• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.968 films
  • 12.270 series
  • 34.074 seizoenen
  • 649.090 acteurs
  • 199.243 gebruikers
  • 9.388.029 stemmen
Avatar
 
banner banner

Halloween (1978)

Horror / Thriller | 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
3,59 2.073 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

IMDb beoordeling: 7,7 (336.608)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 mei 1979

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Halloween

"The Night He Came Home!"

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Sam Loomis

Laurie Strode

Annie Brackett

Lynda Van Der Klok

Sheriff Leigh Brackett

Lindsey Wallace

Tommy Doyle

Marion Chambers

Graveyard Keeper

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Horrordude

Horrordude

  • 500 berichten
  • 228 stemmen

Liedje is inderdaad exact hetzelfde


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

van the exorcist toch ook


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Soundtracks hebben niks met elkaar te maken, ook met volstrekt andere instrumenten gemaakt..


avatar van Don_Mat

Don_Mat

  • 295 berichten
  • 0 stemmen

Max en Joep schreef:

(quote)

nee, sommige meningen kan ik gewoon nie twaarderen.

zeggen dat de Remake ERG slecht was, is er 1 van.

Dat is namelijk gewoon flauwekul.

Een stukje kwaliteit is tot op zekere hoogte wel degelijk gewoon objectief en zeggen dat deze film erg slecht was, is gewoon onzin, persoonlijke mening of niet.

Sorry, maar ik kan niet anders zeggen, dat ik het daar helemaal mee eens ben. Dat zijn mensen die voorbaat al een mening hebben, waardoor de film eigenlijk geen kans heeft. Ik vond het origineel ook leuker, maar vond de remake een goeie poging, en zeker leuk om te kijken. Deze halloween krijgt 4,5 *, maar de remake 4*.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Oh, de ironie!


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Don_Mat schreef:

(quote)

Sorry, maar ik kan niet anders zeggen, dat ik het daar helemaal mee eens ben. Dat zijn mensen die voorbaat al een mening hebben, waardoor de film eigenlijk geen kans heeft. Ik vond het origineel ook leuker, maar vond de remake een goeie poging, en zeker leuk om te kijken. Deze halloween krijgt 4,5 *, maar de remake 4*.

Ik ben zeker geen mens die op voorhand een mening heeft. Heb Rod Zombie een kans gegeven en heb de film zonder verwachtingen bekeken. En hij was slecht en daar heb ik 1001 redenen voor.

Ook House of 1000 corpses wil ik nog een kans geven.


avatar van Don_Mat

Don_Mat

  • 295 berichten
  • 0 stemmen

Friday the 13 th schreef:

(quote)

Ik ben zeker geen mens die op voorhand een mening heeft. Heb Rod Zombie een kans gegeven en heb de film zonder verwachtingen bekeken. En hij was slecht en daar heb ik 1001 redenen voor.

Ook House of 1000 corpses wil ik nog een kans geven.

Ja, maar house of 1000 corpses was geen remake voor zover ik weet! Kijk, als je zo'n film bout vindt, kan ik het me voorstellen! Maar je moet per film kijken van iemand. Neem het ideale voorbeeld, Tobe Hooper, Heeft heel veel goeie films, en ook gigantische ruk films! Maar per keer vindt ik dat je iemand een kans moet geven! Maar helemaal ongelijk heb je ook niet hoor!


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Inderdaad, hopelijk kunnen de andere films mij wel boeien van Rod. Maar Halloween vond ik echt niet leuk, had er nogthans wel naar uit gekeken, want zou de topfilm worden van de Halloween Marathon.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

roB zombie.

Het is heel makkelijk, Halloween (2007) is een rukfilm en een klassieke halloween film in één.

Alleen, het laatste gedeelte, waar iedere halloween-fan van hoort te genieten is al compleet aan goort geholpen omdat Zombie 't karakter van Myers zo nodig menselijk wil maken.

Dat is zijn grootste fout geweest, en als je daar dan ook nog eens 45 minuten van je film aan wilt besteden dan snij je niet alleen ín je vingers, dan amputeer je ze.


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Weet iemand of er een fatsoenlijke NL uitgave is? Gezien de vele problemen die sommigen hebben met de 4:3 DVD, wil ik wel weten of er een widescreen versie o.i.d. te koop is hier in Nederland. Ben eindelijk weer eens toe aan een goede horrorfilm (zo blijkt tenminste).


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Nee naar mijn weten niet, misschien ergens in een import winkeletje maar denk dat je hem toch echt over het internet zou moeten kopen dan.

Dan kom ik op het volgende. Heeft iemand overgens een idee welke de uitgave is om te hebben ? Wil mijn Nederlandse dvd ook eens vervangen en aangezien er meerdere uitgavens zijn zou ik wel willen weten welke de beste is, en dan bedoel ik zowel kwa beeld als geluidskwaliteit.


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Vast en zeker een R1. Helaas geen regiovrije speler.


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Uhu doelde ook op een R1 dvd maar ook daar zijn meedere uitgavens van,

http://www.imdb.com/title/tt0077651/dvd

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/halloween.htm


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Wat mij betreft is gewoon de goedkoopste dvd de beste met matig beeld en geluid en niet in breedbeeld. Dat hoort toch bij deze film? Het liefst ook nog kijken op een ouderwetse tv.


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

wat is eielijk beter halloween of nightmare on elm street


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb alleen ANOES gezien, maar volgens mij wordt Halloween over het algemeen wat hoger aangeslagen. Aan de andere kant wordt de schurk - Krueger - wél meer gewaardeerd dan Myers.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

sabsabsab schreef:

wat is eielijk beter halloween of nightmare on elm street

Moet je voor jezelf bepalen. Beide eerste delen zijn geweldig, al vind ik Halloween net iets beter.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

sabsabsab schreef:

wat is eielijk beter halloween of nightmare on elm street

Eigenlijk niet te vergelijken. Halloween is wat realistischer met een moordenaar van vlees en bloed. A nightmare on Elmstreet is wat surrealistischer met Freddy Krueger als droomwandelaar. De moorden in A Nightmare zijn misschien wat bruter en creatiever, maar beide films (deel 1 dan) vind ik leuk. Halloween misschien nog net wat leuker dan A nightmare, omdat ik Freddy een van de minst enge horrorfiguren vind, door de ongeloofwaardigheid, maar het is wel een leuke en hij kan ook praten.


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

ik ben mer van nightmare on elm street want daar gebeurt meer in en er zit meer gore in


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

sabsabsab schreef:

ik ben mer van nightmare on elm street want daar gebeurt meer in en er zit meer gore in

Waarom vraag je dan wat beter is, als je het toch al weet?


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

ik vraag gewoon wat in het algemeen beter is duh


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Zojuist weer eens gezien op tv. Hij blijft goed.
De beste scene vond ik nu wel: dat een vriend van een die oppassers een biertje in de keuken gaat halen en daarna naar het plafond wordt gehezen en vast genageld, vooral ook hoe Myer's daarna naar zijn slachtoffer kijkt

Er zaten ook wat leuke details in, zoals: de James Ensor kalender en de film waar Carpenter later een sterke remake van zou maken.

Weinig geld, veel sugestie = bere spannend. ( Uiteraard niet altijd) Kortom de 5* blijven staan.


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10276 berichten
  • 7304 stemmen

Bij vlagen spannende horror die later nog vele malen gekopieert zou worden. Pleasence is wederom sterk en Curtis onvangt hier de titel van screamqueen. Een van Carpenter's meest succesvolle maar zeker niet beste. Redelijk.


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

klute89 schreef:
Zojuist weer eens gezien op tv. Hij blijft goed.
De beste scene vond ik nu wel: dat een vriend van een die oppassers een biertje in de keuken gaat halen en daarna naar het plafond wordt gehezen en vast genageld, vooral ook hoe Myer's daarna naar zijn slachtoffer kijkt

Er zaten ook wat leuke details in, zoals: de James Ensor kalender en de film waar Carpenter later een sterke remake van zou maken.

Weinig geld, veel sugestie = bere spannend. ( Uiteraard niet altijd) Kortom de 5* blijven staan.
Denk dat ik hem ook gauw maar weer eens moet herzien, ik heb enkel positieve herrineringen aan de film en ik denk dat er na herziening met gemak een halfje op kan en dat pas nadat ik hem al een keer of zes gezien heb (vroeger).


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

psycholamp schreef:

(quote)

Eigenlijk niet te vergelijken. Halloween is wat realistischer met een moordenaar van vlees en bloed. A nightmare on Elmstreet is wat surrealistischer met Freddy Krueger als droomwandelaar. De moorden in A Nightmare zijn misschien wat bruter en creatiever, maar beide films (deel 1 dan) vind ik leuk. Halloween misschien nog net wat leuker dan A nightmare, omdat ik Freddy een van de minst enge horrorfiguren vind, door de ongeloofwaardigheid, maar het is wel een leuke en hij kan ook praten.

het is mischien nep. maar het idee is wel enger dan halloween. ik bedoel scream/i know what you did last summer/psycho/hannibal zijn ook zo als halloween daar heb je er zo veel van maar ik bedoel als je in je dromen word vermoord. veilig in je kamer lekker onder bed ff rusten en je word vermoord en niemand omje heen kan je helpen omdat het een droom is. dat is toch erg.


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

en je word wakker niemand gelooft je. je moet alle nachten wakker blijven of alle nachten gokken voor de dood. en uit eindelijk ga je dood aan slaap to kort?


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

dan vind ik dat toch erger dan deze hoor. realisties mischien eerlijk gezegt vind ik deze film ook een topper maar eerder iets onder nightmare


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

klute89 schreef:

(quote)

Het is toch wel degelijk een B film, maar wel eentje die erg goed is.

I Love (B)etere films


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

sabsabsab schreef:

(quote)

I Love (B)etere films

precies.


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

sabsabsab schreef:

en je word wakker niemand gelooft je. je moet alle nachten wakker blijven of alle nachten gokken voor de dood. en uit eindelijk ga je dood aan slaap to kort?

Je kunt niet dood gaan aan slaap tekort, enkel in een een psychose raken ofzo.