Mijn Series +

Fargo - Seizoen 2 (2015)

Komedie / Misdaad

ontwikkeld door Noah Hawley
met Patrick Wilson, Ted Danson en Kirsten Dunst

Het tweede seizoen van Fargo speelt zich af in de jaren '70. Het jonge echtpaar Peggy en Ed Blumquist probeert de moord op Rye Gerhardt te verhullen, de zoon van de baas van een misdaadfamilie. State trooper Lou Solverson onderzoekt samen met sheriff Hank Larsson enkele moorden gerelateerd aan Rye.

1. Waiting for Dutch
  2. Before the Law
  3. The Myth of Sisyphus
  4. Fear and Trembling
  5. The Gift of the Magi
  6. Rhinoceros
  7. Did You Do This? No, You Did It!
  8. Loplop
  9. The Castle
  10. Palindrome

legian schreef:
Was er in het eerste seizoen ook niet een onverklaarbare actie, vissen die uit een heldere lucht naar beneden vallen? vond die ufo wel een leuke toevoeging, bevestigt de absurditeit van de 'true story'

Ja klopt inderdaad. Dat was een referentie naar de Egyptische plagen in het bijbelboek Exodus. Die bewuste Bijbelse 'plagen' waren door de huurmoordenaar gedaan om die man onder druk te zetten, omdat die man zo gelovig was. Maar dat van die vissen kan hij uiteraard niet gedaan hebben (toevallig natuurverschijnsel).

Geweldig 2e seizoen van deze serie. Heerlijke zoute humor...

Misterfool
Seizoen 1 van Fargo was al bijzonder sterk, maar seizoen 2 verbetert op bijna elk vlak. Vooral een stuk constanter qua kwaliteit. Met name de rol van Kirsten Dunst is fenomenaal, maar de rest van de cast doet het ook uitstekend! De echte climax van de serie zit in de negende aflevering, maar aflevering 10 geeft wel veel duidelijker de thema's weer. Daarnaast: vind ik het gesprek tussen Lou en Peggy in deze laatste aflevering bijzonder sterk geschreven.

Tsja en dan vergeet ik haast de ufo's die twee maal terugkomen, o.a in de laatste shoot-out. Dat was wel een beetje random, maar ik kon er de humor wel van inzien. Het past ook wel bij de toon(zwarte humor) en tijdsgeest( eind van de 70's) van dit seizoen.

avatar van joy4ever
Seizoen twee smaakte me een stuk beter dan het eerste seizoen. Met name omdat er wat meer vaart in zat. De humor was daarentegen wel een stuk minder. Daarnaast ook geen stand-out character. Jammer dat het in aflevering 9 zo ontspoorde allemaal. Die ufo, kom op man.. En de laatste aflevering was imo de slechtste slotaflevering van een seizoen ever. Ging echt helemaal nergens over. Of het moet de opmaat zijn naar seizoen 3. We gaan het wel zien.

Misterfool
joy4ever: Die Ufo past anders perfect bij het jaren 70 sfeertje van de serie. Ook het eerste seizoen had zo'n komische deus ex machina. Een van de redenen waarom dit seizoen van mij de volle mep krijgt

avatar van legian
Blijkbaar krijgen we een dubbelrol van Ewan McGregor in het derde seizoen. Ben benieuwd.
Bron

avatar van centurion81
Nu bij aflevering 6 maar echt wat een gave serie. Dit seizoen vind ik echt nog stukken beter dan het eerste seizoen. De vaart zit meer in het verhaal, het absurdisme is gebleven zonder ergens afbreuk te doen aan de geweldige sfeer die eromheen hangt!

avatar van renzoroy
Wederom weer geweldig. Ik vind Wilson altijd goede acteur (Insidious, Conjuring, Home Sweet Hell) Ook Dunst zit lekker in haar rol en ook grappig om Ted Danson weer eens op het scherm te zien, haha. Ben benieuwd naar seizoen 3 met Ewan McGregor.

avatar van james_cameron
Iets minder dan het eerste seizoen helaas, vooral door de karige plot en de toevoeging van bepaalde maffe en vooral vergezochte details, die soms letterlijk uit de lucht komen vallen. Het akteerwerk is ook ditmaal evenwel van grote klasse en qua sfeer en vormgeving is dit helemaal top. Vergeleken met de eerste reeks is dit seizoen extreem bloederig en gewelddadig, met een enorme bodycount. Op gegeven moment is er dan ook weinig ruimte meer voor de subtiele humor en onderkoelde aanpak die het eerste seizoen zo memorabel maakten. Het is gewoonweg een beetje too much.

avatar van Robbie.T.
Heerlijk tweede seizoen dat niet onder doet voor het eerste. Met name het acteerwerk is opnieuw van hoog niveau en het verhaal is boeiend genoeg om tien afleveringen mee te vullen. Ik kijk enorm uit naar seizoen 3!

avatar van 606
Erg leuk om Brad Garrett uit Everybody loves Raymond te zien in een totaal andere rol.

avatar van 606
Vraag? Wat is dat met de Ruimteschip.

avatar van brawljeff
Goede vraag. Vroeg ik me destijds ook af.

606 schreef:
Vraag? Wat is dat met de Ruimteschip.

HIER wordt het door de ontwikkelaar toegelicht / uitgelegd. Een soortgelijk iets zit trouwens ook in de Coens film 'The man who wasn't there'.

avatar van DjFrankie
Gisteren hieraan begonnen, eerste 3 afl zijn veel belovend.

avatar van Pepino
Gisteren uitgekeken. Where to start...

Het tweede seizoen van Fargo had een interessante tijdsgeest, een boeiend en spannend verhaal en knappe acteertalenten (vooral van Kirsten Dunst). Het wist mijn aandacht vast te houden doorheen de afleveringen.

En dan was die ufo daar.

Ik weet het: dit ruimtetuig werd al van in het begin geïntroduceerd, maar ik liet het wat varen. Misschien was Rye aan het trippen. Misschien was het een grap van één van de makers dat er gewoon in moest zitten zonder verdere betekenis. Gaandeweg begon ik het ruimtetuig te vergeten en mij gewoon weer op het verhaal te focussen.

Maar... dan kwam 'ie dus terug in episode 9, en deze keer met een meer prominente rol. Iedereen kon de ufo zien. Mocht het ruimtetuig niet zijn gekomen, dan was Lou er ook niet meer geweest.

Na veel gefrons ben ik beginnen opzoeken wat de betekenis was van die ufo. Oké, het had dus te maken met de paranoia en geloof in buitenaards leven eind jaren zeventig en begin jaren tachtig. Oké, we moeten niet altijd betekenis achter de dingen zoeken en soms mysteries als feiten beschouwen.

En toch... zelf met de uitleg over de ufo, blijf ik mij afvragen of dit ruimtetuig nu écht nodig was. Het was mij allemaal te bevreemdend en willekeurig. Ik wil niet de meester-screenwriters/regisseurs als The Coen Brothers in vraag stellen, maar een ufo als deus ex machina gebruiken kan ik gewoon niet aanvaarden. Voor mij was dit een te groot loopje nemen met de suspension of disbelief.

Ja, ik weet het: de vissen in seizoen 1 waren ook totally random, maar ergens had dit 'natuurverschijnsel' (denk ik?) nog een link met de vele andere plagen zoals de krekels. Ook beïnvloedden de vissen het verhaal niet in even grote mate zoals bij dit seizoen. Dit kon ik in zekere zin nog accepteren.

Ik weet niet, misschien ben ik gewoon te onnozel om de genialiteit van zoiets te begrijpen. Het zou kunnen dat ik het allemaal nog moet laten bezinken en volgende week het plots als briljant zal beschouwen. Voorlopig hou ik het bij gefrons. Daarom wil ik dit seizoen nog geen score geven.

Toch één iets bewonderenswaardig: het houdt mij al een hele dag bezig...

avatar van ZAP!
Heb de serie weer eens bekeken en kreeg nu ook mee dat de ufo staat voor het onbekende / de toekomst (ik weet niet precies meer waar, maar het gaat dan ook over een oude sf-serie of -film. De fysieke aanwezigheid ervan is mogelijk als volgt te verklaren: Peggy, die op het einde uitgegroeid is tot een nietsontziende natuurkracht die enkel nog kan proberen te overleven, is er bv. totaal niet verbaasd over (zij heeft het onbekende / de toekomst volledig omarmd), terwijl Ed, die nog altijd twijfels heeft over het door hen ingeslagen pad, zich er aan vergaapt en bijna vergeet te vluchten - Peggy haalt hem weer bij de les. Ook Rye Gerhardt ziet het ding opeens na zijn gruweldaden, en krijgt een aanvaring met het lot (Peggy in de auto). De ufo lijkt te staan voor een bepaalde bewustwording / realisatie van iets dat er aan zat te komen, maar voor de persoon of personen in kwestie is het een openbaring in combinatie met een daadwerkelijke gebeurtenis. Ook de shoot-out op het einde is zo'n gebeurtenis waarvan sommigen het misschien zagen aankomen, maar op het moment dat het plaatsvindt is zo vervreemdend dat het net zo goed een buitenaards gebeuren kan zijn.

Tot zover my two cents wat dat betreft.

Leuk seizoen, ietsje beter en evenwichtiger zelfs dan s1, hoewel daar Thornton en Freeman excelleren. Daar gaat dan toch maar weer een halfje bij. Hier vind ik de vele, vele anecdotes en quasi wijsheden weer een tikkeltje storend worden, en ook is het wat aan de simplistische kant qua good vs. evil. Maar het kijkt zo lekker weg allemaal.

3,5* dus. Op naar seizoen 3, ben benieuwd (onbegrijpelijk dat die enkel op dvd en niet op blu-ray verkrijgbaar is).

Erg sterk tweede seizoen met een goed verhaal, boeiende karakters en een ongelooflijk gevoel voor detail. Er zit net wat meer tempo in het tweede seizoen en de aankleding en muziek zijn nog net wat beter. Knap ook dat werkelijk ieder shot er prachtig uitziet. de makers flirten wat met een ufo maar doen er verder weinig mee; bijna nonchalant en heerlijk vervreemend, net als de karakters..

avatar van Bottleneck
Ja heerlijk seizoen weer. Prima sfeertje, opbouw, soundtrack en personages, vooral de bijrollen zoals Ted Danson en Jesse Plemons (moest effe checken of hij het wel echt was..).

Het gedoe met de split screens werd ik wel zat. Op een gegeven moment kwamen ze om de haverklap, soms drie/vier tegelijk of een shot dat een seconde voorloopt op het andere shot. Beetje zinloos en het haalde me uit het verhaal. Ook de shoot out bij het motel was me te veel van het goede. Evengoed een prima tweede seizoen.

PS moest regelmatig aan Tarantino denken; de citaten/filosofietjes van Mike (a la Jules), de bad guys die nog grotere bad guys tegen het lijf lopen, die splits etc.)

avatar van Pepino
Hey ZAP!, bedankt voor de informatie. De puzzelstukjes vallen in elkaar, maar desalniettemin vind ik het minder goed dat je eerst opzoekingswerk moet verrichten vooraleer een bepaalde symboliek duidelijk wordt. Of het kan ook aan mij liggen
In ieder geval geef ik dit seizoen eindelijk haar score. Het was vermakelijk, maar voor mij niet zo memorabel als seizoen 1, op dat éne detail na dan.

(ik weet dat het trouwens vreemd is dat ik een maand later pas reageer, maar had je reactie over het hoofd gezien)

avatar van ZAP!
Pepino - het hielp dat ik alle films van de Coens meerdere keren gezien heb ( ); de mysterieuze UFO-verschijning zit bv. ook in The Man Who Wasn't There (2001) - MovieMeter.nl . En dat Bruce Campbell hier het bijrolletje van Reagan speelt én in de originele Fargo film in een soap zit die door Gaear Grimsrud met open mond gevolgd wordt (plus de natuurserie die te zien is over een kever zit in zowel dit seizoen alsook in de film Fargo) is ook zo'n leuk detail.

avatar van Pepino
Heb tot nu toe alleen 'Barton Fink', 'O Brother, Where Art Thou?' en (you guessed it) 'Fargo' van de Koen Brothers gezien. Dus ja, misschien wel!
Had na de UFO geen zin meer gehad om het derde seizoen te bekijken, maar nu begint het toch weer te jeuken om Fargo verder te zien!

OK Ted Danson wordt onwel tijdens het doorzoeken van een kelder waar twee gewonde/lijken liggen. Schoonzoon belt ambulance en Ted wordt afgevoerd, gelijk daarna zie je de indiaan in datzelfde huis rondneuzen. In aflevering 7 wordt de kleindochter van de familie bijna afgemaakt door de overgebleven kitchen maar he daar komen plotsklaps P. Wilson en compaan binnen en redden haar. Hoe komen ze in godsnaam daar hoe weten ze dat ze daar moeten zijn. Het lijkt af en toe alsof de tijdlijn niet chronologisch is zonder dat je dat weet. Ik vind dit ronduit slecht. Het komt allemaal te makkelijk over de schrijvers van aflevering 7 en 8 komen op mij lui over er zitten te veel oneffenheden in. De enige verklaring voor mij is dat de kijker moet denken dat het verhaal een hervertelling is waardoor het verhaal dus af en toe vreemd loopt of het is misschien iets met die ufo's maar ik vind dat zeer flauw en nergens over gaan

avatar van Esteban
In de helft. Het eerste seizoen vond ik redelijk fantastisch. En ook nu weer zit het best wel snor. Maar de sterke sfeer uit S1 lijken ze niet te evenaren. Akkoord, de sfeer is anders, maar ook een pak minder aanwezig. Ook de zeer fijne en best wel subtiele humor heeft plaats gemaakt voor meer voor doordeweekse grappen, veel makkelijker. En wat hier voorlopig ontbreekt, zijn personages waar je écht om gaat geven, evenals de glansprestaties die bij Seizoen 1 hoorden. Een gevalletje "nét niet", zo voelt het wel. Het is allemaal toegankelijker en doorzichtiger. Een tikkeltje meer doorsnee en iets meer oppervlakkig. Ik snap dus wel dat de meerderheid dit beter kan slikken. Geef mij maar de genialiteit van S1.

avatar van renzoroy
Esteban seizoen 1 blijft inderdaad het beste. Na de film dan

avatar van Esteban
Die moet ik héél dringend eens herzien! Zo lang geleden dat ik het mij niet meer herinner.

avatar van Esteban
Uitgekeken. Good, no doubt. Maar toch écht niet van hetzelfde niveau als het absoluut superieure eerste seizoen. Het piekte ook in de voorlaatste aflevering, waardoor de echte finale haast overbodig aanvoelde.

avatar van Thomas83
Toch wel echt een stuk minder dan het eerste seizoen. Ik kwam er gewoon niet zoveel in als eerder. De personages zijn lang niet zo leuk. Met name de criminelen deden me niet zoveel. Alleen Hanzee vormt een echte uitzondering. Wat een griezel. En ook nog een personage dat genoeg achtergrond mee heeft gekregen. Samen met Peggy toch de grootste troeven van het seizoen wat mij betreft. Dunst doet het vooral op het einde (als Peggy echt helemaal is doorgedraaid) echt fantastisch.

De actie en humor zijn ook van een ander niveau, maar het wordt nog wel enorm spannend in een paar van de latere afleveringen. Voor een belangrijk deel door Hanzee. Die vage elementen met de ufo en de nepfilms van Reagan vond ik nog wel een geinige toevoeging. Ook wel een erg verrassend einde eigenlijk. Dacht echt dat er veel meer personages zouden sterven. Zelfs Betsy en Hank leven nog op het eind. 3.5*.

avatar van ZAP!
"Hon, did you stab the hostage?"

Blijft een prima seizoen, waar de verdeling van personages / acteurs wat 'eerlijker' is dan in s1 (Malvo steelt wel heel erg de show daar). Wel wat belerend af en toe, net als in s1, vandaar dat ik ook steeds niet hoger kom dan 3,5*.

avatar van Binge-Watcher
Op aanraden van iemand toch maar begonnen met Fargo, seizoen 2. En jemig ik snap niet waarom ik niet eerder ben begonnen met kijken.
In Fargo wordt duidelijk wat de meerwaarde van goed acteerwerk is!
En alles is waargebeurd *mind blown*
Ben benieuwd naar seizoen 1 & 3

*edit, niet waargebeurd lees ik net helaas!