Undertow (2004)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Gordon Green
met Jamie Bell, Josh Lucas en Dermot Mulroney

Tiener Chris woont samen met zijn vader John en ziekelijke broertje Tim op een afgelegen boerderij in het zuiden van de VS. Ze krijgen onverwachts bezoek van oom Deel, de gluiperige broer van John, die net uit de gevangenis komt en niet zonder reden op bezoek komt. Nadat een tragedie zich voordoet zijn de twee broers hun leven niet meer zeker en slaan ze op de vlucht.

avatar van danuz
Macmanus schreef:
Maar dacht dat je dat juist fijn vond en bang was dat het niet meer te zien was in zijn latere twee films.

Ja, mits het goed naar voren komt. En zou ook graag wat meer rauwheid en lef in die segmenten zien. In Undertow lijken die momenten nog meer zoek dan in zijn eerdere films en hebben de momenten die nu wel zo zijn nog maar een kleine rol in het geheel van de film.

avatar van Baggerman
Gemiddeld drama. De muzikale omlijsting vond ik nog wel aardig, maar qua plot kakte alles wel wat in.

Het begin vond ik wel sterk, maar dan voornamelijk omdat ik als kind ook eens precies zo in een spijker ben gaan staan. Alleen was ik niet zo dom om deze krom te slaan??? Wat een oetlul?

Sowieso een oetlul, want waarom na de moord op pa niet gewoon naar de politie gaan? Wie geloven ze eerder, een ex-gedetineerde of jou? Maar ja, laten we het er maar op houden dat de jongen tè lang in afzondering heeft gewoond om nog logisch te kunnen denken!

avatar van Filmkriebel
Undertow lijkt op een bijbelse parabel dat zich in een industrieel en verarmd Georgia afspeelt, en een aparte wereld lijkt met een eigen orde. Het vreemde gezin Munne vult deze omgeving aan, met de verf etende jonge zoon, een hardwerkende vader en een misdadige oom

David Gordon Green zorgt voor een soms tergend trage film. Het verhaal is een familiale tragedie, maar visueel is het veel meer dan dat. Het is één grote flashback die in de verleden tijd verteld wordt door de grootvader van de jongens. In Undertow zijn de emoties intenser, de woorden veelbetekenender, en de gebeurtenissen met buitensporigheid uitgebeeld. Green is een man van momenten, niet van acties. Toch is Undertow geen fatalistische film waar alles de slechte kant opgaat. Er zijn momenten van solidariteit en van vreugde. Dit is een film die beeldgedreven is in plaats van plotgedreven , en dat maakt Undertow juist een beetje anders dan andere films. Wie daar afstand kan van doen, gaat een leuk kijkmoment tegemoet.

avatar van Roel_
Baggerman schreef:

Helemaal met je eens. Het plot ontwikkeld zich erg ongeloofwaardig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie warme film over het relaas van 2 jongens die door overbescherming wat wereldvreemd zijn en maatschappelijk ontwricht. Verwacht hier geen grootse acties of vlammende violen, maar een rustig maar meeslepend portret. De film pretendeert geen topper te zijn, maar speelt wel mee aan de top in 2e klas. Wat een beter gevoel geeft dan laatste in 1e klas.

Filmkriebel schreef:

Heel veel woorden voor een oninteressante film. na tien minuten flink doorgezapd. dubbele snelheid,4 keer de snelheid......na een half uur de hele film gezien......geweldig .....waar blijft deel 2???/ undertow???? overslaan.!!!!....zonde van je tijd.

David Gordon Green heeft met Pineapple Express een van mijn favoriete comedies van de afgelopen 5 jaar afgeleverd. Dat de man ook serious werk produceerde wist ik, maar met die kennis nog nooit wat gedaan. Al ouwerwets struinend door een videotheek kwam ik deze tegen. Film begint geweldig, met een mooi geschoten achtervolging. Volgende half uur is ook erg fijn, lekker broeierig 'Southern' sfeertje, aparte en boeiende personages, en goede soundtrack. Helaas na de moord op vader John vliegt deze film compleet uit de bocht, maar dan wel in super-super slowmotion. Er ontstaat een traaaaag kat-en-muis-spel dat zich keer op keer op keer herhaalt, waardoor Gordon Greens mooie fotografie ontzettend aan kracht inboet.

Uiteindelijk wil ik dit met een beetje goodwill een interessante mislukkig noemen. Mooi geschoten, goeie sfeer, maar dit had zeker 30-40 minuten korter gemoeten.

avatar van area51
Mooie film , prachtige karakters , zo worden ze niet meer gemaakt.

Matige film waarin twee broers op de vlucht slaan als hun oom met kwade bedoelingen langs komt. Qua sfeer zit het wel goed hier. Echter is de toon van de film nogal onevenwichtig door een niet goed werkende mix van drama, thriller en roadmovie. Verder wordt de film al vrij snel langdradig.

thedude1975
Geen slechte film. Josh Lucas (Deel) komt overtuigend over als psychopaat en het jongere broertje (Tim) speelde ook zeer sterk. Mijn kijkplezier was echter voorbij toen Deel dat varken aan zijn achterpoten heen en weer begon te slingeren. Ik hou er gewoon niet van dat dieren in een film worden gebruikt, laat staan misbruikt.

avatar van Brabants
Undertow heeft alles in zich om een sterk drama te zijn. Toch wil het in de praktijk allemaal niet lukken. De karakters lijken haast apathisch en er is voor alles wat je ziet maar weinig emotie. Het vrij simpele verhaal valt op zo'n manier natuurlijk niet te redden.