• 8.978.862 stemmen

The Wire - Seizoen 1 (2002)

Show titel: The Wire

Ontwikkeld door: David Simon

Met: Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

Datum van release: zondag 2 juni 2002

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max

Plot The Wire

In de door drugs geteisterde straten van Baltimore kom je zowel goede als slechte mensen tegen. Maar een politiepenning volstaat soms niet om ze uit elkaar te houden. Gecentreerd op de drugscultuur van de binnenstad van Baltimore ontvouwt de verhaallijn zich zowel vanuit de standpunten van de criminelen, die heersen over de straten, als vanuit de ogen van de agenten, die de criminelen proberen op te pakken.

Afleveringen Seizoen 1 (2002)

1. 1. The Target

2 juni 2002 (1 uur)

Politieman Jimmy McNulty ziet hoe een jonge drugsdealer wordt vrijgesproken van moord wanneer een belangrijke getuige plots problemen krijgt met zijn geheugen. Het is voor hem een reden om nog harder achter Barksdale aan te gaan.

2. 2. The Detail

9 juni 2002 (1 uur)

Marla Daniels, de getuige tegen D'Angelo, wordt het slachtoffer van een brute moord. McNulty fluistert Bunk in dat het slachtoffer wel eens ten prooi kon zijn gevallen aan Avon Barksdale. McNulty en Bunk arresteren D'Angelo voor verhoor. In de Pit verzamelt rechercheur Greggs enige informatie met dank aan Bubbles. Luitenant Daniels krijgt een waardeloze diender bij zijn team, die hij al snel uit een benarde situatie moet zien te redden.

3. 3. The Buys

16 juni 2002 (1 uur)

Daniels moet de rare actie van zijn team verantwoorden. McNulty stuurt Mahone en Polk op pad voor een foto van Avon Barksdale. D'Angelo en zijn mannen worden verrast door een bezoek van de beruchte Omar. Daniels valt samen met zijn team de Pit binnen.

4. 4. Old Cases

23 juni 2002 (1 uur)

Bodie weet te ontsnappen uit de jeugddetentie. Avon Barksdale zet een prijs op het hoofd van Omar. Na enkele verhalen uit het verleden begint Bodie respect te krijgen voor D'Angelo. Rechercheur Freamon ontdekt het nummer van de pieper van D'Angelo.

5. 5. The Pager

30 juni 2002 (1 uur)

Avon Barksdale wordt meer en meer verdachte. Hij vraagt Wee-Bey om alle telefoonlijnen te veranderen in zijn appartement en vraagt Stinkum om een nieuw gebied te beheren. Stringer Bell waarschuwt D'Angelo dat er een verrader in zijn kamp kan zitten. De rechercheurs krijgen hun goedkeuring voor een het afluisteren van een pieper, maar ze zijn verbaasd wanneer de nummers die ze ontvangen van buiten Baltimore lijken te komen. Herc en Carver pakken Bodie op in een poging om hem te ondervragen.

6. 6. The Wire

7 juli 2002 (1 uur)

Het bebloede lichaam van Freamon Brandon wordt ontdekt in de buurt van het huis van Poot en Wallace. Wallace bespreekt de zaak met D'Angelo.

7. 7. One Arrest

21 juli 2002 (1 uur)

Bunk Greggs, Herc, Carver, en Syndor pakken iemand op die voor nieuwe voorraden moet zorgen in de Pit. Nu de politie deze voorraad heeft, gaat een woedende Avon op zoek naar de verrader. D'Angelo zegt dat hij niets weet van een verklikker. Stringer geeft D'Angelo en zijn mannen nieuwe instructies over het gebruik van telefoons. Hierdoor staat de politie weer buitenspel.

8. 8. Lessons

28 juli 2002 (1 uur)

McNulty speelt met zijn zonen het spel van volgen en achtervolgen, met Stringer Bell als doel. De kinderen weten Stringer zijn kenteken te noteren. Greggs en Carver pakken iemand op met een grote hoeveelheid contant geld in zijn auto. Ze worden echter gedwongen om het geld terug te geven, op bevel van de adjunct-commissaris. Avon maakt wat dingen duidelijk aan Orlando.

9. 9. Game Day

4 augustus 2002 (1 uur)

Syndor en Prez onderzoeken de diverse geldstromen van Barksdale. Ze ontdekken de gebruikelijke banden met nepbedrijven, maar ontdekken ook grote bijdragen uit de politieke hoek. Herc en Carver hebben problemen nadat ze geld in beslag hebben genomen.

10. 10. The Cost

11 augustus 2002 (1 uur)

Na drie dagen achter elkaar clean te zijn geweest krijgt Bubbles een advies van een andere voormalige verslaafde. Hij krijgt ook de belofte voor extra hulp van rechercheur Greggs. Wanneer de aanslag van Omar op Avon Barksdale mislukt legt Stringer een aantal nieuwe regels op voor de hele groep. Ze proberen tevens een wapenstilstand af te sluiten met Omar. Een van de agenten wordt neergeschoten.

11. 11. The Hunt

18 augustus 2002 (1 uur)

Greggs vecht voor haar leven, en alle agenten gaan daar op hun eigen manier mee om. Herc, Carver en Syndor werken verder aan de zaak. Als hij merkt dat McNulty op knappen staat, beveelt Rawls hem om zich niet schuldig te voelen over het incident. Daniels moet verantwoording komen afleggen.

12. 12. Cleaning Up

1 september 2002 (1 uur)

Nadat de Barksdale's hun voorraad kwijt zijn geraakt geeft Stringer nieuwe regels aan zijn personeel. Avon en Stringer ontmoeten Levy om de toekomst te bespreken. Wallace wil graag weer aan de slag en vraagt zijn plek terug in de Pit. Stringer vraagt Bodie om Wallace zijn oude plek over te nemen.

13. 13. Sentencing

8 september 2002 (1 uur)

Greggs vindt de kracht om Little Man aan te wijzen als een van de mannen die haar hebben aangevallen. Daniels en McNulty gaan naar de FBI met verpletterende bewijzen over enkele politici en Barksdale. De FBI wil echter alleen achter de politici aangaan en niet achter Barksdale. D'Angelo sluit een deal.

De serie neemt zijn tijd en bouwt personages, plot en spanning langzaam op, maar eenmaal op stoom is dit genieten geblazen. Wat een karakters en wat een geweldige dialogen. Het 4:3 beeldformaat oogt tegenwoordig natuurlijk hopeloos gedateerd, maar afgezien daarvan heeft dit nog amper aan kracht ingeboet. Langzaam maar zeker vormt zich een groots verhaal, dat als een sneeuwbal steeds meer aan kracht wint. Benieuwd hoe de reeks zich verder gaat ontwikkelen.

avatar van _Se7en_

_Se7en_

• 1998 berichten

Inmiddels bij S1 E6 en ik kom er maar niet doorheen. Een paar weken geleden begonnen en meer dan 2 afleveringen per week krijg ik niet gekeken, omdat het me gewoon niet pakt. Gisteren wel S1 van True Detective in één ruk gekeken. Waar het aan ligt? Moeilijk te zeggen. Het is allemaal degelijk en steekt op zich prima in elkaar, maar de personages zijn zo vlak en ik zit me eigenlijk gewoon te vervelen. De gemiddelde aflevering van Law & Order spreekt me meer aan. Echt jammer.

avatar van pietpuk

pietpuk

Volgens velen de beste TV serie ooit gemaakt, maar ik zie het er niet aan af...

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Seth Meyers beschrijft in de Volkskrant perfect waarom deze serie superieur is.

En ik zou er nog aan willen toevoegen: The Wire laat zien hoe ook politici uiteindelijk slachtoffer worden van de politiek.

Voilà, een luide boodschap naar alle mengventers op social media die maar niet snappen waarom de wereld niet aan hun zwart-wit ideaal beantwoordt.

En nog een PS: en natuurlijk ook superieur omdat het je doet meeleven met al deze personages, soms ook drugsdealers, en hoe er ondanks de sérieux en de ernst van de wantoestanden ook nog gelachen kan worden.

avatar van AniSter

AniSter

• 1967 berichten

Dit is zeker niet de beste misdaadserie. Ik heb kort hiervoor de Amerikaanse series Bosch (Serie, 2014 - 2021) en Dexter (Serie, 2006 - 2022) gezien en hoewel met een andere main story vind ik die toch net iets beter. Dit zit hem voornamelijk in de snelheid/traagheid van The Wire. The Wire is wel zeer realistisch; daar kunnen veel andere series niet aan tippen, maar deze serie is superdiep uitgewerkt, wat tevens een probleem is. Hierdoor verslapt de aandacht regelmatig en is het geheel op veel momenten minder boeiend. Het acteerwerk is verder prima en Lance Reddick vind ik hierin een van de beste acteurs; als politiechef, zowel in The Wire als bij Bosch, exact hetzelfde karakter.

Wat betreft misdaadseries in het algemeen; van de betere Scandinavische producties kunnen de Amerikaanse niet winnen.

avatar van driekes9

driekes9

Nou net klaar met The Wire. Zit ziek thuis en heb tijd over. Deze serie heeft mij nooit aangetrokken totdat ik op Facebook zag dat de meeste mensen The Wire boven Breaking Bad verkozen. What the fuck, Breaking is the baddest! Heb de serie gebinged en blij toe omdat ik nu wel mijn mening er over kan ventileren. Zeer en dan ook zeer slecht, snap serieus niet waar die hoge score vandaan komt. Het acteren, regie, acteurs, de karakters, productie echt super. Maar het script, man man man man een gemiddelde Flintstone aflevering is realistischer. De ene domme move na de andere en de karikatuur gangsters komen ermee weg, in echt was bijv Omar na 5 min allang 6 meter onder de grond geweest als voorbeeld. De serie speelt zich af in Batimore een stad waar meer donkere mensen wonen dan blanken. Als kijker mag je meekijken in de Batimorse gaarkeuken. De politie, het OM, de gevestigde politieke orde, de pers en natuurlijk de zwarte kant. Zware criminaliteit, drugs, armoede, daklozen, junkies en alle ellende wat erbij hoort. Deze serie is terecht gecertificeerd 16+, zitten vele heftige scenes in. Echter zitten er ook zoveel gaten in (net als de slachtoffers) het verhaal dat als je een gezonde maag hebt je het niet kan verteren en zeker gaat overgeven. Zeer slecht, niet aan te raden. Jammer, Jimmy McNulty is wel super cool!