• 8.978.860 stemmen

The Wire - Seizoen 2 (2003)

Show titel: The Wire

Ontwikkeld door: David Simon

Met: Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

Datum van release: zondag 1 juni 2003

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 2 via HBO Max

Plot The Wire Seizoen 2 (2003)

McNulty is overgeplaatst naar de havenpatrouille, Daniels is verbannen naar de kerkers van de politiearchieven, Prez vreet zichzelf op in de buitenwijken en Greggs zit vastgekluisterd aan zijn bureau... Aan de dokken van Baltimore vechten de gewone havenarbeiders om de schaarse werkkruimels mee te pikken. De vakbondsbazen laten zich verleiden tot illegale praktijken om het zaakje draaiende te houden. Dan zet een gruwelijke ontdekking de hele haven op z'n kop. Het begin van een nieuwe zaak, net nu het detachement op sterkwater staat.

Afleveringen Seizoen 2 (2003)

1. 1. Ebb Tide

1 juni 2003 (1 uur)

McNulty is teruggezet naar de havenpolitie, maar neemt wraak op zijn eigen manier. In de haven is het een strijd tussen de de stuwadoors en de politie voor een plek in de plaatselijke kerk. Bodie en Bell moeten op reis. Ziggy zet zichzelf voor schut tijdens een meeting van Nick met de Grieken.

2. 2. Collateral Damage

8 juni 2003 (1 uur)

McNulty zorgt er persoonlijk voor dat de zaak van de vermoorde vrouwen bij zijn vijanden op het bord belandt. Het blijkt dat de drenkeling die McNulty heeft gevonden ook van dit schip afkomstig is. De rest is vermoord om haar moord te verbergen. Valchek sluit een deal met Burrell. Bunk en Lester krijgen de ondankbare taak deze moorden op te lossen.

3. 3. Hot Shots

15 juni 2003 (1 uur)

De niet-Engels sprekende bemanning van het schip blijkt geen hulp bij het onderzoek. Nick vraagt zich af hoe hij moet blijven zorgen voor Aimee en hun dochter als er geen werk meer is. Avon probeert Dee op te vrolijken.

4. 4. Hard Cases

22 juni 2003 (1 uur)

De doden en gewonden in de gevangenis komen Avon erg goed uit. In zijn zoektocht naar Omar, schakelt McNulty de hulp van Bubbles in. Nick en Ziggy krijgen een nieuwe klus aangeboden.

5. 5. Undertow

29 juni 2003 (1 uur)

Ziggy's onvermogen kost hem bijna zijn leven, totdat Nick zich ermee gaat bemoeien. McNulty levert Omar aan Nathan af. Nick's droom van het kopen van een huis spat uit elkaar. Bodie heeft het moeilijk. Ziggy en Nick ontdekken informatie over de Grieken.

6. 6. All Prologue

6 juli 2003 (1 uur)

Omar draagt zijn steentje bij in de rechtszaak. Nick zoekt naar een oplossing voor Ziggy zijn problemen. Na urenlang speurwerk in het verleden vindt Russell het patroon dat ze zochten. Maar Daniels is nog steeds terughoudend.

7. 7. Backwash

13 juli 2003 (1 uur)

Nick slaat zijn slag op straat, maar bezorgt Ziggy daarmee een minderwaardigheidscomplex. Avon en Brianna zijn ontroostbaar na het nieuws uit de gevangenis. Sobotka probeert op een slinkse wijze zijn zin door te drukken. Daniels probeert Marla ervan te overtuigen dat zijn keuzes goed zijn voor zijn carrière.

8. 8. Duck and Cover

27 juli 2003 (1 uur)

Sobotka en Nick hebben een ontmoeting met de Griek. Wanneer Sobotka uitlegt dat hij vermoed dat de politie achter hen aanzit verzinnen ze samen een plan om deze af te schudden.

9. 9. Stray Rounds

3 augustus 2003 (1 uur)

Wanneer Bodie en zijn mannen proberen om nieuw terrein te veroveren gaat het helemaal mis. Een ouderwetse schietpartij brengt een onschuldig kind om het leven.

10. 10. Storm Warnings

10 augustus 2003 (1 uur)

Het team maakt gebruik van een nieuwe satelliet-technologie. Bodie maakt zich druk over verkopers op zijn grondgebied. Valchek bezoekt de FBI in een poging om sneller zijn zin te krijgen. Ziggy laat zijn deal volledig uit de hand lopen. Prez laat zich even helemaal gaan.

11. 11. Bad Dreams

17 augustus 2003 (1 uur)

Het plan van Frank Sobotka om een deal te maken komt in handen van De Griek. Precies op dat moment heeft Frank een ontmoeting met hen op een verlaten plek.

12. 12. Port in a Storm

24 augustus 2003 (1 uur)

Russell en Bunk gaan naar Philladelphia op zoek naar bewijs. Brother Mouzone heeft een kort gesprek met Stringer Bell. McNulty en Greggs keren terug naar de Westside, waar ze een oude bekenden ontdekken. Herc en Carver voelen zich niet gerespecteerd door hun collega's. Nick probeert in het reine komen met de Grieken, en zichzelf.

avatar van Lv92_mm

Lv92_mm

Het meest onderschatte seizoen, denk ik.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Inderdaad het meest onderschatte seizoen. Ik denk dat veel mensen pas bij een tweede kijkbeurt inzien dat ook dit een fantastisch en onmisbaar seizoen is. Bij een eerste kijkbeurt is dit misschien toch een te grote verandering t.o.v. seizoen 1 qua narratief.

Vind het zelf na seizoen 4 misschien wel het beste seizoen.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Tegen verwachting in uiteindelijk misschien wel net zo sterk als seizoen 1!

Seizoen 2 werd toch hier en daar wat bestempeld als een minder tussendoortje, was dus even bang dat dit me uit de serie zou halen, maar dat is allesbehalve gebeurd.

Het is inderdaad een behoorlijk nieuwe start, waarin de focus wordt verschoven van de sloppenwijken naar de haven in Baltimore. Niet geheel overigens, hier kom ik later op terug. Familie Sobotka is een meer dan prima slachtoffer voor het politieteam dit maal, de criminele activiteiten in de haven zijn interessant en zo zijn Frank, Nick en Ziggy dat ook. De Grieken an sich konden me iets minder boeien. Mede hierdoor was ik puur team Sobotka, jammer dat het zo tot een einde moest komen. Frank en Nick leken goede kerels, al is Ziggy een idioot. Hopelijk blijven we Nick volgen in het vervolg.

Toch blijven we Barksdale, Stinger etc. (heeft hun gang een naam?) volgen en wordt er zelfs gelinkt tussen hen en de haven perikelen. Overduidelijk dat hun rol nog láng niet gespeeld is. Heb zo'n gevoel dat ze uiteindelijk nog steeds de mannen zijn waar het om draait in Baltimore, en dus in The Wire.

Script en dialogen blijven fantastisch, audiovisueel zelfs beter. Op naar seizoen 3!

Op naar seizoen 3!

Pinguin#13

Ben halverwege. 'Minder' is zeker een heel relatieve term, want zelfs dan is het nog altijd kwaliteit van eenzame hoogte. En een prettig weerzien met heel de bende.
Moest wel even slikken bij het heengaan van D'Angelo.
Als we dan toch even kritisch mogen zijn: ongeleide projectielen als Ziggy bestaan, maar waarom zijn vriend Niko hem dan toch nog in zijn zaakjes wil betrekken is me een raadsel. Dat is niet vragen, maar luid brullend smeken om problemen.

Ook de passage van Omar (en ja, ook daar is het een raadsel hoe de politie hem telkens weer weet te vinden, terwijl de bestolen dealers hem maar niet kunnen vinden) is niet héél geloofwaardig. Vooral hoe hij Levy in de rechtbank te kakken zet. Maar bon, het is wel des te vermakelijker. Het hoeft voor mij niet allemaal té realistich. Of dat is toch niet de maatstaf waaraan ik deze serie een score geef.

Pinguin#13

Volledig uitgekeken en weer 100% van genoten.
Wat je hier natuurlijk wel hebt: je hebt het allemaal al wel gezien en bepaalde patronen, daar begin je aan te wennen: het alweer op een relatieve sisser uitlopen, het op het einde leeghalen van het bureau waar ze zaten… Je begint ook te wennen aan de algemene sfeer. Een andere reden waarom het wat 'minder' ervaren kan worden: met de verhaallijnen die er maar bij komen wordt de focus een beetje versnipperd. Alsof er op twee werven tegelijk gewerkt wordt, of een jongleerder die een hele hoop borden hoog moet houden…

Toch blijft het zeldzaam hoog niveau. De spanning in het verhaal wordt nergens kunstmatig opgeschroefd. Plotwendingen lijken nog steeds meer door de personages en omstandigheden gedicteerd te worden dan door een overijverige scenarist.

Hoogtepunt was wel de gewéldige scène waar Ziggy helemaal over de rooie gaat: je zit heel de tijd te wachten tot iemand genoeg krijgt van dat kereltje en 'm omlegt en dan zet hij zichzelf plots gewoon zélf buitenspel. Subliem geregisseerd ook, heel deze scène: de woedeuitbarsting in de auto die we alleen kunnen zien, want 'wij' staan op straat en horen enkel auto's. Het gebeurt allemaal zo snel, en dat lijkt me ook wel realistisch. Heel deze serie is ook gewoon ook wel een erg scherp document tegen wapenbezit, als je ziet hoe het een dagelijks gegeven is in de samenleving ginder… brrr. >>> 5 dikke, vette sterren voor heel dit stukje. Lange geleden dat ik zo verbluft ben.

Het verdoofde wegwankelen en toch wel 'tot inkeer' komen van die mafketel, weet alsnog sympathie op te wekken met dit volkomen stuurloos individu.

Verder vind ik het persoonlijk bijzonder jammer dat het niks werd tussen Beadie en McNulty, maar dat staat misschien nog op stapel… Alleen weet ik dat hier niks gebeurt zoals je het wil, maar dat de dingen gewoon hun beloop krijgen. ( de dood van Wallace en D'Angelo als meest schrijnende voorbeelden).

avatar van Royalere

Royalere

Het begin is niet best. De eerste 4/5 afleveringen zijn gewoon ronduit niet goed vind ik. Als het hele team weer bij elkaar is gaat het weer helemaal los. Daar moet deze serie het ook van hebben. Als de karakters niet bij elkaar zijn is het een hele goede serie maar zet ze bij elkaar en het is echt gelijk 1 van de beste series.

Pinguin#13

hey Dennis O., zeker doorzetten en uitkijken… is inderdaad één van de beste series ooit, vooral omdat er zovéél geweldige karakters in zitten… en ook wel verhelderend én nuancerend waarbij goede bedoelingen vaak verzanden in corrupte structuren… ge-wél-dige serie.

avatar van Royalere

Royalere

Riel schreef:

Ik heb nu alles gekeken. Deze is samen met seizoen 4 vind ik wel het minste. Nog steeds steengoed hoor. Maar seizoen 1/3/5 is echt buitencategorie.

Pinguin#13

Dennis O.: , blijf die scène waar Ziggy helemaal loss gaat, wel één van de hoogtepunten vinden van héél de serie… maar het duurde wel een beetje voor alles terug op het 'Wire'spoor kwam. En misschien iets te weinig McNulty in deze…