To the Wonder (2012)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Terrence Malick
met Ben Affleck, Rachel McAdams en Javier Bardem

Geliefden Neil (Ben Affleck) en Marina (Olga Kurylenko) hebben zich teruggetrokken op een Frans eiland waar ze genieten van elkaar en hun ongelukkige verleden achter zich proberen te laten. Neil denkt met Marina de vrouw van zijn dromen te hebben gevonden, en belooft haar eeuwige trouw. Als twee jaar later de liefde wat verwatert, ontmoet Neil zijn oude vlam Jane (Rachel McAdams). De twee worden hopeloos verliefd en dat brengt Neil in een lastige positie. Marina twijfelt ondertussen aan haar liefde voor Neil en vraagt priester Father Quintana (Javier Bardem) om advies. Father Quintana is zelf in conflict met zijn geloofsovertuiging, hij voelt niet meer de toewijding die hij in de begindagen had. Neil’s tweestrijd met de twee vrouwen en Father Quintana’s strubbelingen met het geloof zorgen ervoor dat beiden met verschillende vormen van liefde leven.

avatar van John Milton
eRCee schreef:

Dit lijkt me wat gemakzuchtig. De achterliggende ideeen van Malick staan me niet aan, dus ik negeer het gewoon. Feit is dat de man de religieuze thema's niet schuwt en dat hij daarbij in een lange traditie staat binnen de kunst, inclusief film.
Uiteraard.

Als er een ding duidelijk wordt binnen de kunstgeschiedenis is het dat wel. Het gaat mij meer om dat het benadrukken van dat label 'deze filmmaker is katholiek', toch enigszins leidt tot het bezien van zijn werk in dat kader. Ik bedoelde meer dat we het werk van een kunstenaar niet moeten reduceren tot een directe exponent van een eventuele religie.

Ja, het zal gerust een rol spelen, en bij Malick hoeven we daar niet echt over te twijfelen. Ik hou alleen niet van dat te pas en te onpas gebruikte labeltjes. Was allesbehalve gemakzuchtig bedoeld

"Liefde Die van ons houdt"

Dat is een mooie typering/benaming!

avatar van pampelonne
zo, ik ben halverwege afgehaakt.
de bijbelse ondertoon staat me tegen, omdat ik niet gelovig ben.
de beelden zijn prachtig, daar ligt het niet aan.
de film die Malick hierna maakte, Knight of Cups, vind ik wel goed.
misschien omdat ik liever naar christian bale kijk, dan naar ben affleck

avatar van Fisico
Bijzondere en aparte film van Malick zoals hij er wel meer heeft gemaakt. Niet voor iedereen weggelegd denk ik en ik heb er ook wel gemengde gevoelens bij. Centraal staat de amoureuze geïdealiseerde relatie tussen Neil en Marina. Erg knappe beelden, zeer geromantiseerd en stijlvol gebracht. Prachtig camerawerk ondersteund door klassieke muziek. Visueel een pareltje op dat vlak en wellicht komt dit op het grote scherm met luide boxen nog beter tot zijn recht.

Neil is verder wat een vreemd personage, laat nooit het achterste van zijn tong zijn, praat zelfs amper in de film. Vervelend om hem te doorgronden of in te schatten. Weet niet goed of ik hem nu sympathiek moet vinden of niet. Met Marina daarentegen wordt veel meer gedaan en zij komt dan ook beter tot haar recht.
Tegelijk lopend met hun wedervaren heb je de geloofscrisis van priester Quintana. Beetje vreemd ook, maar kan in principe wel parallel lopen al boeide dit subplot me minder.

Feit is wel dat de fase waarin een relatie zich ontwikkelt en men er zich naar gedraagt wel interessant is om bij stil te staan. Een mens draait rond emoties en laat er zich toe leiden. In hoeverre zelfs dat we ons kunnen afvragen of we nog onszelf zijn op dat moment. Onzekerheid, twijfels en keuzes maken ... het is zo bepalend voor je lot of toekomst. Los van het feit of je er nog een religieuze component wil aan toevoegen...