menu

Hier kun je zien welke berichten Fransman als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Badlands (1973)

3,5
Sterke film, met een sterke Sheen en een wat onbeholpen acterende Sissy Spacek. Vind dat IH88 het prima verwoord. Heb aandachtig zitten kijken, maar ben niet echt meegesleept. Bovendien, ik heb dit meer gezien. De landschappen van het midden-westen zijn adembenemend. Ik ken het een beetje. Wegen waar geen eind aan komt. Waar niets meer is. Mooi symbolisch voor deze film.

Camille Claudel 1915 (2013)

4,5
Een absoluut meesterwerk, en tegelijkertijd een zeer ongemakkelijke film om naar te kijken. Zoals alle films van Bruno Dumont trouwens. Of je geeft één ster of je geeft er vijf. Een tussenweg is er niet. Zat me halverwege zo op te winden dat ik 'm wilde stoppen. Knap hoor, zoiets gebeurt me zelden. Want ik ben een geduldige uitkijker. Binoche speelt natuurlijk de rol van haar leven. Is ze nu gek of niet? Nee natuurlijk niet. Hooguit wat excentriek. Zelfs de directeur van de instelling vindt dat ze daar niet thuishoort, al heeft ze wel last van wat paranoia. Bloedstollend om te zien hoe ze zit te wachten op niets en op die vreselijke broer, die katholieke kwezel met z'n kletspraatjes die het licht gezien heeft. Ik werd gewoon moordzuchtig. Camille Claudel heeft daar meer dan dertig jaar zitten wachten. Omdat die familie dat beter vond....
Opgenomen in een echte inrichting, de patiënten zijn zichzelf. Aangrijpend te zien hoe één van die patiënten Claudel probeert te troosten en bruut wordt afgewezen. Je hart huilt. Toch maar vijf sterren.

Don't Look Now (1973)

4,5
Fantastisch. Jaren geleden gezien, twee keer zelfs, maar film heeft nog niets van z'n kracht verloren. Sutherland en Christie spelen glansrollen. Alle details kloppen. Venetië is nog meer vervallen dan we al dachten. Die dames zijn eng. Leuke grapjes, zoals die overwerkte hotelhouder, en spannend tot het laatste moment, ook al ken je de uitkomst. De vrijscène tussen Sutherland en Christie is terecht iconisch geworden.

Maar het knappe is natuurlijk: de film gaat wel ergens over. Een kind verliezen is zo ongeveer het ergste dat ouders kan overkomen. Je leven is daarna nooit meer het zelfde. Knap van deze film is ook dat de zg. horror of mistery helemaal geen horror of mistery blijkt te zijn; alles is logisch verklaarbaar. Is eigenlijk wel zo geloofwaardig.

Jammer alleen van die idiote ondertitels van een Belg die het Nederlands niet beheerst. Zucht.

Effi Briest (2009)

4,0
Prachtige film, met glansrollen van Julia Jentsch, Sebastian Koch en Rüdiger Vogler als Gieshübler. Zo'n film die zelfs met bijna twee uur nog te snel voorbij is. Memorabele momenten, zoals de scene waarin Effi een bad neemt en zich duidelijk niet op haar gemak voelt, de scène met haar dochtertje die op bezoek komt en hoe ze in het begin nauwelijks hoorbaar instemt met het huwelijk. De locaties vond ik een lust voor het oog. Zelfs Unter den Linden in Berlijn is herkenbaar in beeld gebracht.
Regisseur Hermine Huntgeburth heeft duidelijk geprobeerd de film wat extra's mee te geven: het magisch-realistische element rond de verdronken Chinees, de emancipatorische twist, en zelfs een voorzichtige moraal: hou je strikt aan de conventies en iedereen wordt ongelukkig. Wat zwakke momenten zijn er ook: wat de aanleiding was voor de verzoeningspoging van Effi's ouders is me ontgaan. Komt ineens uit de lucht vallen. Al met al m.i. heel wat dynamischer dan Fassbinders versie uit 1974; die was niet vooruit te branden.

Frauensee (2012)

Alternatieve titel: Woman's Lake

3,5
Jeetje wat mooi, dat Brandenburgse merengebied. Moeten we maar eens een kijkje gaan nemen. Zie me al in zo'n bootje rondtuffen en een beetje vissen... Wat de vier dames met elkaar te stellen hebben vond ik wel herkenbaar. Zo bezien is het veel meer een relationele film dan een 'lesbische' film. Alleen vreemd dat er (hier) kennelijk geen vrouwen naar kijken. Zorgvuldig gemaakte film, uitstekend geacteerd en ik heb me geen minuut verveeld. Alleen die vissen leken me gewoon niet lekker, terwijl ik toch dol op vis ben...

Herz Ist ein Dunkler Wald, Das (2007)

Alternatieve titel: The Heart Is a Dark Forest

2,0
Ik kon er ook geen chocola van bakken. Het begint veelbelovend en het slot is begrijpelijk, maar alles wat daar tussenin gebeurt is uitermate vaag. Toch zijn beide hoofdrolspelers niet de eerste de besten. Regisseur Nicolette Krebitz is als actrice zeker de moeite waard. Misschien moet ik de film gewoon nog een keer gaan zien. Maar wil ik dat wel? Nina Hoss blijft natuurlijk wel een feest om naar te kijken.

Karolina (2014)

2,0
Nogal simpele film, vermoedelijk gemaakt voor tv, over een priester die naar z'n roeping zoekt en twee kibbelende meisjes die een film moeten maken over een katholieke heilige. Gemaakt door een onervaren regisseur en cast. Het acteerniveau is dat van GTST, evenals het script met onuitgewerkte zijlijntjes. Wat voor opleiding de meisjes precies volgen wordt niet helemaal duidelijk, maar als toekomstige filmmakers zijn ze weinig geloofwaardig. In een door en door katholiek land als Polen zal er wel een publiek voor zo'n film zijn, maar dat is dan ook wel weer eng. 2*

Kreutzer Sonata, The (2008)

3,5
Nou, geen populaire film zo te zien. Ik ben hier de eerste. En op IMDb ook al geen handen op elkaar. Terwijl dit voor een Amerikaanse film helemaal niet zo slecht is. Beetje losse toets en wat (filmische) grapjes hier en daar. En als je het oorspronkelijke verhaal van Tolstoj even niet in je hoofd hebt, best spannend en verrassend. Dat huis in Beverly Hills, met die prachtige binnentuin, daar wil ik zo in wonen. Danny Huston en Elisabeth Röhm leveren vakwerk en de seksscènes vond ik hot. Wat wil je nog meer?

Vieille Maîtresse, Une (2007)

Alternatieve titel: The Last Mistress

2,5
Ik vond het een lange zit. Temeer daar het 'verhaal' pas na een uur enige reliëf krijgt en nogal verstopt zit achter ingewikkelde en voor ons soms onbegrijpelijke omgangsvormen, erecodes en uiterlijk vertoon. Er is ook geen enkele tempowisseling en het dobbert maar door en door. Maar wie kennis wil maken met de Franse restauratie (de adel is weer helemaal terug na de Franse revolutie) moet deze film gaan zien; kosten noch moeite zijn gespaard om die tijd te laten herleven. De kostuums en locaties zijn wonderschoon, en dat geldt ook voor Asia Argento, die ik niet kende, maar nooit meer zal vergeten want ze heeft twee fantastische tieten en hairy armpits

Wild Side (1995)

3,5
Gekeken met een big smile. Is natuurlijk behoorlijk over de top en lekker Amerikaans. Is ook wel eens leuk voor een keertje. Niet te vaak. Het gaat natuurlijk niet om het verhaaltje. Maar vooral om de vaart, de twists, het spelplezier van Walken en de rest, die lekker hun gang mogen gaan. Anne Heche is best een stuk en Steven Bauer is een genot om naar te kijken. Die zes minuten durende lesbische vrijpartij tussen Anne Heche en Joan Chen is inmiddels een klassieker en voor Amerikaanse begrippen behoorlijk expliciet en erotisch.
Kortom, er valt genoeg te genieten. Maar dan moet je niet kijken naar de Director's Cut, want daarin is van die lesbische scène niet veel meer overgebleven. De rest is trouwens ook behoorlijk rommelig en van het sterke begin bleef niets over. Dat begin heeft Thomas83 niet goed begrepen. Anne Heche laat haar belager niet klaarkomen, maar ze bijt in z'n oor, voordat ze hem toefluistert: fuck off. Kijk maar goed. Mooi, die Queen Mary in de haven, die regelmatig opduikt. Heb ooit geprobeert die te bezoeoekn, maaar dat mislukte door tijdgebrek. Heb ik nog steeds de pest over in. Maar dat terzijde.