The Money Pit (1986)

geregisseerd door Richard Benjamin
met Tom Hanks, Shelley Long en Alexander Godunov

Muzikante Anna Crowley woont samen met haar vriend Walter, een advocaat, in het luxueuze appartement van haar ex, de beroemde dirigent Max Beissart. Wanneer die vlugger dan voorzien van een tournee door Europa terugkeert, moet het paar bliksemsnel verhuizen. Van de excentrieke Estelle krijgen ze een huis aangeboden tegen een spotprijsje. Het gammele gebouw is immers niets waard, maar dat vertelt Estelle hen niet.

redimo schreef:
Wat een flutfilm. Shelley Long heb ik nog nooit een goede rol zien afleveren (m.u.v. haar start in Cheers) en Tom Hanks........ach die moest in zijn jonge jaren nog een hoop bijleren. Met Tom is het allemaal wel goedgekomen en Shelley, daar horen we gelukkig niets meer van.
0,5 ster...

Als je Shelley geen leuke actrice vindt, schrijf dat dan gewoon maar niet dat ze niet kan acteren. En die is trouwens gewoon nog bezig met tv series en films. Hetzelfde geldt voor Tom Hanks. Die speelde die jongensachtige rollen in die tijd, omdat hij dat leuk vond dat heeft niks met leren te maken. Op gegeven moment is hij een meer serieuze kant op gegaan maar niet omdat hij nu genoeg had geleerd op acteergebied.

avatar van dave
Een komedie pur sang, want de andere facetten missen tonnen overtuigingskracht. Gelukkig dat Hanks doorgaans zeer kluchtig uit de hoek kan komen, al heeft zijn scheve smoel hier een (te) groot aandeel in. De nevenpersonages zijn echter volkomen oninteressant en onuitgewerkt. Zo heb ik nimmer de bedoeling kunnen achterhalen van de zingende metroseksuelen. Alle grappen en grollen die uit die richting komen vloeien missen ook vaak doel. Daarnaast is de soundtrack veeleer misselijkmakend dan stimulerend en is de cast over het algemeen zo transparant als een proper venster. Enfin, voor enkele bijzonderheden en de gedurfd krankzinnige Hanks keer ik evenwel een nipte voldoende uit.

2,50 (2,25)

Meneer Bungel
Home Crap Home.

En ook het verhaal zit niet erg stevig in elkaar. Het eerste uurtje wordt men getrakteerd op allerhande (enkele zeer minutieus en ingenieus uitgewerkte) bouwongelukken en aanverwante zaken - ontzettend van genoten - en het laatste half uurtje moet het nog even een romantische komedie worden - ook met leuke en sterke momenten, want Hanks en Long kunnen dus echt wel acteren. Dan heb je het (qua vorm) al gauw over een bouwval van een film.

Maar wat kon ik lachen met Tom toen die badkuip... En toen hij in het tapijt... Maar ook bv. in het romkom gedeelte waar het slaapkamerlampje aan/uit gaat. Heb me er erg goed mee vermaakt. Ik dacht eerst aan drie sterren, maar als ik dit zo teruglees:

3,5*.

avatar van daxclusive
Geinige filmpje, blijft leuk!!

avatar van Norma
Herinnerde me dit als een leuke film, was even spannend hoe herziening jaren later zou uitpakken. Eerste half uur had ik iets van hmm, is dit het nou? Maar zodra Hanks en Long het huis betrekken komt de stemming er lekker in. Veel slapstick-achtige grappen, het moet je liggen, maar ik lach me de tranen in mijn ogen bij het zien hoe het huis in een complete ravage verandert. Hanks is erg grappig en kan zich lekker uitleven. Geen "goede" film, wel ontzettend lollig vermaak.

avatar van wimaroca
Hier zit de mooiste grap in allertijde
dat het bad naar beneden dondert,en dan gaat Tom Lachen,schitterend!!!!!!!!!!

Gewoon een leuke zaterdagavond film. vol leuke grappen en humor.

Dick2008 schreef:
Ik heb er 4.0 voor gegeven in het verleden, dus maar weer eens gezien maar vind het nog steeds 4.0 waard. Dat veel grappen overdreven zijn, nou goed dat is toch vaak in komische films maar deze film is wel wat onevenwichtig daarin. Sommige scenes zijn raak maar andere zijn toch minder geslaagd.
Tom Hanks is zo jongensachtig en Shelley Long zo meisjesachtig maar ik vind het een heerlijk gezicht om die twee in deze film te zien. Dat is dan ook vooral de aanleiding geweest om deze film, toch alweer uit 1986, te zien en er ik vind dat er ruim te lachen valt om de komische situaties en dialogen.

Na herkijken nog steeds niet veel anders. Eigenlijk is het maar een matige film met een nogal gammel script. Aanvankelijk begint de film nog leuk maar zodra de herstelwerkzaamheden beginnen komen er enorme schommelingen in de film. Grappige afgewisseld door erg matige gedeelten. Tom Hanks is op sommige momenten gewoon heel goed en Shelley vult dat dan weer aan. Maar er zit ook wel veel leedvermaak in de film en of dat wel een goede fundering is voor een (romantische) komedie, het slot maakt het dan wel weer goed. De zijverhaaltjes zijn ook vrij matig. Een voor het eigenlijke verhaal te lange film, waarbij het uitgangspunt wel goed is maar verder slecht uitgewerkt en het blijft naar mijn mening dan ook alleen maar leuk om te zien hoe Hanks en Long zich door het verhaal heen ploeteren, hier en daar een goeie grap of een leuke opmerking maar meer toch niet. 4.0

avatar van Mescaline
Precies wat je mag verwachten van een jaren 80 comedy filmpje, vermakelijk en soms een tikkeltje flauw maar het blijft allemaal zeer makkelijk kijkvoer.
Tom Hanks & Shelley Long zijn ook wel geknipt voor dit soort filmpjes.

avatar van Lord Flashheart
Zo vaak op t.v. en toch nog nooit gezien.

Uiteindelijk dus een DVD geleend, om deze typische jaren '80 komedie en vroege Hanks-film te kunnen aanschouwen. Erg de moeite waard was het niet.

The Money Pit is een nogal kluchtige film. Goed getimede slapstick in combinatie met scherpe humor kan prima werken, maar dit is vooral flauwe grollen en slappe dialogen. Hanks is erg aan het overacteren, terwijl Long het (soap)serie niveau niet ontstijgt. Ben ook blij dat Hanks dit soort flauwe komedie al lang achter zich heeft gelaten; die kan veel beter.

Verder brengt ook de rest van cast niet veel. De Village Peoples-achtige bouwvakkers slaan eigenlijk nergens op. Enkel die stereo-type dirigent is soms wel aardig, maar de echt rake grappen ontbreken bij hem ook. De slapstick valt te veel in herhaling: na de zoveelste ontploffende lamp of dolkomische tuimelpartij had ik het wel gezien.

Nee, geen aanrader i.m.o., deze komedie uit de oude doos. Typisch een product uit die tijd, dat toen volle zalen trok, maar net als bv. een Gooische Vrouwen nu, bijna 30 jaar later zwaar belegen is.

Lord Flashheart schreef:

Ik blijf het toch raar vinden dit soort berichten te lezen. Naar mijn mening vond Hanks het gewoon leuk om zulke komische rollen te spelen. Dat hij op gegeven moment meer serieuze rollen ging spelen, wil toch niet zeggen dat hij beter kon acteren dan hij eerst deed. Zo zie ik dat toch niet, lijkt me gewoon dat hij wat anders wilde.

avatar van Lord Flashheart
Dick2008 schreef:
Dat is idd jouw mening. Zowat alle film critici alsmede Hanks zelf denken daar toch anders over.
Hanks has admitted that his acting in earlier roles was not great, but that he has improved. In an interview with Vanity Fair, Hanks noted his "modern era of moviemaking ... because enough self-discovery has gone on ... My work has become less pretentiously fake and over the top". This "modern era" began in 1993 for Hanks, first with Sleepless in Seattle and then with Philadelphia.

avatar van Daenelia
Deze dvd gaf my guy onszelf cadeau toen we ons nieuwe, net-gekochte, huis betrokken. Profetisch. Ook in ons huis leek alles in elkaar te storten. En een verbouwing is een goeie test voor een relatie (we zijn nog samen, hoor).

Comedy is een onderschat genre, en moeilijker dan het lijkt. Of misschien ook niet, want als een comedy je niet aan het lachen maakt, is hij voor jou dus niet geslaagd. The Money Pit werkt meer voor ons, omdat we bepaalde situaties uit deze film hebben meegemaakt, zij het in een niet zo dramatische vorm.

Maar ik zie my guy nog de woonkamer inlopen uit de keuken, met de kraan van de wasbak in zijn hand. Bijvoorbeeld.

Ik ben niet zo'n Tiom Hanks fan (eigenlijk helemaal niet), maar hier kon ik wel om gniffelen.

avatar van Gang_Star
Naar het verhaal kijkend, vond ik dit niet al te bijzonder. Maar de uitwerking vond ik beter. Genoeg goede grappen, gelukkig niet allemaal tenenkrommend, maar de puinhoop die dit 'droomhuis' met zich meebrengt was op sommige momenten hilarisch. Daarbij vond ik Tom Hanks en Shelley Long ook een leuk op elkaar ingespeeld duo.

Tom Hanks en deze film. Dat gaat niet samen.
Charmante film, dat zeker, ook niet in het minst dankzij Shelley Long, maar daar blijft het dan ook bij.
En dat is niet voldoende om een goede film te maken.

avatar van Duke Nukem
Meneer Bungel schreef:
Dan heb je het (qua vorm) al gauw over een bouwval van een film.

Haha een bouwval van een film, die is goed! Ik vind Tom Hanks voor dit soort rollen echt geknipt, veel leuker dan in zijn latere flauwe romantische films (Sleepless in Seattle) en saaie drama's (Philadelphia). Ondanks de soms flauwe bijrollen (die travestieten) valt er een hoop te lachen met Hanks als de neurotische pechvogel Walter! Hij kan als geen ander met alle overdrijving reageren op de veelvuldige ongelukken die zich in het huis voordoen, echt een komisch genie als je het mij vraagt. Shelley Long ken ik vooral van haar rol als serveerster in de televisie-serie Cheers. Ze komt nogal als preutse, zeurderige vrouw over maar in deze film vormt ze wel een leuk koppeltje met Tom Hanks.

Lord Flashheart schreef:

Ik vind hem niet echt beter geworden, juist zijn jongensachtige onstuimigheid in komedies zoals The Money Pit, The Burbs, Big, Turner & Hooch enz.maakte hem zo goed als komisch acteur. Begrijpelijk dat hij op latere leeftijd meer serieuzere rollen wil gaan spelen (ik vond hem bijvoorbeeld wel redelijk goed in Cast Away, Forrest Gump en Saving Private Ryan), maar voor mij blijft hij toch vooral die grappige kerel uit Saturday Night Live. Bekijk bijvoorbeeld eens" Mr. Short Term Memory" - één van mijn favoriete sketches uit die serie!