menu
zoeken in:
avatar van Co Jackso
Reinbo schreef:
Dat je niet weet wie je bent (je geschiedenis niet kent), wil niet zeggen dat je ook geen persoonlijkheid zou kunnen hebben....

Leonard heeft genoeg persoonlijkheid in deze film. Hij is kalm, heeft een gevoel voor humor en stijl (zie auto/pak). Daarnaast kom hij over als een slim persoon, gezien de wijze waarop hij omgaat met zijn problemen.

Reinbo
Ik vond 'm vooral saai en kleurloos. Kalm is ook niet een karaktertrek waar ik niets mee kan, staat bijna gelijk aan saai. Evenals zijn methodische aanpak, ook dat vind ik saai. Het wordt zo snel voorspelbaar. Een herhaling van zetten.

En mannen met mooie auto's en strakke pakken, wordt ik ook niet echt warm van (dat is persoonlijk). Bovendien zegt mij verder nog steeds niets over wat hem (als mens) drijft.

avatar van Co Jackso
Reinbo schreef:
Bovendien zegt mij verder nog steeds niets over wat hem (als mens) drijft.
Dat staat juist centraal in de film. Hij is op zoek naar de moordenaar van zijn vrouw. Deze constante zoektocht houdt hem bezig, en zorgt er voor dat hij een doel heeft in zijn verder doelloze leven.

Reinbo
Wederom, dat is enkel 'plot driven', zegt niets over de mens zelf, het personage.

En als zijn leven verder doelloos is, kom ik weer uit op het feit dat ik het maar een saai personage met een saaie bedoening vind. Enkel het zoeken naar de moordenaar van zijn vrouw en verder niets, is gewoon erg mager, te meer daar er visueel ook al niets valt te genieten. Kan je het wel achterste voren plakken, maar het blijft voor mij totaal oninteressant om naar te kijken.

avatar van wimnoot
Het probleem dat ik een beetje heb met de films van Nolan (op de twee Batmanfilms na) dat ze te veel om de clue draaien, en dat een tweede kijkbeurt dan niet leuk meer is. Dat heb ik met Inception, The Prestige en Memento. Allemaal films die zo draaien om een bepaalde twist dat eigenlijk de motivatie om hem nog een keer te kijken weg is.

avatar van Starmaster501
Ben een beetje fan van Nolan geworden denk ik... Vind zijn soort films toch wel leuk.
Memento, Inception en The Prestige zijn films die beginnen met losse draadjes die aan het eind allemaal aan elkaar geknoopt worden. Een 2e (of meerdere) kijkbeurt is bijna verplicht om meer te ontdekken en nu je weet wat er nou precies aan de hand is op andere dingen letten. Dit was vooral zo bij the Prestige.

Daarnaast heb ik Batman Begins en The Dark Knight ook gezien. Dit zijn dan weer gewone actiefilms, waarvan ik The Dark Knight erg goed vind, en waar leuke situaties in voorkomen. Een echte volwassen Batman film.

Ik moet nog Insomnia en Following zien maar die films lijken mij niet zo bijzonder eigenlijk. Zag er ook niet zo boeiend uit.

avatar van bennyboy
Na The dark knight is het officieel. Christopher nolan is mijn #1 regiseur. hij weet mij met al z'n films te boeien en zijn films blijven me wekenlang na. echt beste regiseur ooit.

Barrie vd Laan
Hij heeft het hoogste gemiddelde van alle regisseurs. Zijn films spreken pers en publiek aan. Er is nog geen een film van hem slecht ontvangen. Is hij niet gewoon de beste?

avatar van yeyo
Of misschien gewoon een hype? Ik ben alleszins benieuwd hoe men over een twintigtal jaar naar zijn werk zal kijken.

avatar van Apollinisch
Barrie vd Laan schreef:
Hij heeft het hoogste gemiddelde van alle regisseurs.
Nee hoor. Frank Darabont en nog wel een paar scoren hoger.

avatar van Denzz
Memento: 4*
Insomnia: 3.5*
Batman Begins: 3.5*
The Prestige: 4.0*
The Dark Knight: 4.0*
Inception: 4.0*

Aardige regisseur. Zijn films moeten het vooral hebben van onverwachte plotwendingen en intelligente scripts. Niets mis mee, maar aan zijn films ontbreekt precies altijd iets.

avatar van Denzz
Reinbo schreef:
Ik vond 'm vooral saai en kleurloos. Kalm is ook niet een karaktertrek waar ik niets mee kan, staat bijna gelijk aan saai. Evenals zijn methodische aanpak, ook dat vind ik saai. Het wordt zo snel voorspelbaar. Een herhaling van zetten.

En mannen met mooie auto's en strakke pakken, wordt ik ook niet echt warm van (dat is persoonlijk). Bovendien zegt mij verder nog steeds niets over wat hem (als mens) drijft.


Een deel van zijn persoonlijkheid is hij natuurlijk ook verloren door zijn gebrek aan herinneringen aan het verleden .

avatar van Verhoeven
Essay van de grote verwarrende actiescène in The Dark Knight.

avatar van Number23
Vandaag Following gekeken en daarmee alle films van hem gezien(die uit zijn tenminste).

avatar van Number23
1. The Dark Knight 5*
2. Memento 4*
3. Batman Begins 4*
4. Inception 4*
5. The Prestige 3.5*
6. Following 3*
7. Insomnia 3*

Dangerous-AF
1 Following 5
2 The Dark Knight 5
3 Memento 5
4 The Prestige 5
5 Batman Begins 5
6 Insomnia 3.5
7 Inception 3.5

avatar van DonPeliculón
Weet er iemand of er al iets bekend is over wat Nolan na The Dark Knight Rises gaat doen?

avatar van Verhoeven
Uitgebreid interview met Christopher Nolan.

avatar van beavis
Following (1998) nog niet gezien

Memento (2000) 3,5*
Insomnia (2002) 3*
Batman Begins (2005) 3*
Prestige, The (2006) 3*
Dark Knight, The (2008) 4*
Inception (2010) 3,5*
Dark Knight Rises, The (2012) 3*

Mijn scorelijstje; wat mij betreft hebben we bij deze regisseur dus duidelijk met een hype te maken... terwijl er toch wel iets van een auteur onderschuilt, tenminste als je het stuk over Nolan in de Sight&Sound van deze maand zo leest, zou je er bijna in gaan geloven...

avatar van Fortune
Following zal jou het meeste bekoren denk ik.

avatar van Verhoeven
Eens met het stuk van Sight & Sound - zonder dat ik het gelezen heb - dat Nolan een visionaire (actie)regisseur is en een auteur. Staat niet voor niets vermeld in het boek 'Cinema Now' en is wat mij betreft samen met Tony Scott de meest interessante (actie)regisseur werkzaam in Hollywood.

01. Inception (**** / ****½)
02. The Dark Knight Rises (****)
03. The Dark Knight (****)
04. The Prestige (****)
05. Batman Begins (****)
06. Insomnia (****)
07. Following (**½)

Memento uiteraard ook gezien maar dat is te lang geleden.

3x Batman nog niet (helemaal) gezien en van Insomnia weet ik niet veel meer.

Memento, Following, The Prestige, Inception,

Meneer Bungel
4,0*
1. Following
2. Insomnia

3,0*
3. Memento

2,5*
4. The prestige

Goto
01 - 4.0*- Following
02 - 2.0*- Inception
03 - 2.0*- The Dark Knight
04 - 1.5*- Memento
05 - 1.5*- Insomnia
06 - 1.5*- The Prestige
07 - 0.5*- Batman Begins

Ik zie echt niet wat die man nou zo goed zou moeten maken.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=3IdzBcpr1A4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://vimeo.com/47074017

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Inhoudelijke analyse van het oeuvre van Christopher Nolan en in bijzonder Inception met duidelijke en heldere vergelijkingen naar het werk van Resnais, Buñuel en Antonioni!

avatar van danuz

Kijk, daar hou ik van. Om binnen zulke projecten nog met zo'n spirit te kunnen werken. Jammer genoeg levert het voor mij weinig boeiende cinema op, maar toch

Verhoeven schreef:
(embed)

Inhoudelijke analyse van het oeuvre van Christopher Nolan en in bijzonder Inception met duidelijke en heldere vergelijkingen naar het werk van Resnais, Buñuel en Antonioni!

Prachtig Verhoeven, mooi vergelijkend en eens iets diepzinniger filmpje

avatar van beavis
hoe is het diepzinnig als een iemand inception vergelijkt met last year at marienbad en daar aan toevoegd dat Nolan de film niet heeft/had gezien, met Bunuel "omdat dromen ook heel surrealistisch zijn" en met Antonioni omdat in zabriskie point ook een slo-mo explosie zit??? lijkt me eerder iets voor een overenthusiaste fan dan een realistische analyse...

avatar van danuz
Haha! Dat waren precies mijn gedachten..

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.