Mijn Series +

The Wire - Seizoen 3 (2004)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door David Simon
met Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

In de door drugs geteisterde straten van Baltimore kom je zowel goede als slechte mensen tegen. Maar een politiepenning volstaat soms niet om ze uit elkaar te houden. Gecentreerd op de drugscultuur van de binnenstad van Baltimore ontvouwt de verhaallijn zich zowel vanuit de standpunten van de criminelen, die heersen over de straten, als vanuit de ogen van de agenten, die de criminelen proberen op te pakken.

1. Time After Time
  10. Reformation
  11. Middle Ground
  12. Mission Accomplished
avatar van Donkerwoud
Na ons tussenstapje naar de ''blanke'' drugshandel in het haven-circuit, zijn we nu weer terug bij de Afro-Amerikaanse ghetto's. Het verhaal focust zich op een commandant van de politie die een ludieke actie opzet tegen de drugsoverlast. Dit zogenaamde ''Hamsterdam'' is een vrijplaats voor gebruikers en handelaren, waar onder politiebegeleiding en medici kan worden gedeald. In de gemeenteraad is men echter minder happig op deze indirecte legalisatie van drugs. Tussen de bedrijven door wordt er een gangoorlog uitgevochten tussen Stringer Bell & Avon Barksdale versus een aantal anderen.

De schrijvers hebben voor dit seizoen een mooie zeepkist aangeschaft en richten nu hun pijlen op het bestuursbeleid t.a.v. drugsproblematiek. Het is natuurlijk prijzenswaardig dat ze zulke hoge pretenties hebben, maar het levert eerlijk gezegd weinig boeiende verhaallijnen op. Door deze aanpak is misschien 30% van de serie zeer taai om door te komen en af en toe moest ik echt even een gaap onderdrukken. Aan de acteurs en het script ligt het overigens niet, want dat past allemaal naadloos in het grote geheel. Maar dat maakt de eindeloze vergaderingen over het wel of niet omlaag gaan van de moordcijfers, er niet boeiender op.

Wat nog steeds overeind blijft is de bijna antropologische wijze waarop we de wereld van de ghetto's te zien krijgen. Nog meer dan in vorige seizoenen worden we deelgenoot gemaakt van de kleine gebaartjes, het taalgebruik en de sfeer van de dealende negerjongens. ''Hamsterdam'' verwordt al vrij snel tot een hedonistische plek van bandeloosheid, wat dan ook heerlijk smueiig in beeld wordt gebracht. Daarnaast zijn de bekende karakters gewoon cool om naar te kijken, deze mensen zorgen weer voor een aantal memorabele passages: McNulty, Bunk, Bubs, Brother Mouzone, Omar, Avon Barksdale, Stringer Bell en vele anderen.

Over de gehele linie is het een kleine tegenvaller, maar dat maakt het seizoen niet per definitie slecht. De plotlijnen leiden tot een goed geconstrueerde anti-climax voor zowel de boeven als justitie.

avatar van hoffhaan
Na het derde seizoen afgehaakt, moet ik misschien maar eens weer oppakken.

Donkerwoud schreef:
Brother Mouzone

Die vond ik net iets té bedacht. Dat kun je ergens ook van Omar's karakter zeggen, maar dat wordt goedgemaakt door zijn belangrijke rol in het gehele verhaal. Tja...

avatar van Pinguin#13
Idd. Maar dat gun ik de scenaristen wel: ze moeten niet katholieker dan de paus willen zijn. Mouzone was wat fake, Omar voelt ook onnatuurlijk aan, met zijn Robin Hood achtige morele code, maar het ik vind ik vooral zijn 'immuniteit' nog het meest ongeloofwaardig. Ook zijn optreden in de rechtbank waar hij een rat als Levy te kijken zet, lijkt me niet echt geloofwaardig… maar wel des te vermakelijker. Geen klachten van mijnentwege.

avatar van Pinguin#13
Omar lijkt overigens wel op een reëel personage gebaseerd te zijn, heb ik ergens in een interview met David Simon opgevangen…