• 8.978.964 stemmen

The Wire - Seizoen 4 (2006)

Show titel: The Wire

Ontwikkeld door: David Simon

Met: Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

Datum van release: zondag 10 september 2006

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 4 via HBO Max

Plot The Wire Seizoen 4 (2006)

Met de val van de heerschappij van Barksdale en de opkomst van een nieuwe jonge drugskoning in Baltimore, blijven McNulty, Bunk en de rest van het team het "geld achternagaan" op de politieke ladder te midden van een zwaar bevochten burgemeestersverkiezing. Prez is getuige van hoe de grote stad jonge mensen opleidt als vier studenten, Michael, Namond, Randy en Dukie, moeilijke beslissingen moeten nemen en hun angst onder ogen moeten zien in een stad vol verleidingen van misdaad en snel geld.

Afleveringen Seizoen 4 (2006)

1. 1. Boys of Summer

10 september 2006 (1 uur)

De jongeren in West-Baltimore hebben geen idee wat ze moeten doen tijdens de rest van hun zomervakantie. Tommy Carcetti zit midden in de verkiezingsstrijd. Prez begint aan de voorbereiding van zijn nieuwe carrière in het hoger onderwijs, als leraar.

2. 2. Soft Eyes

17 september 2006 (1 uur)

Pearlman en Freamon doen er alles aan om hun baan te kunnen behouden. Carcetti zoekt de aanval richting Royce tijdens hun debat op televisie. Marlo besluit de jonge kinderen te helpen bij de voorbereiding op school.

3. 3. Home Rooms

24 september 2006 (1 uur)

Prez is geschokt door zijn studenten. Royce slaat terug tegen Carcetti. Colvin begint aan een nieuwe carrière.

4. 4. Refugees

1 oktober 2006 (1 uur)

Freamon en Greggs verhuizen naar de afdeling moordzaken, terwijl ook Herc en Dozerman een andere functie krijgen. Bubbles probeert Sherrod terug naar school te krijgen. Burrell vindt een manier om het getuigen onderzoek te saboteren. Prez blijft het moeilijk houden als leraar. Bodie krijgt een nieuwe baas.

5. 5. Alliances

8 oktober 2006 (1 uur)

Commissaris Burrell verliest de steun van Royce. Chris Partlow probeert Michael te werven voor de strijd tegen Marlo. Dukie laat Randy en de jongens iets schokkends zien.

6. 6. Margin of Error

15 oktober 2006 (1 uur)

Carcetti reageert op een beschuldiging. Randy wordt beschuldigd van een ernstige overtreding.

7. 7. Unto Others

29 oktober 2006 (1 uur)

Omar vraagt om een gunst van de politie. Carcetti krijgt advies van de voormalige burgemeester. Prez heeft een doorbraak met zijn studenten. Herc verliest zijn camera. Bubbles wordt herhaaldelijk beroofd.

8. 8. Corner Boys

5 november 2006 (1 uur)

Carcetti bezoekt de politie. Herc en Dozerman zitten achter Marlo aan. Chris Marlo vraagt Proposition Joe om onderzoek te doen naar Herc.

9. 9. Know Your Place

12 november 2006 (1 uur)

Herc en Dozerman zoeken naar Little Kevin. Omar komt uit de gevangenis. Carcetti heeft zijn eerste ontmoeting met de gemeenteraad. Proposition Joe waarschuwt Marlo. Bubbles vraagt Kima en Herc om hem te helpen. Daniels en Valchek maken promotie.

10. 10. Misgivings

19 november 2006 (1 uur)

Walker pakt Donut op na het stelen van een auto en leert hem een lesje. Commissaris Burrell krijgt advies van senator Davis. Little Kevin heeft een gesprek met Marlo. Carver arresteert Namond. Marlo zet een gerucht uit dat Randy een verklikker is. Elena ziet McNulty eindelijk als een volwassen man.

11. 11. A New Day

26 november 2006 (1 uur)

Randy heeft moeite met zijn vrienden op school, terwijl Carcetti geconfronteerd wordt met een enorm dilemma. Ondertussen bezoekt Omar Proposition Joe, terwijl Freamon een geheim onthult.

12. 12. That's Got His Own

3 december 2006 (1 uur)

Tijdens het zoeken naar de vermiste lichamen, zoekt Freamon het hogerop in de hiërarchie nadat hij is berispt door Landsman. Carcetti komt een hoop geld tekort. Bubbles probeert zichzelf te beschermen. Omar haalt een grote buit binnen.

13. 13. Final Grades

10 december 2006 (1 uur)

Burrell probeert Daniels te helpen. Bubbles zijn plan gaat helemaal mis en brengt hem in grote problemen. Colvin probeert een oplossing te vinden voor Namond. Omar maakt nieuwe plannen. McNulty probeert zijn schuld terug te betalen.

Voor wie het nog niet helemaal duidelijk was: creator David Simon is een visionair in hoe hij deze serie vorm blijft geven. Tegenover de talloze format-gerichte producties zet hij een serie die zich met elk seizoen blijft evolueren tot iets nieuws. In dit seizoen volgen we een kliekje straatschoffies op de middelbare en hoe zij gevormd worden door de ghetto. Maar daarmee heb ik nog niet eens een kwart van de verhaallijnen weggegeven, want de thematiek strekt zich uit van de politieke besluitvorming tot de misstanden in de scholen en natuurlijk hoe het goede oude recherchewerk bedreven wordt. Zoveel verschillende perspectieven en dat zonder dat het onoverzichtelijk of rommelig aan voelt. McNulty is opmerkelijk genoeg verworden tot een bijrol, maar gelukkig zijn andere karakters, zoals Bunk en Freamon, minstens zo interessant.

Het grote gemeenschappelijke van alle verhaallijnen is het verlies van de kinderlijke onschuld en meer dan ooit zien we hoe de zwarte bevolking in de ghetto's gevangen zit in het systeem. Hun teloorgang begint namelijk al bij hoe de oudere generatie zijn invloed uitoefent op de jeugd. Voor slechts een enkeling gloeit er nog enig licht aan het einde van de tunnel. Het enige wat mij enigszins teleurstelde was hoe Chris en Snoop werden afgehandeld, ze blijven een beetje hangen in een ietwat karikaturale plot device voor de uitzichtloosheid van het handelen in drugs. Ook had ik net iets meer willen zien rond hoe Michael verwordt van onschuldige tiener tot koelbloedige gangster-in-de-dop. Kleine minpuntjes tegenover een verder zeer onderhoudend geheel.

Nog dertien episodes te gaan en ik heb alles gezien van dit magistrale epos, mijn hart bloedt nu al. Het mooiste is hoe de serie in elkaar zit als een grote legpuzzel, waarin dit seizoen weer onlosmakelijk verbonden is aan datgene wat we in eerdere seizoenen zagen. Briljant! Fantastisch! Magistraal! En meer van dat soort superlatieven!

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Het beste seizoen en het seizoen waar het voor mij uiteindelijk allemaal bij elkaar komt en om draait... en misgaat...

Zo goed over nagedacht dat ze de voorgaande seizoenen je kennis maken met "the game" en dat dit seizoen het begin van "the game" laat zien door middel van een nieuwe generatie. Waar niet ieder de affiniteit in heeft, maar gedwongen wordt.

avatar van nico1616

nico1616

Voor mij ook het beste seizoen van een serie ooit. We volgen vier scholieren waarvan er uiteindelijk een het enigszins redt. In en in tragisch en schokkend realistisch. Een serie die je kijk op de wereld verandert.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Ik kan me aansluiten bij de superlatieven hier. Seizoen 2 is uitstekend, 1 en 3 gaan daar nog vlotjes over, maar het is in dit vierde seizoen dat het niveau van The Wire naar werkelijk duizelingwekkende hoogten stijgt. De serie is hier nóg meeslepender, nóg tragischer, maar bij momenten ook nóg grappiger, genuanceerder en mooier dan de vorige seizoenen. Een politieserie die finaal verwordt tot een sociologisch portret van een middelgrote Amerikaanse stad, waar de American Dream definitief vervlogen is.

En dat terwijl McNulty, die in de vorige seizoenen nog zo de show stal, hier niet meer is dan een veredelde figurant. Het zegt veel over al die geweldige personages die de revue passeren. Persoonlijke favoriet is Bunny Colvin, die misschien wel het hart vormt van dit vierde seizoen. Zijn gelouterde oogopslag terwijl hij het hele systeem rond zich ziet falen, is een mooi voorbeeld van de 'soft eyes' waar The Bunk het in een bepaalde scène over heeft tegen Kima.

Ik zag een kleine 15 jaar geleden de eerste 4 seizoenen allemaal na elkaar (toen net als nu in sneltempo). Het vijfde seizoen zag ik pas later, en telkens met een week tussen als ik me niet vergis. Om de 1 of andere reden raakte het mij ook iets minder dan de andere. Benieuwd wat dat nu zal geven, maar dit vierde seizoen geldt sowieso als het absolute magnum opus van meester-televisiemaker David Simon.

avatar van Montorsi

Montorsi

Misschien wel het beste seizoen van welke serie dan ook, ooit?

avatar van schrans

schrans

Beste seizoen van The Wire tot nu toe. Waar in de vorige seizoenen de focus nog sterk ligt op de politie die misdaad onderzoekt, zoomt dit steeds meer uit naar een inzage in de totale maatschappij. Het deel politiek en pedagogie wist me dan ook enorm te intrigeren en maakte dat de zwakkere momenten van dit seizoen in vergelijking met de vorige tot een minimum beperkt werden. Hier heb ik eindelijk gezien waarom The Wire bovenaan veel best of lijstjes staat.

Montorsi schreef:

Misschien wel het beste seizoen van welke serie dan ook, ooit?

H'm, op basis van de eerste aflevering van seizoen 4 wilde ik eigenlijk afhaken, want ik heb er eigenlijk wel een beetje genoeg van, met name sinds het derde seizoen. Maar goed, misschien dan toch nog eens oppakken.

Tot dan toe vind ik de lofzangen op deze serie nogal overtrokken. Stilistisch en narratief is het weinig bijzonders, de brede blik op het systeem van de drugshandel is interessant (vooral in seizoen 1) en de personages zijn wel vrij goed maar daarin blijft de serie in mijn ogen hangen.

avatar van Montorsi

Montorsi

eRCee schreef:

Ik weet niet zeker of je nu nog door bent gaan kijken na afl. 1 of dat je pas na dit seizoen gestopt bent. Maar... Vind je het niet juist interessant dat elk seizoen een ander narratief kiest? Een andere blik en een andere invloed van de drugsproblematiek op een stad en zijn inwoners als geheel. En letterlijk geen enkel percentage is 100% goed, slecht of sympathiek/onsympathiek. Het is voor mij een van de weinige series waarin alles enorm fluide is. En dan past de stijl waarin letterlijk niets uitgelegd wordt juist heel goed vind ik. Je bent als kijker haast zelf onderdeel van de stad, in plaats van een observator.

Dit seizoen is dan specifiek gericht op de adolescenten. S4 is voor mij persoonlijk het seizoen met de meeste impact. Het onvermijdelijke, ondanks alle goede bedoelingen van zowel jeugd zelf als de politie, onderwijzers omdat drugs en achtergestelde posities compleet verweven is met de identiteit van de stad.

• 1922 stemmen

Ik heb de eerste drie seizoenen en aflevering 1 van het vierde seizoen gezien. Had inderdaad gehoord dat elk seizoen een ander verhaal had, maar dat zie ik eigenlijk niet. Seizoen twee hanteerde een andere setting, dat wel. Het is meer dat ze de scoop van factoren die een rol spelen steeds wat vergroten of verleggen dan dat het narratief nu zo bijzonder anders is.

eRCee schreef:

Als je het zo bekijkt, heb je zeker een punt. Toch is het verleggen van de focus (de detectives en de street gangs blijven in elk seizoen aanwezig) nog steeds erg bijzonder voor een tv-serie. Ik ken er tenminste niet één die het zo (grondig) aanpakt...?

Verder zit ook een groot deel van de charme in de fantastische cast die de personages helemaal tot leven weten te brengen. Haast docu-achtig, wat ook opgaat voor de spannende en meeslepende verhaallijnen; wel op het gevoel spelend, maar nooit oversentimenteel - altijd houden de makers het grote plaatje dat ze willen laten zien in de gaten.

Ik zou zeker nog even dit en het laatste seizoen uit kijken, maar ik neem aan dat je dat ook van plan bent(?).

• 1922 stemmen

Nou, ik wilde eigenlijk stoppen, maar zal het vierde seizoen in elk geval nog een kans geven dan.

Zelf zie ik in Dexter ook een mooie focusverschuiving, of eigenlijk meer een uitdieping/groei van het karakter, per seizoen. Orphan Black, mijn persoonlijke favoriet, geeft per seizoen zowel meer achtergrond als ontwikkeling vooruit, waardoor het perspectief op de personages en het verhaal steeds ruimer wordt. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo uitzonderlijk.

Dexter, echt? Leuke serie hoor, ook vaak best doordacht, maar in mijn beleving 0,0 geloofwaardig.

Maar goed, wel echt zélf weten of je The Wire verder kijkt.

s4 hakte er bij mij wel in, 5 wat dat betreft iets minder...

Orphan Black ken ik niet, zal es een trailer enzo checken, thx.

Montorsi en ZAP!

Ik moet jullie gelijk geven: het vierde seizoen is erg goed. Vooral de laatste vijf, zes afleveringen. Het pakt me meer dan eerder, waarschijnlijk omdat er minder focus ligt op drugshandel zelf en het recherchewerk. Die kinderen geven het drama veel kracht mee. Ook goed hoe ze achtergrondfiguren heel af en toe laten opdraven voor de volledigheid van het plaatje (Beadie zie je 2x dit seizoen, Elena en de kinderen 1x).

ketelbinkie - Altijd mooi als doorzetten beloond wordt.

avatar van AniSter

AniSter

• 1967 berichten

Het begint met dit vierde seizoen langzaam taaie kost te worden. Soms zelfs saaie kost. Deze verhaallijnen zijn eindeloos uit te breiden zonder dat er verder iets spectaculairs gebeurt. Gelukkig maken de laatste afleveringen het weer een beetje goed. Echter het echte goede van deze serie blijft het hoge realiteitsgehalte.