Swing Kids (1993)

geregisseerd door Thomas Carter
met Robert Sean Leonard, Christian Bale en Frank Whaley

Een groep jongeren luistert graag naar verboden swing muziek uit Amerika in de tijd van WOII. Ze zijn compleet tegen de gehele nazi-groepering. Wanneer echter een onschuldige grap er voor zorgt dat Peter gedwongen wordt om lid te worden van de partij, wordt de groep getest op de sterke band die ze met elkaar hebben.

kilroy
Waarheidsgetrouwe film over de Swing kids, goede acteerprestaties en Peter word in feite lid van de Hitler Jugend en niet direct van de Nazi partij, een aanrader.

veron35
Een schitterende oorlogsfilm.

5*****

avatar van Koos
Net gekocht, ben benieuwd aangezien ik Robert Sean Leonard en Christian Bale een van de beste acteurs van hun generatie vind! Niet veel mensen hebben de film gezien trouwens...

Dick2008
Dit vind ik een bijzonder fraaie film. Goed beeld wordt er ook geschetst van hoe het is als je niet meer naar je favoriete muziek in vrijheid kan luisteren of erop kan dansen. Klein storend puntje aan het begin, Tommy Dorsey was trombonist en geen trompettist. Deze film kan ik iedereen aanraden.

Dick2008 schreef:

Ik blijf dit toch maar een heel mooie indrukwekkende film vinden.

Veel films zijn er gemaakt over de oorlog, Jodenvervolging, Hitler. Het onderwerp 'Swingtanzen verboten'-muziek is vaak een vergeten onderwerp. Hoewel er stiekem naar geluisterd werd zijn er ook Duitse jongeren geweest die hun muzieksmaak niet wilden opgeven en daardoor richting strafkamp gingen.

De Swingmuziek rage was uit Amerika overgewaaid naar Europa en Duitsland werd ironisch gezien zelfs het middelpunt. Deze op Afrikaanse negermuziek gebaseerde muziek paste niet in het programma van Hitler en dus werd er streng tegen opgetreden. Vooral tegen het swingdansen wat goed wordt laten zien in deze film.

Het toch wel wat griezelige sfeertje wat in Duitsland heerste en de vijandigheden tussen de jongeren worden ook goed getoond in deze film. En zoals gezegd het is weer eens een ander onderwerp.

avatar van kelly79
Christian Bale aan het begin van een grootse carriere!

avatar van Sarasani
Door de namen: Robert Sean Leonard, Christian Bale, Kenneth Branagh en Noah Wyle werd mijn interesse voor deze film gewekt.
Verrassend goede film! Ik heb genoten.

avatar van DjFrankie
Aparte oorlogsfilm inderdaad, mar ik blijf het raar vinden dat er engels in de film gesproken wordt, duits was realistischer geweest. Origineel zeker.

avatar van missl
Verhaal over een groep vrienden in de oorlog en hoe het hen vergaat. Sommige moeten beslissingen nemen waar ze niet helemaal achter staan en ze leren elkaar hierdoor goed kennen. Prima film.

avatar van Flipman
kilroy schreef:
[...]en Peter word in feite lid van de Hitler Jugend en niet direct van de Nazi partij[...]
Juist, want deze stonden echt volledig los van elkaar... ?

Gadverdamme, wat een walgelijk brok clichés, deze Swing Kids; uit projectmatige interesse heeft mijn vriendin deze film samen met mij bekeken -zij zag 'm al eerder en had me reeds gewaarschuwd- en dat ik 't overleefd heb is me 'n wonder!

Allereerst, ik weet dat het vaker voorkomt dat een film qua taal niet overeenkomt met de plek waar deze zich afspeelt maar hier vond ik het bijzonder storend. Bij Schindler's List vond ik het wel meevallen. Daar spraken ze ook nog een beetje met accent en Duitse figuranten spraken tenminste Duits. Het resultaat is dan niet perfect maar het is geloofwaardig en irriteert niet.

In Swing Kids sprak iedereen overwegend Amerikaans, met af en toe een Duitser ertussen die zijn/haar beste Engels te berde bracht. En dat vermoordt gewoon meteen de hele film. 'Peter', 'Thomas' en zelfs 'Arvid' worden dan ook nog eens op z'n Engels uitgesproken en dan ben je mij helemaal kwijt, hoor!

Ook was swingmuziek in 1939 nog niet zo'n gevaarlijke bezigheid; er zullen vast invallen en arrestaties zijn geweest maar het was voornamelijk TIJDENS de oorlog dat deze plaatsvonden en er honderden jongeren die zich aan deze door de nazi's verboden cultuur werden opgepakt en afgevoerd. Historisch is de film dus ook niet je-van-het en het had mij juist interessanter geleken als er ook een blik werd geworpen op het begin van de jaren veertig.

Aan de andere kant kunnen mijn vriendin en ik de film hiervoor juist dankbaar zijn, want dat is dan aan ons!

Affijn, de film.

OK, ik zie liever honderd keer deze achter elkaar dan éénmaal Twilight, maar daar is alles dan ook wel mee gezegd. Wat een afgrijselijk sentimentele vertelling! Bovendien heeft Peter mij teveel 'daddy-issues'; constante verwijzingen naar zijn afwezige vader, wat ik veel te vaak in films tegenkom en waar ik me werkelijk DOOD aan erger! En ja, er zullen met zijn pa ook wel afschuwelijke dingen gebeurd zijn, maar dat maakt dit alles niet goed. Sterker nog, het had, evenals zijn post als 'as-bezorger' allemaal heel goed kunnen werken. Met de elementen zelf heb ik geen enkel probleem, maar met die tenenkrommende, clichématige en sentimentele uitvoering wel!

Komt nog die overstap naar de nazi's bij van aanvankelijk Peter maar later juist Thomas. Ook dit is ontzettend ongeloofwaardig in beeld gebracht. Of misschien wel niet, maar ik was mijn geloof in de film op dat punt al volledig kwijt.

Oh ja, dan nog dat Swing Heil! wat steeds geroepen werd. Dat was inderdaad een leus van de Swingjugend, maar die werd voornamelijk geroepen om de Hitlerjugend te pesten. Nu werd het te pas en te onpas geroepen, als in: Kijk, ik heb research gedaan en die jongeren riepen continu Swing Heil! en daar gaan we ons publiek dus ook mee doodgooien! En dan ook nog de toepassing ervan aan het einde van de film, waarin dat kleine kutbroertje van Peter het laatstgenoemde naroept, wanneer deze wordt opgepakt... AAAAARRRGGHH!!!!!!! Ik kreeg direct zin om in mijn POLSEN te kerven, wil je niet weten! En ik ben van nature geen emo, mind you!

Wat een draak, afschuwelijk! De omschrijving aan de achterkant van de Nederlandse uitgave -m'n vriendin heeft de Duitse, maar ik heb die NL-versie wel 's in handen gehad- deed mij de film al niet willen zien met 'n verhaaltje van: Het is een film over moed en vriendschap en ander sentimenteel gezeik waardoor je maar wat graag de dichtstbijzijnde WC-pot vol kotst en leeg lebbert voordat je hond het doet!

Conclusie: ik vond Swing Kids eigenlijk niet echt een leuke film.

avatar van steph b
Opvallend weinig gestemd op deze film! Niet alleen het Berlijn van de jaren 40 wordt mooi in beeld gebracht, maar de muziek is ook onvergetelijk! Ik ben dankzij deze film veel naar Swing muziek gaan luisteren!
Hele goede film! (incl. een Christian Bale die me niet irriteerde)

Dick2008
Toch alweer een tijdje geleden, dat ik hem heb gezien. Het is één van de eerste dvd's die ik heb gekocht. Het eigenlijke onderwerp leek me wel interessant. Drama's liggen me alleen niet echt, dat heb ik bij herkijken alweer geconstateerd. Ook de Tweede Wereldoorlog vind ik zo afgezaagd (en het is inmiddels ook al lang geleden).

De film heeft als achtergrond "Swingtanzen verboten". Maar eigenlijk handelt het toch meer over de jeugd in Duitsland destijds. Steeds meer in verwarring gebracht en gehersenspoeld.
Als muziekfilm is het erg Amerikaans. Duitse orkesten speelden afwisselende muziek destijds, maar toch anders.

De Duitsland-sfeer daartegen wordt erg goed getoond. In het begin leek het wel Keulen met die bruggen. Maar de film is opgenomen in Praag.
De hoofdrolspelers doen het goed. Vooral Robert Sean Leonard als Peter en Frank Whaley als Arvid zetten vrij sterke karakterrollen neer.

Het eerste gedeelte is vaak meer een leuk filmpje om te zien, waarin een afwisseling van goede soms trieste momenten maar ook middelmatige momenten. Wat dat betreft is deze film ook al te lang. Maar deed me op geven moment steeds meer denken aan films als Het Bittere Kruid en Soldaat van Oranje. Dezelfde opbouw. Lastige tijd, weinig keuze en een vriendschap die op de proef wordt gesteld. Het hele genre oorlog kan me zo langzamerhand gestolen worden. Maar op het punt van vriendschap is het (verrassend toch) een behoorlijk goede film gebleven. 4.0/5.0