Mijn Series +

The Wire - Seizoen 2 (2003)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door David Simon
met Dominic West, Lance Reddick en Sonja Sohn

In de door drugs geteisterde straten van Baltimore kom je zowel goede als slechte mensen tegen. Maar een politiepenning volstaat soms niet om ze uit elkaar te houden. Gecentreerd op de drugscultuur van de binnenstad van Baltimore ontvouwt de verhaallijn zich zowel vanuit de standpunten van de criminelen, die heersen over de straten, als vanuit de ogen van de agenten, die de criminelen proberen op te pakken.

1. Ebb Tide
  10. Storm Warnings
  11. Bad Dreams
  12. Port in a Storm
Lv92
Het meest onderschatte seizoen, denk ik.

Inderdaad het meest onderschatte seizoen. Ik denk dat veel mensen pas bij een tweede kijkbeurt inzien dat ook dit een fantastisch en onmisbaar seizoen is. Bij een eerste kijkbeurt is dit misschien toch een te grote verandering t.o.v. seizoen 1 qua narratief.

Vind het zelf na seizoen 4 misschien wel het beste seizoen.

Teejey
Tegen verwachting in uiteindelijk misschien wel net zo sterk als seizoen 1!

Seizoen 2 werd toch hier en daar wat bestempeld als een minder tussendoortje, was dus even bang dat dit me uit de serie zou halen, maar dat is allesbehalve gebeurd.

Het is inderdaad een behoorlijk nieuwe start, waarin de focus wordt verschoven van de sloppenwijken naar de haven in Baltimore. Niet geheel overigens, hier kom ik later op terug. Familie Sobotka is een meer dan prima slachtoffer voor het politieteam dit maal, de criminele activiteiten in de haven zijn interessant en zo zijn Frank, Nick en Ziggy dat ook. De Grieken an sich konden me iets minder boeien. Mede hierdoor was ik puur team Sobotka, jammer dat het zo tot een einde moest komen. Frank en Nick leken goede kerels, al is Ziggy een idioot. Hopelijk blijven we Nick volgen in het vervolg.

Toch blijven we Barksdale, Stinger etc. (heeft hun gang een naam?) volgen en wordt er zelfs gelinkt tussen hen en de haven perikelen. Overduidelijk dat hun rol nog láng niet gespeeld is. Heb zo'n gevoel dat ze uiteindelijk nog steeds de mannen zijn waar het om draait in Baltimore, en dus in The Wire.

Script en dialogen blijven fantastisch, audiovisueel zelfs beter. Op naar seizoen 3!

Op naar seizoen 3!

avatar van Pinguin#13
Ben halverwege. 'Minder' is zeker een heel relatieve term, want zelfs dan is het nog altijd kwaliteit van eenzame hoogte. En een prettig weerzien met heel de bende.
Moest wel even slikken bij het heengaan van D'Angelo.
Als we dan toch even kritisch mogen zijn: ongeleide projectielen als Ziggy bestaan, maar waarom zijn vriend Niko hem dan toch nog in zijn zaakjes wil betrekken is me een raadsel. Dat is niet vragen, maar luid brullend smeken om problemen.

Ook de passage van Omar (en ja, ook daar is het een raadsel hoe de politie hem telkens weer weet te vinden, terwijl de bestolen dealers hem maar niet kunnen vinden) is niet héél geloofwaardig. Vooral hoe hij Levy in de rechtbank te kakken zet. Maar bon, het is wel des te vermakelijker. Het hoeft voor mij niet allemaal té realistich. Of dat is toch niet de maatstaf waaraan ik deze serie een score geef.

avatar van Pinguin#13
Volledig uitgekeken en weer 100% van genoten.
Wat je hier natuurlijk wel hebt: je hebt het allemaal al wel gezien en bepaalde patronen, daar begin je aan te wennen: het alweer op een relatieve sisser uitlopen, het op het einde leeghalen van het bureau waar ze zaten… Je begint ook te wennen aan de algemene sfeer. Een andere reden waarom het wat 'minder' ervaren kan worden: met de verhaallijnen die er maar bij komen wordt de focus een beetje versnipperd. Alsof er op twee werven tegelijk gewerkt wordt, of een jongleerder die een hele hoop borden hoog moet houden…

Toch blijft het zeldzaam hoog niveau. De spanning in het verhaal wordt nergens kunstmatig opgeschroefd. Plotwendingen lijken nog steeds meer door de personages en omstandigheden gedicteerd te worden dan door een overijverige scenarist.

Hoogtepunt was wel de gewéldige scène waar Ziggy helemaal over de rooie gaat: je zit heel de tijd te wachten tot iemand genoeg krijgt van dat kereltje en 'm omlegt en dan zet hij zichzelf plots gewoon zélf buitenspel. Subliem geregisseerd ook, heel deze scène: de woedeuitbarsting in de auto die we alleen kunnen zien, want 'wij' staan op straat en horen enkel auto's. Het gebeurt allemaal zo snel, en dat lijkt me ook wel realistisch. Heel deze serie is ook gewoon ook wel een erg scherp document tegen wapenbezit, als je ziet hoe het een dagelijks gegeven is in de samenleving ginder… brrr. >>> 5 dikke, vette sterren voor heel dit stukje. Lange geleden dat ik zo verbluft ben.

Het verdoofde wegwankelen en toch wel 'tot inkeer' komen van die mafketel, weet alsnog sympathie op te wekken met dit volkomen stuurloos individu.

Verder vind ik het persoonlijk bijzonder jammer dat het niks werd tussen Beadie en McNulty, maar dat staat misschien nog op stapel… Alleen weet ik dat hier niks gebeurt zoals je het wil, maar dat de dingen gewoon hun beloop krijgen. ( de dood van Wallace en D'Angelo als meest schrijnende voorbeelden).

Het begin is niet best. De eerste 4/5 afleveringen zijn gewoon ronduit niet goed vind ik. Als het hele team weer bij elkaar is gaat het weer helemaal los. Daar moet deze serie het ook van hebben. Als de karakters niet bij elkaar zijn is het een hele goede serie maar zet ze bij elkaar en het is echt gelijk 1 van de beste series.

avatar van Pinguin#13
hey Kossie123, zeker doorzetten en uitkijken… is inderdaad één van de beste series ooit, vooral omdat er zovéél geweldige karakters in zitten… en ook wel verhelderend én nuancerend waarbij goede bedoelingen vaak verzanden in corrupte structuren… ge-wél-dige serie.

Pinguin#13 schreef:

Ik heb nu alles gekeken. Deze is samen met seizoen 4 vind ik wel het minste. Nog steeds steengoed hoor. Maar seizoen 1/3/5 is echt buitencategorie.

avatar van Pinguin#13
Kossie123: , blijf die scène waar Ziggy helemaal loss gaat, wel één van de hoogtepunten vinden van héél de serie… maar het duurde wel een beetje voor alles terug op het 'Wire'spoor kwam. En misschien iets te weinig McNulty in deze…