Mijn Series +

Fargo - Seizoen 2 (2015)

Komedie / Misdaad

ontwikkeld door Noah Hawley
met Patrick Wilson, Ted Danson en Kirsten Dunst

Het tweede seizoen van Fargo speelt zich af in de jaren '70. Het jonge echtpaar Peggy en Ed Blumquist probeert de moord op Rye Gerhardt te verhullen, de zoon van de baas van een misdaadfamilie. State trooper Lou Solverson onderzoekt samen met sheriff Hank Larsson enkele moorden gerelateerd aan Rye.

1. Waiting for Dutch
  2. Before the Law
  3. The Myth of Sisyphus
  4. Fear and Trembling
  5. The Gift of the Magi
  6. Rhinoceros
  7. Did You Do This? No, You Did It!
  8. Loplop
  9. The Castle
  10. Palindrome

avatar van ZAP!
Binge-Watcher schreef:
...En alles is waargebeurd *mind blown*...
Eh, ik weet niet of je nu serieus bent, maar nee hoor.

Het leukste is om te beginnen met de originele film Fargo (1996) en dan de serie, btw!

avatar van Binge-Watcher
ZAP! schreef:
Eh, ik weet niet of je nu serieus bent, maar nee hoor.

Haha ja ik was echt serieus, ik dacht dat 't waargebeurd was. Aangezien dat bij de start telkens nogal duidelijk wordt aangegeven.

Ik heb de film jaaaren geleden gezien. Had ik misschien eerst even moeten kijken om mijn geheugen op te frissen.

avatar van ZAP!
Binge-Watcher schreef:

Dat 'based on a true story' klopt in ieder geval niet. De Coens hebben echter wel aangegeven hier en daar wat uit echte (moord)zaken bijeen te hebben gesprokkeld. Hier nog een aardig artikel (wel in het Engels) daarover en ook de daarin genoemde film Kumiko, the Treasure Hunter (2014) is hiermee verbonden, maar is wel een heel ander soort film (vind hem zelf wel tof).

Veel plezier met de rest in elk geval!

avatar van Binge-Watcher
ZAP! schreef:

Veel plezier met de rest in elk geval!

Na jouw bericht ben ik er ingedoken en idd... Niks niet based on a true story helaas. Heb de artikelen ook gelezen ja...

Nou ja het maakt de serie niet minder tof!
Dank je, ben zeer benieuwd ??

avatar van Cultuurbarbaar
Waar ik seizoen 1 wat weg vond hebben van Twin Peaks, moest ik bij dit seizoen erg denken aan Pulp Fiction met het grove geweld en een type Mike Milligan die mij erg sterk deed denken aan het karakter Jules Winnfield uit PF.

Verder dreef het qua accentjes en gedrag steeds verder weg van de film van Fargo waardoor het weinig connectie had met het werkelijke leven in North Dakota/Minnesota.

avatar van Pinguin#13
Mja… weer leuk, maar toch vind ik het jammer dat wat de film leuk maakte en de eerste serie ook voor een groot deel: smalltown kneuterigheid, die overheerst en zegeviert, hier al meteen moet wijken voor de toevoeging van zware, georganiseerde misdaad met bijbehorende gruwels en wreedheden (terloopse ondervragingen waar allerlei dingen afgesneden worden, iemand levend begraven… yippie). Blijkbaar moet het allemaal weer enger gemaakt worden om de kijkertjes toch maar te blijven boeien.
In de eerste serie neem je Malvo, eerder een mythisch, bijna komisch figuur (nog even de kindertjes vertellen dat er enge moorden in nun huisje gebeurd zijn en dat het er misschien wel spookt) toch niet echt au sérieux.

Vind Wilson wel goed gecast met een mooie rol. Lekker ouderwets onkreukbare 'goodguy'. Ja, ja… in Fargo mogen we alles met een korreltje strooizout nemen.

avatar van Pinguin#13
Okay… ik heb het kunnen lossen… het zalig kneuterige van de film en hoe 'random' en banaal geweld gewoon kan zijn. Wat is die tweede serie goed zeg!!!

Hier duiken we er met het hoofd vooruit in, in dat geweld, maar die duik krijgt wel steeds meer punten voor stijl. Wat een heerlijke sonorisatie… of laat ik maar gewoon zeggen 'geluid'. In aflevering 4 (of was het 5?) prachtig gemonteerde beelden op heel sumiere percussie… kippenvel.
Ondertussen krijgen we hier bijna oldskool western toestanden (waar Lou trouwens zelf naar verwijst met 'High Noon' en 'OK-Corral') die wel werken.

Maar wel nog 100% Fargo: die heerlijk absurde Karl met zijn niet aflatende monologen. Heerlijk grappig. Lijkt wel een typetje uit The Fast Show… maar dan met betere tekst. Bedankt! En ook heel leuk: dat er sterren meespelen zoals Kirsten Dunst zonder dat ze per se een rol heeft die bij die sterrenstatus past. Hoera voor de casting en hoera voor haar.

Halfje erbij.

avatar van Pinguin#13
En terug een halfje eraf… het einde schijnt eerder op te lossen dan echt naar een climax toe te werken. Die krijgen we eigenlijk al in afl. 9. Aflevering 8 was dan toch weer een beetje saai en overbodig. je wil dat het verhaal verder gaat en dan wordt er een hele aflevering lang teruggegaan in de tijd naar het wat saaie gebeuren in de blokhut en krijgen Peggy en Ed iets te veel aandacht, daar waar Lou (Patrick Wilson) toch de show steelt. De gebalde energie met het gevoel dat het echt ergens naartoe ging leek een beetje op te lossen met Hanzee die zich ontpopte tot de Billy Bob Thornton van dienst, maar dan zonder humor.
Bij momenten fantastisch, jammer genoeg niet op het einde.