ad

Geregisseerd door: Romola Garai

Met onder meer: Carla Juri, Imelda Staunton en Alec Secăreanu

Over Amulet

"Have faith in fear"

Tomaz, een ex-militair die nu dakloos rondzwerft in Londen, krijgt een verblijfplaats aangeboden in een vervallen huis bewoond door een jonge vrouw en haar zieke moeder. Al snel wordt hij overmand door twee emoties: liefde voor Magda en het onbehaaglijke gevoel dat er ook iets verraderlijks aanwezig is. Komt het enkel door de slechte staat van het huis? Is het de doodzieke moeder die hij nooit te zien krijgt? Of is er nog meer aan de hand?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Speelfilm regiedebuut van Romola Garai

Trailer geplaatst!

avatar van parcivalis

parcivalis

Aardige kans om ruim anderhalf uur in een naargeestige atmosfeer te vertoeven waarin zo nu en dan wat bloederigs plaatsvindt. Liefhebbers van spoken, horror-actie of expliciet geweld kunnen deze film overslaan. Natuurlijk is Imelda Staunton een goede actrice maar de film wordt gedragen door Carla Juri. Amulet is te traag maar gelukkig is de camera voering dik in orde. De scène aan het eind geeft te denken maar ach... het is maar horror. Ene oog in, andere uit.

Echt slecht.

avatar van umbra

umbra

Vond deze allesbehalve slecht, ondanks het lage aantal stemmen, had ik me door de lage score al voorbereid op een zwakke film. Op rotten tomatoes wel 71%. Fijn als dit dan het tegendeel blijkt te zijn en ik ook neig nr die 71%. Ik vond er vrijwel constant lekker sfeertje hangen, is geen horror dat u omverblaast ofzo, maar ja redelijk onderhoudende en sfeervolle horror met best goed acteerwerk.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1964 berichten

Het redelijk sfeervol verhaal wordt vertelt in een matig tempo. Er zijn wat bloederige momenten, maar een volbloed horrorfilm is dit zeker niet. Een dramatische thriller met psychologische inslag komt eerder in de buurt. De film verveelt niet, heeft mijn aandacht vast gehouden en daar is het ook mee gezegd. Deze film is kijken voor een keer waard. Maar geen voldoende. Een 2.5

avatar van Collins

Collins

Het dromerige begin laat onscherpe beelden en krachtige koraalzang langzaam via heldere beelden van weidse bossen overgaan naar een man met een geweer gelegen op een veldbed in een rustieke houten hut. Daarna bekijkt de camera een mistroostig bos vol nevel. Een mysterieus houtsnijwerkje wordt in de grond gevonden. De muziek is intussen overgegaan van zang in verontrustende krassende klanken. Mooie start.

Het begin is een droomscène die gedroomd wordt door hoofdpersonage Tomaz, die misschien ooit eens op een veldbed in een hut lag, maar nu als dakloze en werkzoekende in een Westerse stad in vervallen gebouwen op een matras de nacht doorbrengt. Hij grijpt de kans aan om in een vochtig herenhuis waar het andere hoofdpersonage Carla met haar zieke moeder woont en waar schimmel welig tiert, als inwonende klusjesman te gaan werken. Een schitterende locatie voor een horrorfilm.

Als de film na de sfeervolle opbouw eenmaal in het herenhuis met hangsloten, bebloed bedlinnen en gedecoreerde muren en plafonds is aanbeland, blijkt de film zich als een absolute slowburner te ontwikkelen, die veel geduld vraagt van de kijker en zich op het horrorvlak heel rustig houdt. Het eerste ruime halve uur wordt besteed aan opwarming. Aan sfeerschepping. Hoewel het mysterie van het houtsnijwerk in flarden onheilspellend terugkomt en kaarslicht zorgt voor een spookachtige atmosfeer, verblijft de kijker in deze fase van de film vooral in een karakterdrama. Niet in een horrorfilm.

Het langzaam verglijdende verhaal bouwt weliswaar spanning op en genereert mysterie, maar de uitwerking daarvan is tamelijk onbevredigend. Opzettelijk wazig. Opzettelijk ondoorgrondelijk. Aanmatigend, vond ik het. Ik kon er weinig sympathie voor opbrengen.

Heb je als kijker echter doorzettingsvermogen getoond en heb je je door het drama geworsteld, dan kun je wel nog genieten van Bodyhorror, beklemmende sfeer en een aangename bedreiging. Die bedreiging is verrassend, breekt de duffe boel een beetje open en wekt verwachtingen. Die blijken te hoog gespannen. Wat volgt is een tomeloze reeks aan verhalende twisten. Onlogisch en vermoeiend. Bovendien duwt regisseur en scenarist Romola Garai je en passant haar wereldvisie nog even door de strot. Laat maar.

Amulet is een film die pretendeert interessant te zijn maar het wat mij betreft niet is. Technisch prachtig. Magnifieke sfeer. Af en toe spannend. Verhaaltechnisch echter weinig boeiend.

avatar van EdjeHELL

EdjeHELL

Ik had hier niet zoveel van verwacht, maar vond dit toch wel een heel leuk filmpje eigenlijk. Het enige wat ik wist was iets van een amulet en een huis, dus ik ging er blanco in.

In het begin wat dromerige beelden, en geen idee welke kant de film op zou gaan. Later inderdaad in het huis begin het een richting op te gaan.

Maar ik vond de sfeer goed, traagheid viel me mee ik heb me niet verveeld, een twist die ik niet zag aankomen, luguber onaangename sfeer en toch ook best wel goor.

3.5 ster van mij.

avatar van mrklm

mrklm

Immigrant Tomas [Alec Secareanu] heeft nachtmerries over de tijd dat hij als grensbewaker een amulet vond en bijna een geëmotioneerde vrouw doodschoot. Dan belandt hij opeens met een bebloed hoofd in ziekenhuis (of zoiets) en ontmoet Tomas zuster Claire [Imelda Staunton]. Op dat moment valt hier al geen touw meer aan vast te knopen dat maakt de rest van de film een zware zit, ondanks het ingeleefde spel van Secareanu, een aangenaam sinistere Staunton en enkele visueel fraaie momenten.