• 8.978.919 stemmen

The Wire - Seizoen 3 (2004)

Show titel: The Wire

Ontwikkeld door: David Simon

Met: Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

Datum van release: zondag 19 september 2004

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 3 via HBO Max

Plot The Wire Seizoen 3 (2004)

De spanning stijgt in Baltimore. De oorlog tegen de drugs gaat de verkeerde kant op, de lijken stapelen zich op in de straten en een wanhopige burgemeester wil een paar resultaten zien voor de verkiezingen. Maar de politie heeft bijna geen munitie meer. Afluisterapparatuur werkt niet, en ook surveillances en invallen leveren niets op. Hoe McNulty en zijn team ook hun best doen, de dealers lijken hen altijd een stap voor te zijn.

Afleveringen Seizoen 3 (2004)

1. 1. Time After Time

19 september 2004 (1 uur)

Wanneer de torens in Baltimore worden gesloopt moeten de mannen van Barksdale op zoek naar een nieuwe plek om te kunnen verkopen. McNulty en de rest van de groep werken weer aan een nieuwe zaak tegen de Barkdales. Op verschillende niveau's worden er meerdere politieke spelletjes gespeeld.

2. 2. All Due Respect

26 september 2004 (1 uur)

Na een overval van Omar schroeft Stringer Bell de beveiliging op. Bodie moet zo snel mogelijk in contact zien te komen met Marlo. Cheese verliest meer dan een weddenschap tijdens een hondengevecht.

3. 3. Dead Soldiers

3 oktober 2004 (1 uur)

Proposition Joe waarschuwt Stringer Bell dat de politie zijn telefoons aftapt. Omar slaat wederom een nieuwe slag.

4. 4. Hamsterdam

10 oktober 2004 (1 uur)

Bubbles vindt betaald werk. Bunk probeert op straat wat hulp te krijgen door het sluiten van een deal. McNulty komt weer in contact met Stringer.

5. 5. Straight and True

17 oktober 2004 (1 uur)

McNulty stuit op de legitieme zaken van Stringer Bell, wat hem tot een ongrijpbaar doelwit heeft gemaakt. Omar moet wat onenigheden in zijn team oplossen. Avon keer terug uit de gevangenis.

6. 6. Homecoming

31 oktober 2004 (1 uur)

Stringer Bell gaat een opleiding volgen. Bunk maakt een praatje met Omar. Avon wakkert het vuurtje tegen Marlo weer aan. Donette vertelt aan Stringer wat ze van McNulty heeft gehoord.

7. 7. Back Burners

7 november 2004 (1 uur)

Herc doet een ontdekking over iemand die hij in het verleden heeft opgepakt. Daniels wordt woedend als hij erachter komt waarom zijn team werd overgeplaatst. Greggs en Cheryl hebben moeite om hun relatie in stand te houden. Freamon vindt een manier om via een mobiele telefoon meer te weten te komen over het bedrijf van de Barksdale's.

8. 8. Moral Midgetry

14 november 2004 (1 uur)

Terwijl Hamsterdam op volle toeren draait ontdekken Carver en Truck dat de ouderwetse code op straat compleet is verdwenen. Stringer Bell drukt zijn nieuwe plan door. Marlo lijkt revanche te nemen op de Barksdale groep. Brianna brengt een bezoek aan McNulty. Avon krijgt bizar nieuws van Stringer.

9. 9. Slapstick

21 november 2004 (1 uur)

Wanneer McNulty en Prez reageren op een oproep loopt dit helemaal verkeerd af. De Barksdales negeren het zondagochtend protocol door toch achter Omar aan te gaan. Cutty is druk bezig met het van de grond krijgen van zijn sportschool. Proposition Joe probeert te bemiddelen tussen Marlo en Avon.

10. 10. Reformation

28 november 2004 (1 uur)

Brother Mouzone keert terug naar Baltimore en hij is op een missie, hij wil wraak op Omar. Cutty blijft het moeilijk hebben met zijn boksschool, maar hij boekt langzaam resultaat. Bubbles helpt Freamon.

11. 11. Middle Ground

12 december 2004 (1 uur)

De groep begint eindelijk de juiste informatie te krijgen over de Barksdale organisatie, maar het vinden van de juiste link naar de top van de organisatie blijkt lastig. Stringer en Avon halen herinneringen op over vroeger. Cutty krijgt uit onverwachte hoek hulp voor zijn boksschool. Omar en Brother Mouzone hebben een plotselinge ontmoeting met elkaar.

12. 12. Mission Accomplished

19 december 2004 (1 uur)

Avon bereid zijn mannen voor op een oorlog tegen Marlo. Carcetti zijn ambitie wordt duidelijk voor zijn vriend en collega-raadslid Tony Gray. Cutty heeft moeite om zijn jonge boksers van de straat te houden.

Na ons tussenstapje naar de ''blanke'' drugshandel in het haven-circuit, zijn we nu weer terug bij de Afro-Amerikaanse ghetto's. Het verhaal focust zich op een commandant van de politie die een ludieke actie opzet tegen de drugsoverlast. Dit zogenaamde ''Hamsterdam'' is een vrijplaats voor gebruikers en handelaren, waar onder politiebegeleiding en medici kan worden gedeald. In de gemeenteraad is men echter minder happig op deze indirecte legalisatie van drugs. Tussen de bedrijven door wordt er een gangoorlog uitgevochten tussen Stringer Bell & Avon Barksdale versus een aantal anderen.

De schrijvers hebben voor dit seizoen een mooie zeepkist aangeschaft en richten nu hun pijlen op het bestuursbeleid t.a.v. drugsproblematiek. Het is natuurlijk prijzenswaardig dat ze zulke hoge pretenties hebben, maar het levert eerlijk gezegd weinig boeiende verhaallijnen op. Door deze aanpak is misschien 30% van de serie zeer taai om door te komen en af en toe moest ik echt even een gaap onderdrukken. Aan de acteurs en het script ligt het overigens niet, want dat past allemaal naadloos in het grote geheel. Maar dat maakt de eindeloze vergaderingen over het wel of niet omlaag gaan van de moordcijfers, er niet boeiender op.

Wat nog steeds overeind blijft is de bijna antropologische wijze waarop we de wereld van de ghetto's te zien krijgen. Nog meer dan in vorige seizoenen worden we deelgenoot gemaakt van de kleine gebaartjes, het taalgebruik en de sfeer van de dealende negerjongens. ''Hamsterdam'' verwordt al vrij snel tot een hedonistische plek van bandeloosheid, wat dan ook heerlijk smueiig in beeld wordt gebracht. Daarnaast zijn de bekende karakters gewoon cool om naar te kijken, deze mensen zorgen weer voor een aantal memorabele passages: McNulty, Bunk, Bubs, Brother Mouzone, Omar, Avon Barksdale, Stringer Bell en vele anderen.

Over de gehele linie is het een kleine tegenvaller, maar dat maakt het seizoen niet per definitie slecht. De plotlijnen leiden tot een goed geconstrueerde anti-climax voor zowel de boeven als justitie.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Na het derde seizoen afgehaakt, moet ik misschien maar eens weer oppakken.

avatar van T.O.

T.O.

Donkerwoud schreef:

Brother Mouzone

Die vond ik net iets té bedacht. Dat kun je ergens ook van Omar's karakter zeggen, maar dat wordt goedgemaakt door zijn belangrijke rol in het gehele verhaal. Tja...

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Idd. Maar dat gun ik de scenaristen wel: ze moeten niet katholieker dan de paus willen zijn. Mouzone was wat fake, Omar voelt ook onnatuurlijk aan, met zijn Robin Hood achtige morele code, maar het ik vind ik vooral zijn 'immuniteit' nog het meest ongeloofwaardig. Ook zijn optreden in de rechtbank waar hij een rat als Levy te kijken zet, lijkt me niet echt geloofwaardig… maar wel des te vermakelijker. Geen klachten van mijnentwege.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Omar lijkt overigens wel op een reëel personage gebaseerd te zijn, heb ik ergens in een interview met David Simon opgevangen…

avatar van schrans

schrans

Toch wat minder dan de vorige twee seizoenen. Prikkelde wat minder en was wat zoekende welke richting uit te gaan.

avatar van AniSter

AniSter

• 1967 berichten

Dit derde seizoen vond ik iets minder dan de vorige twee. Dit heeft niets te maken met het realiteitsgehalte want wat dat betreft scoort deze serie hoog. Het zit hem meer in het plot. Met deze verhaallijnen kun je nog vijfentwintig seizoenen maken; het wordt er helaas niet boeiender op.

'Hamsterdam', Prez, Brother Mouzone*, Cutty, de Barkdales, noem ze / het maar op, het kán toch bijna niet boeiender...

* Gebaseerd op ene Vernon Collins, bron, en hier de shortcut naar het betreffende stukje.

Wat je bij The Wire personages (en personages in films en series in het algemeen) altijd moet bedenken: As said by David Simon himself in an interview: "Brother Mouzone, like all of our characters, is a composite of attributes from a variety of people. No one is entirely fictional or entirely real."