Mijn Series +

The Wire - Seizoen 1 (2002)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door David Simon
met Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

In de door drugs geteisterde straten van Baltimore kom je zowel goede als slechte mensen tegen. Maar een politiepenning volstaat soms niet om ze uit elkaar te houden. Gecentreerd op de drugscultuur van de binnenstad van Baltimore ontvouwt de verhaallijn zich zowel vanuit de standpunten van de criminelen, die heersen over de straten, als vanuit de ogen van de agenten, die de criminelen proberen op te pakken.

1. The Target
  11. The Hunt
  12. Cleaning Up
  13. Sentencing
avatar van Nicolage Rico
Staat helemaal bovenaan de nog-te-zien-lijst. Kan iemand mij vertellen hoe het met de spanning is gesteld bij deze serie?

AHWA
Spannend zou ik de serie misschien niet noemen. Boeiend en levensecht wel. De spanning zit hem vooral in het feit dat niemand veilig is. Een soort onderhuidse spanning dus.

avatar van Donkerwoud
Schitterende politieserie die zowel de kant van de criminelen laat zien als de kant van een speciale unit die hen op moet pakken. Het HBO-signatuur is zeer duidelijk zichtbaar in de inktzwarte humor en de kleurrijke karakters.

avatar van Thomas83
Zo spannend als The Cost eindigt heb ik het zelden gezien op tv. Dat was voor mij ook het moment dat de serie definitief helemaal klikte en The Wire echt een verslaving werd. Verder zit de serie wel voor geweld, soms ook behoorlijk bruut. Dat alleen al zorgt voor spanning lijkt mij. Maar het is geen actieserie of zo, dat klopt.

avatar van Flavio
Geweldige serie, is al even geleden dat ik hem gezien heb maar vond het van de eerste tot de laatste aflevering boeiend. Dit eerste seizoen is met het derde en vierde het beste, en heeft mede de toon gezet voor de revival in kwaliteitsseries van de laatste jaren.

avatar van Jellesteeg
In oktober afgelopen jaar aan seizoen één begonnen maar het wist mij nooit echt te grijpen. Ga het vanavond toch weer proberen, vooral omdat er een fantastische sfeer rondom 'zweeft'. Begin wel weer van voor af aan, even het geheugen opfrissen.

Het duurde bij mij enkele maanden voordat dit eerste seizoen me wist te grijpen. De afleveringen waren langdradig en het verhaal wist me aanvankelijk niet te boeien. Tot ergens bij aflevering 7 dat totaal omsloeg. Waar ik eerst een aflevering per maand keek ging ik toen over op het bingewatchen van deze volledige serie. Voor iedereen die ook moeite heeft met de eerste afleveringen heb ik dus de tip, blijf vooral kijken. Het verhaal gaat je echt pakken op enig moment

avatar van Richiedoom
Ik lees hier van veel mensen dat het een aantal afleveringen duurt voordat je er helemaal in zit, maar ik ben zelf 3 afleveringen ver en ik vind het nu al geweldig! Meer humor ook dan gedacht en het kijkt best vlot weg, ondanks dat er nog niet heel veel spectaculairs is gebeurd. Ik kijk er naar uit om weer snel verder te gaan, ik heb de gehele Blu-ray box voor 59 euro bij de mediamarkt opgepikt en ik vermoed dat dit zijn geld dubbel en dwars gaat terugverdienen.

avatar van ZAP!
De serie die al-les goed doet.

Die blu-ray box voor dat prijsje is erg verleidelijk, maar ik zal toch moeten wachten, ik heb even genoeg gespendeerd.

avatar van Robbie.T.
Geweldige serie. Zoals hierboven al meermaals aangegeven: alles klopt. Het acteerwerk is van hoog niveau en de afleveringen zijn en blijven interessant. Persoonlijk vond ik seizoen 2 wat minder, maar de overige seizoenen scoren toch echt wel een 10. Heerlijk.

avatar van Richiedoom
ZAP![/user]
[user]

Belachelijk maar waar, ik heb m gekocht voor die prijs in de mediamarkt in Breda, later zag ik de box in de mediamarkt in Tilburg en daar kostte hij gewoon.....109 euro!!! Ik denk dat ik enorm mazzel had.

Ik heb gisteren aflevering 11 gekeken (ik ga niet zo snel) maar wat kijkt dit toch heerlijk weg. Fantastisch geacteerd en een enorm boeiend en meeslepend verhaal.

Die scène waarin Wallace wordt neergeschoten

Liefhebbers van deze serie kan ik het boek Homicide van dezelfde David Simon warm aanbevelen. De grote inspiratiebron voor The Wire en een feest om te lezen.

avatar van ZAP!
Daar is ook een tv-serie van gemaakt ( Homicide: Life on the Street (TV Series 1993–1999) - IMDb ), staat (nog) niet op TvM. Ik ben niet zo'n lezer, dus dikke kans dat ik dat eerder probeer (helaas niet met Nl. subs te vinden, dacht ik).

Teejey
Yes! Waar The Sopranos en Mad Men interessant waren, maar doodbloedden door het tempo, lijkt mij niet dat dit ook gaat gebeuren met The Wire. Daar was dit 1e seizoen te goed voor.

Een serie die uitblinkt met zijn script en dialoog, aangezien dit vrijwel perfect is. Goed getipt (John Milton. Wat hier gelijk aan staat en/of voor nodig is zijn goede karakters, en die zijn er in overvloed, poeh. West en Elba stelen (bijna vanzelfsprekend) de show, maar ik kan zeker nog 2 handen vol op noemen aan karakters met meerwaarde.

Audiovisueel blijft The Wire behoorlijk onopvallend, wat dus wel meer dan goed gemaakt wordt. Waar ik bij menig serie vaak überhaupt al zin had het 'wereldje' weer te zien naast het verhaal te volgen, zoals Sons Of Anarchy's rustige Californië, heb ik bij The Wire gewoon zin het verhaal weer op te pakken en de cast weer aan het werk te zien. Moet hier ook bij zeggen dat ik geen idee heb wat gedaan zou worden om dit aspect te 'versterken', het is op zich wel goed zo.

Besloten om nog niet te stemmen, de meeste langdurige series heb ik ook pas als geheel beoordeeld natijd, anders had ik een eerste seizoen denk ik nooit een 5* gegeven. Hopelijk valt seizoen 2 niet tegen, wat bij sommigen wel zo was heb ik gelezen.

avatar van Maarten0402
Teejey

Geduld moet je zeker weer hebben. Seizoen 2 voelt weer aan als een nieuw begin waar ik velen over heb horen klagen dat dit een minder seizoen uiteindelijk is... vind ik onbegrijpelijk. Ik vind het juist een van de betere seizoenen en vind het ook sterk dat het juist tegen alle verwachtingen ingaat op een educatieve manier. Je moet er alleen geduld voor hebben, maar dat was ook al duidelijk in het eerste seizoen.

Klein tipje, geduld loont in deze serie en zeker als je seizoen 4 hebt gezien. Verklap verder niks.

Teejey
Maarten0402 seizoen 2 zit er op 2 afleveringen na ook al op hoor, niveau wordt vastgehouden. Geduld heb ik nauwelijks nodig gehad.

avatar van Pinguin#13
op aanraden van dochterlief de dvd's gaan bekijken. Vele jaren na de hype. Want ik woon natuurlijk niet helemaal in een grot of zo, dus ik wist wel dat serie een bepaalde reputatie heeft.

Die reputatie (van 'moeder van alle tv-series') maakt deze eerste serie wel volledig waar. Man, man, man, wat is dit goed. Genuanceerde karakters, echte 'babes' komen er niet in voor, hoewel Kima wel kan bekoren en de bedrogen vrouw van McNulty geestig genoeg nog bij de toppers is… enfin.

Schitterend hoe we een kijkje krijgen in het zakelijke aspect van het drugsdealen. Zelfs de moorden lijken vooral van een 'business' standpunt uitgevoerd te worden en zijn daardoor extra kil. Alle karakters weten wel ergens sympathie op te wekken. Zelfs types als Rawls op een moment dat je het niet meer verwacht.

Wat me nog het meest bevalt is hoe niks zwart-wit is. En dan bedoel ik eigenlijk niet dat goed en kwaad 'aan beide kanten van de barrière' voorkomen. Ik bedoel eigenlijk vooral hoe de corruptie en rottigheid eerder een organisch gegeven is, dat eerder in de weg loopt dan dat het een 'systeem' is dat er specifiek op uit is om bepaalde individuen te dwarsbomen. En dat gebruikt wordt om kunstmatige spanning in het verhaal te weven.
Iedereen heeft gewoon zijn eigen agenda en die komen soms overeen met anderen hun agenda. Soms weer helemaal niet. In dit opzicht was het opmerkelijk hoe de FBI achter de big-shots of politici wou aangaan, waar de politie natuurlijk gewoon het schorremorrie van hun stad achter de tralies wilde krijgen

En dan toch weer keihard, zoals in de scène waar Wallace eraan moet geloven

Supergoe verteld ook allemaal, waar niets per toevel gebeurt. Dingen waar je niet veel van snapt worden daarna snel duidelijk, zonder dat het bij de haren gesleurd is…

De "Beste" Amerikaanse politie serie ooit met een zeer hoog realiteitsgehalte en personages uit het dagelijkse leven.

Mcnulty, Buck, Stringer Bell, Omar, Bubbles ze hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten.

avatar van ZAP!
Wat voor mij een kleine hobby is geworden is, is acteurs uit deze serie spotten in (oude) films. Zo vond ik het onwerkelijk en erg grappig om The Bunk in The Money Pit (1986) - MovieMeter.nl aan te treffen. En onlangs spotte ik Jamie Hector voor het eerst (terwijl ik die film al tig keer gezien heb) in Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999) - MovieMeter.nl.

Nou kan je wel de Imdb-pagina van de acteurs langslopen, maar daar zit de lol niet in.

avatar van ZAP!
Prez zal nooit meer hetzelfde zijn: zap!... en dat terwijl ik The Hudsucker Prosxy vaak genoeg gezien had.

avatar van ZAP!
'The Greek' aangetroffen in Quick Change (1990) - MovieMeter.nl (ook al 100 keer gezien...).

Ik ben nu bij aflevering 7. Man wat is dit goed. Als het echt nog beter wordt dan dit dan kan dit wel eens de beste serie zijn die ik heb gezien. En ik dacht dat dat na The sopranos en BB bijna onmogelijk was.

avatar van The Oceanic Six
Ben hier ooit mee begonnen, maar heb het na 5 afleveringen opgegeven. Pakte me niet. Toch jammer, gezien de bizar hoge scores.

Of hebben mensen nog goede argumenten waarom ik dit toch door moet blijven kijken?

avatar van Kos
Kos
Moeilijk te zeggen. Alleen het 2de seizoen is echt anders qua setting.
Het is wel een serie die heel veel om sfeer gaat en die je langzaam bekruipt.

Maar werkelijk alles klopt er aan.

avatar van Thomas83
Ik zou gewoon het eerste seizoen afkijken, en als je de serie daarna nog niet leuk vindt dan is het waarschijnlijk gewoon niets voor jou. Zoals veel kwaliteitsseries is The Wire ook een beetje een slow burn, en de slang die wordt gesproken maakt de serie misschien ook niet direct toegankelijk. Zelf was ik na aflevering 10 definitief verslaafd.

Herbekeken na al die jaren en The Wire blijft buitencategorie. De eerste minuten vreesde ik even dat het allemaal wat gedateerd zou gaan aanvoelen, maar ik zat er snel weer volledig in. Gevoelsmatig vormt The Wire samen met The Sopranos en Mad Men voor mij de absolute toplaag in serieland, hoewel het soms moeilijk vergelijken is als je iets 15 jaar geleden gezien hebt. Na dit eerste seizoen opnieuw te hebben bekeken, ben ik het evenwel zeker: The Wire is een serie van het allerhoogste kaliber. 5 dikke sterren voor dit icoon van de televisiegeschiedenis.

Bezig aan een rewatch en ik blijf erbij: het begint traag maar dat is absoluut nodig als aanloop naar de meest gelaagde, complete serie ooit. Wat mij betreft nog beter dan the Sopranos, Breaking Bad, Band of Brothers... S02 is trouwens net zo goed als de rest hoor. Gewoon een iets andere setting maar even diepgaand en belangrijk in het verhaal.