L'Attesa (2015)

Alternatieve titel: The Wait

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Piero Messina
met Juliette Binoche, Lou de Laâge en Giorgio Colangeli

Anna is nog geen 60 maar heeft het gevoel alsof haar leven al voorbij is. De pijn van rouw tekent zich af op haar gezicht en in haar trage bewegingen. Dan wordt ze gebeld door Catherine die vertelt dat ze de vriendin is van haar zoon Giuseppe, iets wat Anna niet wist. Anne nodigt haar uit in haar villa maar kan haar het tragische nieuws van de dood van haar zoon niet vertellen. De twee vrouwen brengen gezamenlijk de paasvakantie door op de eenzame plek wachtend op de terugkeer van de man die ze beide liefhebben.

avatar van Verhoeven
Debuut van Piero Messina die assistent regisseur was van Paolo Sorrentino. Ziet er veelbelovend uit.

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 april 2016 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van John Milton
Mooie trailer. En na Les Innocentes wil ik wel meer van Lou de Laage zien.

avatar van Collins
Ijzersterk acteerwerk. Magnifiek uitgespeelde emotie. Prachtige beelden. Mooie symmetrie.
Setting prachtig. Verhaal mysterieus met magisch realistische accenten. Allemaal intrigerend en genietbaar.
Maar de emotie die zo prachtig wordt getoond, wordt niet overgebracht naar de ziel. Mijn ziel, dus. De emotie is zichtbaar, maar voelt kunstmatig. Prachtig geacteerd, hoor. Prachtig decor, hoor. Prachtige beelden, hoor. Maar het lijkt allemaal zo opzichtig gearrangeerd.
Zo van: wauw, wat intens en diep en ingetogen en prachtig langzaam en prachtig statig. Kijk toch eens! Let op! Hier gebeurt iets moois! Tamelijk arrogant, vind ik.
Aardige muziek. Passende tekst, maar ook hier geen emotionele klik. Meer zoiets van: ja, knap gekozen. Heel clever. Het klopt, maar is te gemaakt kloppend. Te opzichtig passend.
Ja, dat verpest toch een hoop. Die opzichtigheid in muziekkeuze en in de rest. En door die opzichtigheid is er ongevoel en geen beleving. Hou nu maar op, dacht ik op een bepaald moment. Ik heb genoeg.
Die Lou de Laâge is trouwens een bijzonder boeiende actrice. Die emotie kwam wel over.