• 12.343 nieuwsartikelen
  • 166.449 films
  • 10.747 series
  • 30.971 seizoenen
  • 624.169 acteurs
  • 195.165 gebruikers
  • 9.116.421 stemmen
Avatar
 
banner banner

To the Wonder (2012)

Drama / Romantiek | 112 minuten
2,91 308 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 112 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terrence Malick

Met onder meer: Ben Affleck, Rachel McAdams en Javier Bardem

IMDb beoordeling: 5,8 (30.181)

Gesproken taal: Engels, Spaans en Frans

Releasedatum: 11 juli 2013

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot To the Wonder

Geliefden Neil (Ben Affleck) en Marina (Olga Kurylenko) hebben zich teruggetrokken op een Frans eiland waar ze genieten van elkaar en hun ongelukkige verleden achter zich proberen te laten. Neil denkt met Marina de vrouw van zijn dromen te hebben gevonden, en belooft haar eeuwige trouw. Als twee jaar later de liefde wat verwatert, ontmoet Neil zijn oude vlam Jane (Rachel McAdams). De twee worden hopeloos verliefd en dat brengt Neil in een lastige positie. Marina twijfelt ondertussen aan haar liefde voor Neil en vraagt priester Father Quintana (Javier Bardem) om advies. Father Quintana is zelf in conflict met zijn geloofsovertuiging, hij voelt niet meer de toewijding die hij in de begindagen had. Neil’s tweestrijd met de twee vrouwen en Father Quintana’s strubbelingen met het geloof zorgen ervoor dat beiden met verschillende vormen van liefde leven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 22096 berichten
  • 11969 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Dit lijkt me wat gemakzuchtig. De achterliggende ideeen van Malick staan me niet aan, dus ik negeer het gewoon. Feit is dat de man de religieuze thema's niet schuwt en dat hij daarbij in een lange traditie staat binnen de kunst, inclusief film.

Uiteraard.

Als er een ding duidelijk wordt binnen de kunstgeschiedenis is het dat wel. Het gaat mij meer om dat het benadrukken van dat label 'deze filmmaker is katholiek', toch enigszins leidt tot het bezien van zijn werk in dat kader. Ik bedoelde meer dat we het werk van een kunstenaar niet moeten reduceren tot een directe exponent van een eventuele religie.

Ja, het zal gerust een rol spelen, en bij Malick hoeven we daar niet echt over te twijfelen. Ik hou alleen niet van dat te pas en te onpas gebruikte labeltjes. Was allesbehalve gemakzuchtig bedoeld


avatar van Richardus

Richardus

  • 1889 berichten
  • 973 stemmen

"Liefde Die van ons houdt"

Dat is een mooie typering/benaming!


avatar van pampelonne

pampelonne

  • 349 berichten
  • 147 stemmen

zo, ik ben halverwege afgehaakt.

de bijbelse ondertoon staat me tegen, omdat ik niet gelovig ben.

de beelden zijn prachtig, daar ligt het niet aan.

de film die Malick hierna maakte, Knight of Cups, vind ik wel goed.

misschien omdat ik liever naar christian bale kijk, dan naar ben affleck


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9210 berichten
  • 5060 stemmen

Bijzondere en aparte film van Malick zoals hij er wel meer heeft gemaakt. Niet voor iedereen weggelegd denk ik en ik heb er ook wel gemengde gevoelens bij. Centraal staat de amoureuze geïdealiseerde relatie tussen Neil en Marina. Erg knappe beelden, zeer geromantiseerd en stijlvol gebracht. Prachtig camerawerk ondersteund door klassieke muziek. Visueel een pareltje op dat vlak en wellicht komt dit op het grote scherm met luide boxen nog beter tot zijn recht.

Neil is verder wat een vreemd personage, laat nooit het achterste van zijn tong zijn, praat zelfs amper in de film. Vervelend om hem te doorgronden of in te schatten. Weet niet goed of ik hem nu sympathiek moet vinden of niet. Met Marina daarentegen wordt veel meer gedaan en zij komt dan ook beter tot haar recht.

Tegelijk lopend met hun wedervaren heb je de geloofscrisis van priester Quintana. Beetje vreemd ook, maar kan in principe wel parallel lopen al boeide dit subplot me minder.

Feit is wel dat de fase waarin een relatie zich ontwikkelt en men er zich naar gedraagt wel interessant is om bij stil te staan. Een mens draait rond emoties en laat er zich toe leiden. In hoeverre zelfs dat we ons kunnen afvragen of we nog onszelf zijn op dat moment. Onzekerheid, twijfels en keuzes maken ... het is zo bepalend voor je lot of toekomst. Los van het feit of je er nog een religieuze component wil aan toevoegen...


avatar van deridder

deridder

  • 251 berichten
  • 1455 stemmen

Christ, be with me.

Christ before me.

Christ behind me.

Christ in me.

Christ beneath me.

Christ above me.

Christ on my right.

Christ on my left.

Christ in the heart.

Mooiste scene ooit: Voordat je verdergaat naar YouTube


avatar van mrklm

mrklm

  • 9021 berichten
  • 8602 stemmen

Neil [Ben Affleck] houdt van de Marina [Olga Kurylenko], zoveel weten we al na een paar minuten. Maar dit is een film van Terrence Malick en dus volgen er eindeloze omhelzingen, lyrische beelden, romantische clichés en pompeuze bewoordingen om dat gevoel kracht bij te zetten. Het blijkt allemaal tevergeefs wanneer Neils jeugdliefde Jane [Rachel McAdams] op komt draven en het hele verhaal nog eens van voor af aan begint. Malick heeft heel weinig te zeggen maar gebruikt wel alle tijd en ruimte om dat te doen. Tevens voegt hij aan deze mix een priester [Javier Bardem] toe die eindeloos brabbelt over het geloof en de onzekerheden waarmee hij worstelt. Er zijn mensen die weglopen met Malick. Neutrale kijkers zullen hier zeer weinig plezier aan beleven, vermoed ik.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 9514 berichten
  • 5813 stemmen

Na een reeks filmische successen koos regisseur Terrence Malick voor een ietwat ongestructureerde, haast exclusief visueel gerichte vertelbenadering. To the Wonder is daarom aanzienlijk moeilijker te doorgronden dan Malicks voorgaande werken en de voortzetting van de film is weinig uitnodigend om dat als kijker überhaupt te proberen. Daartegenover staat wel een sublieme rol van Olga Kurylenko, die verfrissend natuurlijk speelt en medespelers Ben Affleck en Rachel McAdams er overtuigend uit acteert. Javier Bardem lijkt enkel en alleen voor wat extra cryptische (religieuze) lagen te worden toegevoegd en kent dan ook een pad dat weinig lijkt te mengen met die van het koppel, maar verder zorgt de dromerige en aparte regie van Malick ervoor dat het eerste uur enigszins interessant blijft. Daarna begint de best ruime speelduur langzaam steeds meer te wegen en werd het voor mij als kijker moeilijker om gefocust te blijven op de voortgang.