrick Swayze zo'n creep is, die ook nog eens ronduit belachelijk staat te acteren af en toe. Demi Moore doet het wel prima en ook Whoopi Goldberg is wel oke, hoewel haar typetje op den duur wel gaat vermoeien. Net als de film zelf overigens. Gaat wel erg lang duren op een gegeven moment, zeker met heel dat 'plannetje' rondom 'Rita Miller' bij de bank.

Lastig hoe dit te beoordelen, het is een film met nogal contrasterende elementen. Over het algemeen wel oke, op andere momenten weer lachwekkend en eigenlijk wat al te gortig.

Ik geef 'm het voordeel van de twijfel (anno 1990 was dit vast heel wat) met een heel kleine 3,5*.

avatar van Jaarme
geplaatst: 13 juli 2015, 17:12 uur [permalink]
Prima film, de effecten uit deze film waren nog best netjes gemaakt, kijkend naar de datum van uitbreng, natuurlijk.
Patrick Swayze is een aantrekkelijke man, en naar mijn mening zet Swayze in deze film een prima rol neer als Sam.
Sommigen scènes iets te lang, zoals de eerste scène bij de waarzegster, hoe lang duurde die wel niet, volle vijf minuten minuten, onnodig stom gepraat..
Verder kon de film mij wel boeien.

geplaatst: 18 oktober, 20:32 uur [permalink]
Gewoon een mooie film die inmiddels al 26 jaar oud is .

avatar van Smugmarty
geplaatst: 13 november, 21:10 uur [permalink]
Klassieker en helemaal hip destijds.