• 8.344.402 stemmen

Met onder meer: Daniel Day-Lewis, Winona Ryder en Paul Scofield

Releasedatum: 5 juni 1997

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Crucible

"Arthur Miller's timeless tale of truth on trial."

In een klein dorpje Salem in Massachusetts wordt een kleine groep meiden betrapt tijdens een duivels ritueel. Langzamerhand begint iedereen in het dorp te geloven dat ze aan hekserij doen. De leidster van de groep reageert op die beschuldigen door andere mensen aan te geven. Binnen de kortste keren beschuldigt iedereen elkaar wat leidt tot rechtspraken en ophangingen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Abigail Williams

Elizabeth Proctor

Judge Thomas Danforth

Reverend Parris

Reverend Hale

avatar van neo

neo (crew films)

vond em erg interessant om te kijken.winona ryder speelt naarmijn mening erg overtuigend een echte bitch.ik heb em zonder ondertiteling gezien,wat soms nog wel eens lastig is omdat er veel onduidelijk gepraat en geschreeuwd wordt.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Deze wil ik zeker zien vanavond. Lijkt mij erg boeiend!

Fantastische Film!!
Ik was in Mei in Salem.. de Witches history hangt daar nog rond.Screenplay door Arthur Miller (van Death of a Salesman)Bijna echt gebeurd daar.
Wat een aanklacht tegen de Amerikaanse samenleving die al begint in de 17e eeuw..
Miller had de M'carthy periode op het oog tijdens het schrijven.
Nu de film: Vertolkingen perfect : Zelden zo'n gemeen loeder gezien (afgewezen puber) als Winona Ryder..!!
Script is dus perfect en de vertolkingen nog beter... Daniel Day Lewis speelde ook goed en begint steeds meer op Clint Eastwood te lijken ( alleen had die niet zo'n reddende rol gespeeld...

avatar van Ralfke

Ralfke

• 1994 stemmen

Ik vond het dus allemaal wel wat tegenvallen; ik had er meer van verwacht. Een leuk uitgangspunt als script en zeer goed geacteerd (ook ik ergerde me kapot aan die Ryder, de bi*ch), maar te lang uitgesponnen geheel met te veel en te lange dialogen. Had m.i. allemaal een stuk beter uitgewerkt kunnen worden. Wel mooie sfeersetting. **1/2 toch wel.

FisherKing

ook ik ergerde me kapot aan die Ryder, de bi*ch

Da's toch knap dat ze dat teweeg kan brengen..

Waarom ergerde je.. Ik ook maar zo zijn pubermeisjes toch als je ze afwijst (en heb daar ervaring mee) dus dat deed ze goed!!!

avatar van EmDee

EmDee

Ik was in Mei in Salem.. de Witches history hangt daar nog rond.
Schijnt daar helemaal niet te zijn opgenomen.

nee natuurlijk niet!!!

avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

Heb deze film zojuist voor school moeten kijken voor Geschiedenis. Was opzich wel een goede film, maar was er niet voor in de stemming ( je weet hoe dat gaat met 25 pubers in een klas). Vond het acteerwerk wel goed, vond idd Wynona Zeer irritant, maar dat is ook juist de bedoeling. Ik had niet meteen door dat het Daniel Day-Lewis was, aangezien hij er steeds weer anders uitziet ( denk aan : Gangs of New York)en nu weer met zo'n kale bol .
Het einde deed me sterk aan de slotscene van Braveheart denken, maar het miste de inpact die het teweeg moest brengen.

Verder vond ik de Rechtbank scenes wel eentonig worden, en het alsmare gekrijs van alle zogenaamde heksen die deden alsof de Duivel was gearriveerd.

Al met al geen opzienbarende film die me niet lang zal bij blijven. 2.5 *

mr.Frielink schreef:

Heb deze film zojuist voor school moeten kijken voor Geschiedenis.

Ik geloof dat in 90% van de verplichte schoolvertoningen de waardering een onvoldoende is. Ze zouden die schoolvertoningen moeten verbieden.

avatar van René8

René8

Dankzij Yorin sinds jaren weer gezien. Van de buitenkant (acteren, kostuums, montage, decors, licht) tot de binnenkant (thema's als macht die corrumpeert, geloof dat alleen maar wordt misbruikt en tegen alle menselijkheid ingaat, menselijke onmacht, wanhoop) een absoluut meesterwerk. Bijna geen film of verhaal vertelt zoveel over de mens als The Crucible. 5*

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Ik had het toneelstuk al tweemaal gelezen en een keer gezien; tijd voor de film. Helemaal niet onaardig. 3,5*

avatar van Carl

Carl

Bijzonder goede film. Goed verhaal, goede acteurs en goed acteerwerk. Misschien wat sentimenteel op het eind, maar zo gek is dat niet gezien het drama, en de mooie dubbele bodems erin.

Ik zou niet weten waarom in dit geval de volle 5 niet gegeven zou kunnen worden.

Voor een vergelijking met de historische familie Proctor, klik op deze link:

avatar van xenne

xenne

nogal apart filmpje, maar 't verhaal sprak me helaas niet echt aan. de acteerprestaties waren wel prima, vooral Winona Ryder overtuigt in haar bitch-rol. ik geef maar een 2, maar is meer waard voor mensen die zich aangesproken voelen door het onderwerp (hekserij in de 17de eeuw)

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Interessante film die helaas al gauw niet verder gaat en op hetzelfde punt blijft hameren, mensen die volledig opgaan in het bijgeloof en de rest die meegaat uit angst. Na het eerste half uur snapte ik het al wel, helaas gaat het dan nog anderhalf uur door. Toch is het geen slechte film, vanwege de solide regie en goede rollen van Daniel Day-Lewis en Winona Ryder.

avatar van Malick

Malick

Ik had gehoopt dat de herkijkbeurt me beter zou bevallen. Hoewel ik dit keer niet in slaap viel ergerde ik me aan het plot dat leek te bestaan uit gaten kaas. Vooral de rol van Winona Ryder vond ik angstaanvallig vreemd vooral naar het einde toe leek ze met veel dingen weg te komen totdat ze gewoon verdween uit de film. Onverwachts, onaangekondigd, gewoon plots weg. De enige die echt sterk acteerde was Daniel-Day Lewis maar daar vroeg ik me dan weer af waarom hij zijn kluizenaarsbestaan voor deze film heeft opgegeven. Verder vraag ik me af of de hekserij uit de 17de eeuw zo de kop werden ingeslagen. Een beetje schreeuwende kinderen en roepen dat de duivel aanwezig is in de rechtszaal en je hebt al bewijs dat de tegenpartij schuldig is. Ik vond het nogal een krampachtige vertoning. Het is dus jammer dat de film te lang blijft stilstaan rondom de rechtszaak en de kinderen. Want ik bleef met een aantal vragen onbeantwoord achter.

avatar van Norma

Norma

Interessant thema, maar het hysterische

heen en weer geschreeuw ging me op een gegeven moment enorm tegenstaan.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Geen meesterwerk, maar een sterk geacteerde film die me de volledige 2 uur in zijn greep hield. Ook wel interessant dat de hoofdpersonage een zeer onsympathiek persoon is. Verder bizar dat dit ooit heeft kunnen gebeuren. Verschrikkelijk hoe meer dan 20 mensen ter dood veroordeeld zijn door pesterijen van jonge tienermeisjes.

avatar van movieminder

movieminder

Norma schreef:

Interessant thema, maar het hysterische

heen en weer geschreeuw ging me op een gegeven moment enorm tegenstaan.

Zelfde hier. Wat een geblèr zeg! Ging echt helemaal nergens meer over.

Met moeite 2,5 *

"angstaanvallig vreemd"

mooi gevonden!

avatar van hkoster16

hkoster16

weer een aanklacht tegen "vroomheid".

avatar van knusse stoel

knusse stoel

matthijs_013 schreef:

Kan ik geheel in meegaan. Niet te geloven trouwens hoe men de Bijbel in eigen voordeel uitlegde en als je gelijk had, dan werd de uitspraak "SCHULDIG". Dus hoe het ook werd bestreden en verdedigd, de aangeklaagde ging altijd met de uitspraak "SCHULDIG" in het 'verdoemhoekje'. Dus in sommige gevallen (te veel) werd je opgehangen! En in deze film soms dus, dankzij een stelletje hyperactieve pubermeisjes! Ik kan in het tijdsgewricht waarin wij leven, er niet bij dat men zo te keer ging!
De film: goed gespeeld en een angstaanjagend verhaal in een tijd die voor mij niet 'de gouden eeuw' maar de 'angstige donkere eeuw' moet worden genoemd.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Degelijk.

Redelijk oké in zijn opzet, 't is enkel dat ik die opzet niet zo aangenaam vind. De ganse film door krijg je geschreeuw voorgeschoteld. Na een tijdje wordt dat wat vermoeiend. Zeker omdat er behalve dat geschreeuw niet veel is. Het is dan ook een aangename verrassing dat de finale toch goed te pruimen valt, zeker de laatste scène met de ophangingen.

Daniel Day-Lewis imponeert niet, maar is wel gewoon goed. Zeker als hij naar het einde toe wat mag kwaad worden, brengt het leven in de brouwerij. Zijn vertolking staat ook voldoende in contrast met die van Winona Ryder, zo'n beetje de voorloper van een Lena Headey/ Keira Knightley qua bitchy mimiek.

Nicholas Hytner doet voorts alles volgens het boekje. De film heeft weinig tot geen eigen smoel, laat staan dat het audiovisueel aantrekkelijk is. De film is een beetje een niemendalletje. Goed voor een keertje gezien te hebben, maar nadien nooit meer. Day-Lewis en het laatste half uur redden nog e.e.a.

Kleine 3