menu
zoeken in:
avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Eerst zien en dan geloven.

Ga hier eens naar informeren, lijkt me de moeite wel waard. Summer-school onder leiding van Malick:
"Terrence Malick is Professor of Film at the European Graduate School in Saas-Fee, Switzerland, where he teaches an Intensive Summer Workshop."

Terrence Malick - Lectures - egs.edu


avatar van Verhoeven
Terrence Malick, Theologian: The Intimidating, Exhilarating Religiosity:
Yet absent from this volume on Malick as cinematic philosopher are Augustine of Hippo, Thomas Aquinas, and Bernard of Clairvaux, or any prominent theologian. The Bible itself appears very sparingly: a couple references to Genesis and Exodus, and a note observing the relevance of Psalm 90 to Badlands and Days of Heaven. For all the ubiquitous discussion of the philosophical character of Malick's films, the increasingly apparent theological shades of Malick's philosophy have been investigated relatively infrequently in film scholarship and almost never, except in passing, in non-academic film criticism.
Malick, however, is the great exception to this general rule; to ignore or only perfunctorily note the centrality of not just "spirituality" or "philosophy," but Christian theology specifically, in his films is to miss much of the point.
Hopelijk zorgt dit stuk ervoor dat ik geen roepende meer ben in de woestijn.

avatar van McSavah
Fanboy.

Ziet er interessant uit, zal het later eens lezen.

Malick & theologie is een vrij duidelijke en prachtige relatie die absoluut veel aandacht verdient! Bedankt voor het artikel.
Edit: op aanraden van de auteur het Hooglied er maar eens bij gepakt, na het lezen kan To The Wonder voor de zoveelste keer worden opgezet...prachtig.

Alleen het begin van Days of Heaven al, dat Bill en Abby elkaar als broer en zus willen doen voorkomen, dat is echt 1 op 1 terug te vinden in de bijbel in het verhaal van (ik dacht) Abraham en Sarah. Daarnaast natuurlijk niet heel vreemd dat hij zich erg verbonden voelt met Heidegger, iemand die ook altijd religie op een spirituele manier door z'n teksten heen laat sidderen.


In dat kader is dit boekje ook wel erg leuk: bol.com | Shining Glory, Peter J. Leithart & Peter J. Leithart | 9781620324134 |...

Deze heb ik nog niet gelezen, maar ziet er ook interessant uit: http://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1098&context=jrf

De schrijver gaat ook een boek uitbrengen over theologie & Malick's films:
Theology and the Films of Terrence Malick: Christopher B. Barnett, Clark J. Elliston: 9781138821699: Books - Amazon.ca

avatar van xgogax
xgogax schreef:
(quote)
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 7 sterren )
2. The New World (2005) ( 3,5 sterren ) ( het eerste deel met Colin Farrell komt overeen met To the Wonder (2012) ! )
3. Days of Heaven (1978) ( 3,5 sterren )
4. The Thin Red Line (1998) ( 3 sterren )
5. Badlands (1973) ( 2,5 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2 sterren )
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 7 sterren )
2. Knight of Cups (2015) ( 5 sterren )
3. The New World (2005) ( 4 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3,5 sterren )
5. The Thin Red Line (1998) ( 3 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2,5 sterren )
7. Badlands (1973) ( 2 sterren )

avatar van McSavah

Vooral dit vind ik een erg interessant artikel. Soms wel een nogal vrije interpretatie heb ik het idee, maar toch altijd knap hoe sommigen een film met dergelijke referenties weten te analyseren. Vraag me dan altijd af in welke mate de filmmaker met die ideeën speelde. In deze analyse speelt met name het biografische aspect van To the Wonder een belangrijke rol, als een basis waaromheen Malick zijn film verder heeft gebouwd.

In dit eerder door Verhoeven gelinkte artikel wordt juist meer beargumenteerd dat Malick vanuit een religieuze basis is gestart (met name vanuit the Song of Songs). Hoewel ook hier rake punten voorbij lijken te komen, vind ik het andere artikel toch meer bevredigend.

Andere recensenten zoeken het weer in de meer gangbare filosofische basis, zoals ook deze post de film een Heideggeriaanse cultuurkritische visie toedicht.

En om te lachen is het misschien leuk eens deze blog door te nemen. Artikelen zoals 'The Ghost Dance' worden hier op de hak genomen en de schrijver bekijkt Malicks films vanuit een (inter)cinematische basis en springt op onnavolgbare wijze van allusie naar allusie. Ik ben er nog niet over uit of het een grote satire is of dat deze blogger serieuze bedoelingen heeft.

En een update van mijn stemtabel:

1. 5.0* - The Tree of Life (2011)
2. 5.0* - The New World (2005)
3. 5.0* - To the Wonder (2012)
4. 5.0* - The Thin Red Line (1998)
5. 5.0* - Knight of Cups (2015)
6. 4.0* - Badlands (1973)
7. 4.0* - Days of Heaven (1978)

Enkel zijn laatste drie films heb ik meerdere keren gezien, dus als ik de rest ook heb herzien zullen er vast weer veranderingen zijn, plus dat nog meer nieuw werk in het verschiet ligt.

avatar van Verhoeven
Het één sluit het ander toch niet uit? Zijn werk is wat mij betreft religieus en biografisch.

avatar van McSavah
Dat zou ik ook zeker niet willen beweren. Zijn films zijn ook meer dan alleen religieus en biografisch, al ligt daar - vooral de laatste jaren - waarschijnlijk wel de meeste focus op.

Is dit bedoeld als parodie op Malick?!

https://www.youtube.com/v/q6y7SNBgNhQ

(met name vanaf 0.20 lijkt het wel een parodie op Knight of Cups trailer)

avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=msAUJuSbPFw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



From executive producer Terrence Malick.

Verhoeven schreef:
Opmerkelijk: Weightless wellicht nog dit jaar en Voyage of Time volgend jaar.


Al bijna tijd voor een pagina voor Voyage of Time?
VOYAGE OF TIME | Wild Bunch - wildbunch.biz
Inclusief drie foto's

Ken Kao, als producer ook betrokken bij Knight of Cups, over Weightless (nadat de vraag eigenlijk aan Nicholas Gonda werd gesteld):

"Nicholas, there was a recent interview where you said his upcoming, Austin-set film feels “like a shot of adrenaline.” After seeing Knight of Cups, it sounds like it could even push his stream-of-consciousness approach further. What’s it like seeing his evolution as a filmmaker over the last few years and being a part of it?

Kao: Also, I’m not sure I understand your question, but if you’re comparing Knight of Cups to our upcoming film, you’re correct in saying that it is going to be different and it’s going to be — it’s probably not the right word to say — evolved, but it will be a different film. Knight of Cups is more of a stream-of-consciousness type of film, where I think that our upcoming film is very much ingrained in the zeitgeist. It’s going to be very edgy. [It’s] not a musical, but a film grounded in the Austin music scene."

‘Knight of Cups’ Producers Discuss Their First Terrence Malick Experience, His Creative Process, and More - thefilmstage.com

Watch the First Clip From Terrence Malick’s ‘Knight of Cups’ as Producer Talks ‘Weightless’ - thefilmstage.com

Een film van 'executive producer' Terrence Malick, met o.a. Martin Sheen: The Vessel - Trailer (720p) - YouTube

Terrence Malick and Martin Sheen's 'The Vessel' Gets Distribution Deal (Exclusive) - Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

Laatste film die ik zeg met Malick als producer (The Better Angels) was vrij slecht, wordt hier eerlijk gezegd ook niet heel enthousiast van.


avatar van Verhoeven
Duim voor Venetië.

avatar van McSavah
Wat heb ik zin in Weightless.


avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xkRvNMH_5Ms

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Hij refereert vaak naar het script van Malick. Is die ergens online te vinden?

avatar van xgogax
xgogax schreef:
1. To the Wonder (2012) ( 7 sterren )
2. Knight of Cups (2015) ( 5 sterren )
3. The New World (2005) ( 4 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3,5 sterren )
5. The Thin Red Line (1998) ( 3 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2,5 sterren )
7. Badlands (1973) ( 2 sterren )
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 7 sterren )

2. The New World (2005) ( 3,5 sterren )
3. Knight of Cups (2015) ( 3,5 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3,5 sterren )

5. The Thin Red Line (1998) ( 3 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2,5 sterren )
7. Badlands (1973) ( 2 sterren )

avatar van Warp
Laatst tijd wat meer het talent van deze regisseur ontdekt, vooral met 'The Thin Red Line' en 'The New World'. Tree of Life zag ik als eerst dus misschien die ooit nog eens herkijken,(als ik er zo aan terug denk vond ik de setting daar wat minder, het gezin etc.) daarnaast ook zijn andere werk bekijken. Een regisseur die ik ga volgen.

1. The Thin Red Line (4,5*)
2. The New World (4,5*)
3. Badlands (4*)
4. The Tree of Life (3,5*)


avatar van Verhoeven
Kent iemand het werk van Albert Bierstadt?

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Bericht verplaatst naar Song to Song (2016)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Berichten verplaatst naar Radegund (2018)


avatar van McSavah
Haha, sommige mensen zeiden al dat Malicks laatste films meer lijken op lange parfumreclames dan op experimentele speelfilms.

avatar van xgogax
xgogax schreef:
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 7 sterren )
2. Knight of Cups (2015) ( 5 sterren )
3. The New World (2005) ( 4 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3,5 sterren )
5. The Thin Red Line (1998) ( 3 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2,5 sterren )
7. Badlands (1973) ( 2 sterren )
Ik snap nog steeds niet zo goed hoe het mogelijk is dat ik To the Wonder (2012) zo goed vind ?! Misschien omdat ik ook zoiets als in die film heb meegemaakt , maar toch , ik heb To the Wonder (2012) vaak gezien en de laatste keer niet eens zo lang geleden en tot mijn verbazing blijf ik 'm een onvervalst meesterwerk vinden .
Echter , in al diens andere films is de pretentieuze en nietszeggende Assyriër uit Iran totaal niet boeiend en / of vernieuwend . Wat hij doet ( qua thematiek ) heb ik eerder en vooral veel beter gezien bij grootmeesters als Antonioni en Resnais . De structuur van zijn films , natuurshots , montage , beeld & audio overgang zijn min of meer een ( slechte ) kopie van de audiovisuele stijl ( hyper-editing ) van GODard , maar GODard is toch echt van een ander niveau ...


1. To the Wonder (2012) ( 5 sterren )
3. The New World (2005) ( 4 sterren )
2. Knight of Cups (2015) ( 3 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3 sterren )
5. The Thin Red Line (1998) ( 2,5 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2 sterren )
7. Badlands (1973) ( 1,5 sterren )

avatar van xgogax
xgogax schreef:
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 5 sterren )
3. The New World (2005) ( 4 sterren )
2. Knight of Cups (2015) ( 3 sterren )
4. Days of Heaven (1978) ( 3 sterren )
5. The Thin Red Line (1998) ( 2,5 sterren )
6. The Tree of Life (2011) ( 2 sterren )
7. Badlands (1973) ( 1,5 sterren )
UPDATE

1. To the Wonder (2012) ( 5 sterren )

2. The New World (2005) ( 4 sterren )
3. Knight of Cups (2015) ( 4 sterren )

4. Days of Heaven (1978) ( 3 sterren )

5. Voyage of Time: Life's Journey (2016) ( 2,5 sterren )
6. Song to Song (2017) ( 2,5 sterren )
7. The Thin Red Line (1998) ( 2,5 sterren )
8. The Tree of Life (2011) ( 2 sterren )
9. Badlands (1973) ( 1,5 sterren )

Gast
geplaatst: vandaag om 22:55 uur

geplaatst: vandaag om 22:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.