Catch a Fire (2006)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Actie

geregisseerd door Phillip Noyce
met Tim Robbins, Derek Luke en Bonnie Mbuli

Drama over het terrorisme in Zuid-Afrika tijdens de Apartheid. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Patrick Chamusso (Derek Luke), die in z'n eentje aanvallen tegen het regime uitvoert. Een politieman (Tim Robbins) onderzoekt de zaak.

avatar van Boneka
Goede film die vooral in het begin onderhoudend is. Spanning wordt goed opgebouwd en ja uiteindelijk draait natuurlijk alles om apartheid in Zuid Afrika. Daarbij is het altijd mooi dat het verhaal in grote delen op waarheid berust. Deze film is zeker geen cliffhanger, maar zit wel in het rijtje van beste Afrikaanse films. In Rwanda is de spanning beter te voelen, en gaat het hier meer om de actie. Een beetje kat en muisspelletje. Beetje ongeloofwaardig vond ik wel dat de bom wel erg gemakkelijk werd gevonden vooral als je weet hoe groot die raffinaderijen zijn. Maar heb me zeker vermaakt met deze film, met vooral ook mooie kleuren en geluiden. Een dikke voldoende.

Goedgemaakte film over de Apartheid in Zuid-Afrika op waar gebeurde feiten berustend.
Eenvoudig en vlot verhaald, degelijk vertolkt en met de boodschap dat wraak en haat de conflicten niet zullen oplossen....

avatar van Zeriel
Geen onaardige film, toch loopt het niet helemaal lekker zeker de tweede helft, in die zin dat de verschillende scenes wat kunstmatig elkaar opvolgen waardoor de spanning wegebt.

Tim Robbins speelt op zichzelf prima, maar is toch ongeloofwaardig als Zuid Afrikaan, beter was het geweest een echte Afrikaner te nemen, voor deze rol. Zal wel met geld te maken hebben en op safe spelen van Noyce.

avatar van Boenga
Op alle vlakken - acteurs, setting, beelden, realisme, muziek, geloofwaardigheid,... - een degelijke film, maar op geen enkel vlak een topper: een mening die blijkbaar een heel groot deel van de kijkers delen. Zelden zo 'n relatief grote eensgezindheid gezien bij de commentaren van een film.

Goed dus, maar er zijn in het genre, en meer specifiek rond apartheid sterkere en aangrijpendere films gemaakt. A World Apart (1988) : absolute aanrader.

avatar van Kondoro0614
Catch a Fire

Redelijke film die we onverwachts gingen kijken in de Engels les. Hoewel ik het begin heb gemist, aangezien de film was begonnen toen ik op excursie was naar Duitsland. Heb ik het verhaal redelijk gesnapt.. De apartheid in Afrika. Waar het zich dan hier weer afspeelde in Zuid-Afrika. Ik moet zeggen dat ik me niet heb verveeld, en ze geven goeie punten aan dat het waar gebeurt is. (Zie het einde dat de acteur de echte Patrick ontmoet). Ook in deze film kun je weer zien hoe belangrijk Nelson Mandela is geweest voor (zuid) Afrika. En deze man heeft ook een goeie daad verricht, want is er geen apartheid!

Derek Luke speelde een goeie rol als Patrick. Meer kan ik er niet van maken. Ik zat dus die film te kijken, zonder enige informatie. Zie ik Tim Robbins voorbij komen.. En hij had me toch een bekend gezicht, maar ik wist niet waarvan.. Nu heb ik war resource gedaan en ja hoor, hij speelt in The Shawshank Redemption. Echt een hele goeie acteur, en dat liet hij opzich ook wel in deze film zien.

Het verhaal vond ik goed. Nu ken ik het waargebeurde verhaal zelf niet, maar toch was de film interessant om te volgen. Het onderwerp is aan de ene kant wel heftig, in een soort 'terroristische' groep om eigenlijk de vrijheid te krijgen die ze willen.. (TOCH?) Ik kan dit ook fout hebben want ja, ik zat in de klas met 28 andere om mij heen, die niet zo stil zijn als in een bioscoop ! Dus leuk om een keer gezien te hebben, dat wel! De actie is oké, de explosies waren oké gemaakt. De scenes lopen soms onlogisch op elkaar af, neem als voorbeeld dat hij opeens in de groep rent. Ik heb het eerste deel gemist en ik weer niet of het daar nog in voor kwam waarom hij er in rende, maar ik zat wel even raar te kijken. Ook dat opeens die leger truck met de 'zwart' geschminkte 'soldaten' uit het niets, ik kan wat gemist hebben maar vond het wel raar.

Goeie film over waarin een man als verdachte wordt gezien van een terroristische daad. De film speelt zich af in het Zuid-Afrika van 1980 tijdens de apartheid. Het verhaal is goed opgebouwd en ook de personages zijn goed uit gewerkt. Verder een prima casting en naar het einde wordt het geleidelijk aan spannender.