Ghost (1990)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jerry Zucker
met Patrick Swayze, Demi Moore en Whoopi Goldberg

Sam Wheat (Swayze) wordt vermoord bij een overval, maar zijn geest is nog niet klaar om verder te gaan. Hij blijft bij zijn vriendin Molly (Moore). Hij komt erachter dat zijn ongeluk toch niet zo'n toeval was als hij dacht. Hij heeft namelijk een bepaalde code, waarmee een hoop geld te verduisteren valt en zijn collega wil deze code van hem stelen. Nu Sam dood is heeft hij het op Molly voorzien. Met behulp van een helderziende probeert hij Molly te waarschuwen, maar deze is niet zo makkelijk te overtuigen.

avatar van Pierre1965
Ik ben van mening dat ook hier, en al zeker juist bij deze film iets eerbiedigs en een dankwoord betreffende Patrick Swayze helemaal niet misplaatst is.
Dankzij zijn acteren in North&South, Dirty Dancing en Ghost heeft hij als acteur maar ook als mens, mijn bewondering.

avatar van fappie
Pierre1965 schreef:

Dito

Ajax&Litmanen1 schreef:
We gaan nu toch niet in elk topic met een Swayze film RIPPEN he? Daarvoor is het forum met een RIP topic of met 't specifieke Swayze topic...

Oh, wat zijn we streng, ouch......foei, alleen meningen schrijven vooral geen emoties tonen. Wat ben jij dor zeg.........we zijn maar mensen hoor.......ik wel tenminste, en een met veel emoties......

avatar van Al DeNiro
Ik wist dat Ghost één van de grotere films van 1990 was, maar had nooit gedacht dat ie zo goed zou zijn.

Mooie themas zoals onvoorwaardelijke liefde, verlies en leven na de dood.

De cast doet het uitstekend (zelfs Whoopi Goldberg) en de soundtrack is ook prachtig.

R.I.P. Patrick Swayze.

avatar van tommykonijn
Ghost

Nou, goed, ik las gisteren hier op Moviemeter dat hij op TV zou komen. En ik vond het echt een prima film. Echt veel van Patrick Swayze heb ik niet gezien, op een paar uitzonderingen na dan. ''Ghost'' vond ik een erg mooie film opzicht met een sterke Swayze, maar ook Demi Moore en zelfs Whoopie Goldberg die ik in sommige films best wel vervelend vindt, leveren een mooie prestatie af. De film kent soms wat leukere trekjes, maar soms ook erg mooie scenes. Vervelend wordt het eigenlijk nooit en het speelduur is ook niet te lang. Wel hier en daar een paar erg overdreven dingen, maar dat viel toch wel een beetje te verwachten. De film hangt tegen de 4* aan, maar haalt het net niet, maar misschien als ik hem ooit eens herzie..

AddictedToMovies
Matige film met een bekend onderwerp dat niet vaak wordt gebruikt in films, wat dus op zich prima is. Maar de uitwerking ervan vrij matig. Het drama/romantiek gedeelte is nog te doen, maar het thriller-aspect vind ik totaal misplaatst, cliché en oninteressant. Van de cast was ik ook niet overtuigd; Nooit gesnapt wat er bijzonder is aan dat manwijf Demi Moore en Patrick Swayze vond ik ook niet alles. Whoopi Goldberg doet het wel weer grappig. Verdere bijrollen schommelen tussen 'niets bijzonders' en 'slecht'. Verder niks dat de film nog bijzonder maakt, het oogt zelfs allemaal wat gedateerd door jaren '90 kleding, slechte special effects (die zwarte duiveltjes bedoel ik dan) en die rotgeluidjes als hij als geest iets aanraakte werkte ook niet echt. Het begin is ook erg langdradig maar uiteindelijk komt er wel wat meer vaart in.

Goeie film jammer dat Patrick Swayze's carriere na Point Break eigenlijk bergafwaarts is gegaan ik vond hem echt een held in de jaren tachtig door north and south, road house,Chost en Point Break. Later had ie nog een aardig rolletje in Donny Darko.Had altijd nog gehoopt dat ie een comeback zou maken net als Mickey Rourke maar helaas hij is niet meer jammer hoor.
Ben wel benieuwd naar die Serie die hij vlak voor zijn dood heeft gemaakt the Beast mischien een keertje bestellen bij Amazon.com
Patrick Swayze rust in vrede en bedankt voor alle leuke film momenten.

avatar van dragonlady1982
het is en blijft een super goede film

AddictedToMovies
AddictedToMovies schreef:
Whoopi Goldberg doet het wel weer grappig.

lk zie net dat ze hier een Oscar voor heeft gewonnen. Dat is dan wel weer erg overdreven zeg...

Film maar weer een keertje uit de mottenballen gehaald. Hoe gelikt, sentimenteel en commercieel hij ook is, ik blijf er van genieten.

avatar van Roodkapje
Ik vond dit een heel erg mooie film die heel wat genres gewoon perfect combineert. Romantiek, erotiek, drama, triller, horror, enz... De film verveelt gewoon geen moment. De hoofdacteurs doen het uitstekend. En dan te weten dat deze prent al 20j oud is. Petje af. Patrick swayze en demi moore zijn wel een prachtig koppeltje.

avatar van lil'angel
Dit was een hele erg mooie film,
hij was grappig, maar ook serieus!
Echt goed gedaan!

avatar van dulcinea
Vandaag eindelijk deze nog ns bekeken en het blijft een heel leuke film, perfecte mix tussen romantiek, drama en thriller en zelfs nog wat humor. Het is idd allemaal een beetje melig maar nooit in die mate dat het vervelend wordt. Blijft ook jeugdsentiment.
RIP Patrick Swayze

Die bank scene! Hilarisch vind ik die! Geweldig. Elk moment speelt ze zo goed. Het moment dat ze schrikt, het moment dat ze vraagt om bevestiging, "Rita Miller, is that right?" En dan die transactie (Transfusie!) die ze moet gaan maken! Super gewoon. Whoopi op haar best. (in de humorsfeer)

avatar van movie acteurs
Niet mijn soort film.

Ik vond het weer erg sentimenteel. Vond Whoopi best goed spelen en misschien is dat het enige pluspunt voor mij. Krijgt een 2,0.

Deze film had alles wat ik een film zoek!Prachtig was deze film gewoon!Van mij krijgt hij de volle 5 sterren!

avatar van Biancasmit
Prachtige film...........

avatar van Vinokourov
Nooit echt dol geweest op dit soort films, maar het had wel wat bij nader inzien. De special effects van Patrick Swayze die als sterveling bemoeit met het werkelijke leven, waren wel komisch om te zien. Wanneer Whoopi Goldberg zich dr ook mee gaat bemoeien, wordt het wat minder. Het begon haast een superheldenfilm worden! Maar het heeft zijn momenten zullen we maar zeggen.

Echter kon ik wel genieten van het tijdsbeeld en de sfeer van New York rond 1990. Er komt een hele rij films uit dit jaar die New York als een viezige criminele stad laten zien. Denk maar aan films zoals Jacob's Ladder, Pretty Woman en Quick Change. Erg leuk om te zien .

geen onaardige film

lordmars
my god.. het is een dramafilm, nou dat is in ieder geval niet gelogen.. hij krijgt van mij een 0.5 voor de acteurs maar daar houd het wel mee op.

avatar van John Lee Hooker
Aardig verhaal maar het is niet echt mooi uitgewerkt. Het ziet er hier en daar wat nep uit en de vaart verslapt af en toe.
Kan er mee door om 1 keer te bekijken.

- 2,5 -

avatar van Mrs.Donut
Hartstikke leuke film, geweldig die scene met Whoopi Goldberg.
Ik zie dit soort films graag.

avatar van J-Flow
Mooie ontroerende film.
Die special effects zijn natuurlijk al wat ouder dus daar moet je in deze tijd maar doorheen kijken.

Erg jammer dat Patrick Swayze zo vroeg afscheid van de wereld moest nemen.

Prachtige film met een mooi verhaal. Al wat jaren geleden gezien en na het overlijden van Patrick Swayze nogmaals gekeken. De muziek is ook geweldig.

avatar van sofripa
tommykonijn schreef:
Ghost

Tis bij de konijnen af, zulke fraaie woorden. Kortom, ik sluit me bij je aan.

avatar van Fran
Ja, leuke film. Heel erg romantisch en humortistisch met af en toe een behoorlijk dramatisch randje. Echt de diepte in gaat het natuurlijk niet maar ik denk dat je dat van te voren wel kan raden bij deze film. Het samenspel tussen Swayze en Goldberg was heel erg goed. Een van de sterkere punten van de film zou ik zelfs wel zeggen. De pottenbakscène vond ik wel een beetje erg cheesy. maar voor de rest is het een heel mooi romantisch verhaal.

avatar van MissCon
Roodkapje schreef:
Ik vond dit een heel erg mooie film die heel wat genres gewoon perfect combineert. Romantiek, erotiek, drama, triller, horror, enz... De film verveelt gewoon geen moment. De hoofdacteurs doen het uitstekend. En dan te weten dat deze prent al 20j oud is. Petje af. Patrick Swayze en Demi Moore zijn wel een prachtig koppeltje.

Mee eens en toevoeging: bij één van de laatste scenes, waarin hij als lichtje omhoog gaat, krijg ik altijd kippevel en tranen.

Ik lees overigens ook ergens het volgende:

AddictedToMovies schreef:
het oogt zelfs allemaal wat gedateerd door jaren '90 kleding

maar het IS een jaren 90 film !

avatar van ghostman
Geen idee waarom , maar naarmate ik ouder word ga ik dit soort steeds meer waarderen . Heb de film herzien en haal nu veel en veel meer uit de film dan voorheen . Voor mij een teken dat deze film een ware klassieker is en terecht .

Hartverscheurend mooi verhaal , kan zich wat mij betreft meten met films van Kieslowski die thema’s behandelen zoals verlies en pijnverwerking ...

**** / *****

Een clasic geworden door de geweldige acteerprestaties van de hoofdrolspelers.
Ook het verhaal zit goed in elkaar. Veel elementen komen er in voor, drama, romantiek, fiction, thriller en zelfs komische momenten.
Een film welke ik meermalen bekijk.

avatar van K. V.
Alweer lang gelede dat 'k deze nog eens had gezien en 'k heb het me niet beklaagd. 'k dacht eigenlijk dat de film super romantisch is, maar eigenlijk heeft de film maar een aantal romantische scènes. Verder ook wat spanning en zelfs wat humor.
De cast deed het uitstekend en zaten goed in hun rol. Ook de muziek was wel goed en gaven toch wat extra's.
Voor de rest was er genoeg te beleven om je de volledige speelduur te boeien. Enkel de zwarte duiveltjes waren iets minder goed gelukt, maar voor de rest waren de visuele effecten nog steeds de moeite waard.
Een klassieker om toch meermaals te bekijken.