Mijn Series +

The Wire - Seizoen 4 (2006)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door David Simon
met Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

In de door drugs geteisterde straten van Baltimore kom je zowel goede als slechte mensen tegen. Maar een politiepenning volstaat soms niet om ze uit elkaar te houden. Gecentreerd op de drugscultuur van de binnenstad van Baltimore ontvouwt de verhaallijn zich zowel vanuit de standpunten van de criminelen, die heersen over de straten, als vanuit de ogen van de agenten, die de criminelen proberen op te pakken.

1. Boys of Summer
  11. A New Day
  12. That's Got His Own
  13. Final Grades
avatar van Donkerwoud
Voor wie het nog niet helemaal duidelijk was: creator David Simon is een visionair in hoe hij deze serie vorm blijft geven. Tegenover de talloze format-gerichte producties zet hij een serie die zich met elk seizoen blijft evolueren tot iets nieuws. In dit seizoen volgen we een kliekje straatschoffies op de middelbare en hoe zij gevormd worden door de ghetto. Maar daarmee heb ik nog niet eens een kwart van de verhaallijnen weggegeven, want de thematiek strekt zich uit van de politieke besluitvorming tot de misstanden in de scholen en natuurlijk hoe het goede oude recherchewerk bedreven wordt. Zoveel verschillende perspectieven en dat zonder dat het onoverzichtelijk of rommelig aan voelt. McNulty is opmerkelijk genoeg verworden tot een bijrol, maar gelukkig zijn andere karakters, zoals Bunk en Freamon, minstens zo interessant.

Het grote gemeenschappelijke van alle verhaallijnen is het verlies van de kinderlijke onschuld en meer dan ooit zien we hoe de zwarte bevolking in de ghetto's gevangen zit in het systeem. Hun teloorgang begint namelijk al bij hoe de oudere generatie zijn invloed uitoefent op de jeugd. Voor slechts een enkeling gloeit er nog enig licht aan het einde van de tunnel. Het enige wat mij enigszins teleurstelde was hoe Chris en Snoop werden afgehandeld, ze blijven een beetje hangen in een ietwat karikaturale plot device voor de uitzichtloosheid van het handelen in drugs. Ook had ik net iets meer willen zien rond hoe Michael verwordt van onschuldige tiener tot koelbloedige gangster-in-de-dop. Kleine minpuntjes tegenover een verder zeer onderhoudend geheel.

Nog dertien episodes te gaan en ik heb alles gezien van dit magistrale epos, mijn hart bloedt nu al. Het mooiste is hoe de serie in elkaar zit als een grote legpuzzel, waarin dit seizoen weer onlosmakelijk verbonden is aan datgene wat we in eerdere seizoenen zagen. Briljant! Fantastisch! Magistraal! En meer van dat soort superlatieven!

avatar van Maarten0402
Het beste seizoen en het seizoen waar het voor mij uiteindelijk allemaal bij elkaar komt en om draait... en misgaat...

Zo goed over nagedacht dat ze de voorgaande seizoenen je kennis maken met "the game" en dat dit seizoen het begin van "the game" laat zien door middel van een nieuwe generatie. Waar niet ieder de affiniteit in heeft, maar gedwongen wordt.

avatar van nico1616
Voor mij ook het beste seizoen van een serie ooit. We volgen vier scholieren waarvan er uiteindelijk een het enigszins redt. In en in tragisch en schokkend realistisch. Een serie die je kijk op de wereld verandert.

Ik kan me aansluiten bij de superlatieven hier. Seizoen 2 is uitstekend, 1 en 3 gaan daar nog vlotjes over, maar het is in dit vierde seizoen dat het niveau van The Wire naar werkelijk duizelingwekkende hoogten stijgt. De serie is hier nóg meeslepender, nóg tragischer, maar bij momenten ook nóg grappiger, genuanceerder en mooier dan de vorige seizoenen. Een politieserie die finaal verwordt tot een sociologisch portret van een middelgrote Amerikaanse stad, waar de American Dream definitief vervlogen is.

En dat terwijl McNulty, die in de vorige seizoenen nog zo de show stal, hier niet meer is dan een veredelde figurant. Het zegt veel over al die geweldige personages die de revue passeren. Persoonlijke favoriet is Bunny Colvin, die misschien wel het hart vormt van dit vierde seizoen. Zijn gelouterde oogopslag terwijl hij het hele systeem rond zich ziet falen, is een mooi voorbeeld van de 'soft eyes' waar The Bunk het in een bepaalde scène over heeft tegen Kima.

Ik zag een kleine 15 jaar geleden de eerste 4 seizoenen allemaal na elkaar (toen net als nu in sneltempo). Het vijfde seizoen zag ik pas later, en telkens met een week tussen als ik me niet vergis. Om de 1 of andere reden raakte het mij ook iets minder dan de andere. Benieuwd wat dat nu zal geven, maar dit vierde seizoen geldt sowieso als het absolute magnum opus van meester-televisiemaker David Simon.